مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۳:۴۱:۰۴ ساعت:     
 جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Friday 26 April 2024 میلادی  و   17 شوال 1445 قمری
3215
10 دسامبر 2020

نظافت با سرکه سفید White Vinegar یکی از کاربردهای سرکه سفید است. خواص سرکه سفید و کاربردهای آن زیاد است.  سرکه سفید ماده ای همه کاره  و بی خطر برای محیط زیست ،  تمیز کننده طبیعی و غیر سمی است . این ماده شگفت انگیز ؛ برای نظافت، لکه بری و ضدعفونی بسیار سودمند است و مردم همیشه در حال کشف کاربردهای جدید آن هستند. یکی از شناخته شده ترین کاربردهای سرکه سفید استفاده از آن در تهیه ترشی است. اما سرکه سفید به غیر از استفاده در تهیه ترشی های خوشمزه ، چاشنی غذاها و سس ها کاربردهای دیگری هم دارد. اگر با کاربردهای سرکه سفید آشنایی داشته باشید ؛ می بینید که چقدر راحت می توانید نظافت خانه با سرکه سفید را انجام دهید و از شوینده های شیمیایی کمتر استفاده کنید.

چگونگی نظافت با سرکه سفید در خانه

چنانچه می خواهید  درباره سرکه سفید ، چگونگی نظافت با سرکه سفید و انواع کاربردهای باور نکردنی آن اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید. این مقاله ضمن معرفی چند کاربرد سرکه سفید برای سلامتی به شما کمک می کند تا ببینید چگونه می توانید از سرکه سفید برای تمیز کردن خانه استفاده کنید.

کاربردهای سرکه سفید در خانه

گزینه های زیادی  وجود دارد که به شما برای تمیز کردن و نظافت خانه می تواند کمک کند در این بین سرکه سفید کارایی خوبی برای نظافت خانه دارد. برخی از کاربردهای سرکه سفید  در خانه و خانه داری عبارتند از:

نظافت با سرکه سفید

تمیز کردن یخچال

به دلیل اینکه یخچال محل نگهداری مواد غذایی است ، تمیز کردن آن بسیار مهم و ضروری است. گرچه تمیز کردن یخچال کمی وقت گیر و زمان بر است اما اگر نظافت یخچال در فاصله های کوتاه تری انجام شود قطعا نظافت آن را در هر دفعه سریع تر و راحت تر می کند. تمیز کردن یخچال با سرکه سفید یکی از روش های مفید برای نظافت یخچال است. به کمک محلول آب و سرکه و دستمال آشپزخانه قفسه ها و قسمت بیرونی یخچال را تمیز کنید.

روش نظافت با سرکه سفید

نظافت حوله با سرکه سفید

چنانچه حوله دستشویی و حمام شما کپک زد و یا بوی بد می داد ؛ کافیست کمی سرکه سفید و جوش شیرین را به آب اضافه کنید سپس حوله ها را در آن بخیسانید . بعد از گذشت چند ساعت حوله ها را  بشویید و آبکشی کنید.

نظافت با سرکه سفید

نرم کردن و ضدعفونی کردن پارچه و لباس

مقداری سرکه سفید را در هنگام شستشوی لباس ها در داخل ماشین ظرفشویی بریزید. سرکه به عنوان نرم کننده پارچه یا برای از بین بردن لکه ها و بوها در لباسشویی استفاده می شود ، همچنین می تواند باقی مانده صابون و مواد شوینده را در لباس و دستگاه حل کند.  ضدعفونی لباس با سرکه  سفید سبب تغییر رنگ لباس نمی‌شود و حتی قابلیت استفاده برای لباس‌های کودک را نیز دارد.

توجه : قبل از استفاده از سرکه سفید در داخل ماشین ظرفشویی،  کتابچه راهنما را مطالعه کنید. چون سرکه می تواند به از لاستیک ها و شلنگ های برخی از مدل های ماشین لباسشویی آسیب برساند.

از بین بردن لکه چای و قهوه

لکه های قهوه و چای  به وجود آمده داخل فنجان را می توانید با ترکیب مساوی نمک یا جوش شیرین و سرکه سفید را تمیز کنید.

از بین بردن کپک سطوح

سرکه به عنوان یک روش عالی برای از بین بردن کپک است. اسیدیته سرکه همان چیزی است که آن را به یک پاک کننده خوب تبدیل کرده است. سرکه و آب را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید و روی این سطح بکشید تا به راحتی لکه‌ها را پاک کنید.

