مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۷:۵۹:۲۸ ساعت:     
 پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 28 March 2024 میلادی  و   18 رمضان 1445 قمری
10437
18 جولای 2020

با روش تهیه خمیر بازی خانگی از سایت رنگ وارنگ همراه شما مخاطبان عزیز هستیم. همانطور که می دانید بازی با خمیر برای کودکان لذت بخش و سرگرم کننده است. این ماده نرم و شکل پذیر علاوه بر سرگرمی، فواید دیگری برای کودکان دارد.  افزایش مهارت دست ورزی، کمک به هماهنگی بیشتر میان چشم و دست ، افزایش خلاقیت ، شناخت رنگ ها  و ترکیب رنگ ها ،  افزایش توجه و تمرکز ، بالارفتن آرامش  و کاهش اضطراب  برخی از فواید خمیر بازی برای کودکان است.

خمیر بازی خانگی

با تمام فوایدی که بازی کردن با خمیر برای کودک دارد، تعدادی از مادران به دلیل نگرانی بابت مواد به کار رفته در خمیر های بازی تمایل زیادی برای استفاده کودکان خود از این خمیر ها را ندارند. ضمن اینکه انواع آلودگی ها می تواند در حین بازی کودک با خمیر، جذب این خمیرها شود و سلامت آنها را تحت تاثیر قرار دهد. اگر مادران  این خمیر ها را در خانه  تهیه کنند ، دیگر لازم نیست نگران مسائل بهداشتی باشند.

چنانچه شما هم به دنبال یک روش ساده برای  تهیه خمیر بازی خانگی هستید، پیشنهاد می کنیم این آموزش خوب و کاربردی را از دست ندهید.

خمیر بازی خانگی

سالم و بهداشتی  بودن از ویژگی های یک خمیر بازی خانگی است و شما می توانید بدون نگرانی خمیر را در دسترس کودک قرار دهید. در هنگام بازی کودک با خمیر بازی خانگی ، نگرانی بابت تماس دست کودک در هنگام بازی با چشم و دهان دیگر معنایی ندارد.

طرز تهیه خمیر بازی خانگی

البته لازم به ذکر است هر خمیر بازی خانگی هم سالم نیست و بستگی به مواد تشکیل دهنده آن دارد. در برخی از  روش های  تهیه خمیر بازی در خانه  از مواد مضری مانند بوراکس استفاده می شود که به دلیل خطراتی که برای سلامتی دارد، استفاده از آن توصیه نمی شود.

روش تهیه خمیر بازی خانگی

معمولا به روشهای مختلف و با مواد اولیه متفاوت می توان خمیر بازی خانگی را تهیه کرد. این خمیر بازی که قصد آموزش آن را داریم ،  روش تهیه آسانی دارد و با ساده ترین مواد اولیه و در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون نیاز به پختن آماده می شود. از نشاسته و آب به عنوان مواد اصلی این خمیر می توان نام برد . این روش تهیه خمیر بازی برای  کودکان حساس به گلوتن هم مناسب است چون در آن از نشاسته ذرت استفاده می شود.

خمیر بازی خانگی با نشاسته

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نشاسته ذرت پیشنهاد می کنیم مطلب آرد ذرت و استفاده های آن + تفاوت آرد ذرت با نشاسته ذرت  را مطالعه فرمایید.

مواد لازم برای درست کردن خمیر بازی خانگی

نشاسته ذرت : ۱.۵ پیمانه

آب : نصف پیمانه

نمک:  مقدار کمی (به دلخواه)

روغن: ۱ قاشق غذاخوری (به دلخواه)

دستور تهیه خمیر بازی خانگی

 1. کمی نشاسته ذرت را بردارید و در ظرفی بریزید. آب را کم کم به آن بیفزایید. دو ماده نشاسته ذرت و آب می توانند به شما خمیر بازی با کیفیتی بدهند . من خودم این خمیر را در اکثر مواقع با همین دو ماده و بدون هیچ افزودنی دیگر( به جزمواد رنگی)  برای دخترم آماده می کنم و او همیشه از کار با خمیر لذت برده است.

خمیر بازی خانگی با نشاسته

در همین مرحله در صورت تمایل می توانید به مواد خمیر کمی نمک و روغن ( مثل روغن بدن کودک یا روغن مایع خوراکی) بیفزایید.

