مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۲:۳۷:۲۰ ساعت:     
 جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 19 April 2024 میلادی  و   10 شوال 1445 قمری
5298
28 نوامبر 2016

چگونگی قصه گویی برای کودکان تا ۲ سالگی موضوعی است که در این مطلب سعی کردیم به آن بیشتر بپردازیم. کودکان به طور غریزی عاشق کتاب و داستان هستند زیرا با ایده ها ، مکانها و موجوداتی که قبلاً با آنها روبرو نشده اند آشنا می شوند. لازم است اشاره کنم که  شعرها و داستانهایی که کودک می شنود و یا میخواند، می تواند تاثیر عمیقی بر افکار و روحیه  او بگذارد. علاوه بر این، کودکان برای مقابله با مسائل گوناگون و ارتباط با دیگران آمادگی بیشتری پیدا می کنند. همچنین این کودکان درک و فهم بیشتری از مشکلات پیدا می کنند. اگر می خواهید  بدانید که از چه زمان می توانید برای کودک دلبندتان قصه بگویید و یا اینکه به دنبال چگونگی قصه‌گویی برای  قصه گویی برای کودکان تا ۲ سالگی هستید حتما با ادامه این مطلب همراه شوید .

 

 

 

 قصه گویی برای کودکان تا 2 سالگی

 

 

فواید قصه گویی برای کودکان

 

هنر یا حرفه بیان داستان به شکل شعر یا نثر را قصه گویی می گویند. قصه ها می توانند با آواز ، موسیقی ، تصویر و دیگر موارد همراه شوند.

قصه گویی می تواند موجب برقراری رابطه بهتر میان والد و کودک شود. والدین یا هر بزرگتری که در کنار کودک قرار می گیرند و برای او قصه می گویند ، احساس خوبی را به کودک منتقل می کنند.

با قصه گویی ضمن شناساندن صدای والدین به کودک می توان صحبت کردن را برای کودک راحت تر کرد. کمک به تلفظ صحیح کلمات و افزایش دایره لغات از دیگر فواید قصه گویی برای کودکان است.

از طریق قصه گویی، کودکان به گوش دادن به دیگران تشویق می شوند. آنها یاد می گیرند که صبورتر باشند و به دیگران اجازه دهند صحبت کنند. بالارفتن تمرکز و مهارتهای اجتماعی از دیگر فواید قصه گویی برای کودکان است.

 

 

زمان قصه گویی برای کودکان

 

این روزها بسیار توصیه شده است که مادر ارتباط و صحبت کردن با کودک خود را از هنگام بارداری شروع کند. مادر در این دوران حرفهای خود را در قالب داستان یا شعر (در صورت تسلط و علاقه  به شعر ) بیان کند. بعد از تولد هم باید از همان روزهای اول ، خواندن کتاب برای نوزاد شروع کرد. زیرا در سنین پایین ، کنجکاوی کودک برای شنیدن زیاد است.

نوزادان با اینکه هنوز درکی از معانی کلمات ندارند اما از شنیدن صدا و دیدن احساسات شما می توانند لذت ببرند. باور برخی از پدر و مادرها  این است که نوزاد چیزی متوجه نمی شود و نیاز نیست با او صحبت کنند در حالیکه مغز نوزاد آمادگی یادگیری را دارد و احساسات و لحن اطرافیان را متوجه می شود. او مشتاق شنیدن صدای والدین است و دوست دارد با محیط ارتباط داشته باشد.

مدت زمان قصه گویی می تواند از ۵- ۱۰ دقیقه شروع شده و به مرور با افزایش سن کودک بیشتر شود.

 

 

نحوه قصه گویی برای کودکان در سن شیرخوارگی

 

خواندن کتاب برای کودک را بايد از روزهای نخست تولد آغاز کرد، زیرا در سنین پایین، کنجکاوی کودک برای شنیدن و درک مطالب زیاد است. با صدای آهسته، با لحنی گرم و دلنشین، با شور و حرارت به همراه نوازش برای نوزاد کتاب بخوانید. با این کار می‌توانید بیش از پیش به او نزدیک شده (او را بغل کنید) و از کنار یکدیگر بودن لذت ببرید. وقتی کودک از سنین پایین ( شیرخوارگی) با کتابخوانی آشنا شود، همراهی شما به او کمک می‌کند به تدریج نسبت به کتاب علاقه‌مند شده و بعد‌ها هنگام کتاب خواندن، تجربه و احساس امنیت و لذت را در کنار والدین بازآفرینی كند.