نظافت کابینت آشپزخانه با سرکه سفید

سرکه با حالت اسیدی  که دارد به یکی از تمیز کننده های خوب در خانه داری  تبدیل شده است . کابینت های آشپزخانه را با محلول آب و سرکه  تمیز و درخشان کنید.

نظافت با سرکه سفید در خانه

شاداب کردن گل های شاخه بریده

اگر گلهای شاخه بریده شما پژمرده شدند با  افزودن ۲ قاشق غذاخوری سرکه و ۱ قاشق چای خوری شکر به یک چهارم آب گلدان می توانید گلها را سرحال و شاداب کنید.

رفع بوی ادرار حیوانات

بوی ادرار حیوانات خانگی نظیر گربه و سگ ،از روی فرش را به کمک سرکه سفید می توانید از بین ببرید.

شوینده و تمیز کننده خانگی با سرکه سفید

یک شوینده و تمیز کننده  خوب درست کنید. برای این کار  کمی جوش شیرین را با ۱ قاشق غذاخوری مواد شوینده مایع ترکیب کنید. سپس به میزان کافی سرکه سفید بیفزاید تا بافت غلیظ و خامه ای پیدا کند.

نظافت با سرکه سفید  و جوش شیرین

رفع بوی بد محیط

برای از بین بردن بوی بد محیط می توانید کمی سرکه را با نمک و جوش شیرین ترکیب کرده و در هوا اسپری کنید.

رسوب زدایی قهوه ساز

از سرکه سفید برای رسوب زدایی دستگاه قهوه ساز می توانید کمک بگیرید.برای این کار آب و سرکه سفید را با هم ترکیب کنید به طوری که میزان آب ۲ برابر سرکه باشد. حالا قهوه ساز را روشن کنید. صبر کنید به اندازه  مدت زمانی که دستگاه  برای دم کشیدن قهوه  لازم دارد. سپس دستگاه را خاموش کنید (در برخی از انواع قهوه ساز این کار به طور اتوماتیک انجام می شود) . حالا اجازه دهید محلول رسوب زدا متشکل از آب و سرکه به مدت ۱۵ دقیقه داخل دستگاه بماند. ودر نهایت  مخزن را خالی کرده و برای رفع بوی سرکه  1- 2 بار مخزن را با آب پر کرده بگذارید آب جوش بیاید.

پیشنهاد می کنیم  10 روش ساده برای رسوب زدایی سماور، کتری و چای ساز را نیز مطالعه فرمایید.

رفع بوی بد پا

برای رفع بوی بد پا  که می تواند موجب بدبو شدن کفش نیز شود می توانید محلول آب و سرکه را آماده کنید و داخل یک تشت بریزید سپس پاهایتان را داخل آن قرار دهید . به این ترتیب بوی بد پا رفع می شود.  اگر لازم است می توانید این کار را چند بار در هفته تکرار کنید.

تمیز کننده مایکروفر

برای تمیز کردن ماکروویو در ظرف کوچکی به مقدار برابر سرکه و آب گرم بریزید و داخل ماکروویو بگذارید و دستگاه را به مدت ۵ -۶ دقیقه روشن کنید. بخار آب ایجاد شده می تواند موجب تمیز شدن فضای داخلی  ماکروویو و همچنین نرم شدن چربی ها شده و تمیز کردن ماکروویو را آسان تر می کند.

نظافت سطوح مختلف خانه

برای نظافت و تمیز کردن شیشه ، سرامیک و شیر آلات حمام  و دستشویی سرکه سفید و آب را به میزان مساوی ترکیب کنید و داخل آب افشان بریزید و بر روی سطوح مورد نظرتان اسپری کرده و با دستمال  سطوح را تمیز کنید.

نظافت با سرکه سفید

تمیز کردن لکه فرش

برای  از بین بردن لکه فرش ،۱/۴ فنجان جوش شیرین یا نمک را با ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید ترکیب کرده و خمیری تهیه کنید. خمیر آماده شده را در محل لکه بکشید و اجازه دهید خشک شود. بعد از گذشت چندین ساعت تا ۱ روز، ترکیب مواد را به کمک جاروبرقی از روی فرش جمع کنید.

از بین بردن بوی رنگ

برای کم کردن و از بین بردن بوی رنگ می توانید از سرکه  سفید کمک بگیرید.  برای این کار کمی سرکه سفید را با آب سرد ترکیب کنید. این ترکیب را داخل ظرف بریزید و قسمت های مختلف اتاق قرار دهید.در ابتدا ممکن است  کمی بوی سرکه آزاردهنده باشد اما پس از چند ساعت بوی سرکه و بوی رنگ از بین می رود.

