مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۰:۲۴:۰۳ ساعت:     
 سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  برابر با  Tuesday 19 March 2024 میلادی  و   9 رمضان 1445 قمری
15345
10 سپتامبر 2017

برای کاور کردن آباژور می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. در این مطلب سعی شده یکی از راحت ترین و بی دردسر ترین روش ها برای کاور کردن آباژورهای مخروطی برای شما خوبان آموزش داده شود. توجه داشته باشید برای انجام این کار می توانید هم از نمد و پارچه یا نمد و پارچه به تنهایی استفاده کنید. ابتدا درباره آباژور اطلاعات مختصری ارائه خواهیم کرد ، سپس به آموزش نحوه کاور کردن آباژور خواهیم پرداخت. لطفا با این آموزش از سایت رنگ وارنگ همراه شوید.

انواع آباژور

آباژور یا نور تاب (به فرانسوی abat-jour)  به نوعی پوشش برای چراغ و مانند آن  گفته می شود. پایه ، کلاهک (شید)، لامپ، سرپیچ لامپ ، سیم برق، برخی از اجزای آباژور هستند. لامپ به پایه آباژور متصل می شود و به وسیله شید پوشانده می شود.بیشترین میزان نور آباژور از قسمت  بالا و پایین شید خارج می شود که البته به نوع مدل کلاهک هم بستگی دارد.

آباژور در دو مدل رومیزی و ایستاده (پایه بلند) در بازار وجود دارد.

از آباژور رومیزی  معمولا به عنوان چراغ خواب و چراغ مطالعه استفاده می شود و آباژورهای ایستاده (پایه بلند) به عنوان آباژورهای کنارسالنی کاربرد دارند. آباژور ها اگر به درستی انتخاب شوند می توانند تاثیر بسیار خوبی در دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کار داشته باشند.

انواع کلاهک (شید) آباژور و جنس آن

کلاهک یا شید آباژور؛ طرح، رنگ  و جنس های مختلف و متنوعی دارد.

شید ها از لحاظ ظاهری بسیار متنوع هستند و اشکال مختلفی از جمله  مستطیلی، مخروطی ، مربعی ، بیضی ، گنبدی ، استوانه‎ای و زنگوله ای دارند.

انواع شید یا کلاهک آباژور

کلاهک های کاغذی: این نوع کلاهک ها رنگ های متنوعی دارند و قیمت مناسب تری دارند.

کلاهک با پارچه چین دار یا پلیسه: نوعی از کلاهک آباژور هستند که این مدل هم ، قیمتی مناسب دارد.

کلاهک های پارچه ای : این مدل کلاهک آباژور را می توانید با هر نوع پارچه ای تهیه کنید. این شید به شما این امکان را می دهد که جنس ، طرح و رنگ آباژور را متناسب با دکوراسیون محیط مد نظرتان  انتخاب کنید.

کلاهک های طلق و پارچه : نوع دیگری از کلاهک آباژور محسوب می شوند که در بازار به شکل های مختلف وجود دارد.

نکاتی درباره انتخاب کلاهک آباژور

آباژور با شید (کلاهک ) تیره رنگ ، نورکمتر و آباژور با شید به رنگ روشن نور بیشتری را منتشر می کند. چنانچه می خواهید از آباژور به عنوان یک وسیله تزیینی  و به منظور زیبایی استفاده کنید مسلما استفاده از آباژور با رنگ تیره ترجیح دارد و اگر می خواهید از آباژور به عنوان یک منبع نور  و روشنایی استفاده کنید قطعا باید آباژور با رنگ های روشن تر را تهیه کنید. پس بهتر است  این نکته را در انتخاب رنگ آباژور در نظر بگیرید.

نور از برخی  پارچه ها به خوبی عبور می کند اما برخی از پارچه ها نور را به بیرون منتقل نمی کنند. پس درانتخاب پارچه مناسب هم باید دقت داشت.

