مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۳:۱۸:۳۳ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
5071
25 می 2020

در این مطلب از رنگ وارنگ قصد داریم فواید ورزش بر سلامتی را با شما خوبان به اشتراک بگذاریم. حتما شما هم می دانید که ورزش برای سلامتی مفید است. تاثیرات مثبت ورزش بر تمام ابعاد زندگی هر فرد امری انکار ناپذیر است . فعالیت بدنی و ورزش می تواند فواید سلامتی آنی و طولانی مدت داشته باشد. از همه مهمتر ، فعالیت منظم می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود دهد. بدون شک هر فردی می تواند  بدون توجه به سن، جنس یا توانایی های فیزیکی از ورزش سود ببرد.

با مطالعه این مقاله با تاثیرات متعدد  ورزش بر سلامتی بیشتر آشنا می شوید. حتی اگر از دسته افرادی هستید که  فرصت کافی برای ورزش کردن را ندارید، رنگ وارنگ پیشنهادهایی برای شما دارد. با اجرا و رعایت این موارد شما هم می توانید از تاثیرات و فواید ورزش بهره مند شوید. اگر شما هم می خواهید از تاثیرات مفید و متعدد ورزش در زندگی خود،  آگاه و  بهره مند شوید؛ پیشنهاد می کنیم این مطلب را حتما تا پایان مطالعه فرمایید.

فواید ورزش بر سلامتی

مروری بر فواید ورزش برای سلامتی

همانطور که اشاره شد ورزش کردن برای سلامتی بسیار مفید است . طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی بزرگسالان سالم باید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط  یا ۷۵ دقیقه در هفته فعالیت هوازی شدید یا ترکیبی از فعالیت متوسط و شدید داشته باشند. فعالیت هایی نظیر پیاده روی ، دوچرخه سواری و شنا در طول هفته داشته باشند.

اگر به دلیل داشتن تناسب اندام ورزش می کنید ممکن است نیاز داشته باشید تا فعالیت  aerobic (فعالیت هوازی) متوسط خود را تا ۳۰۰ دقیقه یا بیشتر در هفته افزایش دهید.در ادامه مطلب  برخی از تاثیرات شگفت‌انگیز ورزش  را با هم مرور می کنیم.

برخی از فواید ورزش برای سلامتی انسان ها

۱- کنترل و کاهش وزن با ورزش

ورزش می‌تواند به جلوگیری از افزایش وزن اضافی و کاهش وزن کمک کند. برای بالابردن متابولیسم  و سوزاندن کالری بیشتر در هر روز ورزش کردن  ضروری است. با انجام فعالیت های ورزشی  می توانید  توده عضلانی بدن خود را حفظ کرده  و کاهش وزن داشته باشید. فعالیت فیزیکی روزانه برای حفظ  وزن سالم و کاهش خطر ابتلا به  بیماری‌های مزمن ضروری است.

۲- بهبود سلامتی و کاهش ابتلا به برخی از بیماری ها با ورزش منظم

شواهد نشان می دهد که ورزش منظم می تواند به معالجه یا پیشگیری از برخی بیماریهای مزمن کمک کند و خطر مرگ را تا حد زیادی کاهش دهد. افزایش سطح فعالیت های بدنی با کاهش خطر ابتلا به سکته، دیابت نوع ۲ ، آرتروز، افسردگی، اضطراب، سندروم متابولیک، بیماری های قلبی و عروقی ، برخی سرطان ها  از جمله سرطان پستان ، سرطان روده بزرگ و سرطان رحم مرتبط است.

فقدان ورزش منظم – حتی در کوتاه‌مدت – می‌تواند منجر به افزایش قابل‌توجه چربی شکم شود که خطر دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس را افزایش می‌دهد. با انجام فعالیت ورزشی می توان فشار خون ، سطح چربی خون و چربی دور شکم را کاهش داد.

