مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۰:۲۳:۵۶ ساعت:     
 سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  برابر با  Tuesday 19 March 2024 میلادی  و   9 رمضان 1445 قمری
2684
30 سپتامبر 2021

امروزه انواع پارچه در طرح ، رنگ و جنس های مختلفی در بازار وجود دارد. شناخت انواع پارچه به ما در انتخاب بهتر پارچه متناسب با استفاده و کاربرد آن ، کمک می کند. همچنین افرادی که در زمینه طراحی لباس و تولید پوشاک فعالیت دارند لازم است شناخت کافی درباره پارچه ها داشته باشند تا بتوانند متناسب با محصولی که طراحی و تولید می کنند، پارچه مناسب را انتخاب کنند. از بین انواع پارچه ، بعضی از پارچه ها معروف تر هستند و افراد شناخت بهتری از آنها دارند و بعضی دیگر چندان شناخته شده نیستند.

درباره انواع پارچه

گاهی اوقات از ظاهر پارچه می توان در انتخاب و خرید پارچه کمک گرفت به عنوان مثال از ظاهر برخی از پارچه ها می توان متوجه شد که این پارچه مناسب فصل تابستان نیست. مثلا کاملا واضح و مشخص است که کسی پارچه پشمی را برای تابستان استفاده نمی کند اما ظاهر بعضی از پارچه ها و ضخامت کم آن ممکن است باعث شود ، فکر کنیم آن پارچه مناسب فصل تابستان است در حالیکه جنس و مواد به کار رفته در آن باعث شده آن پارچه ، اصلا برای تابستان مناسب نباشد.
چنانچه می خواهید اطلاعات کافی درباره انواع پارچه کسب کنید و در هنگام خرید پارچه دچار سردرگمی و اشتباه نشوید ، پیشنهاد می کنیم، با این مطلب از سایت رنگ وارنگ تا انتها ، همراهی کنید.

معرفی انواع پارچه

پنبه cotton

پنبه، پر استفاده ترین الیاف طبیعی در جهان است. پارچه های نخی به دلیل داشتن ویزگی هایی همچون نرمی و لطافت و سازگاری با پوست طرفداران زیادی دارد. پارچه نخی همان پارچه پنبه ای cotton fabric است که در زبان عامیانه میان مردم به آن پارچه نخی می گویند. پارچه نخی دارای رنگ ها و طرح های متنوعی است همچنین از لحاظ وزن و نوع بافت نیز بسیار متنوع اند. الیافی که در پارچه نخی استفاده می شوند به سه دسته الیاف طبیعی، مصنوعی و مخلوط تقسیم می شود. پارچه های نخ پنبه انواع و کیفیت های مختلفی دارند.

انواع پارچه - پارچه نخی

پارچه های نخی اغلب ظاهر مات دارند و براق نیستند. پارچه هایی که ظاهر براق دارند یا کلا پلی استر هستند یا اینکه درصدی پلی استر داخل آنها هست.
برای تشخیص پارچه نخی قسمتی از پارچه را بسوزانید . پارچه ای که الیاف طبیعی داشته باشد کاملا پودر می شود اما اگر پارچه خودش را جمع کرد یعنی داخل آن از پلی استر و پلاستیک هم به کار رفته شده است. همچنین پارچه نخی به دلیل اینکه پایه گیاهی دارد در هنگام سوختن بویی مثل سوختن کاغذ یا چوب دارد.
از پارچه های نخ پنبه برای انواع پوشاک مردانه، زنان ، بچگانه ؛ از تی شرت و بلوز گرفته تا پیراهن و مانتو می توان استفاده کرد. این نوع پارچه هم برای آب و هوای خشک و هم برای آب و هوای مرطوب مناسب است. برای تابستان پارچه های نخ پنبه ای سبک پیشنهاد می شود چون گرما را قابل تحمل تر می کنند.

مزایای پارچه پنبه ای

– پنبه جزء الیاف فوق العاده تنفس پذیر است یعنی از قابلیت عبور جریان هوا برخوردار است و نمی گذارد گرما بین بدن و لباس باقی بماند.که این از مهمترین ویژگی های پارچه های مناسب فصل تابستان است.

