مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۱:۴۶:۰۵ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
1911
9 فوریه 2021

پوست همواره نیاز به مراقبت و محافظت دارد. سرما و گرما هر کدام به نوعی می توانند به پوست آسیب بزنند. در روزهای سرد سال آبرسانی به پوست ، اهمیت بیشتری پیدا می کند، در غیر این صورت خشکی پوست تشدید می شود. بنابراین در پاییز و زمستان استفاده از کرم مرطوب کننده و آبرسان بیشتر از روزهای دیگر سال ضرورت دارد. نکته ای که شاید اکثر افراد از آن غافل شوند استفاده از کرم ضد آفتاب در فصول سرد است. در حالیکه در این فصول هم باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد گرچه نتوان تابش خورشید را مانند روزهای گرم سال احساس کرد. این موضوع در مورد کودکان ، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از کرم های مرطوب کننده مخصوص کودکان ، کرم ضد آفتاب کودکان ، وازلین و گلیسرین می توان برای محافظت و پیشگیری از آسیب پوست کودکان استفاده کرد. در ادامه درباره خشکی پوست و نکات پیرامون آن بیشتر صحبت خواهیم کرد و برای پیشگیری از خشکی پوست راهکارهایی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

خشکی پوست

خشکی پوست چیست؟

خشکی پوست Xerosis رایج ترین مشکل پوستی است که می تواند در افراد با هر سنی بروز پیدا کند. پوست خشک پوستی است که رطوبت کافی در آن وجود ندارد و از ظاهر و همچنین لمس آن، می توان این خشکی را احساس کرد. خشکی‌پوست می تواند به طور متفاوتی بر روی افراد تأثیر بگذارد. در اثر آن؛ پوست ممکن است پوسته پوسته شده، یا  قرمز و ملتهب شود و یا دچار خارش شده  و یا اینکه همزمان همه این موارد بروز کند. گاهی اوقات خشکی پوست تا اندازه ای شدید می شود که منجر به ترک و خونریزی می شود. مشکلاتی که در اثر خشک شدن پوست برای فرد به وجود می آید در اکثر موارد چندان جدی نیست اما می تواند آزار دهنده و ناراحت کننده باشد.

خشکی‌پوست اغلب به دلیل رطوبت کم در زمستان شدیدتر می شود؛ با این حال ، می تواند در تمام طول سال اتفاق بیفتد.

علت خشک شدن پوست

خشکی‌پوست یک بیماری شایع است که افراد در هر سنی را درگیر می کند. عوامل زیادی در بروز عارضه خشکی پوست تاثیر گذارند. افرادی که در آب و هوای خشک زندگی می کنند ، کسانی که در خارج از منزل کار می کنند یا دست های خود را به طور مرتب می شویند مانند ارائه دهندگان خدمات بهداشتی ، آرایشگران ، بیشتر دچار خشکی‌پوست می شوند. مهمترین عواملی که می توانند منجر به خشکی پوست شوند عبارتند از :

خشکی هوا: هوای خشک داخل یا خارج خانه ، می تواند علائم خشکی پوست را افزایش دهد. گاهی اوقات هوای داخل  خانه یا محل کار می تواند به اندازه هوای بیرون پوست شما را خشک کند. شومینه، بخاری، اجاق گاز و انواع  سیستم های  گرمایشی می توانند منجر به خشکی هوا و خشکی‌پوست شوند.

سختی آب: یکی دیگر از عوامل موثر بر خشک شدن پوست است. آب سخت یعنی آبی که حاوی غلظت بالایی از مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم است. این مواد معدنی می توانند از جذب مرطوب کننده ها جلوگیری کند بر روی پوست لایه ای ایجاد کنند که باعث خشکی پوست شود.

ژنتیک : محققان می گویند خشکی‌پوست می تواند ارثی باشد. برخی از افراد بیماری های پوستی خاصی مانند اگزما را به ارث می برند که باعث خشکی‌پوست می شوند.

