مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۸:۲۰:۲۷ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
12624
15 سپتامبر 2016

عکاسی از کودکان و چگونگی انجام آن موضوعی است که در این مقاله از سایت رنگ وارنگ  قصد داریم به صورت جامع به آن بپردازیم. افرادی که تجربه عکاسی از کودکان در سنین پایین را داشته اند خوب می دانند که عکاسی از این رده سنی  با چالش های زیادی همراه است.

کودکان زود خسته می شوند و به سرعت تغییر وضیت می دهند. به دلیل کنجکاوی و کشف محیط پیرامون خود مدام در حال تکاپو بوده و نمی توانند در جای خود بنشینند. گریه و بی قراری به دلایل مختلف و گرفتن ژست های غیرطبیعی برخی از این مشکلات و چالش ها هستند. به طور کلی  می توان گفت در اکثر موارد کودک برای ثبت عکس همکاری نمی کند که البته در این میان استثنائاتی هم وجود دارد. اما به هر حال باید این نکته توجه داشت که کودکان را نمی توان به داشتن ژست خاص، خندیدن، ایستادن ، نشستن مجبور کرد. پس برای ثبت این لحظات دوست داشتنی و خاطره انگیز چه باید کرد؟

تنها راهکار موثر و مفید، آگاهی از اصول عکاسی از کودکان می باشد. از آنجایی که برخی لحظات تکرار شدنی نیستند و شما هم نمی توانید برای تک تک این لحظات به آتلیه عکاسی مراجعه کنید بهتر است با این اصول و تکنیک ها آشنا شوید. در ادامه این مطلب  سعی کردیم شما را با زبان ساده با این اصول، تکنیک ها و ترفندها آشنا کنیم. با مطالعه و دانستن این اصول و قواعد مطمئننا شما می توانید عکسهای متنوع تر، حرفه ای تر و زیباتری را از کودکان ثبت کرده و از دیدن آنها لذت ببرید. پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب تا پایان را به هیچ وجه از دست ندهید. هم عکاسان عزیز(آماتور) وهم والدین گرامی می توانند از این نکات و اصول برای خلق عکس های زیبا از کودکان کمک بگیرند.

راهنمای جامع تکنیک ها و اصول عکاسی از کودکان

۱. برای عکاسی از کودکان ضمن داشتن مهارت ، باید صبور بود تا درنهایت بتوانید عكس هاي خوبی ثبت کنید.

۲. اولین و مهمترین اصل عکاسی از کودکان ، تامین آسایش و امنیت کودک و توجه به آن است. به هیچ وجه نباید امنیت کودک را در هنگام عکاسی به خطر بیندازید.

۳. استفاده از لباس مناسب و زیبا یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار بر زیبا شدن عکس است که نمی توان آن را نادیده گرفت. بهتر است لباس ها در عین زیبایی ، راحت باشند.

مدل عکاسی از کودکان

۴. مدت زمان لازم برای عکاسی از کودکان به تعداد عکس و میزان همکاری کودک بستگی دارد. اما نکته ای که لازم است حتما به آن توجه شود خستگی کودک است. چنانچه متوجه شدید عدم همکاری کودک به دلیل خستگی است می توانید با دادن فرصت هر چند کوتاه در کنار دیگر تدابیر این مشکل را تا حد زیادی رفع کنید.

۵. برای اینکه عکس زیبایی داشته باشید بهتر است پشت زمينه را ساده نگه داريد. چنانچه اطراف و همچنین پشت زمینه کودک شلوغ باشد ، آنچه که در عکس بیشتر به چشم می آید محیط اطراف کودک است نه خود کودک.

۶. استفاده از شال گردن و کلاه یکی از ایده های خوبی است که می توانید از آن در عکاسی کودک استفاده کنید. این ایده هیچ وقت قدیمی نمی شود.

ایده عکاسی از کودکان

۷. از صندلی های متحرک یا تاب می توانید برای تنوع در عکس کمک بگیرید.

