مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۵:۰۵:۲۴ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
52678
25 اکتبر 2016

آموزش انواع بافت کشباف موضوعی است که رنگ وارنگ قصد دارد به آن بپردازد . همانطور که در ابتدا گفته شده بافت کشباف انواع گوناگونی دارد. این بافت یکی از بافت های پایه در بافتنی با میل محسوب می شود و بسیار پر کاربرد است. از این نوع بافت می توان برای بافت انواع شال گردن، کلاه ، مچ آستین ، یقه و سجاف جا دکمه  استفاده کرد. در ادامه رنگ وارنگ شما علاقه مندان به هنر بافتنی را با ۱۸ مدل بافت کشباف آشنا می کند.

معرفی انواع بافت کشباف

راهنمای انواع بافت کشباف با میل

۱. کشباف زیر و رو (کشباف یک دانه ای ) : در این نوع کشباف که به کشباف ساده نیز شناخته می شود ، تعداد دانه ها باید جفت زوج باشد . در رج اول یکی از زیر و یکی از رو می بافیم . در رج دوم به همان شکلی که دانه ها دیده می شوند یعنی دانه های زیر را از زیر و دانه های رو را از رو می بافیم. این کار را تا پایان تکرار می کنیم.

انواع بافت کشباف - کشباف 1 زیر و رو

۲. کشباف ۲ دانه ای (۲ زیر رو رو ) : در این مدل کشباف  هم ، تعداد دانه باید زوج باشد. در کشباف ۲ زیر و رو همانطور که اسمش مشخص است باید به شکل  ۲ تا از زیر و ۲ تا از رو بافته شوند. این کار را تا انتها ادامه می دهیم.

انواع بافت کشباف --کشباف-دو-زیر و رو

۳. کشباف پیچ : این مدل کشباف در واقع همان کشباف ساده است اما ظاهری زیباتر دارد. برای بافت این کشباف در رج اول یکی از زیر و یکی از رو می بافیم . در رج دوم دانه را از زیر ببافید با این تفاوت که هنگامی که می خواهید کاموا را بگیرید به جای اینکه کاموا پشت (زیر) میل باشد باید روی میل قرار بگیرد. چه در بافت زیر و چه برای بافت رو مثل اینکه به کاموا یک پیچ بدهید. سایر رج ها را باید مانند رج دوم ادامه دهید.

انواع بافت کشباف - کشباف پیچ

۴. کشباف فرانسوی : برای بافت این مدل کشباف باید رج اول را به شکل کشباف ساده یعنی یک دانه از زیر و یک دانه از رو بافت. در رج های بعدی دانه رو به همان شکل رو بافته می شود و برای بافت دانه زیر باید میل را در رج پایین همان دانه بگذاریم و ببافیم.

انواع بافت کشباف و روش بافت آنها

۵. کشباف مدادی (قلمی) : میزان کشش این مدل کشباف از کشباف ساده کشباف زیر و رو کمتر است اما این بافت ظاهری زیباتر و حرفه ای تر دارد. در رج اول یکی از زیر و دو تا از رو می بافیم . برای رج دوم  باید دانه رو را از رو ببافید . برای دانه های زیر به این شکل عمل کنید. ۲ دانه از زیر دارید ، میل را باید داخل هر دو دانه کرده ،کاموا را بگیرید و سپس از هر دو دانه خارج کنید مانند دو تا یکی کردن اما نباید دانه ها را از روی میل چپ را کنید.

حالا یکی از دانه ها را از میل سمت چپ خارج کرده ولی دانه دوم هنوز داخل میل باشد. مجددا میل سمت راست را در دانه باقیمانده کرده و از زیر ببافید و از روی میل چپ خارج کنید. رج دوم را تا انتها به این شکل ببافید. نکته مهمی که باید به آن  توجه داشته باشید این است که دانه رو بدون تغییر  از رو بافته می شود و روشی که گفته شد فقط  بر روی دو دانه زیر اجرا می شود. رج سوم مانند رج اول و رج چهارم مانند رج دوم بافته می شود. این بافت را به ترتیب شبیه  رج اول و دوم  تا میزان دلخواه تکرار کرده و  ادامه دهید.

انواع بافت کشباف - کشباف مدادی

۶. کشباف انگلیسی : مانند بافت کشباف ساده (معمولی ) می باشد اما کمی تفاوت دارد. برای این بافت باید رج اول را به شکل یکی زیر و یکی رو بافت.برای رج بعدی دانه های زیر را تودلی در دل دانه ی قبل می بافیم. به این صورت که در رج دوم دانه رو در جای خودش بافته می شود اما برای دانه های زیر میل سمت راست را در دانه زیر رج قبل فرو کرده و از آنجا یک دانه خارج می کنیم.

