مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۹:۰۹:۰۶ ساعت:     
 جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 19 April 2024 میلادی  و   10 شوال 1445 قمری
1698
29 آوریل 2018

 

زمان و فصل مناسب برای پیوند زدن موضوعی است که رنگ وارنگ می خواهد شما را بیشتر با آن آشنا کند.  پیوند را به این صورت می توان تعریف کرد که نوعی تکثیر غیر جنسی است که در آن قطعه ای از قسمت هوایی گیاه را روی شاخه یا ریشه ی گیاه دیگر به نحوی قرار می دهند که هر دو باهم جوش خورده و به زندگی ادامه می دهند. سمت هوایی یا بالای محل پیوند را که در اثر رشد شاخ و برگ، گیاه جدیدی تولید می کند (پیوندک) و قسمتی که پیوندک بر روی آن قرار می گیرد و ریشه دارد ،(پایه) می نامند. اگر به دنبال کسب اطلاعاتی در این باره هستید با ادامه مطلب همراه شوید.

 

 

 

زمان و فصل مناسب برای پیوند زدن

 

 

 

 

زمان و فصل مناسب برای پیوند زدن

 

عمل پیوند زنی باید در در زمان مناسب انجام شود. عملاً در دو فصل به طور حتم می توان گیاهان را پیوند كرد. یكی در فصل بهار پس از بیدار شدن پایه و قبل از آنكه شدت جریان شیره نباتی زیاد شود و یا آنكه سرمای اول بهار مانع فعالیت سلول های قسمت هوایی گیاه گردد و دیگری در اواخر تابستان و یا اوایل پائیز (بنا بر نوع درخت) كه جریان شیره نباتی تا اندازه ای كند شده و سرمای زمستان هنوز فرا نرسیده است. بدیهی است كه هر گاه ممكن شود با وسایل مناسبی از اثر سوء گرمای تابستان جلوگیری به عمل آید و یا آنكه گرمای هوای محل اجازه دهد می توان در فصل نامبرده نیز عمل پیوند را انجام داد.

 

طبق نظریه دیگر

 

موقع پیوند زدن زمانی است كه گیاه در دوره فعالیت است یعنی شیره نباتی در جریان باشد. به دلیل اینکه در این موقع پوست درخت به راحتی جدا می گردد. بنابراین از نظر علمی در هر موقع از سال به استثنای موقعی كه گیاه در دوره استراحت به سر می برد و شیره نباتی راكد گردیده می توان عمل پیوند را انجام داد.اما باید گفت که این نظریه در عمل به اشكالاتی بر می خورد كه عملا موقع پیوند زدن را محدود می كند.

۱) مقدار زیاد شیره نباتی مانع ایجاد تماس بین پیوندك و پایه در ناحیه طبقه مولده و جوش خوردن آنها با یكدیگر می شود و به اصطلاح باغبانان پیوندك در شیره نباتی مایع مانع ایجاد تماس بین پیوندك و پایه در ناحیه طبقه مولده و جوش خوردن آنها با یكدیگر می شود و به اصطلاح باغبانان پیوندك در شیره نباتی خفه می گردد.

۲) حرارت زیاد باعث تبخیر فوق العاده پیوندك شده و قبل از آنكه سلول های طبقه مولده یكی شوند و شیره نباتی كافی به پیوندك برسد، گرما پیوندك را خشك نموده از بین می برد.

۳) سرمای زمستان و یخبندان و به طور كلی حرارت كمتر از ۱۰ درجه در هوای اطراف پیوندك نیز مانع فعالیت سلولهای نامبرده گردیده جوش خوردن پیوند را غیر ممكن می سازد.

کوپیوند

 

هرگاه پیوندک فقط از یک جوانه تشکیل شده باشد آن را کوپیوند می نامند. کوپیوند هنگامی زده می شود که شیره گیاهی به آسانی در گیاه جریان داشته و در نتیجه پوست گیاه به سادگی از چوب جدا می شود. این کار بر حسب آب و هوا می تواند از اواخر زمستان تا اواخر تابستان انجام گیرد. چنان که این پیوند در بهار زده شود باید پیوندک را هنگام خفتگی گیاه جمع آوری کرد و تا بهار در دمای صفر تا ۴ درجه سانتی گراد نگه داشت. در زمان های دیگر باید پیوندک را از شاخه های سال جاری گرفت.

 

زمان و فصل مناسب برای پیوند زدن –  بهترین زمان برای پیوند زدن

 

پس به طور کلی می توان گفت بهترین زمان برای پیوند زدن معمولا از اواخر خرداد تا اواخر تابستان برای انجام پیوندهای جوانه (کوپیوندها) است اما  پیوندهای چوبی یا پیوند شاخه (چو پیوندها) باید در اواخر زمستان تا دیر وقت (یا اوایل بهار) همزمان با آغاز رشد گیاه اجرا گردد.

 

 

امیدواریم از این مطلب بهره کافی برده باشید. چنانچه نظر یا تجربه ای دراین باره دارید لطفا با ما و دیگر مخاطبان سایت رنگ وارنگ به اشتراک بگذارید.

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.2/5 - (5 امتیاز)