مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۷:۰۰:۲۷ ساعت:     
 جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 19 April 2024 میلادی  و   10 شوال 1445 قمری
9911
6 سپتامبر 2016

موقعیت جغرافیایی استان اصفهان

 

 

 

 

رنگ وارنگ در این مطلب شما عزیزان را با  موقعیت جغرافیایی استان اصفهان بیشتر آشنا می کند. همانطور که می دانید اصفهان در قلب ايران واقع شده با طول جغرافيايي ۵۱ و و  عرض جغرافيايي ۳۲ با ۴۰دقیقه و ۴۹ درجه تا ۳۰دقیقه و ۵۵ درجه شرقی با ۴۲ دقیقه و ۳۰درجه تا ۳۰ دقیقه و ۳۴ درجه شمالی در جلگه سبز و خرم زاينده رود و دامنه کوههاي زاگرس قرار گرفته که بعد از تهران و مشهد سومين شهر بزرگ ايران است.

 

موقعیت جغرافیایی استان اصفهان

مساحت استان اصفهان ۱۰۷۰۲۷ كيلومتر مربع می باشد و تقريباً ۶/۶ درصد از مساحت كل كشور را تشكيل داده است‌. مرکز استان اصفهان ، شهر تاریخی اصفهان است و فاصله مرکز استان تا تهران ۴۳۹ کیلومتر می باشد. شکل استان از لحاظ گسترش در امتداد طول و عرض جغرافیایی به گونه ای است که میانگین طول آن ۵۳۲/۵ کیلومتر و عرض استان برابر با ۴۰۵ کیلومتر می باشد. استان اصفهان از شمال با استان‌های  قم و سمنان، از شمال غربی با استان مرکزی، از غرب با استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری، از جنوب غربی با استان ‌کهگیلویه و بویراحمد، ازجنوب با استان فارس ، از جنوب شرقی با استان یزد و از شرق با استان  خراسان همسایه است.

 

 

 

موقعیت جغرافیایی استان اصفهان – شهرهای مهم استان اصفهان

 

نقشه استان اصفهان

 

 

 

اردستان، تیران و کرون، دهاقان، خمینی شهر، خوانسار، خور و بیابانک، چادگان، سمیرم، شاهین شهر و میمه، شهرضا، فریدن، فریدون شهر، فلاورجان،کاشان،گلپایگان، لنجان، مبارکه، نایین، نجف آباد، نطنز از شهرهای مهم استان اصفهان   هستند. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۹۰ استان اصفهان دارای ۲۳ شهرستان ، ۴۵ بخش ، ۱۰۳ شهر و ۱۲۵ دهستان می باشد.
جمعیت استان اصفهان طبق نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ ، برابر با ۴۸۱۵۸۶۳ نفر ، شامل ۲۴۵۱۶۴۷نفر مرد و ۲۳۶۴۲۱۶نفر زن بوده که در ۱۴۱۰۲۳۶خانوار زندگی می کنند .

 

 

 

موقعیت جغرافیایی استان اصفهان و تقسيمات كره زمين

 

جمعیت ساکن در نقاط شهری ۴۱۱۱۳۵۵ نفر و جمعیت ساکن در نقاط روستایی ۷۰۴۵۰۸ نفر می باشد. استان از نظر موقعيت جغرافيايي و تقسيمات كره زمين در منطقه مجاور مداري سابتروپيكال و تحت تاثير سيستم هاي پر فشارهواي جنوب حاره اي آزور و پر فشار سيبري از يك طرف و تحت تاثير عوامل ديگري چون دوري از مراكز رطوبتي (اقيانوس هاو درياها) و جهت ارتفاعات(در باد پناه كوه هاي زاگرس) قرار گرفته كه تحت تاثیر اين عوامل، اصفهان به استاني نسبتاً خشك و نيمه خشك و كم باران تبدیل شده است.

در اين راستا تفاوت ارتفاعات مناطق مختلف از سطح دريا موجب  تنوع آب و هوا (بارندگي، درجه حرارت، رطوبت نسبي و غيره) در استان گرديده است. در اين خصوص مي توان سه نوع اقليم كلي را در پهنه استان شناسايي كرد:

۱- اقليم بسيار خشك تا خشك گرم، شامل قسمت اعظم استان از جمله نواحي پست شرقي و دشت هاي مركزي و شمالي استان.

 

۲- اقليم نيمه مرطوب تا مرطوب سرد، شامل نواحي مرتفع غربي و جنوبي استان

 

۳- اقليم نيمه خشك، شامل نواحي مرتفع مركزي و شمالي استان و محدوده هايي بين گلپايگان، خوانسار،فريدن تا شمال سميرم

همچنین ۱۰درصد از بیابان‌های ایران در استان اصفهان است که بخش اعظم آن را شهرستان‌های شهرضا، نائین، نجف آباد، اردستان، نطنز، آران و بیدگل، کاشان و اصفهان شامل می‌شود.

 

سایر نکات

حدود ۳۴۰ هزار هکتار از جنگل‌های دست‌ کاشت ایران نیز در استان اصفهان و از این وسعت ۹۰ هزار هکتار در شهرستان اردستان قرار دارد.
متوسط بارش سالیانه استان ۱۶۰ میلیمتر و متوسط بارش شهر اصفهان حدود ۱۲۰ میلیمتر است .تنوع رژیم حرارتی در استان تحت تاثیر مناطق کوهستانی و کویری و وزش بادهای غربی است به طوری که میانگین درجه حرارت سالانه در مناطق غرب و جنوب به حدود ۴ درجه سانتیگراد می رسد . در بین مناطق استان ، خور با میانگین دمای سالانه ۱۹/۵ درجه سانتیگراد گرمترین و سمیرم با دمای میانگین سالانه ۱۰/۶ درجه سانتیگراد سردترین منطقه استان اصفهان می باشد .

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.8/5 - (9 امتیاز)