مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۹:۰۸:۳۸ ساعت:     
 پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 28 March 2024 میلادی  و   18 رمضان 1445 قمری
4146
29 دسامبر 2017

آفات گیاهی

 

 

 

آفت: به گروهی از موجودات زنده اطلاق می شوند که با حمله به قسمتهاى مختلف گياه ( ريشه، ساقه، برگ،گل و ميوه)  در مراحل مختلف زندگى آن (بذر،گياهچه، نهال، گياه جوان وگياه مسن)،  خسارت اقتصادی به گیاه یا محصول وارد می کنند. این موجودات عبارتند از بندپایان ،جوندگان( موش و خرگوش) ،نرم تنان (حلزون و لیسک)

 

 

شته

 

 

 

شته ها : داراي تعداد زيادي از گونه می باشد  و از آفات مهم و درجه اول گياهان صنعتي ، زينتي ، باغباني ، سبزيکاري ، جنگلي و غيره بوده و از اهميت اقتصادي زيادي برخوردار مي باشند .
این حشرات به آسانی قابل مشاهده و به رنگ های سبز ، قرمز ، زرد ، سیاه و … هستند و به دو شکل بدون بال و يا بالدار مي باشند .
شته ها تمایل به تجمع به شکل دسته ای بزرگ روی جوانترین برگها و جوانه های گیاه  دارند . شیره های گیاهی را می مکند و سبب بد شکلی برگهای جوان می شوند و در انتقال بيماريهاي ويروسي نقش مهمي ايفا مي کنند . به علاوه شته ها ماده شیرینی ( عسلک ) از خود ترشح می کنند که برگهای گیاه را چسبناک می کند و سبب جذب و رشد سایر ارگانیزم های مضر می شوند .

 

 

 

کنه

 

 

کنه ها :کنه ها متعلق به گروه عنکبوتیان هستند دارای سه صفت اختصاصی هستند که آنها را از حشرات متمایز می کند. سر ، سینه و شکم در هم ادغام شده و بدن واحدی را به وجود می آورد. فاقد شاخک اند و در مراحل نمفی۳جفت پا و بلوغ دارای چهار جفت پا می باشند.بسیار ریزند و تقریبا با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند . خسارت آنها زمانی است که قطعات دهانی خود را به طور مکرر برای تغذیه وارد برگ می کنند هر محل تغذیه به شکل نقطه ای سفید رنگ به اندازه سر سوزن است و برگها سرانجام خال دار و چروکیده می شوند و از بین می روند . مطمئن ترین روش تشخیص کنه ها ، بررسی سطوح زیرین برگهای آسیب دیده در زیر نور بسیار روشن با استفاده از ذره بین است .

 

 

شپشک

 

 

شپشک ها :بدن این حشرات مستور از غددی است که از آنها مواد مومی و شاخی ترشح می شود این مواد گاهی به صورت توده ای آرد مانند ( شپشک های آرد آلود ) و یا به صورت سپرهایی به اشکال مختلف ( شپشک واوی ، الفی و …)روی بدن آنها قرار می گیرد . این آفت با سوراخ کردن بافتهای گیاه و خارج کردن شیره گیاهی با قطعات دهانی خود ، به گیاه خسارت می زند و گیاه را ضعیف می کند و سر انجام بخشهایی از گیاه از بین می رود . در چرخه زندگی این آفت ، مشخص ترین مرحله ، حشره بالغ است . در مرحله نابالغ ( پورگی ) متحرک هستند که در این مرحله نسبت به سم پاشی با حشره کش ها آسیب پذیر ترند .

 

 

 

مگس سفید

 

 

 

 

مگس سفید : حشره ای سفید رنگ و ریزی هستند که طول آنها ندرتا به ۲ تا ۳ میلیمتر می رسد که قبل از بلوغ و هم در دوران بلوغ از شیره گیاهی تغذیه می کنند و سبب ضعف عمومی گیاه می شود. زمستان را به صورت مراحل مختلف رشدي از تخم،‌ پوره تا حشره كامل مي گذراند. طول دوران رشد بستگي به درجه حرارت محيط دارد. طول يك نسل در حدود ۱۵ روز طول مي كشد و ممكن است تا ۱۵ نسل در سال داشته باشد.حشرات کامل نر و ماده بالدار که بالها از پودر سفید مومی شکل پوشیده شده است بسیار فعال هستند و از شیره برگها تغذیه می نمایند .مگس های سفید در نواحی گرمسیری روی درختان مرکبات و بوته های زینتی و پنبه فراوانند .

