مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۶:۳۹:۴۷ ساعت:     
 پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 28 March 2024 میلادی  و   18 رمضان 1445 قمری
4564
3 می 2020

با آموزش روش دوخت ماسک پارچه ای در خانه همراه شما خوبان هستیم. همانطور که می دانید استفاده از ماسک برای محافظت فرد از گرد وغبار ، دود و انواع میکرو ارگانیسم ها کاربرد دارد. البته میزان محافظت ماسک از افراد ، بسیار به جنس و مقاومت ماسک  و همچنین نوع آلاینده و میکرو ارگانسیم (ویروس و باکتری) بستگی دارد.

از زمان بروز و شیوع ویروس کرونا(کووید ۱۹) نظرات مختلفی از سوی کارشناسان درباره لزوم استفاده از ماسک مطرح شد. برخی بر این باور بودند که افراد سالم نیاز به استفاده از ماسک ندارند و فقط افراد بیمار و کسانی که با بیماران مواجه هستند باید از ماسک استفاده کنند. اما برخی دیگر مانند دکتر کیم وو-جو به ضرورت استفاده از ماسک برای همه افراد برای مقابله با ویروس کرونا تاکید داشتند. استدلال این دسته از کارشناسان هم این بود که افراد ممکن است ناقل این ویروس باشند. در طول این دوران می توانند با قطرات تنفسی خود افراد دیگر را آلوده کنند. آلوده کردن دیگران با قطرات تنفسی فقط با سرفه و عطسه اتفاق نمی افتد بلکه تنفس ،صحبت کردن ، خندیدن و فریاد زدن همه می توانند قطرات تنفسی آلوده را به محیط دیگر وارد کنند. پس لازم است همه افراد ماسک بزنند تا احتمال مبتلا کردن سایرین و همچنین مبتلا شدن افراد تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

آیا شما هم در این روزهای کرونایی تصمیم به  دوخت ماسک پارچه ای گرفته اید؟ چنانچه می خواهید با  مزایای ماسک پارچه ای و روش دوخت ماسک پارچه ای دو لایه و مناسب آشنا شوید پیشنهاد می کنیم با این مطلب از سایت رنگ وارنگ حتما تا پایان همراهی کنید. رنگ وارنگ ، آموزش دوخت ماسک پارچه ای دو لایه و دو رو با ۲ روش دوخت را با شما به اشتراک می گذارد.

نکاتی درباره ماسک پارچه ای

 ماسک پارچه ای یکی از انواع ماسک است. استفاده از ماسک پارچه ای شاید به اندازه سایر ماسک ها مانند ماسک جراحی و ماسک N95 نتواند برای ویروس کرونای جدید به اندازه کافی کارآمد باشد اما به هر حال استفاده از آن توصیه شده است. ماسکهای پارچه ای علاوه برتاثیر گذاری بر کاهش انتقال ویروس از طریق قطرات تنفسی می توانند از تماس ناخودآگاه و اتفاقی دست فرد با دهان و بینی جلوگیری کند.  این روزها به دلیل کمبود ماسک در سراسر جهان و لزوم رعایت بهداشت فردی استفاده از ماسک پارچه ای ضرورت بیشتری پیدا می کند.

ماسک های پارچه ای قابل شستو هستند و استفاده از آنها به صرفه تر است. همچنین با محیط زیست سازگاری بیشتری دارند. البته به این نکته هم باید توجه داشت که جنس پارچه مورد استفاده شده در تهیه ماسک پارچه ای و همچنین شیوه دوخت ماسک در میزان محافظت از افراد در برابر عوامل خطر و بیماری زا بسیار تاثیر گذار است. در نظر داشته باشید که باید از پارچه هایی با بافت و جنس مناسب و غیر حساسیت زا در دوخت ماسک پارچه ای  استفاده کرد. از پارچه های کتان و نخی می توان به عنوان پارچه های مناسب برای دوخت ماسک نام برد.

از آنجایی که طبق نظر کارشناسان بهداشتی نظارت دقیقی بر پارچه مورد استفاده  و همچنین سلامت افراد وجود ندارد ؛ ممکن است ماسک های پارچه ای تولید شده ناقل بیماری باشند. بنابراین اگر ماسک های پارچه ای خریداری می کنید حتما قبل از استفاده آنها را بشویید و ضدعفونی کنید. در چنین شرایطی و برای اطمینان خاطر بهتر است ماسک پارچه ای در خانه توسط افراد دوخته و تهیه شود.