 2. برای اینکه نشاسته بسیار چسبنده است و چسبندگی آن شما را اذیت نکند می توانید از قاشق کمک بگیرید. به این ترتیب که اول با قاشق ، نشاسته و آب را با هم ترکیب کنید . وقتی خمیر کمی شکل گرفت و چسبندگی آن کم شد ، خمیر را بردارید و با دست کمی ورز بدهید.

۳. اگر خمیر کمی شل شد به آن کمی نشاسته اضافه کنید و کمی ورز بدهید. چنانچه خمیر کمی سفت شد با افزودن کمی آب و ورز دادن مجدد ، مشکل را رفع کنید.

۴. در نهایت خمیر را بر اساس تعداد رنگی که می خواهید گلوله کرده ، رنگ اضافه کنید و ورز بدهید. رنگ کردن خمیر را با مواد طبیعی و یا رنگ های خوراکی ( مایع ، ژله ای و پودری) می توانید انجام دهید.

خمیر بازی خانگی

**من ترجیحم استفاده از رنگ های طبیعی است، اما گاهی اوقات از رنگ های خوراکی هم برای رنگ کردن خمیر بازی استفاده می کنم.

***برای سرگرم کردن و علاقمند کردن بیشتر بچه ها و همچنین راحت تر کردن بازی بچه ها با خمیر، بهتر است یکسری ابزار و وسایل در اختیار کودک قرار دهید. قالب های مخصوص بازی با خمیر بسیار کمک کننده هستند، این قالب ها را می توانید از اسباب بازی فروشی ها تهیه کنید. همچنین می توانید در دسترس ترین و البته بی خطر ترین ابزاری که در خانه دارید ؛ مانند قالب های شیرینی ، قیچی و چاقو ی پلاستیکی، درب بطری و ابزار این چنینی را در اختیار کودک قرار دهید تا از بازی با خمیر لذت بیشتری ببرد.

ابزار بازی با خمیر بازی خانگی

کودکان ساعت ها می توانند با خمیر بازی کنند و سرگرم شوند . این هم نتیجه سرگرم شدن و بازی کردن دختر من با خمیر بازی خانگی و سالم.

ساختنی با خمیر بازی خانگی

رنگ کردن خمیربازی با رنگ های طبیعی

شاید تصور کنید با رنگ های طبیعی نمی توان خمیر بازی جذاب و به رنگ های مختلف برای کودک تهیه کرد. اما این خمیرهای بازی رنگی  که در تصویر مشاهده می کنید ؛ همه با مواد طبیعی، رنگ شده اند.

روش تهیه  خمیر بازی خانگی با نشاسته ذرت

برای داشتن رنگ قهوه ای می توانید از پودر دارچین ، قهوه یا کاکائو کمک بگیرید.  با زردچوبه ( به صورت پودری و یا به شکل رقیق شده در آب) یا زعفران دم کرده  خمیر را به رنگ زرد در بیاورید. به کمک  آب کلم قرمز (کلم بنفش) می توانید رنگ صورتی کم رنگ داشته باشید. اگر چند قطره آب لیمو به آب کلم قرمز اضافه کنید می توانید رنگ صورتی پر رنگ تری داشته باشید. چنانچه کمی بیکینگ پودر به آب کلم قرمز اضافه کنید می توانید رنگ آبی طبیعی بسازید و با آن خمیر را آبی رنگ کنید.

با جوشاندن سبزیجات سبز رنگ نظیر اسفناج و صاف کردن آب آن ، رنگ سبز طبیعی تهیه کنید و یا اینکه کمی از رنگ آبی را با رنگ زرد ( زردچوبه یا زعفران)  ترکیب کنید و از آن در رنگ کردن خمیر استفاده کنید. اگر کمی از رنگ آبی را با کمی رنگ صورتی ترکیب کنید می توانید رنگ بنفش داشته باشید. با استفاه از  پودر لبو یا آب لبو هم می توانید رنگ قرمز داشته باشید. البته رنگ قرمز با این ماده خوراکی خیلی توصیه نمی شود چون در هنگام کار کردن کمی رنگ به دست پس می دهد.