سن : افراد مسن بیشتر مستعد خشکی‌پوست هستند چون با افزایش سن پوست نازک تر می شود،  ترشح غدد چربی  کمتر می شود و کلاژن و چربی ، که باعث خاصیت ارتجاعی پوست می شوند کاهش می یابند.

تغییرات هورمونی : در زنان به دلیل تغییرات هورمونی مرتبط با یائسگی،می تواند سبب تشدید خشکی پوست آنها در این دوران شود.

دیگر دلایل خشکی پوست

استفاده از برخی دارو ها : استفاده از داروهای آکنه می تواند منجر به خشکی‌پوست شود. اسید سالیسیلیک می تواند در درمان آکنه عالی باشد ، اما ممکن است هنگام شروع استفاده از آن ، پوست شما نیز خشک شود. خشکی از عوارض جانبی رایج رتینول است. همچنین بعضی دیگر از داروها مثل دیورتیک ها، ضد اسپاسم ها و آنتی هیستامین ها می توانند منجر به خشکی‌پوست  شوند.

ابتلا به برخی بیماری ها: مانند اگزما ، کم کاری تیروئید و دیابت ، نارسایی کلیه ، سندرم شوگرن Sjogren’s Syndrome و سوء تغذیه  می توانند موجب خشکی پوست شوند.

عوامل محیطی  مختلف: نظیر قرار گرفتن در معرض عناصر و فلزات مخصوصا در زمستان تابش نور خورشید، باد، سرما، مواد شیمیایی یا مواد آرایشی یا شست و شوی زیاد بدن با شوینده های قوی همچنین، شنا به‌ ویژه در آب های دارای کلر زیاد همگی از جمله عواملی هستند که می توانند منجر به خشکی پوست شود.

علائم خشکی پوست

در این عارضه پوستی ، قابلیت انعطاف پوست کم می شود و پوست ظاهری پوسته پوسته و خشن پیدا می کند. در مواقع خشکی شدید، پوست به رنگ قرمز و یا خاکستری در می آید و با خارش همراه می شود.

علائم خشکی پوست

گاهی اوقات علاوه بر این موارد پوست دچار التهاب می شود و ممکن است ترک های خفیف تا شدید  هم بر روی پوست  به وجود آید که این ترک ها می تواند توام با خونریزی باشد.

توصیه هایی برای پیشگیری از خشکی پوست

خارش، سوزش، پوسته پوسته شدن، زبری و عدم لطافت، بروز چین و چروک و تسریع پیری در نتیجه خشکی‌پوست بروز پیدا می کنند. برای کمک به بهبود پوست خشک dry skin و همچنین پیشگیری از خشکی پوست، متخصصان پوست موارد زیر را توصیه می کنند.

۱. درهنگام شستن ظروف، لباس و انواع وسایل حتما دستکش بپوشید.

۲. شستشوی دستها را با آب ولرم انجام دهید. آب داغ، چربی و رطوبت طبیعی پوست را کم کرده و موجب خشکی‌پوست می شود. بعد از شستن دست ها، حتما آنها را به آرامی خشک کرده و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید. افرادی که پوست خشک دارند لازم است به دفعات در روز از کرم های آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنند.

۳. از شوینده های قوی و پاک کننده های الکلی استفاده نکنید. مواد پاک کننده بدون الکل، فوم های پاک کننده ملایم و ماسک های تمیز کننده آبرسان برای شستشوی پوست را جایگزین شوینده های قوی و پاک کننده های الکلی کنید.

۴. در روز چندین بار از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید. همیشه یک کرم مرطوب کننده مناسب برای پوست خود، به همراه داشته باشید. وازلین و روغن بدن کودکان برای حفظ رطوبت پوست کارآیی خوبی دارند اما به دلیل دارا بودن چربی زیاد، استفاده از آن ها برای بعضی از افراد ناخوشایند است.

