مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۱:۴۱:۳۰ ساعت:     
 جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 19 April 2024 میلادی  و   10 شوال 1445 قمری
4641
8 ژانویه 2017

 

کک و مک

 

 

در این مطلب از رنگ وارنگ می خواهیم درباره پیشگیری و درمان کک و مک مطالبی را با شما خوبان به اشتراک بگذاریم. در ابتدا درباره این عارضه توضیح خواهیم داد و سپس روش های پیشگیری و درمان آن را مورد بررسی قرار می دهیم . کک و مک Freckles یک عارضه پوستی است که نتيجه توزیع ناموزون و نامتوازن رنگ دانه ملانين در پوست و ته نشين شدن نا متعارف ملانين در يک نقطه از پوست است. این لكه هاى كوچك يك تا سه ميلى متر بوده و به شکل گرد يا بيضى هستند و يا حتى حدود نامشخصی دارند كه به رنگ قهوه اى روشن و تيره در پوست ايجاد مى شوند. معمولاً در مناطقى از پوست كه در معرض نور آفتاب قرار مى گيرد، مثل صورت، پشت دست ها، ساعد، گردن و سينه به وجود مى آيد.

این عارضه در هر سنى ممكن است ايجاد شود ولى بيشتر در سنين بچگى و جوانى در افراد با پوست روشن خصوصاً اگر موهاى قرمز داشته باشند، بروز مى كند. در سفید پوستان دارای موهای بور و چشمان آبی (نژادهای اروپایی و آمریکایی) فراوان تر است. در فصل بهار و تابستان بروز پيدا مى كند و يا اگر فرد به آن مبتلا باشد، پررنگ تر مى شود و در ماه هاى زمستان از بين رفته يا رنگ آنها روشن تر مى شود. علائم کک و مک معمولاً بعد از سنين ۴۰ تا ۴۵ سالگي برطرف مي‌شود. عوامل مختلفی در به وجود آمدن کک و مک نقش دارد که شامل ژنتیک، بیماری‌ها (مانند اگزرودرما پیگمنتوسام که یک بیماری نادر است که موجب افزایش حساسیت پوست در برابر امواج ماوراء بنفش مانند نور آفتاب می‌شود) و مواجهه با نور خورشید می‌باشد.

انواع کک و مک (Freckles )

 

کک و مک ها دو گونه اساسي دارند:

۱- Ephelides:لکه هايي صاف و بدون بر جستگي به رنگ قرمز يا قهوه اي روشن، در ماه هاي آفتابي ظاهر و در زمستان ناپديد مي شوند. بيش تر در افرادي با پوست هاي روشن و در خانواده هايي با زمينه ارثي ديده مي شود. استفاده مرتب از کرم هاي ضدّ آفتاب در زماني که در معرض تابش آفتاب هستيد به جلوگيري از ظهور اين نوع کک و مک کمک فراواني مي کند.

۲- Lentigine:در کودکان ممکن است لکه هاي برنزه کوچک، قهوه اي و يا سياه که از نوع ephelides تيره هستند ايجاد شوند و در فصل زمستان هم ناپديد نمي شوند. اگر چه اين نوع کک و مک يک نوع از سندروم ژنتيکي پوست مي باشد، امّا اين لکه ها بدون اهميّت هستند.
اشکال اغلب روشهای ذکر شده این است كه کک و مک را كمرنگ میكنند ولی توانایی محو كامل آن را ندارند، از طرف دیگر درمان کک و مک با این روشها موقتی بوده و پس از مدتی کک و مک ها برمیگردند. روش جدیدی كه با موفقیت زیادی همراه است، از بین بردن موضعی آنها توسط لیزر Laser Freckle Removal ) ) یا ( LFR ) است .

 

پیشگیری از بروز کک و مک

 

اگر شما هم جزو افرادي هستيد كه چندان كك و مك‌هاي صورت‌تان را دوست نداريد اول از همه بايد بدانيد درمان قطعي براي رفع آنها وجود ندارد ولي مي‌توان با ملاحظاتي خاص و به كار بردن راه‌حل‌هايي ويژه آن‌ها را تا حد زيادي كمرنگ كرد تا ديگر نخستين چيزي كه روي پوست شما خودنمايي مي‌كند كك و مك نباشد. هر کس آمادگي ژنتيکي براي ايجاد آن دارد، بايد از کرم هاي ضدّ آفتاب استفاده نمايد و از زمان قرار گرفتن مستقیم در معرض تابش اشعه خورشيد بکاهد و به همين دليل، افراد مستعد بايد پوشش كافى در مقابل نور آفتاب داشته باشند و به طور مرتب از كرم هاى ضدآفتاب و كلاه استفاده کنند .

 

راههای پیشگیری و درمان کک و مک

 

۱- استفاده از کرم ضدآفتاب SPF 50

۲- استفاده از کلاه‌های لبه‌دار

۳- اجتناب ازقرارگرفتن در معرض اوج تابش خورشید در ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر

۴- پوشیدن لباس‌های محافظ در برابر خورشید، مانند شلوار و آستین بلند

۵- ماندن در سایه و یا منزل

۶- عدم استفاده از قرص های ضدّ بارداری

۷- لایه برداری ( peeling )

۸- استفاده از محلول های ضد آفتاب مانند P.A.B.A

۹- استفاده از کرم هاي سفيد کننده

۱۰- استفاده از محلول ها و کرم های ضد لک مانند کرم ها و محلول های هیدروکینون،

۱۱- استفاده از oyosurgery که نوعی انجماد ملايم و خفيف با نيتروژن مايع است.

۱۲- استفاده از Tretinoin که همراه با ديگر کرم هاي سفيد کننده Tretinoin (ويتامين، A اسيد رتينA) در روشن تر کردن آنها کمک مي کند، البته اگر در يک دوره کامل درمان مورد استفاده قرار گيرد.

۱۳- استفاده از درمان ليزري، به خصوص ليزرهايي که نور سبز توليد مي کنند. این ليزرها مي توانند موثرتر و مطمئن تر در درمان کک و مک ها کمک و یا آن ها را روشن تر و يا از بين ببرند. اين روش نيز مانند روش انجماد يک روش ساده و مطمئن، با در صد موفقيّت بالا و کمترين درصد ريسک در ايجاد زخم مي باشد.

 

 

گردآوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.7/5 - (4 امتیاز)