نوزادان با شنیدن قصه علاوه بر شناختن صدای پدر و مادر یاد می‌گیرند در کودکی راحت‌تر صحبت کنند و کلمات را صحیح و کامل ادا کنند. به طور کلی مغز نوزاد از‌‌ همان ابتدای تولد آماده پذیرش و یادگیری است. او دوست ‌دارد صدای پدر و مادر خود را بشنود و با محیط ارتباط برقرار کند. اساس گفتن قصه برای نوزاد همین ارتباط است.

 

به کودکان یاد بدهید به حرفای شما گوش بدهند ، به صدای شما توجه کنند و حرفها را دنبال کنند .

 

مثال هایی از قصه گویی برای نوزادان

 

سعی کنید هر روز با کودک حرف بزنید . موقع شیر دادن و یا بازی کردن با کودک درباره خودش حرف بزنید و یا کارهایی را که می خواهید انجام بدهید با صدای بلند به او بگویید .این کارها شروع قصه گویی است.به عنوان مثال

 

– عروسک را ببین موهاش قشنگ است ،مگر نه ؟ من می خواهم موهای او را شانه بزنم ،لباس تنش کنم و با تو به گردش برویم .

 

-این عروسک خیلی خوابش می یاد. می گوید من دوست دارم که بخوابم . تو هم دوست داری بخوابی ؟

 

-این قاشق تو ست . من با آن به تو غذا می دهم … غذاهای خوشمزه را تو می خوری و بزرگ می شوی .این قاشق دوست دارد همیشه غذاهای خوب به تو بدهد. دلت می خواهد سوپ بخوری ؟

 

و …

 

می توان برای همه وسایل، ماجرا های ساده بیان کرد . همان طور که اشاره شد همه این کارها ، شروع یک قصه گویی خوب برای کودک است . سپس خواهید دید که کودک شما به قصه هایی که بعد ها شما برای او تعریف می کنید ، توجه می کند .

 

 

روش  قصه گویی برای کودکان در سن ۱ سالگی

 

کودکان وقتی در سن ۱ سالگی هستند از شنیدن قصه و داستان لذت می برند. در این سن برای کودک قصه های کوتاه با لحن آهنگین و همراه با تصویر جذابیت دارد. مهارتها ی کلامی در سن ۱ سالگی رشد کرده و کودک کم کم با کلمات زیادتری آشنا می شود. توانایی به زبان آوردن کلمات و جملات جدیدتر را بدست می آورد. با در نظر گرفتن رشد کلامی کودک می توانید در قصه ها از کلمات مختلفی استفاده کنید.

برای کودکان در این رده سنی از اتفاق ها و ماجراهایی که در طول روز با آنها سر و کاردارد حرف بزنید. به بیان دیگر ماجراهای آشنا را برای کودک به صورت قصه برای کودک تعریف کنید. تصور نکنید که برای این گروه سنی باید درباره ماجراهای عجیب و غریبی حرف بزنید. همه اتفاقهای  ساده ای که روزانه کودک آنها را می بیند می تواند برایش جالب و شنیدنی باشد. می توانید تصویر هایی از حیوان ها، انسان ها و وسیله های مختلف را روی مقوا بچسبانید. فراموش نکنید که هر تصویر را جداگانه بچسبانید. به این ترتیب ، هر تصویر را به کودک نشان بدهید و اسم آن تصویر را برای او بگویید. می توانید در ادامه و یا در زمان مناسب درباره آنها قصه بگویید.

 

 

 قصه گویی برای کودکان تا 2 سالگی

 

 

 

مثال هایی از قصه گویی برای کودکان در سن ۱ سالگی

 

 

به کارهایی که در طول روز با کودک خود انجام می دهید ، فکر کنید . همه آنها را به یک قصه شنیدنی تبدیل کنید .به عنوان مثال

-یک بچه کوچولو بود که وقتی لباس هایش کثیف می شد ، مادرش آنها را عوض می کرد. پیراهنش را در می آورد ، شلوارش را در می آورد ، جوراب هایش را در می آورد. و بعد آن وقت لباس تمییز می پوشید (می توانید به جای کلمه لباس اسم تک تک پوشیدنی هایش را استفاده کنید) بچه کوچولو ، لبا س های تمیزش را دوست داشت .

 

– زندگی حیوان ها موضوع جالبی برای قصه ها هستند. مواردی مانند زود بیدار شدن مرغ و خروس ، آب بازی اردک ها و مرغابی ها ، بازی کردن گربه ها کار کردن مورچه ها ، لانه ساختن پرنده ها ، آب بازی اردک ها و مرغابی ها ، بازی کردن گربه ها ، کار کردن مورچه ها ، لانه ساختن پرنده ها ، آب بازی ماهی ها ، بار کشیدن اسب و الاغ ،و… می تواند به قصه تبدیل شود .