چنانچه می خواهید با انواع کرم مرطوب کننده مناسب با پوست خود بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مطلب راهنمای خرید کرم مرطوب کننده را مطالعه فرمایید.

رفع خشکی پوست

۵. مواد شوینده لباسشویی غیر تحریک کننده خریداری کنید. هنگامی که پوست ما خشک است، حتی لباس و شوینده لباس نیز می تواند تحریک کننده باشد. پس در چنین شرایطی حتما از صابون ها و شوینده های لباسشویی استفاده کنید که حاوی رنگ یا عطر نیستند و دارای ویژگی ضد حساسیت هستند.

دیگر عوامل موثر در پیشگیری از خشکی پوست

۶. دوش گرفتن به مدت طولانی می تواند موجب خشکی و کم آبی پوست شود. ممکن است وسوسه انگیز باشد که به مدت طولانی به ویژه در ماه های سرد با آب داغ دوش  بگیرید اما این روش می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در پوست شما شود. توصیه پزشکان این است که با آب ولرم نه داغ، دوش بگیرید و بعد از حمام از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین مدت زمان حمام و دفعات آن را کاهش دهید.

۷. علاوه بر استفاده از کرم مرطوب کننده مناسب، بهتر است دستکش بپوشید. اگر به دلیل سرمای هوا مجبورید دستکش پشمی بپوشید؛ بهتر است قبل از پوشیدن دستکش پشمی، برای پیشگیری از آسیب به پوست دست، دستکش نخی بپوشید.

حالا که صحبت درباره استفاده از دستکش شد، شاید بد نباشد در رابطه با استفاده از دستکش برای محافظت در برابر ویروس کرونا نکاتی را متذکر شوم. در حال حاضر اغلب افراد از دستکش برای محافظت خود در برابر ویروس کرونا استفاده میکنند، اما خوب است بدانید پوشیدن دستکش به مدت طولانی می تواند سبب خشکی و اگزمای پوست دست شود.

ضمن اینکه همه دستکش ها در مقابل ویروس کرونا مقاوم نیستند  و ویروس می تواند از دستکش عبور کرده و روی پوست دست  بنشیند. از میان دستکش های موجود در بازار، دستکش های لاتکس و نیتریل مقاومت خوبی دارند که این روزها به دلیل کمبود، بیشتر در دسترس کادر پزشکی قرار دارند به علاوه، دستکش های لاتکس به ویژه نوع پودری آن  هم می تواند موجب واکنش های آلرژیک در افراد شود.

پس کارشناسان توصیه می کنند تنها در صورتی از دستکش در این روزهای کرونایی استفاده کنید که پوشیدن دستکش سبب شود شما کمتر به صورت خود دست بزنید و یا مانع خوردن غذا و خوراکی در زمانی که امکان آلودگی دست های شما وجود دارد، شود .

توصیه هایی برای رفع خشکی پوست

۸. گهگاهی لازم است از لایه بردارها برای زدودن سلول های مرده پوست کمک بگیرید.در زمستان ها لازم است هفته ای ۱ بار پوست ، لایه برداری شود. البته استفاده از لایه بردارهای شیمیایی به هیچ وجه توصیه نمی شود و بهتر است از ترکیبات سالم و طبیعی به این منظور استفاده کنید . یکی از این مواد طبیعی که از گذشته تا به حال برای لایه برداری پوست بسیار مورد استفاده قرار می گیرد سفیداب یا روشوی است.

*چنانچه پوست شما خیلی خشک است دور استفاده از لایه بردارها به ویژه لایه بردارهای شیمیایی را خط بکشید و یا استفاده از آنها را به حداقل برسانید. چون استفاده از اینگونه ترکیبات سبب کاهش چربی پوست شده و خشکی‌پوست را تشدید می کند.

۹. اگر پوست دست شما دچار خشکی شدید شده، از مصرف کرم مرطوب کننده مناسب در هنگام شب و قبل از خواب غافل نشوید. در شب به دلیل  طولانی تر شدن فاصله میان دفعات شستشو، کرم در مدت زمان بیشتری بر روی پوست باقی می ماند و به همین دلیل فرصت بیشتری برای بازسازی و ترمیم آن فراهم می شود.