۸. برای اینکه کودک را به ژستی که مد نظر شماست نزدیک کنید می توانید با پرسیدن سوالاتی مناسب ضمن اینکه  او را سرگرم و همراه کرده ، به کودک در گرفتن ژست مناسب کمک کنید. مثلا ابرها رو ببین چه شکلی شدن؟ عروسکت کجاست؟  

آموزش عکاسی از کودکان 

۹. قبل از شروع عکاسی از کودک همه وسایل و شرایطی که برای عکاسی لازم است را مهیا کنید تا کار عکاسی از کودک بیش از حد طولانی نشود. در نظر داشته باشید بهترین عکس ها معمولا در همان دقایق اولیه که کودک سرحال است ثبت می شوند..از کودک خیلی انتظار گرفتن یک ژست را نداشته باشید . اتفاقا گاهی اوقات عکس های کودک در حالت طبیعی حس قشنگ تری دارند و تداعی کننده لحظاتی از سیر تکامل او هستند.

۱۰. از کودک خیلی انتظار گرفتن یک ژست را نداشته باشید . اتفاقا گاهی اوقات عکس های کودک در حالت طبیعی حس قشنگ تری دارند و تداعی کننده لحظاتی از سیر تکامل او هستند.

۱۱. کودک را برای عکس گرفتن مجبور نکنید. عکس گرفتن از کودک در چنین شرایطی نه تنها موجب می شود عکس های خوبی گرفته نشود؛ بلکه ممکن است کودک دیدگاه منفی نسبت به عکاسی پیدا کند. در چنین شرایطی برای چند لحظه عکاسی را کنار بگذارید. اگر سن کودک مناسب است و درک خوبی از صحبتهای شما دارد با او صحبت کنید و برای او توضیح دهید که برای گرفتن عکس خوب و  زیبا لازم است او به حرف های شما توجه کند و یا اینکه حال و هوای کودک را با ترفندهای مختلف تغییر دهید تا او با شما همکاری کند و در نهایت ، نتیجه کار رضایت بخش شود.

۱۲. نور غیر مستقیم و همچنین نور ضعیف برای کودک مناسب تر است . این نور علاوه بر اینکه زیبایی نور طبیعی را دارد ، چشم های کودک را اذیت نمی کند.

۱۳. با نشان دادن ابعاد اجزای بدن کودک در مقایسه با دیگران به ویژه پدر و مادرش می تواند عکس های جالبی را ثبت کرد.

۱۴. پوست صاف و چهره معصوم کودک یکی از سوژه های عکاسی از کودکان محسوب می شود که نباید از آن غافل شد.

نحوه عکاسی از کودک

۱۵. قبل از عکاسی باید اطمینان حاصل کنید که کودک به میزان کافی خوابیده و کاملا سیر است. در این شرایط میزان بهانه گیری و عدم همکاری کودک تا حد زیادی کاهش می یابد.

۱۶. در هنگام عکاسی از کودکان شاید لازم شود کارهای بامزه ای انجام دهید تا بتوانید کودک را بخندانید و عکس العمل مناسب را در او به وجود آورید. شکلک درآوردن ، دالی بازی، در آوردن صداهای با مزه و جذاب برای کودک از جمله این کارها هستند. بهتر است در چنین مواقعی حداقل ۲ نفر برای عکاسی از کودک حضور داشته باشند تا یکی از افراد به ایجاد واکنش مناسب در کودک کمک کند و دیگری بر روی ثبت این لحظات تمرکز کند.

۱۷. در هنگام عکاسی از کودک لازم است خود را با او هم سطح کنید. با این کار علاوه بر اینکه عکس ها زاویه بهتری دارند واکنش منفی در کودک به وجود نمی آورد.

۱۸. چنانچه می خواهید عکس های خوب و جذابی از کودک بگیرید باید سرعت عمل داشته باشید. فورا تصمیم بگیرید، سریع تنطیمات دوربین را انجام دهید. تعداد عکس های زیاد در زوایای متعدد بگیرید. حتما با این ترفند تعداد زیادی عکس بدون کیفیت هم دارید اما در نهایت می بینید که تعدادی عکس با کیفیت وعالی ثبت کرده اید.

۱۹. اگر بیرون می روید فورا شروع به عکاسی نکنید. به کودک فرصت دهید تا به فضای جدید عادت کند سپس شروع به عکاسی کنید.