 

 

 

تریپس

 

 

تريپس: حشره كوچكي است به رنگ زرد که در پرواز بسیار ضعیف است و بیشتر اوقات را در مناطق سایه‌دار روی گیاهان می‌گذارند. تریپس ها با فرو بردن خرطوم خود در اپيدرم برگ از شيره و گياه تغذيه كرده بر اثر تغذيه تريپس قطرات بسيار كوچك مايع مايل به قرمز در هر دو سطح برگ ديده مي شود كه به وسيله تريپس ترشح شده اند که رنگ اين قطرات به تدريج سياه مي شود خسارت تریپس موجب زشت و بد شكل شدن برگ ها مي شود. در هنگام زياد شدن فعاليت و جمعيت تريپس موجب خسارت جدي به برگ يا ساقه شده و باعث (die back)مرگ برگ مي شود.

 

 

 

پشه قارچی

 

 

 

پشه های قارچی : پشه های قارچی بالغ به رنگ قهوه ای تا سیاه ، به طول حدود ۳ میلیمتر ، با پرواز در اطراف گیاه برای مردم آزار دهنده و نا بالغ ( لاروی ) آنها با تغذیه از ریشه گیاه ، برای آنها زیان آورند . پشه های قارچی بالغ در بستر کاشت غنی از ماده آلی که محیط تولید مثلی مناسبی برایش محسوب می شود ، تخم گذاری کرده و لارو های آن پس از تفریخ از تخم ، به سوراخ کردن و تغذیه از ریشه گیاه می پردازد . مرحله بالغ این آفت را می توان از راه سم پاشی با حشره کش ها از بین برد و لارو آن را باید با سموم از بین برد .

 

 

حلزون

 

 

حلزون های صدف دار و بدون صدف (راب ):از نرم تنان زیان آور هستند که معمولا شبها فعالیت دارند و با جویدن برگ ها ،  سوراخ های نامنظمی بر روی برگ گیاهان ایجاد می کنند . مسیر حرکت آنها عموما به وسیله نوارهای نقره ای رنگ که ترشحات لزج بدن آنها می باشد ، مشخص می شود .

جمع آوری حلزون و راب و از بین بردن آنها یکی از راه های مبارزه است ، همچنین تهیه طعمه مسموم که به صورت آماده در بازار به فروش می رسد با فرمول (متالدهید ۲-۳ کیلو ، سبوس گندم ۱۰۰ کیلو ، آب ۴۵ – ۵۰ لیتر ) و کار گذاشتن طعمه ها ، هنگام غروب و پس از آبیاری ، در کنترل این آفات نتایج خوبی داده است .

 

 

 

 

آبدزدک

 

 

آبدزدک ها : از آفات بسیار مهم گیاهان زراعی، صیفی‌ها، سبزی‌ها و گیاهان زینتی محسوب می شود. و همه‌چیزخوار هستندوحشره کامل به طول ۵۰ تا ۶۰ میلی متر و به رنگ قهوه ای است. این آفت زمستان را به صورت حشره کامل یا سنین پورگی در داخل خاک به سر می‌برد و در اواسط بهار آغاز به فعالیت می‌کند. آبدزدک ها با جویدن و قطع ریشه و طوقه گیاه باعث مرگ آن می‌شوند .آبدزدک شب‌ها از ریشهٔ گیاهان تغذیه می‌کند و به مزارع، گُل‌کاری‌ها و چمن‌کاری‌ها خسارت زیادی می‌زند. همچنین با حرکت خود در داخل خاک باعث ایجاد کانال‌هایی در زمین می‌شوند و  با دالان‌هایی که در زمین‌های شخم‌خورده، نرم و به‌خصوص شالیزارها حفر می‌کند، موجب سوراخ کردن مرز کرت‌ها و فرار آب از کرت‌ها می‌شود و به همین دلیل این آفت را آبدزدک نامیده‌اند.

 

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.7/5 - (3 امتیاز)