از بین بردن لکه های چربی

برای از بین بردن بردن لکه های چربی از سطوح مختلف  می توانید از سرکه سفید استفاده کنید.  افزودن نمک به سرکه کارایی آن را دو چندان می کند و می تواند به شما در زدودن چربی ها و نظافت با سرکه سفید بیشتر کمک کند.

نظافت با سرکه سفید در منزل

جلوگیری از ترک خوردن تخم مرغ آب پز

در آب پز کردن تخم مرغ هم می توانید از سرکه سفید استفاده کنید. با افزودن ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید به آب  می توانید از ترک خوردن تخم مرغ ها جلوگیری کنید.

از بین بردن لکه عرق

برای از بین بردن لکه عرق ، می توانید از سرکه سفید  استفاده کنید. برای این منظور سرکه را به صورت مستقیم روی محل لکه بریزید کمی بعد لباس را در ماشین لباسشویی بیندازید و یا با دست بشویید. در روش دیگر می توانید محلولی با میزان مساوی آب و سرکه سفید آماده کنید و لباس را چند ساعت در آن خیس کنید ، سپس لباس را بشویید.

نظافت با سرکه سفید

نظافت دیوارهای رنگ شده

سرکه در تمیز کردن دیوارهای رنگ شده نیز موثر است. در مقداری آب (بهتر است گرم باشد)  ماده شوینده صابونی و کمی سرکه سفید اضافه کنید ؛  سپس از این ترکیب تمیز کننده برای نظافت و پاک کردن دیوارهای رنگ شده استفاده کنید.

سفید کردن دندان

برای سفید کردن دندان به روش خانگی می توانید مسواک خود را به کمی سرکه سفید آغشته کنید و سپس دندان خود را مسواک بزنید. یا اینکه همراه با سرکه سفید از کمی جوش شیرین هم استفاده کنید. برای این منظور ۱ قاشق چای خوری جوش شیرین را با ۱ قاشق چایخوری سرکه سفید را ترکیب کنید . خمیر به دست آمده از ترکیب این دو ماده را به آرامی با مسواک روی دندان های خود بکشید . این ترکیب می تواند به سفید کردن دندان ها و جرم گیری آنها کمک کند.

توجه داشته باشید از این روش نباید زیاد استفاده کنید چون به مینای دندان آسیب می رسد.

ضدعفونی میوه و سبزیجات

مطالعات نشان داده است که سرکه خانگی یک ماده ضد میکروبی بسیار مناسب برای شستن میوه ها و سبزیجات است. برای ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه ها  به ازای ۳ واحد آب ۱ واحد سرکه سفید را با هم ترکیب کرده سپس بعد از گذشت ۱۰ دقیقه،  آنها را با آب بشویید.

نظافت با سرکه سفید

تسکین خارش ناحیه تناسلی بانوان

بانوان برای تسکین خارش واژن می توانند از سرکه سفید کمک بگیرند. برای این کار باید ۱ استکان سرکه سفید را با ۱ استکان گلاب در مقداری آب ولرم  داخل تشت بریزند و در آن بنشینند. لازم به ذکر است که این روش درمان اصلی خارش واژن  نیست و راه کار موقتی است.

جلوگیری از یخ زدگی شیشه ماشین

برای پیشگیری از یخ زدگی شیشه ماشین در برف و سرما می توانید از محلول سرکه و آب کمک بگیرید. برای تهیه این محلول کافیست به ازای ۱ پیمانه سرکه سفید ، از۳ پیمانه آب مقطر در تهیه محلول شیشه شوی ضد یخ خانگی استفاده کنید. خاصیت اسیدی این محلول از یخ زدگی شیشه ممانعت می کند.

عدم استفاده از آب مقطر و استفاده از آب معمولی در مدت زمان کوتاهی به دلیل سختی آب موجب گرفتگی مسیر اسپری  می شود.

رفع بوی بد دهان

به کمک سرکه سفید می توانید بوی بد دهان را از بین ببرید . برای این منظور ، محلول  متشکل از ۱ پیمانه آب و۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید را در حدود ۳۰ ثانیه  در دهان بچرخانید.