۲۰. در مواقعی که نمی توانید کودک را با خود همراه کنید و عکاسی از کودک در شرایط و زمانی خاص برای شما اهمیت دارد می توانید با وعده دادن خوراکی مورد علاقه یا جایزه، کودک را ترغیب و تشویق به همکاری کنید.

عکاسی از کودک در فضای باز 

۲۱. عکاسی از کودک در فضای باز پیشنهاد خوب دیگری برای ثبت تصاویر دوران کودکی است. اکثر کودکان در فضای باز احساس بهتری دارند. به همین دلیل عکاس می تواند حرکات و ژست های متفاوت تر ی از کودک را ثبت کند. در فضای باز ضمن اینکه نور طبیعی تر است ، فضای بکر ، خاص تر ، متنوع تر و زیباتری را در اختیار شما می گذارد.

۲۲. قبل از تعیین زمان برای عکاسی در فضای باز باید آب و هوای موقعیت مورد نظر را بررسی کنید. وزش باد ، گرما یا سرمای شدید ، بارش برف و باران هر کدام می توانند به گونه ای در برنامه عکاسی خلل وارد کنند. این قضیه به دلیل اینکه سوژه عکاسی کودک است، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

۲۳. عکاسی از کودک در فضای باز باید در زمان مناسب انجام شود. اگر نور شدید باشد علاوه بر اینکه کودک و هم عکاس اذیت میشوند در نهایت هم نمی توان انتظار نتیجه مطلوب داشت. معمولا اوایل صبح و نیمه های بعد از ظهر می توانند زمان های مناسبی برای عکاسی از کودک باشند. هنگام غروب خورشید هم می توان تصاویر رویایی و زیبایی را ثبت کرد اما لازمه این کار داشتن مهارت و سرعت عمل بالا است.

۲۴. در فضای باز امکان ثبت تصاویر خاطره انگیز برخی از فعالیت های کودک مانند راه رفتن ، دویدن  رابطه کودک با طبیعت و حیوانات و پرندگان را به راحتی فراهم می شود.

۲۵. سعی کنید محلی که به عنوان عکاسی فضای باز در نطر گرفته اید ، مکان شلوغ و پر رفت و آمدی نباشد. ادر غیر این صورت کنترل کودک و همچنین محیط سخت می شود و در نهایت ممکن است عکاسی در فضای باز نتیجه مطوبی نداشته باشد.

نکات عکاسی از کودکان در خانه

۲۶. اگر کودک شما با دیدن دوربین در دستانتان بد قلقی می کند و اجازه عکاسی به شما نمی دهد شما تا جایی که می توانید نباید بگذارید که او متوجه عکاسی شما شود.

۲۷. بهتر است از رنگ های سرد مانند رنگ آبی برای پس زمینه عکس استفاده کنید. می توانید رنگ های مختلفی را امتحان کنید احتمال دارد یک رنگ خاص در پس زمینه عکس کودک شما، جذابیت و زیبایی آن را دوچندان کند.

۲۸. ثبت احساسات شدید کودک نظیر شادی ، هیجان و شیطنت های آنها ایده دیگری برای عکاسی از کودکان است.

۲۹. کودک خود را در شرایط مختلف قرار دهید و فعالیت ها و عکس العمل های او را ثبت کنید. عکس ها را هم به شکل عمودی ،افقی ، تمام رخ ، نیم رخ و سه رخ بگیرید. هر کدام از این عکس ها زیبایی خاص خودشان را دارند .

۳۰. همیشه نباید عکس تمام قد از کودک خود بگیرید. برای گرفتن عکس حرفه ای از کودک باید حرفه ای عمل کنید. می توانید بر روی قسمتی از بدن او مثلا صورت یا دستها فوکوس کنید. از کودک در زوایا و فواصل مختلف عکاسی کنید.

۳۱. همیشه لازم نیست کودک در وسط کادر باشد. کادربندی های مختلف را تست کنید. از نتیجه کار پشیمان نمی شوید.

عکاسی از کودک در منزل

۳۲. ثبت اولین های کودک نظیر اولین خنده، اولین حمام، اولین دندان، اولین قدم، اولین مسافرت و.دیگر موارد یکی از بهترین ایده های عکاسی از کودکان است. سعی کنید ثبت آنها را از دست ندهید و در نهایت می توانید یک آلبوم به این عکس ها اختصاص دهید.