– پارچه های پنبه ای سبک و نرم در عین حال مقاوم هستند.  پارچه های نخ پنبه با وجود اینکه خیلی سبک و نازک هستنداما استخوان بندی خوب و ظاهر شیکی دارند.

 – از دیگر مزیت پارچه نخی خشک شدن سریع این نوع پارچه است.

معایب  پارچه پنبه ای

–  بدترین عیب این  نوع پارچه ،این است که زیاد چروک می شوند. پس اگر  از اتو کردن لباس در روزهای گرم تابستان بدتان می آید ، لباس های نخ پنبه احتمالا روی اعصاب تان خواهند بود!اما پارچه های نخ پنبه که درصدی پلی استر دارند، کمتر چروک می شوند.

–  پارچه های نخ پنبه معمولا آبرفت دارند. برای دوخت پارچه های نخ پنبه که شاید بر اثر شست و شو آبرفت داشته باشند ، بهتر است پارچه را قبل از تحویل به خیاط ، آب بزنید. میزان آبرفت پارچه های نخی معمولا بین ۶ تا ۱۰ درصد است یعنی به ازای هر یک متر ، بعد از اولین شستشو بین ۶ تا ۱۰ سانتی متر از طول کوتاه می شوند و اصطلاحا آب می روند. چنانچه آبرفت پارچه نخی از ۵ – ۶ سانت کمتر باشد نشان دهنده این است که پارچه نخی درصدی هم الیاف پلی استر دارد.

*لازم به ذکر است که مدتی است که پارچه های نخی با فناوری نانو تولید میشوند که این نوع پارچه نخی اصلا آبرفت ندارد.

کتان linen 

لینن یا در اصطلاح رایج لنین یکی از محبوب ترین انواع پارچه  برای تابستان است که از الیاف طبیعی کتان بافته می شود. کتان؛ تن خور شیکی دارد ، سبک است و در مقایسه با پارچه های نخی دیر تر از ریخت می افتد.

انواع پارچه - پارچه لنین( کتان)

پارچه کتان linen Fabric برای کت و شلوار غیر رسمی تابستانی انتخاب معرکه ای است. راحت و خنک و در عین حال خوش فرم و شیک. پارچه لنین برای دوخت مانتو بسیار پر کاربرد است. برای خانم هایی که علاقه به لباس های گشاد دارند ، مانتوی کتان با استایل مینیمال در تابستان پیشنهاد می شود.

مزایای پارچه کتان

– کمتر پیش می آید که از لباس های جنس کتان زود دل زده شویم. شاید چون کتان در مقایسه با نخ پنبه بارها مقاوم تر و با دوام تر است و تا سال ها  خوش فرم باقی می ماند.

– بسیار خنک: کتان پارچه ذاتا تنفس پذیری است و با عبور هوا رطوبت بدن را می گیرد و بسیار خنک است.

– پارچه کتان بعد از شستشو خیلی زود خشک می شود.

معایب پارچه کتان

کتان پارچه ای است که بسیار چروک می شود.دقیقا به همین دلیل خیلی از خانم ها و آقایان تمایلی به پوشیدن مانتو یا بلوز کتان ندارند، اما الیاف کتان به مرور بر اثر استفاده منعطف تر می شوند و در نتیجه کمتر چروک می خورند. این را هم بدانید که بلوزهای مردانه کتان اتفاقا با اندکی چروک، ظاهر خوش ریخت تری پیدا می کنند!

پلی استر Polyester

پلی استر از الیاف مصنوعی است که از مواد پتروشیمی مثل زغال سنگ و نفت ساخته می شود. برخی از اشکال پلی استر در طبیعت تجزیه می شوند، ولی اکثر آنها در طبیعت تجزیه ناپذیرند به همین دلیل تولید پلی استر و استفاده از آن می تواند موجب آلودگی در سراسر جهان شود. از پارچه پلی استر Polyester fabric برای تولید انواع لباس ، مانتو ، جوراب ، فرش و موکت استفاده می شود همچنین چون پارچه پلی استر در مقابل شرایط محیطی مقاومت زیادی دارد ، استفاده از آن در فضای باز بسیار کاربرد دارد.