۱۰. برای حفظ شادابی و سلامتی پوست در کنار استفاده از محصولات آبرسان و مرطوب کننده، نباید از نوشیدن آب غافل شد. با نوشیدن آب، رطوبت پوست حفظ می شود، انعطاف‌پذیری پوست افزایش پیدا میکند و ریزمغذی‌های ضروری در دسترس سلول های پوست قرار میگیرد ضمن اینکه ظاهر شدن چین و چروک بر روی پوست را به تاخیر می اندازد.

۱۱. سعی کنید لباس هایی را بپوشید که با پوست سازگارتر هستند. به عنوان مثال لباس هایی که در آنها الیاف پشمی و یا الیاف مصنوعی به کار رفته، ممکن است موجب تحریک پوست شوند اما لباس هایی که از الیاف طبیعی مثل پنبه تهیه شده اند سازگاری خوبی با پوست دارند.

روش های موثر در رفع خشکی پوست

۱۲. از دئودورانت ها و محصولات مراقبت از پوست پر از رایحه خودداری کنید.

۱۳. اگر در مناطقی زندگی می کنید که سختی آب مورد استفاده، زیاد است برای پیشگیری از خشکی پوست لازم است از پوست خود محافظت بیشتری کنید. دکتر دنیس گروس، متخصص و جراح پوست؛ به افرادی که در چنین مناطقی زندگی می کنند توصیه می کند از محصولات مراقبت از پوست که حاوی ویتامین های A و C هستند را روزانه مورد استفاده قرار دهند زیرا این مواد باعث خنثی شدن تاثیر آب سخت بر پوست می شوند.استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی هم از دیگر توصیه های این پزشک متخصص پوست است.

۱۴.پشت دست، پوست نازک تر و غدد چربی کمتری دارد. در فصول سرد به ویژه در مناطق با هوای سرد و خشک استفاده از کرم مرطوب کننده را فراموش نکنید. به صورت کلی نیاز افراد به استفاده از مرطوب کننده به ویژه مرطوب کننده های قوی در فصول سرد بیشتر از فصل بهار و تابستان است. به همین دلیل برای رفع خشکی پوست در روزهای سرد سال، مرطوب کننده هایی با پایه روغنی مناسب تر و کارآمد تر است. لازم به ذکر است که استفاده از هر مرطوب کننده روغنی توصیه نمیشود؛ چون برخی از انواع مرطوب کننده های روغنی با بستن منافذ پوست، نه تنها مناسب نیستند بلکه میتوانند به پوست آسیب برسانند.

سایر نکات برای رفع خشکی پوست

۱۵. در هوای سرد یا زمان وزش باد تا حد ممکن پوست را بپوشانید.

۱۶. پوست دور لب و دور چشم به دلیل اینکه غدد چربی ندارد، بیشتر خشک می شوند ؛ بنابراین لازم است از پوست این نواحی از صورت ، بیشترمراقبت کنید. روغن ویتامین E و گلیسرین از دسترس ترین موادی  هستند که می توانند به شما در رفع خشکی دور لب و دور چشم و همچنین مراقبت از پوست این نواحی از صورت کمک کنند.

۱۷. دستگاه ها ی خشک کن به دلیل رساندن حرارت اضافی می توانند خشکی پوست را تشدید کنند. بنابراین اگر پوست شما دچار خشکی و یا اگزما شده است ؛ سعی کنید از دستگاه های خشک کن استفاده نکنید.

ماسک های طبیعی برای رفع خشکی پوست

ماسک دست

آووکادو + ۲ قاشق مرباخوری عسل + ۱ قاشق روغن زیتون + ۵ قاشق مرباخوری ماست + ۱۰ قطره روغن گیاهی به دلخواه مانند (اسطوخدوس ، زیتون و…) را با هم ترکیب کنید. روی پوست دست بزنید .

