مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۲:۲۹:۱۵ ساعت:     
 جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Friday 26 April 2024 میلادی  و   17 شوال 1445 قمری
3733
9 نوامبر 2016

 

درمان موخوره

 

 

 

 

اگر دارای موهای شکننده و حساسی هستید،اگر موهایتان ریزش و موخوره دارد،توصیه می کنم  این مطلب را حتما بخوانید، در این مطلب سعی شده شما را با  روشهای مفید برای پیشگیری و درمان موخوره آشنا کنیم.

موخوره با نام علمی تریکوپتیلوزین (Trichptylosis) مشکل شایعی می باشد. در این بیماری، قسمت انتهایی ساقه مو شکافته شده و به دو قسمت یا بیشتر تقسیم می شود، سپس شکافتگی به طرف ریشه پیشرفت می کند و باعث شکستن و خرد شدن ساقه مو می شود. .در واقع می توان گفت که  وقتى سطح محافظت‌كننده مو از بین برود و کوتیکول (لایه پوشاننده برونی مو )آسیب ببیند و جایگزینى برای آن نباشد موی سر چند شاخه مى‌شود كه به اصطلاح به آن موخوره می‌گویند.

موهای بلند یا کوتاه، چرب یا خشک ممکن است با هر بلندی و جنسی دچار موخوره شوند. البته موخوره بیشتر در موهای خشك و شكننده به‌وجود می‌آید و بیشتر به علت خشكی به وجود می آید.

عوامل مهم در پیدایش موخوره عبارتند از:

استفاده بیش از حد از  برس یا برس كشیدن با شدت بر موها ، استفاده از برس‌هاى نایلونى و فلزى و شانه‌هایى كه دندانه‌هایى نوك‌تیز دارند ،استفاده از  شامپوهاى اسیدى یا قلیایى، فرهاى دائمى، رنگ كردن زیاد، دكلره كردن بیش از حد، مواد فر، گرمای شدید ناشی از سشوار یا اتوی مو، باد و تابش آفتاب.  ، در به وجود آمدن و تشدید موخوره موثر هستند.

 

روشهای مفید برای پیشگیری از موخوره:

-موهایتان را در فاصله های هر ۶ تا ۸ هفته کوتاه کنید.

 

-موهایتان را زیاد در معرض گرما قرار ندهید. به جای استفاده از سشوار یا اتوی مو، بگذارید موهایتان خودش خشک شوند. . در مورد استفاده از سشوار و اتوی مو کنید و در موارد ضروری سشوار را روی درجه ملایم قرار داده و از فاصله بیست سانتیمتری به موها نزدیکتر نکنید.

 

-هنگام آبکشی موها از آب ولرم استفاده نمایید.

 

-در روزهای آفتابی تابستان از زیاد بیرون رفتن خودداری کنید. برای سد کردن راه اشعه ی یو وی (UV) آفتاب که منجر به شکنندگی و موخوره ی موها می شود، موهایتان را بپوشانید.

 

-موهایتان را با حوله خشک نکنید. همچنین تنها از روبالشی های ساتن استفاده کنید. سایش ناشی از روبالشی یا حوله ممکن است منجر به شکنندگی موهایتان شود.

 

-یک رژیم غذایی غنی از موادی مانند پروتئین، اسید چرب امگا۳، ویتامین آ و ویتامین سی، بیوتین و سلنیوم برای جلوگیری از موخوره ضروری ست.

 

-از شامپوهای استاندارد استفاده کرده و هنگام شستشو بیشتر پوست سر و ابتدای ساقه را شستشو داده و از چنگ زدن قسمت انتهایی ساقه مو پرهیز کنید.

 

-استفاده از مواد فر دائم، اکسیدان و رنگ را به حداقل برسانید، قبل از سفید شدن موها آن ها را رنگ نکیند و هنگامی که تعداد و تارهای سفید مو زیاد می شوند از رنگ کردن گریزی نیست؛ از رنگهای نزدیک به پایه موی خود استفاده نمایید تا دفعات رنگ کردن به حداقل برسد.