انواع پارچه - پارچه پلی استر

پارچه های نایلون و پلی استر مناسب فصل تابستان نیستند چرا که به خاطر تنفس پذیر نبودن و جریان نداشتن هوا مانع جذب و تنخیر عرق می شوند و علاوه بر ایجاد حس گرما منجر به بد بو شدن عرق و بدن هم می شوند.

مزایای پارچه پلی استر

–  شستشوی آسان دارد.

 – این نوع پارچه مقاوم در برابر ؛ نور خورشید، رطوبت ، مواد شیمیایی و شرایط مختلف آب و هوایی است.

– سریع خشک می شود.

– این پارچه وزن کمی دارد و بسیار  متنوع است.

– انعطاف پذیری بالایی دارد.

– چروک ناپذیری و طول عمر بالا از دیگر مزیت های پارچه پلی استر است.

معایب پارچه پلی استر

– این نوع پارچه با محیط زیست  سازگار نیست.

– قابلیت اشتعال بالایی دارد.

– احتمال ایجاد حساسیت  و همچنین عرق سوز شدن  در اثر استفاده از پارچه پلی استر وجود دارد.

پشم Wool

یکی از پر کاربرد ترین پارچه ها برای لباس های مناسب فصل سرما ، پارچه های پشمی Wool Fabric می باشند. پارچه های پشمی از اعتدال دمایی  خوبی برخوردار هستند و احساس خوشایندی را در افراد در روزهای سرد سال به وجود می آورند.

انواع پارچه - پارچه پشمی

برای تهیه این  نوع پارچه،  از پشم حیوانات مختلفی همچون گوسفند ، بز ، شتر، آلپاکا، آنگورا، لاما و کیویوت (گاو عنبر)… استفاده می شود  و کیفیت الیاف این پارچه به نوع پشم  مورد استفاده ، بستگی دارد.

در خشک کردن لباس پشمی دقت کنید و از حرارت به این منظور استفاده نکنید چون حرارت باعث تغییر  حالت  پارچه پشمی می شود.

مزایای پارچه پشمی

– پارچه های پشمی ، از استحکام و دوام بالایی برخوردارند.

– این پارچه ها چروک ناپذیرند.

– پارچه های پشمی تنوع زیادی دارند.

– پشم غیرقابل اشتعال است و شعله آتش را پخش نمی کند.

– اشعه فرابنفش از پارچه  های پشمی عبور نمی کند؛ بنابراین پارچه های پشمی  برای سلامتی بدن سودمندند.

معایب پارچه پشمی

– شستشو  و خشک کردن پارچه های پشمی کمی دشوار است  و باید اصولی را رعایت کرد در غیر این صورت ، پارچه آسیب  می بیند.

– ضخامت پارچه های پشمی زیاد است و برای لباس های تابستانی مناسب نیست.

ریون rayon

پارچه ریون rayon fabric  یکی از انواع پارچه است که بسیار پر استفاده و محبوب می باشد. الیاف مورد استفاده در این پارچه نه کاملا مصنوعی و نه کاملا طبیعی است. این پارچه از لحاظ رنگ و طرح بسیار متنوع است و از آن می توان برای دوخت  انواع لباس از جمله لباس های ورزش مردانه و زنانه، شومیز ، پیراهن ، مانتو و دامن استفاده کرد.

انواع پارچه - پارچه ریون

ریون مودال،ریون ویسکوز،ریون کوپرو،ریون بامبو،لیوسل (یا تنسل) از جمله انواع پارچه ریون هستند.

مزایای پارچه ریون

– این پارچه  بسیار مقرون به صرفه  و در عین حال زیبا است.

– بسیار نرم و لَخت  و ریزش دار است و لباسی که با این پارچه آماده می شود ، خوش حالت و زیبا می شود.

