مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۱:۵۶:۲۷ ساعت:     
 شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Saturday 20 April 2024 میلادی  و   11 شوال 1445 قمری
1932
25 ژانویه 2017

%d8%b3%d8%b3

 

۶- طبقه بندی علف‌های هرز از نظر نیاز به نور:
۱-۶-علف های هرز زیرین، سایه دوست یا نورگریز: تعدادی از علف های هرز در شدت نور کم و سایه سایر گیاهان ، کنار دیوارها و یا پناهگاه های دیگر رشد کرده و شرایط سایه را به خوبی تحمل می کنند ، که به آنها علف های هرز زیرین ، سایه دوست یا نورگریز اطلاق می شود مثل  تاج خروس ، علف هفت بند و پنیرک معمولی
۲-۶-علف های هرز رویین یا نورپسند:برخی از علف های هرز به نور زیاد نیاز داشته و تحت شرایط  سایه نمی توانند به رشد خود ادامه دهند ، که به آن ها علف های هرز رویین یا نورپسند اطلاق می شود . اکثر علف های هرز در این گروه جای دارند.

 

۷-طبقه بندی علف‌های هرز از نظر نحوه تغذیه:
۱-۷-علف های هرز اتوتروف ، غذا ساز یا مستقل autotroph :این گروه از علف های هرز همانند گیاهان عالی به دلیل دارا بودن سیستم ریشه ای و اندام های سبزینه ای و کلروفیل به کمک آب و مواد غذایی موجود در خاک غذای مورد نیاز خود را می سازند . اکثر علف های هرز سبز در این گروه قرار دارند.

۲-۷-علف های هرز هتروتروف یا غذاگیر Heterotroph :به دو دسته تقسیم می شوند :
۲-الف) علف های هرز نیمه انگل:این علف های هرز علیرغم دارا بودن کلروفیل ، به دلیل نداشتن سیستم ریشه ای قادر به جذب آب و مواد غذایی از خاک نمی باشند و برای تأمبن آن به گیاهان میزبان از گروه اتوتروف نیاز پیدا می کنند . مواد مورد نیاز این گروه از علف های هرز توسط اندام هایی به نام مکینه از گیاه میزبان تأمین می شود .از این علف های هرز می توان به دارواش که فاقد ریشه است و روی ساقه درختان مثمره نظیر بادام ، سیب ، گلابی و درختان غیرمثمره نظیر کاج زندگی می کند ، انگورچه ( چشم بلبلی ، موخور ، شیرینک )که در روی ساقه درختان بلوط ، بادام و زردآلو رشد می کند و Arceutholobium spp در روی ساقه در  جنگل های کاج اشاره نمود .
۲-ب)علف های هرز انگل:علف های هرز انگل به دلیل نواقص ساختمانی قادر به سنتز مواد غذایی مورد نیاز خود نیستند و اجباراً به صورت انگل روی سایر گیاهان زندگی میکنند . این گروه از علف های هرز فاقد ریشه و کلروفیل بوده و یا درصد کلروفیل کم است . مثل  گل جالیز که فاقد ریشه واقعی و دارای برگ های فلسی شکل بدون کلروفیل است و به صورت انگل روی ریشه برخی از گیاهان مثل یونجه ، آفتابگردان ، گوجه فرنگی و توتون زندگی می کند ، و سس یا سرطان Cuscuta spp که فاقد ریشه واقعی ، برگ و کلروفیل است و به حالت انگل روی ساقه اغلب گیاهان زراعی مثل یونجه ، شبدر ، گوجه فرنگی و توتون رشد می کند .

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.5/5 - (4 امتیاز)