 

-هنگامی که موها رنگ می شوند ناگزیر آسیب می بینند و برای نگهداری بهتر بایستی از نرم کننده ها و حالت دهنده ها استفاده نمایید. این گروه از فراورده های مو دونوعند: حالت دهنده ها داخل حمام پس از شامپو و آبکشی به ساقه موها زده شده و پس از زمان انتظار ۲ تا ۳ دقیقه ای با آب ولرم یا سرد آبکشی می شوند.

 

-آب شور دریا، باد و آفتاب به موها آسیب می زند بنابراین ساعات استفاده از آن را محدود نمایید.

 

-پس از خروج از حمام در حالیکه موها هنوز مرطوب هستند به موهای دونم کرم های مو یا ماسک های ویژه موها زده شده و با شانه دندانه درشت شانه شوند. کرم یا ماسک مو نیازی به آبکشی ندارد و روی موها باقی می ماند.از نرم کننده هایی که نیاز به آبکشی ندارند پس از هر بار دوش گرفتن استفاده کنید. نرم کننده از خشک شدن مو و در نتیجه احتمال به وجود آمد موخوره جلوگیری می کند.

 

– تنها از شامپوهای ملایم و گیاهی برای شستن موهایتان استفاده کنید.

 

– سرم های درخشان کننده و از بین برنده ی موخوره، دو محصول موثر در درمان موخوره هستند.

 

– شامپوهای ضد شوره هم می توانند به درمان موخوره کمک کنند. در اغلب موارد موخوره ها ناشی از خشکی پوست سر هستند که منجر به شوره و شکنندگی مو هم می شود. بنابراین، اگر شوره ی سر درمان شود، ترمیم موخوره ها را هم به دنبال خواهد داشت.

 

-استفاده از ماسک های مختلف که در درمان بسیار موثر است  که روش تهیه آنها در زیر  آورده شده است.

 

 

۱-ماسک تخم مرغ :زرده ی تخم مرغ را در ۳ قاشق سوپخوری روغن زیتون و یک قاشق سوپخوری عسل مخلوط کنید.به آرامی این ماسک را روی موهایتان ماساژ دهید به طوری که کل مو را در بر بگیرد.بگذارید به مدت یک ربع روی موهایتان بماند و آن را با شامپو ملایمی بشویید.

 

 

۲-ماسک روغن زیتون،روغن بادام،روغن نارگیل یا ترکیبی از این روغن ها: پوست سرتان را با روغن ماساژ دهید،با قاعده ماساژ دادن مو باعث می شود رطوبت موهایتان حفظ شود.از روغن زیتون،روغن بادام،روغن نارگیل یا ترکیبی از این روغن ها را استفاده کنید.مقداری روغن بر روی مو ریخته و به آرامی ماساژ دهید،مدت یک ساعت بگذارید بر روی موها بماند سپس با شامپو موهایتان را بشویید.همچنین از روغن هایی مثل کرچک، تخم کتان، برزک هم می توانید استفاده کنید.

 

 

۳-ماسک پاپایا و ماست: پاپایا غنی از پروتئین است و نیازهای مو را به منظور نگه داشتن درخشش،رطوبت و رشد تامین می کند.دو تکه از آن را داخل مخلوط کن ریخته تا به صورت خمیر در آید.دو قاشق سوپخوری ماست به آن اضافه کنید ،سپس آن را روی پوست سر و موهایتان بریزید به طوری که کل موها را بپوشاند.۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس موهایتان را با آب و شامپو بشویید.برای نتیجه‌ی بهتر، سرتان را با آب ولرم بشویید. این ماسک طبیعی نه تنها موخوره‌ی شما را کاهش می‌دهد، بلکه بعنوان نرم‌کننده هم برایتان کار خواهد کرد. در صورتی که به پاپایا دسترسی ندارید، می‌تواند انبه را جایگزین کنید.

 

 

۴-ماسک عسل: یکی از نرم کننده های طبیعی و خانگی برای مو،عسل است.دو قاشق سوپخوری عسل را در ۴ فنجان آب گرم بریزید و مخلوط کنید سپس آن را بعد از شامپو کردن به روی موها ریخته تا مدتی بر روی موها بماند و موهایتان را نرم کند.