– از دیگر مزایای این پارچه،  این است که هوا به خوبی از این پارچه عبور می کند.

– چروک نمی شود و آبرفت ندارد.

– پارچۀ ریون از آسیب حشرات در امان است.

معایب پارچه ریون

– پارچه ریون خیلی زود لکه دار می شود چون همه چیز را خیلی زود به خود جذب می ‌کند.

– بعد از چندین بار شست و شو، و به مرور خاصیت کششی و در نهایت، حالت اصلی  این پارچه تغییر می کند.

شیمر Shimmer

پارچه شیمر  Shimmer Fabric ، نوعی پارچه ابرو بادی است که زمینه ای براق دارد و دلیل نام‌گذاری این پارچه به نام شیمر نیز به دلیل سطح ناهمواری روی این پارچه است. این نوع پارچه ، بسیار سبک و  نازک است و به همین دلیل برای فصل تابستان  و بهار بسیار مناسب است. 

انواع پارچه - پارچه شیمر

از پارچه شیمر بیشتر برای دوخت لباس های مجلسی ، مانتو استفاده می شود و برای لباس های خانگی  همچنین پوشاک کودکان و آقایان کاربرد چندانی ندارد. ز شیمر براق ، شیمر ساده ، شیمر چروک ، شیمر کریستالی ، شیمر نخی و شیمر شاین دار از انواع پارچه شیمر هستند. ویژگی های این پارچه باعث شده مورد انتخاب بسیاری از بانوان قرار بگیرد.

مزایای پارچه شیمر

– پارچه شیمر ، دارای ظاهری شیک و زیبا است.

– آبرفت ندارد.

– سبک و خنک  بوده و ایستایی متوسطی دارد.

– رنگ بندی بسیار متنوعی دارد.

– ضخامت آن به قدری مناسب است که معمولا نیازی به آستر ندارد.

معایب پارچه شیمر

– پارچه شیمر  تا حدی چروک پذیر است و مقاومتی نسبی در برابر چروک شدن دارد.

– این پارچه قابلیت کشسانی ندارد و در نتیجه برای دوخت لباس‌هایی که به این ویژگی نیاز دارند، مناسب نیست.

ابریشم Silk

پارچه ابریشمی Silk Fabric  از مرغوب‌ ترین و محکم ترین پارچه‌ها است و از آن در دوخت انواع لباس رسمی و مجلسی استفاده می شود. رنگ ‌پذیری ابریشم  بسیار خوب است و طیف رنگی متنوعی دارد.

پانواع پارچه - پارچه ابریشم (سیلک)

پارچه ابریشمی ، بسیار محکم و بادوام است و سطحی نرم و براق  دارد. از آن جایی که پارچه های صد درصد ابریشم  بسیار گران قیمت هستند و همچنین دوام کمتری در مقایسه با ابریشم مصنوعی دارند به همین علت انواع دیگری از ابریشم ‌های ترکیبی مانند تافته ابریشم، ساتن ابریشم،ماهوت ابریشم، شانتون ابریشم و… ساخته شدند که هر یک طرفدارانی دارد.

مزایای پارچه ابریشمی

– پارچه ابریشم سبک و تنفس ‌پذیر است.

– ابریشم عایق حرارت است و می تواند دمای بدن را حفظ کند به همین دلیل بدن را در هوای گرم ، خنک و در سرما ، گرم نگه می دارد.

– بعد از شستشو ، سریع خشک می شود.

– پارچه ابریشم بسیار نرم  و لطیف است و درخشش زیبایی دارد.

– این پارچه ظاهری شیک ، جذاب و خاص دارد.

– قدرت جذب آب پارچه ابریشمی بالاست، همچنین این پارچه بسیار محکم و مقاوم است .

معایب پارچه ابریشمی

–  جریان برق به خوبی  از پارچه ابریشم عبور نمی کند؛ به همین علت  این پارچه مملو از الکتریسیته ساکن است.

– پارچه ابریشم بعد از شستشو ،آبرفت دارد، بنابراین بهتر است قبل از دوخت ، پارچه شسته شود .

