مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۸:۳۶:۰۰ ساعت:     
 شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Saturday 20 April 2024 میلادی  و   11 شوال 1445 قمری
5851
8 اکتبر 2016

آموزش-اصطلاحات-بافتنی-با-میل

 

 

 

با مروری بر دیگر اصطلاحات بافتنی از سایت رنگ وارنگ در خدمت علاقمندان به هنر بافتنی  هستیم . برای بافتنی با میل  مانند سایر هنرها باید با اصطلاحات و اصول اولیه آشنا باشید. در صورتی که با  اصطلاحات بافتنی با میل و شیوه بافتن  آشنا نباشید نمی توانید بافت زیبایی را ارائه دهید. همچنین در بافت سردرگم شده و ممکن است حتی با علاقه بسیار برای بافتن از این کار دلزده شوید و دیگر تمایلی به یادگیری این هنر پر طرفدار نداشته باشید. اگر با اصطلاحات بافتنی آشنایی کمی دارید و یا حتی آشنا نیستید نگران باشید. ما سعی کرده ایم شما را با این اصطلاحات به زبانی ساده آشنا کنیم . پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب را  تا پایان را از دست ندهید.

 

 

مروری بر  اصطلاحات پر کاربرد  بافتنی با میل

 

شروع بافت:رج اول دانه ي اول هم بافته مي شود اما در رجهاي بعدي دانه ي اول را نبافيد.

 

ژته یا زیاد کردن :یک حلقه اضافی که در لابه لای دانه ها هنگام بافتن روی میل انداخته می شود که پس از بافته شدن در راههای بعدی ، در محل سوراخ ایجاد شود ، به عبارتی حالت توری باف به وجود آید که به آن ژته یا زیاد کردن دانه گفته می شود.پس در نتیجه علاوه بر دانه‌هایی که روی میل داریم در لابـه لای دانـه‌ها یک نـخ اضافی هم از رو   روی میل می اندازیم . ژته بیشتر در طرح های توری یا جاهایی که بخواهیم کار ما چین بخورد یا از دو طرف کار ما زیاد شود استفاده می‌‌شود.

 

پیچ : به جا بجایی دانه ها در بافت پیچ گفته می شود که  تعداد دانه های پیچ همیشه باید زوج باشد.

 

کور کردن یا کم کردن : در همه بافتهایی که ما انجام می‌‌دهیم در پایان هر بافت و  همچنین طی مراحل بافت  ما نیاز به کم کردن داریم مخصوصاً در گودی حلقه آستین و کم کردن یقه‌ها این عمل را به صورت دوتا یکی انجام می‌‌دهیم. به این صورت که ۲ دانه را باهم  بافته و دانه‌ای که روی میل سمت راست باقی می‌‌ماند دوباره به میل سمت چپ می‌‌دهیم و با دانه بعدی دو تا یکی می‌‌کنیم. دانه ي آخر را هم نخ را قيچي كرده  و ميله را بكشيد.

 

امتداد لبه سر انداخته را به هم بدوزید : قسمتی از لبه ی سر انداخته را در کنار قسمت دیگر قرار داده و به هم بدوزید.

 

امتداد لبه ی کور شده را به هم بدوزید : قسمتی از لبه ی کور شده را در کنار قسمت دیگر قرار داده و به هم بدوزید.

 

 

 

آشنایی با اصطلاحات پر کاربرد  بافتنی

 

 

انتهای راهها : دو لبه ی عمودی تکه بافته شده را در انتهای راهها گویند.

 

بافت رو : دانه ها به تعداد دلخواه بستگی دارد . رج اول همه دانه ها از رو ، رج دوم همه دانه ها از زیر.

 

بافت زیر : دانه ها به تعداد دلخواه بستگی دارد . رج اول همه دانه ها از زیر ، رج دوم همه دانه ها از رو.

 

بافت ساده (ساده بافی):به بافتی گفته می شود که در رج اول  همه دانه ها از زیر و در رج دوم  همه دانه ها  از رو بافته شوند، در این نوع بافت ما هیچ طرحی به کار نمی بریم.

 

 مدابافی:راه رفت به صورت زیر و راه برگشت هم به صورت زیربافته می شود.

 

سورژه ساده : سورژه ساده از ۲ دانه تشکیل می شود .دانه اول را نبافته از میل خارج کرده و به میل سمت راست می دهیم ،دانه دوم را از زیر بافته و تـوسط میل سمت چپ دانه نبافته را بلند کـرده و دانـه بافته شده را از وسط آن رد کـرده و بـه میل سمـت راست می دهیم در اصل سورژ یک نوع کم کردن است.

 

سورژه دوبل : از ۳ دانه تشکیل میشود دانه اول را نبافته از میل سمت چپ گرفته و به میل سمت راست میدهیم دو دانه بعدی را ۲ تا یکی میکنیم بعد با میل سمت چپ دانه نبافته را بلند کرده و دو دانه کور شده را از میان آن رد کرده و به میل سمت راست می دهیم.

 

دیگر اصطلاحات پر کاربرد بافتنی با میل

 

بافت رکن : اسامی دیگر این بافت کبریتی و ابری است.بافتی است که در آن همه رج ها از زیر بافته می شوند.بیشتر در سجاف و یقه و لبه آستین و لبه پلیور و ژاکت استفاده می‌شود.

 

بافت جا دگمه : ۶ تا ۸ دانه برایسجاف در نظر گرفته شود. به اندازه ۵ سانت بافت رکن می بافیم برای جادگمه ۳ دانه از ۶ دانه را بافته یک ژته ۲ دانه بعدی را یکی می کنیم و دانه بعدی هم بافته می شود اگر بخواهیم جادگمه ما کوچک باشد یعنی سوراخ کوچکی داشته باشد یک ژته وسط دانه های درنظر گرفته شده برای سجاف کافی است اگر بخواهیم سوراخ بزرگتری داشته باشد و از دگمه بزرگتری استفاده کنیم دو دانه ژته پشت سرهم می بافیم که در رج پشت دو تا ژته را یکی کرده و یعنی دانه را باز کرده و به عنوان یک دانه می بافیم.

 

حاشیه : در تمام بافت ها ما به چهار دانه حاشیه در دو سر بافت نیاز داریم که به صورت دو دانه از زیر در شروع بافت  و دو دانه از زیر در  پایان بافت ، بافته می شود.از حاشیه بیشتر به خاطر اینکه لبه کار ما صاف باشد و مدلی که در  وسط بافته می شود به کناره های بافت کشیده نشود استفاده می کنیم.ما در بیشتر بافت ها نیاز به حاشیه داریم.

 

 

امیدواریم این آموزش مورد توجه و رضایت شما هنر دوستان و علاقمندان به هنر بافتنی قرار گرفته باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی درباره این مطلب دارید می توانید  از طریق بخش  ارسال نظر با ما در میان بگذارید.

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.6/5 - (10 امتیاز)