مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۲۰:۲۴:۳۶ ساعت:     
 پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 28 March 2024 میلادی  و   18 رمضان 1445 قمری
4495
2 ژوئن 2020

 باغ پرندگان اصفهان Isfahan Birds Garden یکی از جاذبه های تفریحی و دیدنی اصفهان است. این باغ در ۴ کیلومتری غرب پل وحید در حاشیه زاینده رود و در انتهای پارک طبیعی ناژوان اصفهان با مساحتی بالغ بر  ۵۵۰۰۰ مترمربع احداث گردید. این مکان یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق در اطراف زاینده رود محسوب می شود  که دارای آب و هوایی مناسب و معتدل است و برای نگهداری این پرندگان بسیار مناسب می باشد.

باغ پرندگان اصفهان تنها مکانی برای تفریح نیست بلکه محیطی آموزشی ،علمی و تحقیقاتی بر روی پرندگان گونه های مختلف نیز می باشد. به دلیل تنوع گونه های مختلف پرندگان ۵ محیط متفاوت برای نگهداری از پرندگان  که شامل  برکه ، قفس های شیشه ای  و فلزی ، صخره و شبیه سازی فضای سبز جنگلی می شود در این باغ وجود دارد. این باغ زیبا  در مرداد سال ۱۳۷۵ شروع به فعالیت کرد  که تا امروز ادامه دارد. برای اینکه با باغ پرندگان اصفهان بیشتر آشنا شوید ،و از مواردی همچون تعداد و تنوع پرنده ها ی این باغ ، آدرس، روزها و ساعات بازدید اطلاعت بیشتری کسب کنید ؛ پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا پایان دنبال کنید.

پرندگان باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان

در باغ پرندگان اصفهان بیشتر از ۱۲۰ گونه  و ۲۰۰۰ پرنده از مناطق  گوناگون جهان زیست می کنند. البته به دلیل اینکه امکان اضافه کردن گونه های دیگر به این مجموعه وجود دارد ، مسلما این تعداد افزایش می یابد. این پرندگان از ایران و سایر کشورهای دنیا نظیر اندونزی،استرالیا ،چین و تانزانیا گردآوری شده اند.

شتر مرغ باغ پرندگان

انواع مرغ ها (امپراتور برهما ، مینیاتور ، حبشی و لهستانی )، طاووس ها (هندی ، مصری ، آفریقایی ، سفید ، ابلق و جاوا )، انواع قرقاول (تراکوپان ،مونال) ،اردک ، مرغابی،  قو ، پلیکان ،فلامینگو، لک لک، شتر مرغ، شاهین ، کرکس ، عقاب ، جغد و انواع طوطی سانان  ( کاسکو ، باجریگار  یا مرغ عشق و دیگر انواع طوطی ) در این باغ زندگی می کنند.

باغ پرندگان در اصفهان

 در این باغ علاوه بر تامین محیط زیست برای پرندگان ، محیطی زیبا و جذاب برای بازدید کنندگان و علاقمندان فراهم شده است. این باغ از لحاظ طراحی در سطح کشور در نوع خود بی نظیر است.

باغ پرندگان اصفهان

در باغ پرندگان اصفهان ، طاووس و قرقاول در محیطی سرسبز و فضای باز زندگی می کنند.  تماشای باز کردن پرهای طاووس برای همه لذت بخش و دوست داشتنی است و  زیبایی آن باعث می شود هر بازدید کننده حتما دقایقی را برای دیدن این لحظه به انتظار بایستد.

لحظه باز شدن پرهای طاووس

در این باغ ، پرنده های شکاری مانند شاهین ، کرکس ، عقاب و جغد به دلیل امکان آسیب به بازدید کنندگان و همچنین سایر پرندگان در قفس های فلزی نگهداری می شوند.

قفس های شیشه ای هم محل زندگی پرندگانی نظیر طوطی ، توکان و مرغ عشق است.  پرندگانی که توانایی زندگی در شرایط آب و هوایی اصفهان را ندارند و در این قفس ها شرایط مطلوب برای آنها فراهم شده است.

طوطی باغ پرندگان

برای زندگی پرندگانی نظیر کبک ، بلدرچین و تیهو هم صخره هایی در نظر گرفته شده است.

پلیکان ،اردک ،قو و فلامینگو هم پرندگانی هستند که در برکه های موجود در این باغ زندگی می کنند.

باغ پرندگان

واحدهای آموزشی علمی و تحقیقاتی باغ پرندگان اصفهان

این باغ علاوه بر داشتن جاذبه های تفریحی دارای واحدهای آموزشی علمی و تحقیقاتی نیز می باشد . واحدهای تخصصی فعال در باغ پرندگان اصفهان عبارتند از :

ـ واحد تکثیر : در این بخش شرایط و امکانات مناسب جهت تخمگذاری و جوجه آوری پرندگان فراهم می گردد. نگهداری از جوجه های تکثیر یافته تا مرحله رسیدن به سن خاص جهت رهاسازی در باغ پرندگان به عهده این بخش می باشد.

ـ واحد تغذیه : گونه های مختلف پرندگان نیازهای غذایی متفاوتی دارند. برخی از پرندگان میوه خوار، برخی دانه خوار، برخی گوشتخوار و برخی همه چیز خوار می باشند. در این بخش نیازهای پرندگان بر اساس جداول احتیاجات غذایی تامین می شود.