اهمیت و فواید ورزش

۳- تاثیر ورزش بر بهبود روحیه و سلامت روان

با ورزش کردن می توانید استرس را از خود دور کنید و یا میزان استرس خود را کاهش دهید. فعالیت بدنی مواد شیمیایی مختلف مغز را تحریک می کند که می تواند موجب شادی و  آرامش بیشتر افراد شود. ورزش می‌تواند حساسیت مغز برای هورمون‌های سروتونین و نور اپی نفرین را افزایش دهد که احساس افسردگی را تسکین می‌دهد. علاوه بر این ورزش می‌تواند تولید اندورفین را افزایش دهد که به تولید احساسات مثبت و کاهش درک درد کمک می‌کند.

فواید ورزش بر سلامت روح و روان

طبق تحقیقات انجام شده ورزش می‌تواند علائم بیماری را در افرادی که از اضطراب رنج می‌برند کاهش دهد. همچنین می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از وضعیت ذهنی خود آگاهی داشته باشند و از استرس دور شوند. حالت روحی شما می‌تواند از ورزش کردن بدون توجه به شدت فعالیت فیزیکی تحت تاثیر قرار بگیرد.  انجام فعالیت ورزشی در هر سطحی می تواند به طور قابل‌توجهی احساس افسردگی را کاهش ‌دهد.

همچنین ممکن است هنگام ورزش منظم نسبت به ظاهر و خودتان احساس بهتری داشته باشید که می تواند اعتماد به نفس شما را تقویت کرده و عزت نفس شما را بهبود بخشد.

۴- افزایش سطح  انرژی بدن با ورزش

فعالیت بدنی منظم می تواند قدرت عضلات شما را بهبود بخشد و استقامت شما را تقویت کند. ورزش اکسیژن و مواد مغذی را به بافتهای شما منتقل می کند و به سیستم قلبی و عروقی شما کمک می کند تا کارآمدتر عمل کند و هنگامی که سلامت قلب و ریه شما بهبود می یابد ، انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزانه دارید.

مزایای ورزش

مشارکت در فعالیت‌های منظم فیزیکی می‌تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد. این امر حتی در افرادی که خستگی مداوم و یا  بیماری‌های جدی رنج می‌برند، صادق است.

فواید ورزش  بر سلامت پوست و کیفیت خواب

۵- سلامت پوست با ورزش

پوست می تواند تحت تاثیر استرس قرار گرفته و آسیب ببیند. ورزش منظم متوسط می تواند تولید آنتی اکسیدان های طبیعی بدن شما را افزایش دهد و این به محافظت از سلول ها کمک می کند.

همچنین ورزش می تواند جریان خون را تحریک کرده و سازگاری سلول های پوستی را القا کند که می تواند پیری پوست را به تاخیر بیندازد.

۶- ورزش و تاثیر آن بر بهبود کیفیت خواب

فعالیت بدنی منظم می تواند به شما کمک کند سریعتر بخوابید ، خواب بهتری داشته باشید و خواب خود را عمیق تر کنید. یک مطالعه نشان داد که ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط تا شدید در هفته می تواند تا ۶۵٪ بهبود کیفیت خواب را فراهم کند . لازم است توجه داشته باشید که ساعت مناسبی را برای ورزش کردن انتخاب کنید. عدم توجه به این موضوع نه تنها موجب خواب آرام تر و با کیفیت تر نمی شود بلکه می تواند در آن اختلال ایجاد کند.

بهترین زمان برای ورزش در اوایل صبح است. ورزش اواخر عصر، بدن را خیلی قبل از خواب زنده می کند و باعث بی خوابی می شود . افرادی که دارای اختلال خواب هستند باید از انجام تمرینات شبانه خودداری کنند.

مزایای ورزش بر سلامتی

به طور کلی فعالیت بدنی منظم ، صرف نظر از اینکه هوازی باشد یا ترکیبی از تمرین هوازی و غیر هوازی ، می تواند به شما در بهتر خوابیدن و احساس انرژی بیشتر در طول روز کمک کند.

