مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۲:۳۳:۰۱ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
6038
11 اکتبر 2020

خاک برگ  یکی از محصولات مورد استفاده در کشاورزی و باغبانی است که برای گیاهان و خاک بسیار مفید است. با تهیه خاک برگ می توان بخشی از عناصری را که درخت در طول رشد خود از خاک گرفته و در برگهایش ذخیره کرده ؛ دوباره به خاک و همچنین به چرخه طبیعت برگرداند. برای تهیه خاک برگ  leaf mold باید مقدار زیادی برگ خشک شده جمع آوری کرد. در فصل پاییز که درختان خزان می کنند ، علاوه بر استفاده از زیبایی های این فصل رنگارنگ  فرصتی فراهم می شود تا افراد با جمع آوری انواع برگ های ریخته شده از درختان بتوانند از این منبع ارزشمند برای تهیه و تولید خاک برگ استفاده کنند.

روش تهیه خاک برگ با برگ های پاییزی

اگر شما می خواهید با کاربرد و خواص خاک برگ و همچنین روش ساخت و تهیه خاک برگ آشنا شوید و یا از علاقمندان به پروش گل و گیاه هستید ؛ پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا پایان دنبال کنید.

خاک برگ چیست؟

خاک برگ leaf mould  یا leaf mold ؛ از پوسیدن و تجزیه شدن برگ، شاخه و ریشه های نازک درختان، چمن های قیچی شده و دیگر بقایای گیاهی حاصل می شود.

خواص خاک برگ

خاک‌برگ رطوبت را در خود نگه می دارد و زهکشی خوبی دارد اما از لحاظ غذایی ارزش چندانی برای گیاهان ندارد. از خاکبرگ بیشتر به منظور سبک و قابل نفوذ کردن خاک استفاده می شود. این ویژگی سبب شده خاک‌برگ تهویه کننده بسیار با ارزشی برای خاک محسوب شود و به کمک آن بتوان بستر مناسبی برای رشد گیاه فراهم کرد.

ساز گاری با محیط زیست ، جلوگیری از به هم چسبیدگی ذرات خاک ، افزایش مقاومت گیاه در مقابل آفات و عوامل بیماری زای خاک از دیگر فواید و خواص خاک برگ محسوب می شوند.

آموزش تهیه خاک برگ

ماده اصلی تشکیل دهنده خاک‌برگ ، همانطور که اشاره شد برگ است . پس لازم است در ابتدا به جمع آوری برگ بپردازید . در ادامه نحوه تهیه خاکبرگ با ۳ روش را با شما عزیزان به اشتراک می گذاریم. شما می توانید بر اساس فضایی که در اختیار دارید و همچنین میزان برگی که در اثر ریزش درختان باغ ، باغچه و یا محل زندگی تان وجود دارد ، درباره انتخاب این روشها تصمیم گیری کرده و به کمک این روشها برای تهیه خاکبرگ اقدام کنید. روش تهیه خاک برگ در خانه نیز به همین صورت است با این تفاوت که معمولا در خانه این کار در حجم کمتری انجام می شود.

روش درست کردن خاک برگ با روش اول

۱. مقداری برگ جمع کنید.  مسلما هر چه برگ بیشتری جمع آوری کنید ، در نهایت خاک برگ بیشتری آماده کرده اید.

جمع کردن برگ برای تهیه خاک برگ

۲. بعد از اینکه برگ ها را جمع آوری کردید ، آنها را داخل گودالی که برای این کار در نظر گرفته اید بریزید. هر چند روز یکبار برگ ها را مرطوب کنید. در حجم زیاد از آب چاه برای مرطوب کردن برگ ها استفاده می شود.

۳. اگر از این خاک‌برگ برای مصرف گیاهانی که آهک برای آن ها مضر است استفاده نمی شود می توان بین برگ ها کمی آهک ریخت. همچنین با افزودن ازت مانند کود اوره به برگ ها می توان  پروسه ساخت خاک برگ را تسریع کرد. با اضافه کردن ازت فعالیت باکتری ها بیشتر می شود که در نتیجه آن حرارت زیادی تولید می شود. این حرارت موجب می شود روند تجزیه برگ ها تسریع شود همچنین در این حرارت بذر علف های هرز نیز از بین میروند.

