مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۱:۴۰:۵۴ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
4188
29 مارس 2020

با شعر کرونا شد فراری که شعری آموزشی برای کودکان  در مورد ویروس کرونا است از سایت رنگ وارنگ  در خدمت شما عزیزان هستیم. همانطور که می دانید، کرونا این روزها میهمان ناخواسته سراسر دنیا شده است. وجود و شیوع روز افزون این ویروس سبب شده شرایط زندگی افراد از روال عادی خارج شده و با استرس همراه شود.  در این میان رفتار های برخی والدین خواسته یا ناخواسته سبب بروز استرس و نگرانی در بعضی کودکان شده است.

لازم است بدانیم که تا امروز کودکان هم در برابر این ویروس مصون نبوده و به آن آلوده شده اند. آنها باید در بیمارستان بستری شوند و برخی از آنها مجبور به لوله گذاری هستند. متاسفانه اخیرا تست کرونا یک نوزاد ۳۵ روزه در گناباد به عنوان کم‌ سن‌ترین فرد مبتلا به کرونا در کشور ایران مثبت اعلام شد. بنابراین این طور نیست که بچه ها کاملاً در برابر این ویروس مقاوم باشند ، اما مرگ و میر در این گروه سنی بنا به دلایلی که هنوز کاملا مشخص نیست، بسیار پایین تر از سایر گروه های سنی است.

بنابراین حتما باید به کودکان لزوم رعایت موارد بهداشتی را یاد آوری کرد. نحوه گفتن و تذکر دادن رعایت موارد بهداشتی به کودکان بسیار مهم است. اگر این کار به صورت صحیح انجام نشود حتما کودکان دچار آسیب و استرس می شوند که میزان و شدت آن در کودکان، متفاوت است.

پیشنهاد می کنیم برای  کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی مدیریت شرایط پیش آمده و کاهش استرس کودکان و همچنین  آشنا شدن با شعر کرونا مناسب برای کودکان  مطالعه این مطلب تا پایان را از دست ندهید.

توصیه هایی برای کاهش استرس کودکان در مورد ویروس کرونا

داشتن استرس در این روزها تا حدی طبیعی است. آنچه می تواند مشکل ساز شود، استرس بیش از حد است. همانطور که بی خیال بودن و نداشتن درک صحیح از وضعیت پیش آمده می تواند خطر ساز باشد ، استرس بیش از اندازه هم می تواند آسیب زننده باشد. کاهش توانایی در تصمیم گیری صحیح ، تضعیف سیستم ایمنی  از موارد مهمی هستند که در زمان استرس بالا در افراد بروز می کند و می تواند فرد را دچار سردرگمی  و بیماری کند. مشکلاتی که بعد از گذشت این دوران بحرانی می توانند همچنان با فرد بماند و زندگی او را از روال عادی خارج کند.  بنابراین لازم است میزان استرس، کنترل و مدیریت شود. این قضیه در کودکان اهمیت بیشتری پیدا می کند.

۱. با صحبت هایی می توان ضمن آگاه سازی کودکان نسبت به خطر بیمار شدن با ویروس کووید ۱۹ ، استرس را از کودکان دور کرد و همچنین آنها را از بیماری مصون نگه داشت.

۲. سعی کنید حتی الامکان کودکان در اتاقی نباشند که اخبار شنیده می شود.

۳. به سادگی و با آرامش و به مرور  به کودکان اطلاعاتی درباره این ویروس در حد درک و فهم او  بدهید. قبل از دادن اطلاعاتی در این زمینه ، بهتر است بدانید اطلاعات کودک در چه حدی است.

دختر من تصویر میکروسکوپی ویروس کرونا را از تلویزیون دیده بود و راجع به آن داشت با من صحبت می کرد. من از او خواستم تصویر ویروس کرونا را بکشد. با این کار هم از تصور او درباره ویروس، بهتر آگاه شدم و هم اینکه او را برای مدت کوتاهی با کشیدن نقاشی سرگرم کردم. به علاوه فکر می کنم برای کاهش استرس کودکان این کار می تواند مفید باشد.