باغ پرندگان اصفهان

–  واحد تاکسیدرمی : تاکسیدرمی Taxidermy به معنای فن نگهداری درازمدت پیکر جانوران است. در این بخش پس از پوست کنی لاشه و چربی زدائی از پوست و همچنین پرآرائی، قالبی به اندازه بدن پرنده تهیه و پس از اسکلت بندی پوست پرنده روی این قالب کشیده می شود.

ـ واحد کلینیک و بهداشت : پرندگان بیمار پس از تشخیص بیماری وارد این بخش می شوند و پس از معاینه کامل بر اساس نظر دامپزشک باغ پرندگان و تجارب کارشناس مربوطه درمان می شوند. ضد عفونی و بهداشت تمامی قسمت های باغ به عهده این بخش می باشد. واکسیناسیون ماهانه پرندگان علیه بیماری نیوکاسل نیز از وظایف این بخش است.

باغ پرندگان

ـ واحد قرنطینه : باغ پرندگان پذیرای پرندگانی است که توسط افراد دوستدار پرنده به باغ اهدا می شود. علاوه بر این در دوره های زمانی مختلف بسته به نیاز، پرندگان جدیدی خریداری می گردد. جهت کنترل بیماری ها و جلوگیری از گسترش آنها در این مجموعه، پرندگان تازه وارد ابتدا به مدت ۱۴-۱۰ روز وارد قرنطینه می شوند و پس از انجام آزمایشات لازم در صورت سلامتی وارد باغ پرندگان می گردند.

طاووس سفید باغ پرندگان

باغ پرندگان در سایر شهرهای ایران

باغ پرندگان اصفهان Isfahan Birds Garden  اولین باغ پرندگان تاسیس شده در ایران و از معدود باغ های مخصوص پرندگان در منطقه خاورمیانه است.

علاوه بر اصفهان، برخی دیگر از شهرهای ایران از جمله تهران ، شیراز، كرمانشاه، آستارا، كیش دارای باغ پرندگان هستند.

آدرس ، شماره تماس ، ساعات بازدید و بهای بلیط باغ پرندگان اصفهان

این باغ تقریبا در غرب شهراصفهان  و ۴ کیلومتری پل وحید و در پارک ناژوان واقع شده است.

آدرس باغ پرندگان : استان اصفهان – شهرستان اصفهان – پل وحید – میدان سهروردی – خیابان الفت – بعد از گذر از پل رودخانه زاینده رود – باغ پرندگان

ساعات بازدید از باغ پرندگان : امکان بازدید از این باغ در همه روزهای هفته فراهم است.  ساعات بازدید در۶ ماه اول سال  از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۸بعداز ظهر و در نیمه دوم سال  از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۶:۳۰ بعد از ظهر می باشد.

باغ پرندگان

* در طول ایام هر سال فقط ۴ روز تمامی مراکز تفریحی و گردشگری ناژوان تعطیل است. روزهای تعطیلی ناژوان شامل مناسبت‌های روز ۲۱ ماه مبارک رمضان، ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) است.

بهای بلیط باغ پرندگان : بهای بلیط این مکان،  مدام در حال تغییر است و برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است با مجموعه پارک ناژوان یا باغ پرندگان تماس بگیرید.

لازم به ذکر است اخیرا این مکان به سیستم فروش بلیط الکترونیک مجهز شده است.

شماره تماس باغ پرندگان : ۳۷۷۲۶۸۶۸ – ۳۷۷۲۶۸۶۹ – ۳۷۷۱۳۵۰۰ ۰۳۱

نقشه دسترسی به باغ پرندگان اصفهان

نقشه گوگل باغ پرندگان اصفهان

بازدید از باغ پرندگان

بازدید از این باغ برای همه گروه های سنی مناسب است و همه  می توانند از دیدن پرنده ها و محیط  زیبای آن لذت ببرند.

بازدبد از باغ پرندگان اصفهان

اگر به شهر اصفهان سفر کردید حتما زمانی را برای صرف دیدن گونه های مختلف پرنده و استفاده از محیط زیبا و بسیار دلنشین این باغ در نظر بگیرید. با بازدید از باغ پرندگان اصفهان فرصتی برای آشنایی بیشتر و بازدید از پرندگان مختلف  این مخلوقات زیبای خداوند برای بازدید کنندگان فراهم می شود. برای لذت بردن و گشت و گذار در این محیط زیبا به ۲-۳ ساعت زمان لازم دارید.

سعی کردیم در این مطلب به صورت مختصر و مفید به معرفی باغ پرندگان اصفهان بپردازیم. آیا این مطلب توانست اطلاعات کافی درباره این جاذبه تفریحی و دیدنی اصفهان در اختیار شما عزیزان قراردهد؟

آیا تجربه بازدید از باغ پرندگان اصفهان را داشته اید؟

لطفا نظرات و تجربیات خود را درباره این مطلب و همچنین بازدید از این مکان با ما به اشتراک بگذارید. منتظر دریافت دیدگاه های ارزشمند شما عزیزان هستیم.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

2.5/5 - (2 امتیاز)