مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۸:۲۳:۵۷ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
904
23 دسامبر 2016

%d8%b3%d9%85-%d9%be%d8%a7%d8%b4%db%8c

 

 

علت ورود سموم شیمیایی قحطی قرن نوزدهم ایرلند بود که با شیوع بیماری فایتوفترا ۲۵۰۰۰۰۰ نفر در اثر گرسنگی از بین رفتند بعد از فایتوفترا ،بیماری فیلوکسیرا در فرانسه اپیدمی شد و سومین اتفاق سرخرطومی پنبه در آمریکا بود که باعث از بین رفتن حجم زیادی از پنبه شد.در مجموع ،این اتفاقات منجر به تولید سموم شیمیایی شد.

بدون استفاده از آفت کش ها تغذیه بیش از ۶ میلیارد انسان غیر ممکن است و متخصصین کشاورزی استفاده به جا و مناسب آفت کش ها را جزء لاینفک کشاورزی مدرن امروز می دانند. . هر کدام از سموم تولید شده دارای اثرات بیولوژیک خاص هستند که ممکن است روی آفات، بیماری ها و علف های هرز مؤثر باشند.

امروزه کشاورزان به علت کمبود برخی منابع تولید مانند زمین، تلاش می کنند از هر فرصتی برای کشت استفاده و بدون رعایت استراحت دادن به زمین، با کمک کود و مصرف سموم شیمیایی تولیدات خود را افزایش دهند .

به کارگیری انواع سموم کشاورزی برای تولید و ازبین بردن آفتها راهکاری است که بیشتر کشاورزان بدون همفکری با کارشناسان و به مدد تجربه چندین ساله خود آن را عملی می کنند.در این میان ، انسان آخرین میزبان سموم کشاورزی است که پس از مصرف تولیدات و فرآورده های غذایی تولید شده با سموم کشاورزی با مشکلات بعضا حادی روبرو می شود.

استفاده از سم و کود بسته به نوع سم و دوز مورد استفاده، ماندگاری متفاوتی در محصولات کشاورزی دارد.باقیمانده سموم و کودها در طبیعت، آب، خاک و بدن موجودات زنده مثل پرندگان، حشرات و گیاهان، پس از مصرف به انسان یا دام منتقل می شود و خسارت جدی بر سلامت افراد وارد می کند، بنابراین لازم است پس از سمپاشی دوره زمانی لازم تا برداشت محصولات طی شود .برای کاهش آثار مخرب سموم کشاورزی نخستین راه مبارزه با آفات ،مبارزه مکانیکی، بیولوژیک و زراعی و آخرین راه مبارزه شیمیایی است ، الگوی کشاورزی مدرن بر اساس استفاده حداقلی از سم و کشت به روش ارگانیک بهترین راهکار برای تامین سلامت غذایی مردم است.تا زمانی که دشمنان طبیعی آفات مانند کنه ها، بالتوری و کفشدوزکها نتوانند در زیستگاه طبیعی خود فعالیت کنند، جمعیت آفات افزایش می یابد چون سموم شیمیایی بعد از مدتی کم اثر و بی اثر می شود و هر آفت و حشره ای می تواند این سموم را هضم و جذب کند .

در این میان کشت به روش سنتی و طغیان آفات، کشاورزان را ناگزیر به استفاده از سموم کشاورزی کرده است، سمومی که به علت رعایت نکردن دوره لازم تا زمان برداشت محصول کشاورزی با مصرف  این محصولات وارد بدن می شود و سلامت انسانها را به خطر می اندازد .دانشمندان دریافته اند که افزایش بیماریهای ناشناخته، انواع سرطان ها و ناهنجاریهای  ژنتیکی در اثر باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی و میوه جات می باشد.

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.7/5 - (8 امتیاز)