ضد عفونی کردن تخته های برش

برای ضدعفونی کردن تخته های برش و سایر سطوح آماده سازی غذا ،  یک فنجان سرکه سفید را در قابلمه تا ۱۵۰ درجه فارنهایت یا ۶۶ درجه سانتیگراد گرم کنید. محلول گرم شده را درون یک بطری اسپری بریزید. بلافاصله صفحه برش ، میز پیشخوان  یا سایر سطوح آشپزخانه را اسپری کنید. بگذارید محلول به مدت ۱ دقیقه روی سطوح باقی بماند و سپس با یک حوله یا دستمال آشپزخانه تمیز کنید.

رفع بوی بد از ظروف

برای رفع بوی بد از ظروف ، کافیست ظرف را در محلول آب و سرکه خیس کرده و سپس بشویید.

نظافت حمام

تمیز کردن حمام به طور منظم بسیار اساسی است. نظافت حمام می تواند در حفظ بهداشت و سلامتی موثر باشد. نظافت آینه و شیرآلات ، سرامیک و دیگر سطوح حمام را می توانید با تهیه محلولی متشکل از سرکه سفید و آب ولرم هر چند وقت یک بار انجام دهید.

نحوه نظافت با سرکه سفید

رفع عفونت قارچی واژن

یکی از روش های موثر در رفع عفونت قارچی واژن  یا واژینیت قارچی استفاده از سرکه سفید به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی است.

برای این کار ۲ قاشق غذاخوری سرکه را داخل ۱ لیتر آب بریزید و ناحیه تناسلی را با آن شستشو دهید یا درون آن بنشینید.

این درمان تنها به عنوان درمان کمکی پیشنهاد می شود و خانم های باردار حتما در این باره با پزشک خود مشورت کنند.

بانوانی که هیچ گونه علائم عفونت ناحیه تناسلی هم ندارند بهتر است برای تنظیم PH واژن هفته ای یکبار برای شستشو از ترکیب سرکه سفید و آب  استفاده کنند. برای این منظور به ازای ۳ لیوان آب از۱ قاشق سوپ خوری سرکه سفید استفاده کنید.

التیام محل گزش حشرات

برای التیام محل گزش حشرات ، پنبه را آغشته به سرکه سفید کرده و در محل گزیده شده بمالید. با این کار علاوه بر تسکین خارش ، محل گزیده شده ، ضدعفونی هم می شود.

نظافت دستگیره ها

دستگیره ها مدام در معرض آلودگی ها هستند با این وجود در هنگام نظافت خانه،  کمتر مورد توجه قرار می گیرند. دستگیره های قسمت های مختلف ساختمان از جمله اتاق ها ، حمام ، دستشویی و آسانسور را به تناسب میزان استفاده تمیز کنید.

نظافت  دستگیره ها را می توانید با دستمال نم شده با سرکه سفید انجام دهید. با این کار علاوه بر تمیز کردن و درخشان تر کردن و زدودن گرد و غبار ، همزمان دستگیره ها را ضدعفونی هم کرده اید.

نظافت با سرکه سفید

دستگیره ها از جنس های مختلفی ساخته می شوند بنابراین قبل از تمیز کردن آنها به جنس آنها و سازگاری آن با ماده تمیز کننده توجه داشته باشید.

رفع لکه خون از روی فرش

برای از بین بردن لکه خون روی فرش می توان از مخلوط سرکه و صابون و کمی نمک به همراه آب استفاده کرد. این ترکیب به راحتی لکه های خون را پاک می کند و آسیبی به فرش نمی رساند.

تمیز کردن کفپوش سرامیکی

چنانچه کفپوش خانه سرامیکی است ؛ می توانید نظافت با سرکه سفید  را هر چند وقت یکبار انجام دهید. برای این کار محلول آب و سرکه را آماده کرده و به کمک آن سرامیک ها را تمیز کنید.

رفع بوی پیاز از دست

برای از بین بردن بوی پیاز از دست، می توانید به  دست های خود قبل و پس از پوست کندن و خرد کردن پیاز ، کمی سرکه سفید بمالید.

نظافت شیرآلات

یکی از روش های نظافت شیرآلات استفاده از سرکه سفید است. خاصیت اسیدی سرکه سفید برای رفع رسوبات بسیار موثر است. ضمن اینکه می تواند شیرآلات را به خوبی ضدعفونی کند. برای تمیز کردن شیر آلات با سرکه سفید کافیست ۲ قاشق سرکه سفید را در ۴-۵ قاشق آب حل کنید و داخل آب افشان بریزید. سپس این محلول را بر روی شیر آلات اسپری کنید بعد از گذشت ۵ – ۱۰ دقیقه به کمک دستمال سطح شیر آلات را تمیز کنید و با آب شستشو دهید.