 

 

۵-ماسک روغن زیتون و سرکه سیب،عسل و رزماری :برای این کار به سه قاشق غذاخوری روغن زیتون، دو قاشق غذا خوری سرکه سیب، سه قاشق غذاخوری عسل و دو قطره افشره خوراکی رزماری نیاز دارید. ترکیبات ذکر شده را داخل ظرف کوچکی مخلوط کنید. ماسک تهیه شده را روی موهایتان بگذارید و کمی ماساژ دهید سپس موهای‌تان را با یک حوله یا دستمال ببندید. اجازه دهید ماسک به مدت ۲۰ دقیقه روی سرتان بماند سپس موهای‌تان را شست‌وشو دهید.

 

۶-ماسک سرکه سیب ، تخم‌مرغ، روغن زیتون وگلیسیرین: ، این ماسک  برای تقویت موهای‌تان بسیار مفید است .برای تهیه این ماسک یک قاشق غذاخوری سرکه سیب، دو عدد تخم‌مرغ، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری گلیسیرین نیاز دارید. تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و داخل یک ظرف بریزید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری گلیسیرین به آن اضافه کنید. پنج دقیقه صبر کنید؛ سپس یک قاشق غذاخوری سرکه سیب به مواد قبلی اضافه کنید. مواد را با یک قاشق هم بزنید. موها را با شامپوی خود شست‌وشو دهید و ماسک را روی موهای‌تان بگذارید. اجازه دهید ماسک به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی موهای‌تان بماند؛ سپس آنها را شست‌وشو دهید.

 

۷-ماسک گوجه فرنگی:برای تهیه این ماسک ابتدا ۲ عدد گوجه فرنگی را خوب له کرده سر موها را  به مدت ۵ دقیقه در اب گوجه فرنگی ماساژ دهید. نیمساعت صبر کنید سپس موها را با اب گرم وصابون ویا شامپو کتیرا بشوید.

 

۸-ماسک شنبلیله و روغن زیتون: ۲۵۰ گرم شنبلیله رابشویید و بگذارید تا آب اضافه آن گرفته شود سپس با یک لیوان آب جوشانده و می گذاریم خنک شود.  شنبلیله را در سبزی خرد کن ، خرد کرده و روغن زیتون را به آن اضافه می کنیم و به خوبی هم می زنیم و بعد از گذشت یک ساعت از صافی رد می کنیم و آب به جا مانده را به  موهای خود مالیده ، با یک حوله می بندیم و منتظر می مانیم تا خشک شود . در آخر موهای خود را بشوئید. اگر این ماسک را شب استفاده کنید و بگذارید تا صبح بماند، اثر آن بیشتر است .

 

 

۹-ماسک عسل،سرکه و روغن بادام:برای تهیه این ماسک ۲قاشق غذاخوری عسل،یک قاشق غذاخوری سرکه ویک قاشق غذاخوری روغن بادام را با یکدیگر مخلوط کنید و روی نوک موها بمالید. بگذارید به‌مدت ۳۰ دقیقه بماند تا جذب مو شود سپس با آب گرم موهای‌تان را بشویید.

 

۱۰-ماسک عسل ، روغن کرچک، زرده تخم‌مرغ، آمپول ویتامین A یا ویتامین D: برای تهیه این ماسک  ۲ قاشق غذاخوری عسل و روغن کرچک، یک عدد زرده تخم‌مرغ، یک عدد آمپول ویتامین A یا ویتامین D را خوب  با هم مخلوط کنید تا به‌صورت مایعی یکنواخت شود. ماسک را روی ریشه موهای‌تان بمالید و به آرامی به کمک شانه مواد را به سمت نوک موها هدایت کنید. موهای‌تان را با کلاه پلاستیکی بپوشانید و بگذارید به مدت دو ساعت بماند سپس موهای‌تان را با آب ولرم بشویید.