نکته  مهم دیگر انتخاب کلاهک متناسب با ارتفاع پایه است. بهتر است ارتفاع شید به اندازه دو سوم ارتفاع پایه باشد.

بنابراین بهتر است قبل از انتخاب مدل کلاهک ، رنگ و نوع جنس آن حتما به این موارد توجه کنید تا بتوانید آباژور را طبق نیاز خود آماده کنید.

روش کاور کردن آباژور

وسایلی که برای کاور کردن نیاز داریم

کاور کردن آباژور

۱.کلاهک (شید) آباژور

۲.قیچی

۳.پارچه با طرح و رنگ دلخواه

۴.کاغذ الگو یا روزنامه

۵.چسب حرارتی

برای شروع کار و کشیدن الگو ابتدا کلاهک آباژور را روی کاغذ الگو بگذارید. سپس کلاهک آباژور را به صورت دایره وار روی کاغذ الگو بغلتانید . برا ی انجام این کار دست خود را داخل آباژور ببرید و به آرامی روی کاغذ حرکت دهید همزمان با دست دیگر، الگو را با خودکار یا مداد رسم  کنید.

مراحل کاور کردن آباژور

دو نقطه ابتدایی بالا و پایین را روی کاغذ با نقطه X مشخص کنید ، دوباره به ابتدای کار برگردید این بار از قسمت علامت زده شده همین کار را برای بالای کلاهک انجام دهید.

دقیق این کار را انجام بدهید  زیرا هر فاصله نا به جا باعث کج شدن الگوی شما می شود. بگذارید  کلاهک مسیر نیم دایره خود را طی کند و شما با دست دیگر و با کمک خودکار یا مداد خطر سیر را علامت بزنید . سپس دو نقطه مشخص شده را به هم وصل کنید.

دقیقا الگوی شما باید مانند شکل  زیر رسم شده باشد.

مراحل کاور کردن آباژور
مراحل کاور کردن آباژور

بعد از اینکه الگو را کشیدید و کاغذ الگو را برش زدید روی کلاهک آباژور بگذارید تا مطمئن شوید که الگو را درست کشیدید.

بعد از مطمئن شدن ،الگو را روی پارچه  مورد نظر خود پیاده کنید و برش بزنید.

به این صورت:

مراحل تصویری  کاور کردن آباژور
مراحل کاور کردن آباژور

پارچه ی برش خورده را خیلی آرام و با حوصله با چسب حرارتی روی کلاهک نصب می کنیم تا هم کار ،کج نشود و هم پارچه کیست دار نشود.

آموزش گام به گام کاور کردن آباژور
مراحل تصویری کاور کردن آباژور

نقطه ی اتصال دو لبه ی پارچه رو با یراق یا هر نوع تزئینی  بپوشانید تا اگر احیانا چسب کار را کثیف کرده مشخص نباشد و هم اینکه کار قشنگ تری داشته باشید.

مراحل کاور کردن آباژور
آباژور کاور شده

با کاور کردن آباژور با این روشی که به شما عزیزان آموزش داده شد به هیچ وجه پارچه شما موقع پیچاندن دور کار پلیسه یا چین نمی خورد . به این ترتیب آباژور شما کاور شد ،حالا می توانید طبق سلیقه خود، آن را تزیین کنید.

**از این روش می توانید برای کاور کردن سطل های مخروطی هم استفاده کنید.

چند نمونه آباژور کاور شده  با نمد و یا تزیین نمدی

امیدواریم این آموزش مورد توجه و رضایت شما  عزیزان قرار گرفته باشد. اگر نظر و یا دیدگاهی درباره  این مطلب دارید ؛ همچنین از روش های راحت دیگری برای کاور کردن آباژور اطلاع دارید ، خوشحال می شویم نظرات و  تجربیات خود را  با ما و دیگر همراهان سایت رنگ وارنگ به اشتراک بگذارید.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4.9/5 - (9 امتیاز)