مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۸:۱۹:۰۱ ساعت:     
 پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 25 April 2024 میلادی  و   16 شوال 1445 قمری
998
22 فوریه 2017

 

نحوه قصه گویی برای کودک بعد از 6 سالگی

 

 

علاقه به شنیدن و دنبال کردن قصه و داستان چیزی است که همه انسان ها در هر سنی به آن علاقه دارند و تنها با رشد، نوع قصه و داستان تفاوت پیدا می کند. قصه‌های خوب قصه‌هایی هستند که متناسب با رده سنی کودک انتخاب شوند، چراکه در این صورت خواهند توانست نقش مهمی در رشد کودک داشته باشند. کودکان آنچه از قصه و اتفاقات آن می آموزند در زندگی آینده شان بهره مي برند، بنابراين کتابهای قصه باید حامل پیام های اخلاقی درخورتوجه باشد. می توان از کتاب های قصه به عنوان منبعی برای افزایش رشد عقلی و عاطفی کودکان نام برد.شما در زمان های مناسب می توانید برای کودک خود قصه بگویید نمونه ای از بهترین زمان های قصه گویی عبارتند از:هنگام خواب، بعد از غذا،بعد از بازیهای پر تحرک و انجام کارهای سخت، هنگام حمام کردن و…و خلاصه هر وقت که آنها نیاز دارند تا شما در کنار آنها بنشینید و با آنها حرف بزنید .

تا اینجا شما عزیران را با نحوه و نوع قصه گویی برای کودکان تا سن۲سالگی و  کودکان تا ۶ سالگی آشنا  کردیم ، اگر به دنبال چگونگی قصه‌گویی برای دیگر سنین کودکی هستید حتما با ما با ادامه این مطلب همراه شوید .

 

 

قصه گویی برای سنین ۶ و۷ سالگی :

–     سنین تقلید،خیال بافی و داستان پردازی، سنین کسب استقلال و تظاهر، احساس عدالت طلبی و تکوین ارزش های اخلاقی و اجتماعی به صورت پیشرفته  تر است .

–  سن نخستین گروه بندی کودکان است .

–     سن انواع چراها و کنجکاوی شدید نسبت به همه گونه مسائل محیط است .

–     جنسیت برایش مطرح می شود .

–     از شوخی و طنز لذت می برد حتی خودش نمونه هایی می سازد .

–     گرچه مدت زمان تمرکز و توجهش بیشتر شده است ولی هنوز محدود است .

–     وابستگی خانوادگی شدید است .

با توجه به خصوصیات فوق است که خواندن داستان های کوتاه ،مجموعه قصه ها یا کتاب هایی که هر فصل آن مطلب دیگری را در بر دارد توصیه می شود، زیرا برای کودکان این سنین کشش بیشتری دارد و اکثر آنها بدون معطلی داستان های طولانی را کنار می گذارند. کودکان شدیدا به کتاب هایی که در آن حق به حق دار نمی رسد و قهرمان در آن ضعف نشان می دهد معترض می شوند .چون قادر به خواندن شده اند،  به هر مطلب خواندنی روی می آورند و سعی دارند اسرار نوشته ها را دریابند. به دلیل کنجکاوی و گسترش دایره شناخت آنها احتیاج به انواع نوشته ها در این سنین زیاد می شود.

از هفت سالگی به بعد می توان به کمک کتاب های ساده، خواندن قصه ها را به او واگذار کرد و دایره لغات کودک را افزایش داد و از کتاب هایی که با خلاقیت های تصویری امکان شریک شدن کودک را در خواندن قصه مهیا می کنند، استفاده کرد.

 

 

قصه گویی برای سنین ۸ و ۹ سالگی:

– مدت زمان تمرکز و توجه افزایش می یابد. به طوری که اگر کودک به کاری علاقه مند باشد قادر است از یک تا دو ساعت به آن کار سر گرم شود و نیروی خود را بر آن متمرکز کند .

– در زمینه های متعدد علم و فن علاقه مندی های خاص پیدا می کند. این زمینه ها در این سن بین دختران و پسران فرق می کند .

– گروه همسالان نقش مهمی در زندگی کودک ایفا می کند و سلیقه ها، رفتار ها و فعالیتهای او را تحت تاثیر قرار می دهد.

– حس استقلال طلبی نسبت به بزرگترها و رفتاربا نظر شخصی علایم تازه ای از خود بروز می دهد.

– لذت از شنیدن و خواندن و دیدن ماجراها شروع می شود ولی هنوز به اوج شدت خود نرسیده است .

– هشت و نه سالگی سن تهیه مجموعه ها (کلکسیون) و سن پیگیری برای یافتن اطلاعات خاص در زمینه های مورد علاقه است .

-تحرک، بازی و ورزش قسمت بزرگی از اوقات فراغت این سنین را اشغال می کند .