۴. با تکرار این مراحل یعنی ریختن یک لایه برگ ، مرطوب سازی و افزودن مقداری ازت  و آهک (  با توجه به شرایط گیاه و خاک) ، برگ ها را انباشته کنید. تحت تاثیر رشد و نمو و فعالیت باکتری ها، برگها کم کم پوسیده می شوند.

۵. بعد از گذشت مدت زمانی ، این توده برگ را ترکیب کرده و مجددا در محل دیگری روی هم بریزید. این کار به دلیل اکسیژن رسانی به باکتریهای هوازی  و همچنین پیشگیری از تولید گرمای بیش از اندازه انجام می شود. حرارت عامل مهم و تاثیر گذاری برای تولید خاکبرگ است اما این حرارت نباید از حدود ۶۵ درجه بیشتر شود. چون گرمای زیاد بر فعالیت باکتری ها تاثیر منفی می گذارد و حتی می تواند منجر به از بین رفتن باکتری ها شود.

با انجام این مرحله  می توانیم  به تسریع روند تجزیه برگ ها  و آماده سازی خاکبرگ کمک کنیم.

۶. خاکبرگ معمولا بعد از حدود ۸ – ۱۲ ماه  قابل استفاده است اما استفاده از خاک برگ هایی که در طی ۳- ۴ سال آماده شده اند ، به دلیل کیفیت و مرغوبیت بیشتر ارجحیت دارد.

تولید خاک برگ

اگر فضای زیادی ندارید از دو روش زیر می توانید برای تهیه خاکبرگ استفاده کنید.

نحوه تهیه خاک برگ با روش دوم

در روش دیگر جعبه ای را که ته نداشته باشد را روی خاک بگذارید ، سپس برگها را داخل آن بریزید تا با خاک در تماس باشد. یا اینکه توری های حصاری بر روی سطح زمین و یا در یک گودال به شکل گرد یا مربع ایجاد کنید و گوشه ها و اطراف آن را محکم کنید .

روش تهیه خاک برگ

برای اینکه نتیجه خوبی بگیرید باید حجم برگ ها زیاد باشد بنابراین سعی کنید فضایی که ایجاد می کنید کمتر از ۱ متر نباشد. سپس لایه لایه برگ بریزید و کمی کود ازت اضافه کنید و هر از چندگاهی برگ ها را زیر و رو کنید و زمان بدهید تا خاکبرگ آماده شود.

 نحوه درست کردن خاک برگ با روش سوم

در این روش تولید خاک برگ از پلاستیک زباله یا یک سطل بزرگ برای استفاده میشود و نیازی به زمین نیست.  درست کردن خاک برگ نه تنها در این ظرفها سخت نیست بلکه بسیار راحت تر از زمین است زیرا رطوبت بیشتر حفظ میشود و نیازی به مرطوب کردن ندارند. بهتر است در ابتدا کف پلاستیک یا ظرف،  کمی خاک بریزید ؛ سپس برگ هایی که جمع آوری کردید را داخل پلاستیک یا ظرف بریزید.

روش ساخت خاک برگ

چنانچه از پلاستیک زباله استفاده کرده اید ، سوراخ هایی را بر روی کیسه برای تهویه ایجاد کنید و سپس سر آن را ببندید و اجازه دهید تا به مدت ۲ سال به همین شکل باقی بماند تا خاکبرگ آماده شود.

نکاتی درباره تهیه خاک برگ

۱. برای غنی کردن خاک برگ می توان به آن مقداری کود حیوانی پوسیده شده اضافه کرد.

۲. خاک‌برگ ممکن است آلوده به بذر علف هرز ، آفات و برخی بیماری ها باشد؛  بنابراین بهتر است قبل از استفاده گندزدایی شود.

۳. اگر خاکبرگ به هر دلیلی از جمله کافی نبودن مدت زمان لازم برای تجزیه و نوع برگ ها خوب پوسیده نشده  بود و در آن قطعات درشت و چوب وجود داشت ، در صورت نیاز به خاک‌برگ نرم تر و در سایز ریز تر می توانید این خاکبرگ را الک کنید.