۳۳. از هر قسمت خانه می توانید برای عکاسی از کودک استفاده کنید. می توانید از کودک در هنگام بازی با اسباب بازیهایش ، در کنار وسایل آشپزخانه ، کمد ، حیاط و سایر وسایل خانه عکس بگیرید. خلاصه اینکه  هر مکانی می تواند در نهایت عکس زیبایی شود به شرط اینکه از زاویه صحیح  گرفته شود و از  نور کافی برخوردار باشد

۳۴. استفاده از وسایل بزرگسالان مثلا کیف ، لباس ، کفش پدر و مادر می تواند عکسهای جالبی را خلق کند.

۳۵. از غذاخوردن کودک خود می توانید عکس های جذاب و فوق العاده ای بگیرید. به ویژه زمانی که هنوز با آداب غذا خوردن کاملا آشنایی پیدا نکرده اند و در هنگام غذا خوری ریخت و پاش و کثیف کاری می کنند.

مدل عکاسی از کودکان در خانه

۳۶. همه کودکان معمولا یکی یا چند تا از اسباب بازی هایشان را بیشتر از بقیه وسایل بازی خود دوست دارند و آن را در بیشتر مواقع با خود همراه دارند. برای ثبت این لحظات و ماندگار کردن علاقه  کودک خود عکاسی از کودک با اسباب بازی مورد علاقه اش را از دست ندهید.

۳۷.یکی دیگر از ایده های ناب برای عکاسی کودک در منزل ثبت عکس کودک با صورت طراحی شده است. این روزها گریم فانتزی صورت کودکان بسیار رایج شده است. معمولا طراحی صورت کودکان مطابق با شخصیت ، سن و جنس کودک و همچنین سلیقه پدر و مادر انجام می شود. شما می توانید خودتان برای طراحی صورت کودکان اقدام کنید و یا این کار را به مراکزی که این خدمات را ارائه  می دهند بسپارید. به این ترتیب می توانید عکس های  متفاوت ، خاص و زیبایی از لحظات کودکی دلبندتان ثبت کنید.

۳۸. برای ثبت عکس های جذاب و ماندگار علاوه بر خلاقیت باید لحظات ناب را شکار کنید. اینکه تصور کنید تمام لحظات خلق می شوند و شما می توانید همه آنها را ثبت کنید اساسا فکر اشتباهی است. خیلی از حرکات کودک ممکن است فقط یک بار اتفاق بیفتد. برای این کار لازم است دوربینتان همیشه آماده و در دسترس باشد . البته تاثیر تلاش و پشتکاربرای ثبت چنین عکسهایی را نباید نادیده گرفت.

مدل عکس کودک در خانه

۳۹. بازی با حباب برای بچه ها دوست داشتنی و جذاب است. حباب ها در عین حال که می توانند بچه ها را به خوبی سرگرم کنند می توانند به شما در ثبت لحظات شیرین و رنگی کمک کنند.

۴۰. یکی دیگر از انواع مدل های عکاسی از کودکان عکس های پرتره portrait است. عکاسی پرتره به شاخه ای از عکاسی گفته می شود که در آن از چهره عکس گرفته می شود. گرچه گرفتن این مدل عکس مستلزم  مهارت  زیاد و دوربین های حرفه ای است اما به این معنی نیست که شما نتوانید عکس های این چنینی از کودک خود بگیرید.

عکاسی از کودکان -عکس پرتره

لازم به ذکر است که امروزه عکاسی پرتره دیگر فقط به عکس چهره گفته نمی شود بلکه به عکس فرد در زوایا و فاصله های دور و نزدیک هم پرتره می گویند. از ساده‌ترین مدل های تصاویر پرتره، می توان  به وِیست آپ شات    Waist Up Shot  و هد شات    Head Shot اشاره کرد.

