مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۹:۳۵:۴۵ ساعت:     
 سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Tuesday 16 April 2024 میلادی  و   7 شوال 1445 قمری
10008
2 اکتبر 2016

 

%d9%85%db%8c%d9%84-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%88%d8%a7

 

 

بافتنی یکی از انواع هنرهای صنایع دستی می‌باشد و  مانند تمام هنرهای دیگر به خلق زیبایی می‌پردازد هنری است که امروزه از آن به عنوان نوعی یوگا و ورزش ذهن هم یاد می‌شود .محبوبیت  و جایگاه  هنر بافتنی  در بین هنردوستان  ، علاقمندان و  طرفداران این هنر زیبا می تواند  هم از حیث سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت  و هم ازلحاظ درآمد زایی باشد .
اگر به دنبال یادگیری این هنر زیبا و پرکاربرد هستید ،با ماهمراه شوید ما به شما در یادگیری این هنر کمک خواهیم کرد، آموزش از ما تمرین وتلاش از شما ،مطمئن باشید از شما  بافنده حرفه ای  خواهیم ساخت.
روند آموزش به این صورت که پس از آشنا ساختن شما عزیزان با اصطلاحت و اصول اولیه بافتنی با میل و قلاب به ارائه مدل های زیبا و پر کاربرد می پردازیم تا بتوانید طبق سلیقه و هنر دست خودتان کارهای زیبایی راخلق کنید.

 

معرفی وسایل مورد نیاز :
کاموا، انواع میل بافتنی، بوبین ها (وسیله ای برای عوض کردن رنگ کاموا)، نگاهدارنده دانه رج، نشانه گذار دانه، خط کش فلزی، متر خیاطی، سوزن، نگه دارنده میل، قیچی، رج شمار

در این بین کاموا و میل جزء لاینفک یک بافتنی به شمار می روند که به توضیح اجمالی در مورد آن می پردازیم.

کاموا:

امروزه  کاموا در رنگ ها و کیفیت های متنوع در بازار ارایه می شود .کاموا از نظر شیوه بافت به دو دسته تقسیم می شوند :
دستی : برای بافت با میل و قلاب از کاموا های ضخیم ، معمولی وهمچنین کاموا های طرح دار استفاده می شود.
ماشینی : برای بافت با ماشین بیشتر از کاموا معمولی و گاهی از کاموا ظریف استفاده می شود .

 

انواع کاموا:
۱-کامواهایی با الیاف نخی:این نوع کاموا ها از مواد کمتری برخوردارند.برای استفاده لباس های خنک و بهاری بیشتر از این نوع کاموا استفاده میشود.در هنگام شستشو کمتر تغییر حالت می دهند و فقط برای استفاده نخ های رنگ شده در هنگام شستشو به دقت بیشتری نیاز است.کاموای نخی برای پوست کمتر ایجاد حساسیت یا خارش می کند.

 

۲- کاموای ابریشمی: نخ های ابریشمی بعضا از ابریشم طبیعی و غالبا از ابریشم مصنوعی تهیه می شوند.این نوع نخ ها در حین بافت کمی لیز است و ممکن است دانه ها هنگام بافت روی میل سر بخورد . از این رو بهتر است هنگام بافت نخ های ابریشمی از یا لا نخ زنجیره همرنگ آن یا نخ ۱۳-۲ استفاده شود.ترکیب این نخ با کاموای ابریشم کاری زیباتر و مقاوم تر به ما میدهد و از افتادن و شل شدن بافت ابریشم جلوگیری می کند.

 

۳- کاموای کتان: نخ های کتانی را با مارک های مختلف می توان تهیه کرد.معمولا نخ های کتانی از گرمای کمتری نسبت به کامواهای پشمی برخوردارند ولی از نظر کیفیت استحکام و زیبایی در بافت کاموای مناسبی هستند.بافت نخ هایی از نوع کتان را نباید خیلی شل انجام داد زیرا در اثر استفاده و گرمای بدن و شستشو بافت های شل و افتادگی زیادی پیدا می کنند.