 

۱۱-ماسک تخم مرغ و پرتقال:شاید استفاده از تخم مرغ روی موها کمی کثیف کاری داشته باشد، اما نتایجش عالی است! ماسک طبیعی تخم مرغ، هم موخوره را کاهش می‌دهد و هم موهایتان را نرم می‌کند. دو تخم مرغ را بشکنید و کمی هم آب پرتقال به آن بیفزایید تا حالت خمیری به خود بگیرد. حالا این خمیر را به موها یا به انتهای تار موهایتان بمالید.
سپس موهایتان را با یک کلاه مخصوص حمام بپوشانید، تا بوی تخم مرغ اذیتتان نکند. حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعد با شامپوی همیشگی‌تان، سرتان را بشویید. این راه درمانی حتی می‌تواند موهای خشک را نیز درمان کند.
۱۲-ماسک موز و عسل و شیر:با ماسک طبیعی موز و عسل، موخوره تان را کم کنید. برای تهیه این ماسک  پوست یک موز را بکنید و لهش کنید، کمی هم عسل به آن اضافه کنید. برای دریافت نتیجه‌ی بهتر، کمی هم شیر به آن اضافه کنید تا خمیر نرمی بدست بیاید.حالا ماسک را روی پوست سرتان بمالید و حدود ۲۰ دقیقه، یا تا زمانی که ماسک خشک شود صبر کنید. سپس سرتان را با شامپوی همیشگی‌تان بشویید. این راه درمان خانگی، باید در حدود ۲ هفته موخوره‌ی شما را کمتر کند.

۱۳-ماسک آووکادو و بادام:آووکادو هم یک نرم کننده‌ی طبیعی برای موهاست. همچنین برای موخوره هم عالی است. مقداری از گوشت آووکادو را له کنید و کمی روغن بادام به آن بیفزایید. خمیر بدست آمده را به موهایتان بمالید و حدود ۳۰ دقیقه، یا تا زمانی که خمیر خشک شود صبر کنید.حالا با یک شامپوی ملایم، موهایتان را بشویید. اگر هر هفته از این خمیر روی موهایتان استفاده کنید، شاهد کاهش موخوره و شکنندگی موهایتان خواهید بود.

 

 

۱۴-ماسک دانه شنبلیله و ماست:برای تهیه این ماسک ،مقداری دانه‌ی شنبلیله را به مدت ۱ ساعت در آب بخیسانید. حالا دانه‌ها را با کمی آب آسیاب کنید تا خمیری بدست بیاید. مقداری هم ماست و آب لیموترش به مخلوطتان بیفزایید تا ماسکتان ساخته شود. حالا این ماسک را به موها و پوست سرتان بمالید.موهایتان را با کلاه مخصوص حمام بپوشانید و ۳۰ دقیقه‌ای صبر کنید. سپس موهایتان را با شامپو بشویید. این ماسک، حتی می‌تواند خشکی موها ناشی از آلودگی هوا را نیز بهبود بخشد.

 


۱۵-ماسک موز رسیده، کشک ،گلاب و آب لیموی تازه: برای تهیه این ماسک از یک موز رسیده، دو قاشق سوپ خوری کشک و کمی گلاب و آب لیموی تازه را باهم ترکیب کرده سپس  موهایتان را از پوست سر تا نوکش به آن ماسک آغشته کنید. این ماسک باید حداقل یک ساعت قبل از شستن روی سرتان بماند.

 

 

۱۶-ماسک روغن کرچک و رزماری:توسط روغن کرچک و رزماری ماسکی طبیعی به همین منظور بسازید. عصاره‌ی گیاه رزماری را به همراه مقداری آب حدود ۱۰ دقیقه بجوشانید. هنگامی که این جوشانده خنک شد، از صافی ردش کنید و در کاسه بریزید حالا مقداری روغن کرچک درون کاسه بریزید. این ترکیب را بخوبی مخلوط نمایید و به موها و پوست سرتان بمالید. این ماسک عالی، در کمترین زمان ممکن مشکل موخور‌ه‌ی شما را کاهش خواهد داد.

 

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.6/5 - (5 امتیاز)