کودک در این سنین قدرت خواندن داستان های بلند، کتاب های تک داستانی، ماجراهای گروه های مختلف کودکان  و کتابهایی در باره سرزمین های دیگر  را به دست می آورد و حتی قسمت هایی از کتاب های علمی و تاریخی نظر او را جلب می کند .

گرچه هنوز افسانه ها را دوست دارد ولی به داستان های قهرمانی و حماسی بیشتر روی می آورد ولی مهم این است که به مرحله برداشت فردی و انتقاد رسیده است و می خواهد درباره محتوای کتابها به بحث و گفتگو بپردازد .

 

قصه گویی برای سنین ۱۰و۱۱ سالگی:

– اختلاف سرعت رشد بین دختران و پسران نخستین مسئله ای است که باید در این سنین به آن توجه کرد .

– دختران در حدود دو سال زودتر از پسران بالغ می شوند. و به همین جهت تغیرات جسمی دوران بلوغ در آنها زودتر ظاهر می شود.بیشتر رشد می کنند و به دنیای درونی و به گروه همسالان هم جنس بیشتر توجه پیدا می کنند . به پسران هم سن خود کمتر توجه دارند و به معاشرت با پسران بزرگتر بیشتر راغبند .

– هر دو جنس برای یافتن استقلال بیشتر ،از خانواده دور می شوند و نمونه ها و دوستان خود را در گروه همسالان می جویند و برای خود قهرمانان خاص انتخاب می کنند .

– تخیل بیشتر در زمینه های علمی و فلسفی برایشان جالب است در غیر اینصورت واقعیات و زندگی اجتماعی کشش بی سابقه ای برایشان می یابد .

ماجرا های واقعی گذشته و به خصوص حال دنیای خودشان ساعت ها آنها را سرگرم می کند . خواندن شرح حال ها ،داستان های واقعی طولانی ،کتاب های ماجرایی و قهرمانی ، داستان های عشقی و عاطفی به تدریج شروع می شود . در این دوران به افسانه کم توجه می شود مگر اینکه نکته ای خاص در بر داشته باشد در جزئیات خلقی شخصیت های کتاب ها دقیق تر می شوند .

در بحث و گفتگو با هیجان و شوق شرکت می کنند و از نظریاتشان در باره کتاب ها به دفاع بر می خیزند . عده ای و به خصوص پسر ها به مباحث علمی و تاریخی کشانده می شوند و در کتاب های مرجع (فرهنگ نامه ها ،دانش نامه ها و …)به دنبال مطالب جدید و یافتن پاسخ برای پرسش هایشان می گردند . بعضی خوانندگان ماهر نیز حتی به ادبیات بزرگسالان روی می آورند .

 

قصه های مناسب برای سنین نوجوانی یعنی ۱۲ تا ۱۵ سالگی:

– تغییرات جسمی دختران و پسران در این سنین بسیار سریع است و به همین میزان نیز غلیان عواطف که به اشکال مختلف سرگردانی ها و طغیان حال و تقلید ها بروز می کند، تند است .

– نوجوانان نسبت به دنیای بزرگتر ها معترض می شوند و به جستجوی جهان بینی و فلسفه خاص زندگی برای خود بر می خیزند .

– افکار تند و تصاویر مبالغه آمیز از قهرمانان مورد علاقه ، آنها را جلب می کند و به همین طریق نیز به نوعی دیگر از واقعیات دور می شوند  و تصاویری ایده آل یا شاید تخیلی از زندگی در ذهن خود مجسم می کنند .

– تاثیر گروه سنی هم سالان به شدید ترین درجه خود می رسد ، پدر،مادر،معلم و مدرسه در مقام دوم اهمیت قرار می گیرند.

– توجه و میل به معاشرت و هم صحبت شدن با جنس مخالف شدیدتر از همیشه است .

– تجربه لحظات عاطفی ونخستین عشق ها نیز در همین سنین است.

شرح حال ها ، ماجراهای واقعی از زندگی مردم و مردان و زنان بزرگ ، از تاریخ ، از اکتشافات ، و اختراعات ، از مبارزات اجتماعی به آنها کمک می کنند که صفات واقعی (بزرگ سالان)را بشناسد و بر ضعف های خود چیره شوند . داستان های واقعی و اصیل عشقی به ایشان خواهد آموخت که خودشان را فدای هوس های زود گذر نکنند و برای احساس بزرگ و عمیق و سازنده تمام زندگی آماده شوند .گرایش های آنان به مباحث علمی و اجتماعی و نقد کتاب و توجه به سرگرمی های شوق انگیز و آشنا شدن با دنیای واقعی بزرگان به وسیله کتاب ،در این راه، کمک های موثری به شمار می آیند .

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.5/5 - (4 امتیاز)