 

۴- کاموای زنجیره:نخ های زنجیره نخ های تابیده و محکمی هستند .تارهای این نوع نخ کاملا به هم پیچیده اند .در واقع تارها از یکدیگر باز نیستند.معمولا ضخامت نخ های زنجیره کمتر از نخ های دیگر است و برای لباس های توربافت سبک و محکم مناسب است زیرا این نوع نخ ها با وجود ظرافت و سبکی از استحکام خوبی برخوردار هستند.

 

۵- کاموای بالی :به نوعی نخ نوار مانند گفته می شود.این نوع نخ بیشتر برای لباس های فانتزی و بافت های توری مناسب است.کاموای بالی نخ لخت و سبکی است و در اثر شستشو کیفیت خود را از دست نمی دهد.

 
۶- کاموای موهر:این نوع نخ های پوشیده از پرزهای کوتاه و گرمی هستند.این پرزها بافت را گرمتر و حجیم تر می کنند.کاموای موهر نیز نباید خیلی محکم و سفت بافته شود.این نخ از نرمی خاصی برخوردار است ولی به دلیل پرزهای زیادی که دارد بهتر است برای لباس بچه ها استفاده نشود چون ممکن است این پرزها وارد دهان و ریه بچه ها شود.

 

۷- کاموای پشم:کاموای پشمی با درصدهای مختلف پشم ۵۰،۴۰،۳۰ و یا ۱۰۰ در صد پشم در بازار موجود است.نخ هایی که از با درصد بالاتری از پشم موجود هستند معمولا از گرما و کیفیت بیشتری برخوردارند.در هنگام بافت کاموای پشمی بهتر است بافت خیلی محکم و سفت نباشد زیرا در اثر شستشو بافت به هم پیچیده و کار سفت و غیر قابل انعطاف میشود.بهتر است برای بافت لباس های رو ، مثل مانتو و پالتو و ژاکت از نخ های پشمی استفاده شود.

 

روی لیبل هر کاموایی معمولا  یکسری مشخصات و علاماتی درج شده که عبارتند از:

 

%d9%84%db%8c%d8%a8%d9%84-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%88%d8%a7

 

-وزن و طول نخ: طول نخ از وزن اون مهمتراست  چون  ممکن است  نخ‌ها حجیم یا سبک باشند و اصل برای ما میزان نخ مورد نیازه!

 

-شماره پیشنهادی میل بافتنی یا قلاب: بهتره که از میلی در محدوده همین شماره و همین سایز استفاده کنیم ،مخصوصا برای بافتن از روی الگو

 

-کد‌های مربوط به رنگ (Col.No و Lot.No): بهتره برای پیدا کردن نخی همرنگ نخ قبلی که حین کار تمام شده به این کدها توجه کنیم و کدهای مشابه رو خریداری کنیم.

 

-توصیه‌های مربوط به قابلیت شستشو و اتو کردن و….
-روی لیبل یک مربع ۱۰ *۱۰ نشون داده شده که روی اضلاعش اعداد مختلفی نوشته می شه به عنوان مثال در این عکس کاموایی  که  به عنوان نمونه برای شما گذاشتم روی یک ضلع مربع  عدد ۲۴ و روی ضلع دیگر عدد ۳۰نوشته شده. منظور این است  که با این کاموا و میل (قلاب) پیشنهادی اگر مربعی ۱۰*۱۰ سانت ببافیم باید در هر ردیف ۲۴ گره و در کل ۳۰ ردیف داشته باشیم!

یعنی بهتراست  که قبل از بافت اصلی، مربعی با ضلع ۱۰*۱۰ ببافیم و میزان گره‌ها و ردیف‌ها رو بشماریم و با میزان کشش روی کاموا مقایسه کنیم و سایز مناسب میل (قلاب )و میزان شل یا سفت بودن بافت‌مون رو متوجه بشیم و اصلاح کنیم تا موقع بافت اصلی نتیجه و سایز مطلوب‌تری رو بدست بیاریم.