 

– شکل ظاهری هر حیوان ، موضوع خوبی برای قصه است . مانند پرواز پرنده ها ، بودن ماهی در آب ، گوش های دراز است و الاغ ، بدن مار دراز است ، پشم ها ی گوسفند و بز و … برای نمونه به این قصه ها توجه کنید .

 

– یک گنجشک کوچولو با یک ماهی در آب دوست شد. گنجشک به ماهی کوچولو گفت : بیا با هم پرواز کنیم و برویم به آسمان ها ماهی گفت : من نمی توانم پرواز کنم من که بال و پر ندارم .آن وقت گنجشک . همانجا کنار آب نشست و با ماهی بازی کرد .

 

 

نحوه قصه گویی برای کودکان تا 2 سالگی

 

 

قصه گویی برای کودکان در ۱۸ ماهگی

 

در ۱۸ ماهگی ، کودک شما می تواند به خوبی راه برود و به دنبال شما این طرف و آن طرف می آید . و از این سن ؛ قصه هایی که برای کودک تعریف می کنید ، بهتر است با بازی و شعر ، همراه باشد  قصه هایی بگویید که در آن، حرکت باشد . به عنوان مثال

 

قصه ای بگویید که گنجشک می خواهد پرواز کند  و به این طرف و آن طرف بال بزند . پرواز کردن و بال زدن را با کودک تمرین کنید . در این بازی می توانید یک ماجرای ساده به وجود بیاورید . برای مثال گنجشک می افتد و بالش درد می گیرد . بعد یک گنجشک دیگر می آید و به او کمک می کند .

 

-قصه ای بگویید که در آن ، یک اسب می دود ، روی دو دستش بلند می شود و می دود. تا لب رودخانه آب بخورد . همه این ماجرا ها را می توانید به شکل قصه و بازی اجرا کنید :

 

-قورباغه ای که می جهد .

 

-قاصدکی که در هوا می چرخد .

 

-برگی که از شاخه درخت به زمین می افتد .

 

ماشینی که در خیابان حرکت می کند .

 

و …

 

قصه گویی برای کودکان تا ۲ سالگی

 

کودکان تا دوسال یاد می گیرند که به قصه های کوتاه و ساده ای که شما برای آنان تعریف می کنید توجه کنند. برای این گروه سنی از کلمه های آشنا استفاده کنید .

 

توجه کنید که کودک شما با چه کلمه هایی آشنا است. ممکن است کودک شما با کلمه هایی مانند آب ،مامان ، بابا ، ماه ، جوجه ، غذا ، خواب و .. آشنا باشد . با توجه به همین کلمه ها ، سعی کنید یک قصه ساده بگویید .

 

دقت داشته باشید که آشنا بودن کودک با این کلمه ها به این معنی نیست که باید آنها را بیان کند . مهم این است که کودک ، معنای کلمه های گفته شده را بفهمد .

 

به عنوان مثال:

 

-یک جوجه کوچولو بود که می خواست غذا بخورد. پیش مادرش رفت و مادر به او غذا داد . بعد پیش بابا یش رفت و بابا به او غذا داد . جوجه غذاهایش را خورد تا سیر شد . بعد شب شد و ماه آمد . جوجه کوچولو پیش مادرش رفت و خوابید.

 

 

توصیه هایی برای قصه گویی برای کودکان تا ۲ سالگی

 

در هنگام قصه گویی برای کودکان در سنین ۱-۲ سال به نکات زیر دقت کنید.

 

 

 

 قصه گویی برای کودکان تا 2 سالگی

 

 

 

  1. استفاده از کتابچه های پلاستیکی و پارچه ای برای کودک در این رده سنی را فراموش نکنید.
  2. از لغاتی در قصه ها استفاده کنید که کودک با آن آشنایی دارد.
  3. ماجراهایی که کودک در طول روز می بیند ، برای قصه گویی موضوعات مناسبی هستند.
  4. قصه ها نباید طولانی باشند.
  5. کودک خود را با قصه ها و ترانه های محلی آشنا کنید.
  6. قصه ها را با بازی همراه کرده و هر قصه را چندین بار تکرار کنید.

 

کودکان مخصوصا در سن ۲ سالگی خیلی زود به شنیدن قصه ها و شعرهای کودکانه علاقمند می شوند. یک قصه خوب ممکن است فقط دربرگیرنده اتفاقات روزانه باشد. وقتی که کودک شما کمی بزرگتر شد می توانید برای او داستان هایی با  موضوعات و شخصیتهای بیشتر تعریف کنید.

امیدواریم این مطلب مورد توجه و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. لطفا نظرات ، پیشنهادات و  تجربیات خود را درباره این مطلب با ما و دیگر مخاطبان سایت به اشتراک بگذارید.

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.4/5 - (7 امتیاز)