این هم نقاشی دخترم از ویروس کرونا

۴. روش های موثر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری را به کودکان بیاموزید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویروس کرونا پیشنهاد می شود مطلب ۲۷ حقیقت درباره COVID-19 مطابق با آخرین یافته ها و توصیه های WHO را مطالعه بفرمایید.

چگونگی کاهش استرس کودکان در مورد ویروس کرونا

۵. به کودکان بگویید ما پزشکان و پرستاران فوق العاده ای داریم که می توانند در صورت نیاز به مردم کمک کنند.
۶. سعی کنید کودکان را به روش های گوناگون سرگرم کنید. بازی (فکری و هیجانی) ، نقاشی کردن ، ساخت کاردستی، آموزش مهارت های مختلف مناسب با علاقه و سن کودک ، مشارکت دادن آنها در تهیه غذا و پخت کیک و شیرینی، تماشای تلویزیون ، قصه گویی، گوش دادن به موسیقی و نواختن آن، کاشت سبزیجات (در گلدان یا باغچه ) همگی می توانند سرگرمی های خوبی برای گذراندن این روزها باشد.

۷. وظیفه والدین و افراد بزرگتر این است که کودکان را از استرس دور نگهدارند. واکنش های آنها را زیر نظر داشته باشند و مراقب رفتارهای کودک به ویژه رفتارهایی که می تواند ناشی از استرس باشد توجه کنند. استرس در کودکان می تواند خود را به صورت ناخن جویدن ، گوشه گیری ، عصبانیت ، شب ادراری و واکنش های اینچنینی نشان دهد.

 8. خودتان را با شرایط پیش آمده ، تطبیق دهید. کودکان به خوبی احساسات  شما را درک می کنند. با حفظ خونسردی  خود ، حس اطمینان  و عدم نگرانی را در کودکان تقویت کنید.

۹. به کودکان بیشتر توجه و محبت کنید. با این کار میزان ناراحتی آنها را کم می کنید و استرس را در آنها کاهش می دهید.

۱۰. چنانچه علائمی از استرس در کودک مشاهده می کنید و نمی توانید آن را مدیریت کنید حتما از یک روانشناس کمک بگیرید.

۱۱. نکات بهداشتی را با آهنگ ، رقص و شعر و موارد این چنینی به صورت شاد و سرگرم کننده  به کودکان آموزش دهید. شعر کرونا شد فراری یکی از این شعرهاست.

شعر کرونا مناسب برای کودکان

شعر کرونا شد فراری

آی بچه های دانا

نترسید از کرونا

به جای ترس و وحشت

گوش بکنید با دقت

دستای ما حساسه

مثل گلای یاسه

ویروس که در کمینه

رو دست ما میشینه

با دست دادن و روبوسی

همه میشم ویروسی

حالا باید چیکار کنیم

کرونا را شکار کنیم

ما گلهای خوشبوییم

دستامون رو میشوییم

۲۰ ثانیه نظافت

شستشو کن با دقت

هم کف و هم پشت دست

هم لای انگشت دست

ای نو گل بهاری

کرونا رو کن فراری

اگه یه روز یا که شب

دیدی داری خیلی تب

سرفه و عطسه داری

اینو بدون بیماری

اشکات نریزه شر شر

باید بری به دکتر

میخوای بشی سلامت

ماسک و بزن به صورت

به تغذیه دقت کن

بدن رو تقویت کن

تا حالت بهتر بشه

کرونا پر پر بشه

دوست خوب و پر تلاش

مواظب خودت باش

سلامتی چه زیباست

هدیه خوب خداست

شاعر شعر کرونا شد فراری : آقای محمد عزیزی ( نسیم )