درباره روش نظافت با سرکه سفید

رفع خارش سر

خارش سر مشکلی است اکثر افراد برای یک بار هم که شده ، آن را تجربه کردند. روش های زیادی برای رفع خارش سر وجود دارد. یکی از این روشها استفاده از سرکه سفید است.برای این منظور موها را ابتدا با شامپو بشویید سپس ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید را به یک دوم فنجان آب گرم اضافه کنید .برحسب اندازه و حجم موها می توانید این مقدار را چند برابر کنید.سپس این محلول را روی سر بریزید و سر را ماساژ دهید. چند دقیقه صبر کنید سپس موهای خود را با آب بشویید. پیشنهاد می شود از این روش ۱-۲ بار در هفته استفاده کنید.

نظافت سینک ظرفشویی

از دیگر مواردی که می توان در تمیز کردن خانه با سرکه کمک گرفت ، نظافت سینک ظرفشویی آشپزخانه  است. برای این کار کافیست مقدار کمی جوش شیرین روی سینک بپاشید ، سپس به کمک کمی سرکه و اسکاچ سینک را تمیز کنید. در روش دیگر می توانید از سرکه سفید و آب لیمو برای نظافت سینک استفاده کنید به این ترتیب که  یک دوم فنجان سرکه سفید را با یک چهارم فنجان آب لیمو ترکیب کرده و مستقیم  روی سطح سینک بریزید سپس با اسکاچ سینک را تمیز کرده و با آب داغ شستشو دهید. با کمک این دو روش می توانید سینک ظرفشویی را تمیز و ضدعفونی کنید.

نکات و توصیه ها درباره نظافت با سرکه سفید 

۱. برای تمیز کردن صفحه های رایانه یا تلفن های هوشمند از سرکه سفید استفاده نکنید ، زیرا ممکن است به پوشش های محافظ آنها آسیب برساند.

۲. از سرکه برای تمیز کردن میز کار آشپز خانه از جنس سنگ یا ظروف سنگی نباید استفاده کرد ؛ چون موجب سوراخ شدن و خوردگی سنگ می شود.

۳.هیچ گاه سرکه را با مواد سفید کننده ترکیب نکنید. گرچه سفید کننده و سرکه مواد پاک کننده قدرتمندی هستند اما ترکیب این دو ماده، موجب تولید گازهای سمی می شود.

۴. خوردن سرکه سفید در حد متوسط بی خطر است اما در مقادیر بیش از حد یا در کنار داروهای خاص می تواند خطرناک باشد.

۵. اگر تخم مرغ به هر دلیلی از دست شما یا هریک از اعضای خانه بر زمین افتاد برای تمیز کردن تخم مرغ از روی زمین  به هیچ وجه از سرکه سفید استفاده نکنید. چون سرکه سفید با پروتئین ها و آنزیم های تخم مرغ واکنش نشان می دهد در نتیجه  تمیز کردن آن را مشکل تر  می کند. بعد از تمیز کردن کامل تخم مرغ ، اگر بوی تخم مرغ آزارتان می داد می توانید برای رفع  بو از سرکه سفید استفاده کنید.

۶.در استفاده از سرکه سفید غلیظ برای پارچه های ظریف و حساس احتیاط کنید ؛ چون سرکه سفید ممکن است این نوع پارچه ها را لکه دار کند.

سخن پایانی

خواص سرکه سفید آن را به یک پاک کننده چند منظوره تبدیل کرده است. گاهی اوقات با افزودن کمی جوش شیرین به آن می توانید کارایی آن را دوچندان کنید. می بینید که به راحتی می توانید این ماده دوست دار محیط زیست را جایگزین مواد شیمیایی کنید و از سرکه سفید برای نظافت خانه خود استفاده کنید ؛ به این ترتیب به سلامت خود ، افراد خانواده و محیط زیست بیشتر کمک کنید.

آیا شما با همه این کاربردها و چگونگی نظافت با سرکه سفید آشنا بودید؟ چنانچه شما تجربه استفاده از سرکه در نظافت برای موارد دیگری را دارید و یا کاربردهای دیگری برای سرکه سفید می شناسید؛ لطفا تجربیات خود را با ما و سایر همراهان سایت رنگ وارنگ از بخش ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید. منتظر دریافت نظرات و تجربیات شما عزیزان هستیم.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4.5/5 - (11 امتیاز)