– پارچه ابریشم ، پارچه حساسی است به گونه ای که حتی یک قطره آب هم می تواند بر روی آن ایجاد لک کند.

– پارچه ابریشم ، گران قیمت  است.

ساتن satin

پارچه ساتن satin Fabric یکی از پرطرفدارترین و جذاب ترین پارچه ها است. از پارچه ساتن در دوخت انواع لباس مثل بلوز ، شلوار ، انواع لباس مجلسی ، سرویس خواب و … استفاده می شود. این پارچه از لحاظ رنگ ، طرح و جنس؛ بسیار متنوع است. ساتن معمولی ، ساتن کرپ، ساتن تافته، ساتن حریر، ساتن دوشس، ساتن آستری، ساتن عروس، ساتن شیشه، ساتن کش ، ساتن مات یا ساتن آمریکایی، ساتن نقش دار، ساتن مبلی، ساتن نگین دار؛ از جمله انواع پارچه ساتن هستند.

انواع پارچه - پارچه ساتن

گاهی پارچه های ساتن با پارچه های ابریشمی  اشتباه گرفته می شود .برای اینکه بتوان این دو نوع پارچه را  از هم تشخیص داد، روشهایی وجود دارد. یک روش این است که یک تار از پارچه را جدا کرده و آتش بزنید چنانچه نخ در حین سوختن ، جمع شد یعنی پارچه ، ساتن  است در غیر این صورت ، پارچه ابریشم است. وزن پارچه هم می تواند به تشخیص پارچه ساتن از ابریشم کمک کند . پارچه  ساتن  در مقایسه با پارچه ابریشمی سبک تر است.

پارچه های ساتن ریزش یکسانی ندارند به عنوان مثال در بین انواع پارچه های ساتن ، بیشترین ریزش  را ساتن حریر دارد به همین دلیل برای دامن چین دار مناسب تر است اما ساتن آمریکایی ریزش کمی دارد و برای دامن های پفی و سیلوئت‌های پوشیده  انتخاب بهتری است.

مزایای پارچه ساتن

– این پارچه ، بسیار لطیف  و درخشنده  است.

– قیمت مناسب در مقایسه با دیگر پارچه های مجلسی دارد.

– تراکم بالا و عدم نیاز به آستر کشی از دیگر مزیت های پارچه ساتن است.

– تنوع زیاد در رنگ و  طرح  دارد .

معایب پارچه ساتن

– لک پذیری بالایی دارد.

– کوچکترین چروک ها بر روی این پارچه مشخص است.

دورس terry

اصطلاح دورس گاها به غلط به معنای نوعی بلوز آستین دار ضخیم ساده به کار می رود که یک غلط عامیانه است اما در اصل اصطلاح دورس، به پارچه هایی گفته می شود که از الیاف نخ و پنبه بافته می شوند و شما می توانید بافت  و تار و پود پارچه را در پشت پارچه ببینید.

انواع پارچه - پارچه ساتن

پارچه دورس terry Fabric  زیرمجموعه ای از پارچه های تریکویی است و مانند تمام تریکو ها به دلیل جلوگیری از آبرفت پارچه و حفظ بهتر گرمای بدن  در آن در حدود ۳۰ درصد پلی استر با کیفیت  استفاده می شود.

انواع و اقسام پارچه های دورس با ضخامت های متفاوت و مواد به کار رفته متفاوت داخل بازار ایران  وجود دارد از جمله دورس دونخ، دورس سه نخ، گلکسی ، لاکرا و … .

یکی از انواع پارچه های دورس پرطرفدار داخل بازار ایران، پارچه دورس لاکرا با ضخامت بالا هست که به دلیل به کار رفتن الیاف لاکرا در تار و پود  این پارچه، خاصیت کشسانی فوق العاده جذابی دارد و این باعث شده در چند سال اخیر به پرطرفدارترین پارچه پاییزه و زمستانه  تبدیل شود.

مزایای پارچه دورس

– لباس هایی که از جنس پارچه دورس هستند، فوق العاده لطیف و سازگار با پوست هستند.