پرسش و پاسخ درباره خاک برگ

ارزش غذایی خاک برگ چگونه است؟

همانطور که اشاره شد خاکبرگ از لحاظ غذایی ارزش چندانی ندارد. از خاک‌برگ بیشتر به منظور حفظ رطوبت ، سبک کردن و قابل نفوذ کردن خاک استفاده می شود و افزودن آن به خاک می تواند سبب رشد بهتر گیاه شود.

نحوه استفاده از خاک برگ چگونه است؟

از این محصول به تنهایی استفاده نمی شود و بر اساس نیاز خاک و نوع گیاه در مقادیر مختلف با خاک ترکیب می شود. با افزودن خاکبرگ ، بافت خاک سبک تر شده و نفوذ آب و رسیدن مواد غذایی به ریشه‌ گیاه به شکل مطلوب تر انجام می شود در نتیجه گیاه بهتر رشد می کند.
دقت داشته باشید ، در هنگام تعویض گلدان و استفاده از خاکبرگ نباید آن را فشار داد ؛ زیرا فشرده کردن خاک‌برگ از رسیدن اکسیژن به میزان کافی به ریشه گیاه ممانعت می کند.
در خاک کاکتوس و به طور کلی گیاهان گوشتی بهتر است از خاک‌برگ استفاده نشود ؛ چون خاکبرگ رطوبت را در خود حفظ می کند و می تواند سبب پوسیدگی ریشه در این قبیل گیاهان شود.

زمان مناسب برای تهیه خاک برگ چه موقعی است؟

از آنجایی خاکبرگ از پوسیده شدن و تجزیه برگ های انباشته شده حاصل می شود بنابراین بهترین زمان برای تهیه خاک‌برگ ، فصل پاییز که در آن ریزش برگ درختان اتفاق می افتد ، میباشد.

از چه برگهایی برای تهیه خاکبرگ می توان استفاده کرد؟

برای تهیه خاک‌برگ معمولاً از برگ درختان مانند چنار، افرا، نارون و درختان میوه که رگبرگ های ضخیمی ندارند استفاده می‌شود. البته اگر اصول تهیه خاکبرگ به خوبی رعایت شود می توان گفت از برگ درختان میوه بهترین خاک برگ بدست می آید. در کل برای تولید خاک برگ استفاده از برگ های پهن بر برگ های باریک ترجیح دارد.
ضمنا بهتر است از محل هایی که برگ درختان تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند خاک‌برگ تهیه نشود. بنابراین برگ های درختان خیابان های شلوغ با آلودگی هوای زیاد برای تهیه خاکبرگ مناسب نیست. همچنین می توان علاوه بر برگ به جمع آوری چمن نیز پرداخت.
سعی کنید خاکبرگ را خودتان تهیه کنید چون مطمئناً دارای کیفیت بهتری خواهد بود.

مدت زمان لازم برای تهیه خاک‌برگ چقدر است؟

طول مدت پوسیدن در انواع برگ ها متفاوت است. مثلا پهن برگ ها زودتر و سوزنی برگ ها دیرتر می پوسند؛ اما برای پوسیدن و تجزیه برگ ها حداقل به ۸ ماه زمان نیاز دارید.

بهترین خاک برگ ، چه نوعی است؟

به صورت کلی می توان گفت بهترین خاک برگ، خاکبرگی ست که حدود ۳ تا ۴ سال فرصت برای تجزیه و پوسیده شدن داشته و از تجزیه برگ هایی که فاقد رگبرگ زیاد هستند، تولید شده باشد.

امیدواریم اطلاعاتی که درباره خاک برگ در این مطلب ارائه شد ، برای شما مفید بوده باشد و بتوانید  به کمک آموزش ساخت خاک برگ ، به راحتی خاکبرگ تهیه کنید.

آیا شما هم تجربه تهیه خاک برگ را داشته اید؟ لطفا نظرات ، پیشنهادات و تجربیات خود را با گذاشتن کامنت با ما و دیگر مخاطبان خوب سایت رنگ وارنگ به اشتراک بگذارید. منتظر دریافت دیدگاه های ارزشمند شما عزیزان هستیم.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4.8/5 - (30 امتیاز)