حتما موارد بیشتری هم برای رنگ کردن خمیر بازی با رنگ های طبیعی وجود دارد . من فقط به چند مورد اشاره کردم تا ببینید چقدر راحت می توان خمیر خانگی را در خانه با رنگ های متنوع و طبیعی تهیه کرد و به این ترتیب خمیر بازی چند رنگ و جذاب تری را در اختیار کودک قرار داد.

نکات تهیه خمیر بازی در خانه

۱. اگر می خواهید از رنگ های طبیعی به صورت مایع برای رنگ کردن خمیر بازی  استفاده کنید ، سعی کنید  رنگ را غلیظ درست کنید تا هم خمیر بازی خوش رنگ تر شود و هم خمیر خیلی شل نشود. اگر هم خمیر شل شد کمی نشاسته اضافه کنید.

۲. چنانچه مدت زمان بازی کودک دلبندتان با خمیر کمی طول کشید و خمیر کمی سفت شد ، برای اینکه خمیر شکل پذیری و انعطاف اولیه را بدست بیاورد، بسته به میزان سفت شدن خمیر  و حجم آن،  کمی آب اضافه کنید و خمیر را کمی ورز بدهید.

۳. برای جلوگیری از فساد خمیر بازی خانگی ، بعد از پایان بازی حتما خمیر را داخل پلاستیک و در ظرف دربسته داخل یخچال نگهداری کنید . این خمیر معمولا به مدت ۷- ۱۰ روز در یخچال قابلیت نگهداری و استفاده مجدد دارد.

۴. گاهی اوقات نشاسته ذرت در ترکیب با آب خوب شکل نمی گیرد و خمیر مناسبی بدست نمی آید . دلیل بروز این مشکل را هنوز متوجه نشدم.، فکر می کنم به کیفیت نشاسته بستگی دارد.  در چنین مواقعی من از یکی از دو روش زیر استفاده می کنم.

-کمی آرد گندم (اگر آرد قنادی باشد بهتر است) به خمیر اضافه کنید . مثلا برای میزانی که در دستور گفته شد ، حدود ۲ – ۳ قاشق غذاخوری آرد گندم کفایت می کند. با این کار خمیر شاید کیفیت و لطافت خمیر از ترکیب نشاسته ذرت و  آب  را نداشته باشد اما قابلیت شکل پذیری خوبی را بدست می آورد.

-اگر با این کار از نتیجه کار رضایت نداشتید می توانید خمیر را بپزید؛ به این صورت که آب و نشاسته را داخل ظرف بریزید روی حرارت بگذارید و مرتب هم بزنید تا خمیر شما آماده شود. می توانید ۱-۲ قاشق غذاخوری چسب چوب و کمی روغن هم به ترکیب نشاسته ذرت و آب اضافه کنید.

۵. اگر سن کودک شما مناسب است ، می توانید او را در تهیه خمیر بازی مشارکت دهید تا لذت او از بازی کردن با خمیر دوچندان شود.

پیشنهاد می کنم حتما  برای یک بار هم که شده ، با  این روش خمیر بازی را در خانه تهیه کنید. مطمئناً  سالم و بهداشتی بودن آن ، مواد اولیه ارزان و در دسترس ، کیفیت و استفاده آسان و شکل پذیری خوب این خمیر ، شما را به درست کردن مجدد این خمیر بازی برای کودک ترغیب می کند. این خمیر در حین کار کردن کیفیتی مشابه خمیر گلسازی و مجسمه سازی (گل چینی ) دارد ، در حالی که ماندگاری این خمیر را ندارد و به نظرم شکل پذیری و سلامت آن ، برای بازی کردن بچه ها با خمیر کافی است.

امیدوارم از آموزش تهیه خمیر بازی در خانه  که توسط سایت رنگ وارنگ برای شما عزیزان تهیه و با شما به اشتراک گذاشته شد ، نهایت لذت و استفاده را برده باشید و بتوانید کودک خود را سرگرم کرده و مهارت های او را بالا ببرید.

 آیا شما تا به حال به کمک این دستور ، خمیر بازی تهیه کردید؟ لطفا نظرات خود را در این باره و همچنین تاثیرات بازی با خمیر بر روی کودک خود را با ما به اشتراک بگذارید. منتظر دریافت  نظرات ارزشمند شما عزیزان هستیم.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4.7/5 - (18 امتیاز)