 

-جنس نخ

 

میل های بافتنی:

 

به طور کلی ۳ نوع میل بافتنی موجود است که عبارتند از:
۱- میل بلند   ۲- میل گرد یا سیمی   ۳-میل دو سر

۱- میل صاف (بلند): به صورت جفت می باشد که در اندازه های ۲۵-۳۰ و ۳۵ سانتیمتری موجود است.شکل میل صاف و کشیده است و در سایز های شماره ۲ الی ۱۰ موجود می باشد.هر چه ضخامت نخ نازکتر باشد از میل شماره پایین تر و هر چه ضخامت نخ بیشتر باشد از میل های ضخیم تر استفاده می شود.معمولا سایز میل که برای هر نوع نخ استفاده شود بر روی لیبل های دور کاموا درج شده است.برای کسانی که بافت آنها معمولا سفت می شود و قادر به بافت های شل تر نیستند بهتر است دقیقا شماره میلی که روی لیبل کاموا درج شده را به کار ببرند.افرادی که بافت متوسطی دارند (نه خیلی شل و نه خیلی سفت) بهتر است از شماره درج شده روی کاموا یک شماره پایین تر استفاده کنند (مثلا اگر کاموا ۴ تا ۴.۵ باشد بهتر است با شماره ۳ تا ۳.۵ کار کنند). افرادی که بافت آنها خیلی شل می باشد بهتر است از شماره روی لیبل کاموا ۲ شماره پایین تر استفاده کنند.

۲- میل گرد یا سیمی : این نوع میل از یک جفت میل کوتاه که به وسیله سیم نایلونی به هم متصل می باشد درست شده است که گاهی اوقات استفاده از این نوع میل برای افراد تازه کار کمی سخت می باشد.برای نرم تر شدن سیم نایلونی و جلوگیری از پیچش آن در حین کار می توانید سیم نایلونی را بمدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه درون ظرف آب گرم قرار دهید.بهتر است از آب داغ لوله آب گرم استفاده شود زیرا آب داغ در حال جوش به سیم نایلونی آسیب وارد می کند.از آنجایی که در حین بافت با میل گرد یا سیمی بیشتر وزن لباس روی سیم قرار می گیرد و از این رو کار با این نوع میل بهتر و آسان تر است.

۳- میل دو سر : این نوع میل معمولا از ۴ تا ۵ عدد تشکیل شده است و هر دو سر میل دارای نوک تیز و کشیده می باشد.برای استفاده از این نوع میل نیازی به برگرداندن کار در انتهای هر رج نمی باشد بلکه می توانید تا اواسط دانه ها را با یک سمت میل از وسط دانه ها به بعد را با سمت دیگر میل ببافید.در واقع کار را دائما دور می زنید و بافت بدون درز به شکل لوله ایی به دست خواهید آورد.

 

انواع  جنس میل های بافتنی:

میل های بافتنی با طرح ها و جنس های مختلف موجود می باشد که عبارتند از:
پلاستیکی، چوب بامبو، تلقی، تفلون، استیل ،آهنی
میل های نوع چوبی و پلاستیکی وزن کمی دارند ولی خیلی لغزنده نیستند و در هنگام بافت در اثر گرما انعطاف پیدا می کنند .معمول ترین و رایج ترین نوع میل بافتنی امروز میل تفلون یا استیل می باشد که به دلیل وزن کم و سبکی آن کاملا قابل استفاده میباشد و دانه ها در این دو نوع میل به راحتی سر می خورند و بافت سریع تر و آسان تر انجام می شود. امروزه از نوع میل آهنی بسیار کمتر استفاده می شود زیرا این نوع میل به دلیل وزن زیاد آن فشار زیادی را به انگشتان و مچ دست وارد می کند.

 

شکل نوک میل های بافتنی:

نوک بعضی از میل ها تیز و کشیده و بعضی دیگر گرد و کند است،کار با میل هایی که نوک تیز و کشیده دارند به مراتب راحت تر از میل های کند است.برای بافت های محکم با نخ های به ضخامت متوسط و نازک بهتر است از این نوع میل استفاده شود.

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.1/5 - (11 امتیاز)