آموزش بافت انواع کشباف

۷. کشباف آمریکایی : در رج اول دانه ها را یکی زیر و یکی رو می بافیم ، در رج بعدی دانه های زیر را نمی بافیم و فقط دانه های رو بافته می شود. (مانند کشباف دولا) رج سوم همه دانه ها را به همان صورت که دیده می شوند می بافیم. (یکی زیر و یکی رو)

(یک رج همه دانه ها بافته می شود و یک رج فقط دانه های رو بافته می شود)

* تفاوت کشباف آمریکایی و انگلیسی: در کشباف آمریکایی در هر دو روی بافت، دانه ها برجسته هستند ولی در کشباف انگلیسی یک طرف بافت برجسته و طرف دیگر ساده است.

۸. کشباف آمریکایی دولا : روش بافت همان یکی زیر یکی رو است با این تفاوت که دانه های زیر را نمی بافیم و از پشت برداشته و داخل میل سمت راست می کنیم و دانه های رو را به صورت عادی می بافیم. این مدل برای کمر دامن یا شلوار مورد استفاده است که به راحتی می توان کش یا بند از داخل آن رد کرد.

انواع بافت کشباف -کش باف دولا
انواع بافت کشباف -کشباف دو لا

۹. كشباف بامبو (Bamboo) : برای این مدل كشباف تعداد دانه ها بايد مضرب ۱۹ به علاوه ۶ باشد. مثل ۴۴ دونه

رج اول  (روی كار): شش تا زير، شش تا رو، يكي زير، شش تا رو ببافید. این عمل را تا شش دانه مانده به انتهاي رج تكرار كنيد و رج را با شش دانه زير تمام كنيد.

رج دوم : ابتدا شش تا رو ببافید ، سپس شش تا زير، يكي رو، شش تا زير، شش تا رو ببافید و این عمل را تا انتهاي رج تكرار كنيد.

رج سوم : تکرار رج اول

رج چهارم : همه ی دانه ها را از  زير ببافيد.

از این به بعد رجهاي ۱ تا ۴ را تكرار كنيد.

انواع بافت کشباف -کشباف-بامبو

روش بافت چند مدل دیگر کشباف

۱۰. کشباف توری یا سوراخ دار : برای این کشباف بهتر است دانه ها مضربی از ۵ + ۲ باشند.

تعداد مورد نظر را سر می اندازیم .

رج اول : (سمت روی بافت )، دو دانه رو برای حاشیه ،* یک دانه زیر ، یک ژوته بزنید ، دو دانه را یکی یکی بلند کنید و بعد باهم یکی کنید از زیر ، دو دانه رو ، از * تکرار تا آخر رج .

رج دوم: *دو دانه زیر ، سه  دانه رو ، از * تا دو دانه مانده به آخر تکرار می کنید و دو دانه آخر را از زیر ببافید.

رج سوم : دو دانه رو ، * دو دانه را باهم یکی کنید از زیر ، یک ژوته بزنید، یک دانه زیر ، دو دانه رو ، از * تا آخر تکرار.

رج چهارم : مانند  رج دوم ببافید.

۱۱.  کشباف زیگزاگی : برای بافت این مدل باید رج ها را به صورت یک رج از رو و یک رج از زیر به روشی  که توضیح خواهم داد بافته شود . همچنین باید توجه داشت که تعداد دانه ها باید حتما زوج باشد.

برای بافت کشباف زیگزاگی باید در رج اول همه دانه ها را از رو یا از زیر ببافید. در رج دوم ابتدا باید دانه دوم را ببافید حالا دانه دوم که بافته شده است را در می آوریم. سپس دانه اول را که نبافته ایم داخل میل قرار داده و می بافیم.

انواع بافت کشباف - کشباف زیگزاگی

آموزش بافت انواع کشباف تیغ ماهی

۱۲. کشباف تیغ ماهی ۱ : روش بافت همان یکی زیر یکی رو است با این تفاوت که برای بافتن دانه زیر میل سمت راست را داخل دانه پایینی زده و می بافیم و دانه رو به صورت معمولی بافته می شود. این کشباف برای شال گردن و کلاه بسیار مناسب است چون حالت پفکی زیبایی دارد و گرما را بهتر نگه می دارد.

۱۳. کشباف تیغ ماهی ۲ : تعداد دانه ها در این مدل کشباف باید فرد باشد و اولین دانه از رو شروع شود.

رج اول : یکی رو ، یکی زیر تا آخر

رج دوم : دانه اول را نبافته ، دانه رو را از رو می بافیم ، یک نخ روی میل می گیریم مثل اینکه بخواهیم یک ژوته بیندازیم ، دانه زیر را نمی بافیم و در میل می گیریم . تا آخر

رج بعد و بقیه رج ها هم به همین ترتیب فقط دقت کنید دانه رو را با اونی که مثل ژته در رج قبل گرفته بودیم را یکی کنیم و از رو  ببافیم.

۱۴. کشباف تیغ ماهی ۳ : انواع بافتهای تیغ ماهی که همه کشباف هستند پشت و روی لباس به یک شکل بافته می شوند و این نوع بافت یعنی (کشباف تیغ ماهی ۳) بیشتر برای لباسهایی که پلیسه دارد بافته می شود .