سایر فواید ورزش بر سلامتی

۷- تسکین درد با ورزش

سالهاست که توصیه برای درمان دردهای مزمن، استراحت و عدم تحرک بود. با این حال ، مطالعات اخیر نشان می دهد که ورزش به تسکین درد مزمن کمک می کند. بررسی چندین مطالعه نشان می دهد که ورزش به افراد مبتلا به درد مزمن کمک می کند تا درد خود را کاهش دهند و کیفیت زندگی خود را بهبود دهند. علاوه بر این ، فعالیت بدنی همچنین می تواند تحمل درد را افزایش داده و درک درد را کاهش دهد.

۸- تاثیر ورزش بر عضلات و استخوان ها

زمانی که از ورزش کردن دست بکشید بدون شک متوجه تغییراتی در ماهیچه‌ها خواهید شد. آن‌ها کوچک‌تر و ضعیف‌تر خواهند شد.با داشتن فعالیت های ورزش می توانید علاوه بر حفظ ماهیچه های بدن خود، آنها را تقویت کنید.

فواید ورزش

همچنین در داشتن استخوان های قوی و محکم موثر است. ورزش علاوه بر کمک به جلوگیری از پوکی استخوان ، به ایجاد تراکم استخوان کمک می کند. در این بین برخی از فعالیت های ورزشی نظیر فوتبال و بسکتبال ، موجب تراکم استخوان بالاتری در افراد می شوند.

۹- بهبود توانایی جنسی با ورزش کردن

فعالیت بدنی منظم می تواند سطح انرژی را بهبود بخشد و اعتماد به نفس شما را نسبت به ظاهر بدنی شما افزایش دهد ، این امر ممکن است زندگی جنسی شما را تقویت کند و بر کیفیت زندگی افراد تاثیر بگذارد. فعالیت بدنی منظم ممکن است برانگیختگی زنان را افزایش دهد. مردانی که به طور مرتب ورزش می کنند نسبت به مردانی که ورزش نمی کنند کمتر دچار اختلال در نعوظ می شوند و عملکرد جنسی بالاتری دارند. به طور کلی می توان گفت ورزش می‌تواند سبب  بهبود میل جنسی شود.

دیگر تاثیرات و فواید ورزش بر روی سلامتی انسان

۱۰- تقویت قلب با ورزش

ورزش منظم به خصوص انجام ورزش های هوازی تأثیر مستقیمی بر عضله قلب دارد. درست همانطور که ورزش عضلات دیگر بدن را تقویت می کند ، عضلات قلب نیز  با انجام ورزش تقویت می شوند. ورزش  به عضله قلب شما کمک می کند تا کارآمدتر و قوی تر شود و بتواند خون بیشتری را پمپاژ کند. در نتیجه ، خون بیشتری به عضلات شما جریان می یابد ، و میزان اکسیژن در خون شما افزایش می یابد. همچنین  به قلب شما اجازه می دهد تا در شرایط استرس بهتر عمل کند.

فعالیت بدنی همچنین جریان خون بهتر را در رگهای خونی کوچک اطراف قلب شما امکان پذیر می کند. گرفتگی در این شریان ها می تواند منجر به حملات قلبی شود. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ورزش به بدن شما کمک می کند تا شاخه ها و اتصالات بیشتری بین این رگ های خونی ایجاد شود ، بنابراین در صورت مسدود شدن مسیر معمول توسط شریان های باریک یا رسوبات چربی ، مسیرهای دیگری نیز وجود دارد که بتواند خون شما در آن جریان پیدا کند.

۱۱- ورزش و تاثیر آن بر سلامت مغز و بهبود حافظه

ورزش می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد. ورزش جریان خون و اکسیژن را به مغز شما افزایش می‌دهد. هم چنین می‌تواند تولید هورمون‌ها را تحریک کند که رشد سلول‌های مغز را افزایش دهد. استرس می تواند در عملکرد و ساختار مغز تاثیر بگذارد. ورزش با اثراتی که بر کاهش استرس دارد می تواند از اثرات منفی استرس بر مغز بکاهد. ورزش می‌تواند باعث کاهش تغییرات در مغز شود که می‌تواند موجب بیماری آلزایمر و شیزوفرنی شود. بنابراین در میان بزرگسالان مسن‌تر، ورزش  می‌تواند به حفاظت از عملکرد ذهنی کمک کند.