۴۱. از دیگر سوژه های عکاسی کودک در خانه مربوط به تم فصول و مناسبت ها می باشد. هر فصل ویژگی های منحصر به فرد و زیبایی های خودش را دارد. به کمک استفاده ازنمادهای هر فصل می توانید علاوه بر ایجاد تنوع در عکس های کودک خود نوع پوشش او در هر فصل و روند بزرگ شدن او را هم نشان دهید. در مناسبت های مختلف نظیر عید نوروز، شب یلدا ، هالوین ، کریسمس و مناسبت های این چنینی هم می توانید از المان های مربوط به آن مناسبت استفاده کنید. به این ترتیب ضمن ثبت عکس کودک خود، رنگ و لعاب خاص و متفاوتی به عکس ها می دهید.

عکس های خلاقانه از کودک در منزل

۴۲. می توانید از وسایل و ابزار عجیب ، جالب و هنری برای عکاسی از کودک استفاده کنید. به طور مثال، می توانید از وسایل ماهیگیری، لباس فرشته ها ، مبلمان خاص ، چمدان ، لباس یا تجهیزات مشاغلی مانند آتش نشان  ، آشپز، خلبان ، ملوان ، نقاش و انواع دکور  و مواردی از این قبیل کمک بگیرید.

۴۳.عکس های خلاقانه از کودک با پارچه یکی دیگر از مدل های عکاسی از کودکان است که نباید از آن غافل شوید. این عکس ها را معمولا با انواع پارچه و لباس هایی که در دسترس دارید و با چاشنی کردن کمی خلاقیت ، صبر و تلاش می توانید از دلبندتان  بگیرید. قطعا عکس های این چنینی  زحمت و دردسر بیشتری دارند اما نتیجه کار بسیار زیبا و جالب و هیجان انگیز خواهد بود.

اگر به دنبال ایده هایی برای  این مدل عکس ها هستید مشاهده مطلب ایده هایی برای عکاسی خلاقانه  از نوزادان و کودکان با پارچه را از دست ندهید.

۴۴. برای تنوع در عکاسی از کودکان از آینه کمک بگیرید. کودکان وقتی روبروی آینه قرار می گیرند رفتار های جالبی از خود نشان می دهند می توانید این حرکات و عکس العمل های کودک را ثبت کرده و به عکسی خاطره انگیز تبدیل کنید. عکاسی از کودک وقتی در حال  چهار دست و پا رفتن روی آینه است یکی دیگر از ایده های عکاسی با آینه برای کودک محسوب می شود.

یک پیشنهاد برای علاقمندان به عکاسی کودک در خانه

۴۵. اگر به عکاسی علاقه زیادی دارید می توانید به داشتن یک آتلیه کوچک در خانه فکر کنید. داشتن این آتلیه کار خیلی سختی نیست. درست است که باز هم نمی توان از آن انتطار یک آتلیه حرفه ای داشت اما می تواند به حرفه ای شدن عکس ها بسیار کمک کند. برای این کار کافی است یک پرده یا کاغذ رولی سفید تهیه کنید که در این بین کاغذ پیشنهاد راحت تر و کم خرج تری است. در زمان عکاسی می توانید کاغذ را به کمک چسب به دیوار بچسبانید و پس از عکاسی آن را جمع کنید. یا اینکه کاغذ را از روی دیوار آویزان کرده و تا روی زمین بیندازید . به این ترتیب یک زمینه عالی دارید که به راحتی در فتوشاپ می توانید بر روی آن کار کنید. برای تامین نور هم می توانید از دو چراغ مطالعه کمک بگیرید. اگر جلوی آنها را با یک کاغذ بپوشانید به این ترتیب نور غیرمستقیم دارید که برای عکاسی از کودک بسیار مناسب است.

امیدواریم با مطالعه نکاتی که در این مقاله ارائه شد  بتوانید بر روند عکاسی از کودک کنترل بیشتری داشته و عکسهای حرفه ای و زیبا تری ثبت کنید.

آیا نکات و راهنمایی های ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بود؟ چنانچه نکته یا نکات مفید دیگری وجود دارد که شما از آن اطلاع دارید و می تواند به تکمیل این مقاله کمک کند لطفا آن را با ما و دیگر همراهان سایت به اشتراک بگذارید.

ضمنا منتظر دریافت نظرات شما خوبان درباره این مقاله هستیم. رنگ وارنگ از دریافت دیدگاه ها و پیشنهادهای  شما مخاطبان عزیز استقبال می کند.

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.2/5 - (5 امتیاز)