دانه های انتخابی باید حتما فرد باشد  مثلا(۳…۵…۷…۹) به عنوان مثال یه دانه رو سه تا زیر

در رج بعد هر جا دانه زیر دیدیم یکی از این طرف و یکی از آن طرفش  و خود دانه وسطی رو زیر می بافیم .

این روش در پشت و جلوی لباس به یک شکل است در هر جا که تک دانه زیر دیدیم یکی از این طرف دانه و یکی از آن طرف و خود دانه زیر را زیر می بافیم.

جلو و پشت کار به همین شکل می باشد .

انواع بافت کشباف - کشباف تیغ ماهی

 

آموزش بافت کشباف با دو میل

 

۱۵. کشباف تگرگی : برای کشباف تگرگی به تعداد مورد نظر سر می اندازیم مثلا ۲۴ دانه

رج اول : یک دانه زیر یک دانه رو الی آخر

رج دوم : یک دانه رو به یک دانه زیر که می رسیم یک نخ مثل ژوته می اندازیم به دور میل بعد دانه زیر را می بافیم ، (در این رج دانه هامون دو برابر می شود  یعنی اگر دانه ها در ابتدا ۲۴ عدد بود در این مرحله ۴۸ عدد می شود.

رج سوم : یک دانه زیر به یک دونه رو که می رسیم و دانه اضافه شده هردو تا رو با هم می گیریم و می بافیم .یعنی در این رج دانه ها دوباره ۲۴ تا می شود.

رج چهارم : یک دانه رو یک دانه اضافه یک دانه زیر .

رج پنجم :مثل رج سوم الی آخر  همین رج ها تکرار می شوند .

۱۶. كشباف   Chequered : برای این كشباف تعداد دانه های سرانداخته شده بايد مضرب ۵ به علاوه يكي باشد. مثل ۳۱ دونه

رج اول (روی كار): يک دانه به زير از پشت حلقه ببافید، سپس يكي رو ، دو تا زير ، يكی رو ، يك دانه به زير از پشت حلقه ببافید و این عمل را تا انتهاي رج تكرار كنيد.

رج دوم : يكی رو ببافید، سپس يكي زير ، دو تا رو ، يكي زير ، يكی رو ببافید و این عمل را تا انتهای رج تكرار كنيد.

رج سوم : يكی به زير از پشت حلقه ببافید، سپس چهار تا رو ، يكي به زير از پشت حلقه ببافید و این عمل را تا انتهاي رج تكرار كنيد.

رج چهارم : يكی به رو ببافید، سپس چهار تا به زير ، يكي به رو ببافید و این عمل را تا آخر رج تكرار كنيد.

از این به بعد رج های ۱ تا ۴ را تكرار كنيد.

انواع بافت کشباف -کشباف-Chequered

 

آموزش سایر انواع کشباف

۱۷. كشباف گره دار (Knotted) : برای این مدل كشباف تعداد دانه های سرانداخته شده بايد مضرب سه به علاوه دو باشد. مثلا ۳۲ دونه

رج اول (روی كار): دو تا رو ببافید، سپس دانه بعد را دوبار ببافيد يكبار از جلوی حلقه و يك بار از پشت حلقه و دو تا رو ببافید و این عمل را تا انتهای رج تكرار كنيد.

رج دوم : دو تا زير ببافید، سپس دو تا يكي از رو و دو تا زير ببافید و این عمل را تا انتهای رج تكرار كنيد.

از این به بعد رجهای ۱ تا ۲ را تكرار كنيد.

انواع بافت کشباف - کشبافKnotted

۱۸. کشباف قیطانی : برای این مدل کشباف۲۶ تا دانه سر بندازید (۴ تا ۶ تا +۲تا دونه) …. ۲+(۶*۴)

رج اول  و سوم : ( دوتا رو ، یکی زير) داخل پرانتز را تكرار كنيد تا با دو رو رج تمام شود.

رج دوم  : (دوتا زير ، یکی رو ، یکی ژته ، دوتا دونه رو بدون اينكه ببافید روي ميل راست بندازيد ، بعد آنها  را با هم از زير يكی كنيد ، يكي رو ) داخل پرانتز را تكرار كنيد تا با دو تا زير رج تمام شود.

رج چهارم  : (دوتا زير ، یکی رو ، دو تا يكي از زير ، یکی ژته ، یکی رو ) داخل پرانتز را تكرار كنيد تا با دو تا زير رج تمام شود.

از رج اول مجددا  بافت را  تکرار کنید.

امیدواریم در  این مطلب توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در مورد انواع بافت کشباف در اختیار شما خوبان قرار دهیم. در صورتی  که  دیدگاهی  در این زمینه دارید می توانید در انتهای همین مطلب از قسمت ارسال نظر با ما و دیگر همراهان رنگ وارنگ به اشتراک بگذارید. منتظر دیدگاه های ارزشمند شما عزیزان هستیم.

گردآوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.9/5 - (14 امتیاز)