رفع خشکی دست با ماسک

دست ها را داخل کیسه فریز کرده و ۱۵- ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا این ماسک بر روی دست بماند. می توانید هفته ای ۲ بار از این ماسک دست استفاده کنید.

*در صورتی که آووکادو در دسترس نبود ،  این ماسک را می توانید با بقیه مواد تهیه کنید .

ماسک صورت

۱. ماسک شیر و عسل : کمی عسل را با شیر ترکیب کنید و به پوست صورت خود بمالید. از این ماسک هم به عنوان لایه بردار و هم به منظور آبرسانی پوست می توانید استفاده کنید.اگر عسل در دسترس نداشتید می توانید از شیر به تنهایی برای تمیز کردن و آبرسانی پوست خود استفاده کنید گرچه ترکیب آن با عسل تاثیر بهتری دارد.

۲. ماسک ژل آلوئه ورا و آووکادو: مقداری آووکادو را له کنید و با کمی ژل آلوئه ورا ترکیب کنید تا به شکل خمیر در بیاید. از این ماسک می توانید هفته ای ۲ بار برای پوست استفاده کنید.

ماسک لب

۱. از ترکیب کمی ( روغن بادام ، زیتون یا نارگیل ) + کمی دارچین + ۱ قاشق مرباخوری عسل + ۱ قاشق مرباخوری شکر قهوه ای + ۱ قاشق مرباخوری آب لیموی تازه، یک ماسک خانگی برای رفع خشکی پوست لب آماده کنید. این ماسک را به مدت ۵ دقیقه بر روی لب ها قرار دهید.

*اگر لب ها ملتهب هستند و یا زخم دارند از این ماسک استفاده نکنید.

۲. وازلین + کمی دارچین: برای تهیه این ماسک ۱ قاشق چای خوری دارچین را با کمی وازلین ترکیب کنید و روی لب ها بمالید.

رفع خشکی لب با ماسک

لازم به ذکر است از ماسک وازلین و دارچین علاوه بر لایه برداری و نرم کنندگی لب ها ، می توانید به عنوان حجم دهنده لب نیز استفاده کنید؛ چون دارچین باعث افزایش جریان خون در لب ها شده و سبب حجیم تر شدن لب ها می شود.

چه زمانی برای رفع خشکی پوست به پزشک مراجعه کنیم؟

در بیشتر موارد خشکی‌پوست به خوبی به تغییر سبک زندگی و درمان های خانگی پاسخ می دهد اما گاهی اوقات علی رغم تمام تلاش شما ، خشکی‌پوست بهبود نمی یابد. اگر خشکی آنقدر شدید است که توانایی کار یا خواب را مختل کرده، اگر  خشکی‌پوست همراه با التهاب و خارش است ، اگر پوست ترک خورده و دچار خونریزی می شود و زخم های باز  در پوست در اثر خشکی بیش از حد به وجود آمده حتما به پزشک مراجعه کنید. ترک های عمیق و زخم های باز راهی برای ورود میکروب ها فراهم می کنند که می تواند فرد را در معرض عفونت ها و برخی بیماری ها قرار دهد. متخصص پوست؛ بعد از معاینه می تواند به شما در رفع خشکی پوست، بیشتر کمک کند.

در مقاله خشکی پوست که ارائه کردیم، سعی نمودیم بعد از بیان تعریف مختصری درباره خشکی پوست و بررسی علل و علائم آن، نکات مهم و کلیدی تاثیر گذار در محافظت و پیشگیری از خشکی پوست را به همراه معرفی چند ماسک خانگی برای رفع خشکی پوست را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوبی را کسب کرده باشید و به پوست خود بیشتر اهمیت بدهید. لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبان سایت رنگ وارنگ به اشتراک بگذارید. منتظر دریافت دیدگاه های ارزشمند شما عزیزان هستیم.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4.8/5 - (11 امتیاز)