تاثیر ورزش بر عملکرد ریه و گردش خون

۱۲- تاثیر ورزش برعملکرد ریه

آیا می دانید ورزش همچنین می تواند به سالم ماندن ریه های شما کمک کند؟ بعد از حدود ۳۵ سالگی ، طبیعی است که عملکرد ریه شما با افزایش سن به تدریج کاهش یابد. این می تواند تنفس را کمی دشوارتر کند. با انجام فعالیت های ورزشی ، ظرفیت ریه افزایش می یابد. هنگامی که ورزش می کنید و عضلات سخت تر کار می کنند ، بدن شما از اکسیژن بیشتری استفاده می کند و دی اکسید کربن بیشتری تولید می کند. ظرفیت متوسط ریه یک فرد حتی با تمرین مکرر می تواند حدود ۵ تا ۱۵ درصد بهبود یابد.

افراد مبتلا به بیماری ریه ، مانند بیماری انسداد ریوی مزمن(COPD)، در مقایسه با دیگران انرژی بیشتری برای تنفس مصرف کنند. با ورزش منظم ، این دسته از بیماران هم می توانند علائم خود را کاهش داده و تنفس خود را بهبود بخشند.

ورزش و سلامتی

۱۳- بهبود گردش خون در بدن

ورزش منظم می تواند موجب  سلامت سیستم گردش خون همچنین باعث ایجاد تغییر و افزایش در گردش خون می شود. افزایش جریان خون بدین معنی است که اکسیژن و سوخت بیشتری به سلول های ماهیچه ای رسانده می شود.  تعداد گلبول های قرمز خون ، که اکسیژن خون را نیز در خون دارند ، با افزایش حجم خون نیز با تمرین افزایش می یابد. در کنار هم ، این تغییرات ظرفیت بیشتری را برای انتقال اکسیژن به عضلات فراهم می کند.

افرادی که در اثر مشکلاتی نظیر چاقی و یا ابتلا به برخی بیماری ها گردش خون ضعیفی دارند؛می توانند با انجام فعالیت های ورزشی تا حدی گردش خون خود را بهبود دهند.

دیگر فواید ورزش

۱۴- درمان یبوست  با ورزش

ورزش می تواند عضلات روده را تحریک کرده و سرعت تخلیه آن را  افزایش دهد. افرادی که از یبوست  به ویژه یبوست مزمن رنج می برند می توانند با انجام یکسری فعالیت های ورزشی بدون دارو و یا در کنار مصرف دارو مشکل خود را برطرف کنند.

۱۵- تاثیر ورزش بر طول عمر

بدون شک ، ورزش برای طول عمر مفید است. مطالعات نشان داد ه که انجام ۱۵۰ دقیقه ورزش توصیه شده متوسط (یا ۷۵ دقیقه ورزش شدید) در هفته ، تقریباً ۳- ۴ سال اضافی را برای زندگی فرد به همراه داشته است.

۱۶- افزایش انعطاف پذیری بدن با ورزش

داشتن بدنی انعطاف پذیر برای همه افراد امری ضروری است. احتمال بروز آسیب در بدن با  انعطاف پذیری مناسب و بالا،  کمتر می باشد. به طور معمول انعطاف پذیری بدن با بالارفتن سن کاهش پیدا می کند اما با انجام حرکات ورزشی می توان انعطاف بدن را در حد مناسبی نگه داشت .

۱۷- ورزش از جنبه سرگرمی و روابط اجتماعی

ورزش کردن و فعالیت فیزیکی می‌تواند لذت بخش باشد. با ورزش کردن می توانید فعالیت هایی را انجام دهید که می تواند به سادگی  موجب خوشحالی شما شود. فعالیت جسمانی نیز می‌تواند به شما کمک کند با خانواده یا دوستان خود در یک محیط اجتماعی جالب ارتباط برقرار کنید.