اندازه ماسک پارچه ای

ماسک پارچه ای علاوه بر پارچه مناسب باید اندازه مناسبی هم داشته باشد. اندازه ماسک پارچه ای باید به گونه ای باشد که از بالای بینی تا زیرچانه افراد را بپوشاند. پس مسلما برای سنین مختلف و انواع فرم صورت می تواند اندازه ماسک متفاوت باشد. رعایت تناسب اندازه ماسک با اندازه صورت علاوه بر زیبایی در محافظت از فرد بسیار موثر است.

از آنجایی که ماسک دو لایه و سه لایه به ماسک های استاندارد کارایی نزدیک تری دارد، تصمیم گرفتیم آموزش این ماسک را با شما به اشتراک بگذاریم. این ماسک ها را می توانید با رعایت نکات بهداشتی برای چندین بار  استفاده کنید.

آموزش دوخت ماسک دو لایه و دورو پارچه ای در خانه

همانطور که می دانید روش های مختلفی برای دوخت ماسک پارچه ای وجود دارد که البته هر کدام مزایا و معایب  مربوط به خود را دارند. آسانی و سختی دوخت ، سرعت آماده شدن ، سطح مهارت مورد نیاز، مقاومت و کارایی همگی برخی از این موارد هستند.

نباید از اهمیت جنس پارچه مورد استفاده در دوخت ماسک غافل شد. اگر جنس پارچه مورد استفاده در تهیه ماسک مناسب و مرغوب باشد ؛ علاوه بر حفظ زیبایی به مدت طولانی تر، موجب می شود ماسک پارچه ای محافظ بهتری هم باشد.

وسایل لازم برای دوخت ماسک پارچه ای در منزل

پارچه کتان یا نخی و …

پارچه طرحدار یا رنگی

کش

قیچی

نخ و سوزن

برای ماسک پارچه ای دولایه و دورو می توانید برای یک لایه از ماسک از پارچه ساده و برای لایه دیگر از پارچه طرح دار یا رنگی ساده استفاده کنید. به این ترتیب به صورت همزمان هم ماسک پارچه ای ساده و هم ماسک پارچه ای طرح دار دارید.

مدل ۱) روش دوخت ماسک پارچه ای دو لایه و دورو

۱. برای دوخت ماسک مانند تصویر زیر ،به الگوی خاصی نیاز ندارید. کافیست پارچه ای را به شکل مستطیل و در ابعاد دلخواه و مناسب با فرم و اندازه صورت برش بزنید.

ماسک پارچه ای 2 لایه

در اینجا ما پارچه را با طول  20 و عرض۱۴.۵ برش زده ایم. این ابعاد برای ماسک با اندازه متوسط هست.

طول ماسک با سایز بزرگ ۲۴  و عرض آن ۱۷ می باشد. ماسک با سایز کوچک تر هم طول ۲۰ و عرض ۱۲ دارد. شما می توانید متناسب با سن و فرم صورت ، اندازه ماسک را برای افراد مختلف مناسب سازی کنید.

۲. برای لایه دوم می توانید از پارچه با جنس نرم تر و یا همان جنس پارچه لایه اول استفاده کنید. اگر تمایل دارید ماسک ۳ لایه داشته باشید می توانید یک لایه دیگر اضافه کنید.

۳. می توانید برای یک لایه از ماسک از پارچه سفید و برای لایه دیگر از پارچه ساده رنگی یا طرح دار  استفاده کنید.

مراحل دوخت ماسک پارچه ای

۴.دو لایه پارچه را باید روی هم بگذارید و بدوزید. این کار را می توانید به دو روش انجام دهید. می توانید  2 لایه پارچه را از سمت آستر به همدیگر بدوزید و سپس کار را برگردانید. یا اینکه پارچه ها را به گونه ای روی هم قرار دهید که قسمت آستری به سمت داخل و قسمت روی پارچه به سمت بیرون باشد. در هر کدام از این روشها حتما لازم است حدود  0.5 الی ۱ سانت از پارچه را از طرفین به سمت داخل بگذارید.

حالا بر اساس ابعاد پارچه ۲ الی ۳ لایه را مانند تصویر جمع کنید و به کمک سوزن ته گرد فیکس کنید.

سپس با چرخ این لایه های ایجاد شده را محکم کنید . برای ماندگاری بهتر این لایه ها بهتر است ۳ ردیف دوخت از کنار بزنید.

