مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۸:۲۳:۵۰ ساعت:     
 پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 25 April 2024 میلادی  و   16 شوال 1445 قمری
1505
26 سپتامبر 2019

طبقه بندی انواع ورزش و اهمیت ورزش برای سلامتی موضوعی است که در این مطلب از رنگ وارنگ قصد داریم به آن بپردازیم. ورزش بدنی می تواند باعث بهبود سلامتی و بهزیستی شود .  طبق نظر  مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در ایالات متحده ، کودکان و نوجوانان باید روزانه ۶۰ دقیقه یا بیشتر از فعالیت بدنی انجام دهند. امروزه  در سرتا سر جهان بیشتر افراد زندگی کم تحرک تری نسبت به قبل  دارند. با این حال ، تغییر در شیوه زندگی می تواند این کم تحرکی را جبران کند. یک بررسی نشان داد  انواع خاصی از برنامه های ورزشی ، از جمله برنامه هایی که شامل راه رفتن ، تعادل ، هماهنگی و کارکردهای عملکردی هستند ، می توانند تعادل را در افراد مسن بهبود بخشند.

ورزش را می توان به صورت انفرادی و یا گروهی  ، درفضای  بسته یا فضای باز انجام داد . البته برخی از افراد تمایل دارند در فضای باز به انجام ورزش و فعالیت های بدنی بپردازند.ورزش در فضای باز می تواند حس نشاط و شادابی بیشتری را در افراد به وجود آورد. البته  نگرانی هایی در مورد مواجهه بیشتر با آلودگی هوا در هنگام ورزش در فضای بیرون وجود دارد. که می تواند تاثیرات منفی بر روی سلامتی داشته باشد.

 

 

 

 

انواع ورزش و فعالیت بدنی

 

 

 

اهمیت ورزش برای سلامتی

 

ورزش به هر فعالیت بدنی گفته می شود که موجب تقویت و یا حفظ آمادگی جسمانی و سلامت افراد می شود. انجام ورزش و فعالیت های بدنی به همه افراد در همه سنین توصیه می شود . هر فرد باید طبق توانایی ها و شرایط جسمی و روحی خود فعالیت بدنی داشته باشد. فعالیت بدنی منظم می تواند بر کیفیت زندگی افراد تاثیر گذار باشد. ورزش می تواند بر تناسب اندام و  سلامت قلب و عروق تاثیر گذار باشد. همچنین  ریسک ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت نوع ۲ ، انواعی از سرطان  را کاهش می دهد. در حین ورزش ، بدن شما مواد شیمیایی آزاد می کند که می تواند روحیه شما را بهبود بخشد و احساس آرامش بیشتری به شما بدهد. ورزش می تواند به شما در مقابله با استرس کمک کند و خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فواید ورزش پیشنهاد می شود مطالعه مطلب   فواید ورزش و تاثیرات باورنکردنی آن بر سلامتی|۱۷ فایده ورزش  را از دست ندهید.

 

 

 

انواع ورزش و تمرینات ورزشی

 

 

طبقه بندی انواع ورزش

 

 

بسته به تأثیر کلی که  ورزش بر روی بدن انسان دارد ، تمرینات بدنی را به طور کلی می توان در ۳ دسته  طبقه بندی کرد:

 

۱. ورزش هوازی Aerobic exercise : هر فعالیت بدنی است که از گروه های بزرگ عضلانی استفاده می کند و باعث می شود بدن هنگام استراحت از اکسیژن بیشتری نسبت به آنچه استفاده می کند استفاده کند. هدف ورزش هوازی افزایش استقامت قلبی عروقی است. نمونه هایی از ورزش هوازی شامل دویدن ، دوچرخه سواری ، شنا ، پیاده روی سریع ، پرش طناب ، قایقرانی ، پیاده روی ، رقص ، بازی تنیس ، تمرین مداوم و دویدن طولانی است.

 

۲. ورزش بی هوازی Anaerobic exercise: که شامل تمرینات قدرتی و مقاومت است ، می تواند باعث تقویت ، تقویت و افزایش توده عضلانی و همچنین بهبود تراکم استخوان ، تعادل و هماهنگی شود. نمونه هایی از تمرینات بی هوازی عبارتند از: پاورلیفتینگ ، اسکوات، تمرینات HIIT معروف به تمرینات متناوب با شدت بالا، تمرینات تاباتا (TABATA) – برخی از تمرینات با دمبل

 

*هر دو ورزش هوازی و بی هوازی برای افزایش کارایی مکانیکی قلب با افزایش حجم قلب (ورزش هوازی) یا ضخامت میوکارد (تمرین قدرت) کار می کنند. هیپرتروفی بطن ، ضخیم شدن دیواره های بطن ، اگر در پاسخ به ورزش اتفاق بیفتد ، مفید و سالم است.

 

۳. تمرینات انعطاف پذیری Flexibility exercises :عضلات را کشیده و طولانی می کنند. فعالیتهایی مانند کشش به بهبود انعطاف پذیری مفاصل و کمبود عضلات کمک می کند. هدف بهبود دامنه حرکتی است که می تواند احتمال آسیب دیدگی را کاهش دهد.

 

 

انواع ورزش

 

 

 

 

چند نکته  و توصیه درباره فعالیت های ورزشی

 

 

چنانچه افراد بخواهند میزان  و شدت فعالیت های ورزشی  را افزایش دهند باید این کار را خود را طبق ارزیابی های مربی ورزشی و کارشناسان این زمینه انجام دهند . توانایی های افراد نتفاوت است و لازم است برای هر فرد برنامه ورزشی جداگانه ای تنظیم شود.

دو نفری که از بسیاری جهات شبیه هم هستند و یک  برنامه ورزشی را شروع می کنند ممکن است برداشت کاملاً متفاوتی از آن داشته باشند. ممکن است یک نفر احساس کند که ورزش خیلی آسان است ، در حالی که ممکن است دیگری باور داشته باشد  که انجام این تمرینات و فعالیت ها برای او خیلی سخت و سنگین است.

تغذیه مناسب به همان اندازه ورزش برای سلامتی مهم است.  هنگام انجام ورزش به ویژه ورزش های شدید و طولانی مدت ، داشتن یک رژیم غذایی مناسب از اهمیت بیشتری برخوردار می شود تا اطمینان حاصل شود که نیاز های تغذیه ای بدن به میزان کافی فراهم شده است .

کودکان رفتار والدین خود را در رابطه با ورزش و فعالیت های  بدنی تقلید می کنند. بنابراین والدین می توانند الگوی خوبی برای انجام فعالیت های بدنی برای کودکان خود باشند.

اگر توصیه و نظری درباره این مطلب دارید ، خوشحال می شویم آن را با ما و دیگر مخاطبان رنگ وارنگ به اشتراک بگذارید.

 

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.3/5 - (3 امتیاز)