درباره فواید ورزش در بارداری و افزایش تمرکز

۱۸. فواید ورزش در طول بارداری

ورزش کردن  در طول دوران بارداری برای سلامتی مادر و همچنین جنین مفید است. بهبود خلق و خوی مادران باردار، کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری، افزایش سطح انرژی ،  بهبود تناسب اندام، افزایش قدرت عضلات ، جلوگیری از افزایش وزن زیاد مادر، تاثیر مثبت بر تکامل سیستم عصبی جنین ، بهبود کیفیت خواب ، کاهش  فشار خون بالا ناشی از بارداری، افزایش آمادگی بدن برای زایمان از جمله فواید ورزش در بارداری هستند.

ورزش در بارداری

البته  لازم است مادران باردار قبل از انجام هر گونه فعالیت ورزشی، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند.چون شرایط افراد متفاوت است و حتی برخی از مادران باردار از انجام فعالیت های بدنی منع هستند.

۱۹.افزایش تمرکز با ورزش

ورزش منظم می تواند بر روی افزایش تمرکز تاثیر گذار باشد. تحقیقات نشان داده که فعالیت های منظم ورزشی می تواند موجب افزایش دقت ، تمرکز و تقویت حافظه شود. تمرینات ورزشی می تواند بر کاهش ابتلا به بیماری هایی نظیر آلزایمر و پارکینسون هم تاثیر گذار باشد.

آیا ورزش بیش از حد برای شما مضر است؟

طبق تحقیقات صورت گرفته افرادی که بیش از توصیه های فعلی ورزش می کنند – ۱۵۰ دقیقه فعالیت با شدت متوسط در هفته – در واقع ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های اولیه قلبی باشند. ورزش بیش از حد می تواند باعث عدم تعادل انرژی، صدمات ، فرسودگی و عدم تعادل هورمونی شود. همچنین ورزش شدیدتر می‌تواند ایمنی را کاهش دهد و در نهایت ممکن است شما را بیمار کند.

توصیه هایی در جهت افزایش فعالیت بدنی

اگر فرصت مناسب برای ورزش کردن ندارید اما می خواهید از فواید ورزش بهره ببرید؛ کافی است در طول روز فعال‌تر شوید. به عنوان مثال تا جایی که برایتان امکان دارد از آسانسور کمتر استفاده کنید و از پله ها بالا یا پایین بروید. به جای استفاده از وسیله نقلیه برای تمام مسیر رفت و آمد خود، در حد امکان مقداری از مسیر خود را پیاده روی کنید. داشتن یک همراه برای انجام فعالیت های ورزشی می تواند پیشنهاد خوب دیگری باشد. سبک زندگی خود را تغییر دهید. تغییر سبک زندگی  و ملزم نمودن خود به افزایش فعالیت بدنی گر چه در ابتدا سخت به نظر می رسد اما برای سلامتی بسیار موثر است.

گر چه فعالیت منظم ورزشی می تواند تاثیرات بیشتر و مطلوب تری داشته باشد اما حتی مقادیر کمی از فعالیت بدنی نیز مفید است و می تواند بر جنبه های مختلف زندگی شما تاثیرات خوبی داشته باشد. پس هر طور شده زمانی را به انجام فعالیت های ورزشی اختصاص دهید و به بهبود کیفیت زندگی خود کمک کنید.

اگر مدت طولانی ورزش نکرده اید و یا مشکلاتی نظیر بیماری قلبی، دیابت و یا ورم مفاصل دارید و یا به طور کلی به بیماری خاصی مبتلا هستید یا به دنبال تناسب اندام خود هستید  قبل از شروع و استفاده از برنامه ورزشی حتما  از پزشک  خود یا کارشناسان این حوزه مشورت بگیرید.

آیا این مطلب توانست اطلاعات مفیدی در اختیار شما قراردهد؟ آیا فکر می کردید ورزش می تواند تا این اندازه بر  سلامتی تاثیر داشته باشد ؟ با بیان دیدگاه ها ی خود درباره این مطلب به ما و سایر مخاطبان رنگ وارنگ در جهت افزایش اطلاعات در زمینه فواید ورزش کمک کنید.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4.7/5 - (6 امتیاز)