روش دوخت ماسک پارچه ای

برای اینکه ماسک روی صورت محکم قرار بگیرد به کش احتیاج است. از انواع کش مانند کش قیطونی ، کش نیم سانتی و یک سانتی می توانید به این منظور استفاده کنید.

دوخت ماسک پارچه ای خانگی

ماسک دولایه و دورو سفید و رنگی

دوخت ماسک 2 لایه در خانه

ویدیو آموزشی دوخت ماسک پارچه ای

برای درک بهتر پیشنهاد می کنیم ویدیو آموزشی را مشاهده کنید.

مدل ۲) روش دوخت ماسک پارچه ای دولایه و دورو

مدل دیگر برای دوخت ماسک مدلی است که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

روش دوخت ماسک پارچه ای

۱.برای دوخت این ماسک لازم است ابتدا الگویی  مطابق با تصویر تهیه کنید.

۲. از روی الگو پارچه را برش بزنید. رنگ و پارچه مورد استفاده بر اساس سلیقه و پارچه در دسترس شما می تواند متفاوت باشد . من برای دوخت این ماسک دو رنگ پارچه یعنی رنگ سفید و رنگ آبی کاربنی را انتخاب کردم.

۳.از پارچه به رنگ سفید مطابق با الگو مانند تصویر ۲ عدد برش زدم.

مراحل دوخت ماسک

۴. برای پارچه به رنگ آبی کاربنی هم ۲ عدد طبق الگو لازم داریم .

۵. دو پارچه سفید برش زده ودو پارچه به رنگ آبی برش زده را از قسمتی که با کوک قرمز مشخص کردم به هم متصل کردم و با چرخ خیاطی دوختم.

۶. با کوک زدن و دوخت  یک لایه ماسک تا این مرحله به این صورت در می آید.

۷. الان ۲ لایه به این شکل داریم.

۸. حالا دو لایه آماده شده را روی هم قرار دهید به طوری که قسمت آستر هر دو پارچه به سمت بیرون و قسمت روی پارچه به سمت داخل باشد.سپس مانند تصویر (کوک های نارنجی) دو لایه از ماسک را با کوک زدن به هم متصل کنید. سپس با چرخ خیاطی بدوزید.

۹. حالا کار را برگردانید. سمت سفید رنگ ماسک را مشاهده می کنید.

۱۰. این هم سمت آبی رنگ ماسک پارچه ای ما. در این مرحله بهتر است ماسک را اتو کنید تا فرم نهایی آن بهتر مشخص شود و در ضمن به شما در اتصال بهتر کش به ماسک  کمک کند .

حالا باید کش را به ماسک متصل کنید.  من دو تا کش به طول ۱۵ سانتی متر برش زدم. قبل از متصل کردن کش به ماسک حتما ۰.۵ الی ۱ سانت از پارچه را داخل بگذارید و کش را در محل مناسب بین دو لایه پارچه قرار دهید و بدوزید. بهتر است دوخت را دوبار انجام دهید تا از محکم شدن کش مطمئن شوید.

سمت سفید رنگ ماسک ۲ لایه و دورو

سمت آبی رنگ ماسک ۲ لایه و دورو زیبای ما

این هم نمای دیگر از ماسک پارچه ای

ماسک پارچه ای  دولایه و دورو ما آماده شد.

سخن آخر

برای استفاده از ماسک پارچه ای مانند سایر ماسک ها لازم است نکات بهداشتی را رعایت کنید. برداشتن ماسک پارچه ای باید به شیوه صحیح و بدون  تماس دست آلوده با چشم ، دهان و بینی باشد. بلافاصله بعد از برداشتن ماسک پارچه ای دست های خود را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. نظافت ماسک پارچه ای را حتما رعایت کنید. استفاده از ماسک آلوده می تواند افراد را با خطرابتلا به بیماری مواجه کند.

امیدواریم به کمک آموزش های ارائه شده بتوانید به آسانی ماسک پارچه ای دولایه و دورو را در منزل تهیه کنید و به سلامت خانواده و جامعه کمک کنید.

در صورتی که هر گونه نظر پیشنهاد و تجربه ای در زمینه دوخت ماسک پارچه ای و همچنین این مطلب دارید می توانید از بخش ارسال دیدگاه ، آن را با ما و دیگر همراهان سایت رنگ وارنگ به اشتراک بگذارید. منتظر دریافت دیدگاه های ارزشمند شما عزیزان هستیم. 

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com  

4.6/5 - (8 امتیاز)