** لازم به ذکر است این شعر (شعر کرونا شد فراری ) با اندکی تغییر تقدیم شما شده است.

نکات پایانی درباره کاهش استرس کودکان در مورد ویروس کرونا

۱۲. در نظر داشته باشید نحوه مدیریت شرایط توسط  والدین بر نوع واکنش های کودکان بسیار تاثیر گذار است. به عنوان مثال قبل از اینکه قرنطینه خانگی در کشور اجباری شود ، من و همسرم به خاطر حفظ سلامت خانواده و اطرافیان تصمیم گرفتیم  قرنطینه خانگی را شروع کنیم. البته در روزهای اول فقط همسرم برای کار از منزل خارج می شد و در هنگام ورود و خروج ، بسیار موارد بهداشتی را رعایت می کرد و من و دخترم از خانه خارج نمی شدیم. اوایل درک  این شرایط برای دخترم خیلی  خیلی سخت بود اما من و همسرم سعی کردیم به مرور شرایطی را که در آن قرار داریم را برای او توضیح دهیم؛ تا هم به درک خوبی از شرایط برسد و هم دچار استرس و نگرانی نشود.

چند روز پیش دخترم یک نقاشی کشید وقتی از او در مورد نقاشی اش سوال کردم گفت مامان یک پارک نقاشی کردم و بلافاصله گفت تا دلم کمتر برای پارک رفتن تنگ شود و کمتر بهانه بگیرم. از صحبتهای دخترم اول تعجب کردم و بعد کمی فکر کردم. نقاشی دخترم و صحبت های او برای من تلنگری بود. سعی کردم شرایط پیش آمده را بیشتر از قبل بپذیرم و برای بهتر گذراندن این روزها بیشتر تلاش کنم. دخترم این نکته را به من گوشزد کرد که انسانها می توانند خودشان را با شرایط وفق دهند. ممکن است اوایل سخت باشد اما با کمی صبوری ، خلاقیت و امید می توان  شرایطی که مطابق خواسته ما نیست را قابل تحمل تر کرد.

سخن آخر

درست است که این روزها ، روزهای بسیار سخت و پر استرسی است و تحمل این اوضاع را سخت و طاقت فرسا کرده است اما ناچار هستیم برای حفظ سلامتی خود و عزیزانمان و کمک به کادر درمان که این روزها با از خود گذشتگی ، جان خود را به خطر انداخته اند این شرایط را تحمل کنیم. علاوه بر رعایت نکات بهداشتی در خانه بمانیم. فقط برای موارد ضروری از خانه خارج شوید و کودک خود را داخل منزل به شیوه های مختلف نظیر کشیدن نقاشی ، حفظ تعادل با توپ و قاشق، ساخت بادبادک، انداختن توپ در سطل با فوت یا پرتاب ، گل یا پوچ ، ساخت کاردستی ، ماهیگیری با گیره لباس، بازی با لگو، بازی با کش، ساخت مهر با سیب زمینی، خمیر بازی ، یه قل دو قل ، نقاشی روی سنگ، نقاشی با چشم‌های بسته، یه مرغ دارم روزی… تخم میذاره، بشین پاشو برعکس، نگاه کردن به همدیگر(چه کسی دیرتر چشمهاش رو به هم می زنه ) ، زو ، ساخت اشکال مختلف با چوب کبریت و  پرتاب حلقه سرگرم کنید.

 امیدوارم هرچه زود ویروس کرونا COVID-19 از بین برود و همه مردم به ویژه مردم سرزمینم ایران که این روزها شرایط سختی را پشت سر گذاشته اند  و همچنان در حال گذراندن روزهایی سخت هستند، به زودی زود  به دور از هرگونه مشکل و گرفتاری در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی کنند.

چنانچه اطلاعات ارائه شده در این مطلب برای شما مفید بود و یا هر گونه نظر و پیشنهادی درباره این مطلب داشتید ، خوشحال می شویم آن را با ما و دیگر مخاطبان سایت رنگ وارنگ در میان بگذارید. مشتاقانه منتظر دریافت دیدگاه های شما عزیزان هستیم.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com  

4.7/5 - (8 امتیاز)