– حساسیت ایجاد نمی کنند و الیاف روی پارچه به هیچ عنوان  روی تن احساس ناراحتی ایجاد نمی کند.

– گرمای بدن را در فصول سرد خیلی خیلی خوب حفظ می کنند.

– به هیچ عنوان پرز نمی گیرند و به اصطلاح عامیانه تُل نمی شوند.

– در برابر شستشو فوق العاده مقاوم هستند و زیبایی خودشان را حفظ می کنند و از فرم نمی افتند؛ البته مثل تمام پارچه های فصول سرد باید با آب سرد شسته شوند.

معایب پارچه دورس

بعد از شستشو نباید آویزان شود چون به دلیل جذب آب در هنگام شستشو سنگین می شود و آویزان کردن آن باعث کش آمدن و تغییر فرم ظاهری  لباس می شود.

فوتر Footer

فوتر نوعی پارچه پشمی است که از آن برای تهیه انواع لباس ها و پوشش های زمستانی استفاده می شود. پارچه فوتر Footer fabric از پشم بهاره گوسفند ساخته می شوند گرچه امکان دارد در تولید آن از درصدی الیاف مصنوعی هم استفاده شود. برای تولید این پارچه ؛ الیاف پشمی را  تحت رطوبت ، دما و فشار زیاد قرار می دهند تا الیاف در هم فرو روند  به این ترتیب پارچه فوتر که پارچه ای ضخیم است ، ساخته می شود.

انواع پارچه - پارچه فوتر

پارچه فوتر از نظر رنگ بندی بسیار متنوع است  اما رنگ هایی مانند مشکی، زرشکی، خاکستری ، سبز تیره و قهوه ای تیره  نسبت به سایر رنگ ها، پرطرفدار تر است. فوتر ساده ، فوتر استریج و فوتر طرح دار از انواع پارچه فوتر هستند. در بازار پارچه فوتر با درجه کیفیت متفاوتی  موجود است، پس در هنگام خرید این نکته را در نظر داشته باشید.

مزایای پارچه فوتر  

– پارچه فوتر به  دلیل ضخامتی که دارد برای محافظت  بدن  در برابر سرما ، بسیار مناسب است.

– به علت  استفاده از الیاف طبیعی در تولید  آن، این پارچه قدرت تنفس بالایی دارد.

– این پارچه دوام و استحکام خوبی دارد البته درجه کیفی آن نیز در این ویژگی تاثیر گذار است.

– از لحاظ  رنگ و طرح ، تنوع  خوبی دارد.

– این پارچه محکم است و ایستایی بالایی دارد به همین دلیل، روی بدن به صورت شق قرار می گیرد.

معایب پارچه فوتر

– به دلیل مراحل ساخت این پارچه و همچنین الیاف طبیعی  به کار رفته در آن ، این پارچه قیمت بالایی دارد.

– لباس های تولید شده با این پارچه ، به دلیل ضخامت این پارچه و گرمایی که ایجاد می کند، فقط مناسب فصل سرما است.

سخن پایانی

پارچه های نخی ، پنبه  و کتان جزء رایج ترین پارچه های مناسب فصل تابستان هستند.پارچه هایی از جنس پلی استر و ریون علی رغم سبکی و چروک نشدن به اندازه  پارچه هایی با الیاف طبیعی  برای تابستان مناسب نیستند. پارچه هایی مانند فوتر ، دورس  و پشم برای لباس های پاییزه و زمستانه کاربرد دارند. شیمر ، ساتن و ابریشم نیز برای دوخت  لباس مجلسی مناسب هستند.

امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات خوبی درباره انواع پارچه و کاربردهای آنها کسب کرده باشید و بتوانید در انتخاب و خرید پارچه متناسب با فصل ، مدل لباس  بهتر تصمیم بگیرید و خرید بهتری را تجربه کنید. لطفا دیدگاه های خود درباره این مطلب را با ما در میان بگذارید.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4.8/5 - (9 امتیاز)