مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۰:۰۰:۰۳ ساعت:     
 یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Sunday 28 April 2024 میلادی  و   19 شوال 1445 قمری
6548
21 ژانویه 2021

سالاد رژیمی یکی از انواع سالادهاست که مواد تشکیل دهنده آن می تواند بر اساس نوع رژیم غذایی متفاوت باشد. سبزیجات به ویژه سبزیجات برگی معمولا پایه ثابت همه سالادها هستند. به طور کلی چون  سبزیجات کالری پایینی دارند و همچنین منبع خوبی برای تامین ویتامین و فیبر مورد نیاز بدن هستند، از آنها در تهیه انواع سالاد استفاده می شود. گاهی اوقات برای ایجاد تنوع و همچنین افزایش ارزش غذایی ، منابع پروتئینی مانند تخم مرغ، انواع حبوبات و انواع گوشت به ترکیبات سالادها افزوده می شود. مغزیجات از دیگر مواد غذایی مورد استفاده در سالاد ها به ویژه سالاد های رژیمی هستند. از انواع مغزیجات به دلیل داشتن خواص زیاد از جمله پروتئین، چربی های مفید ، فیبر و دیگر موادمغذی می توان در هنگام تهیه سالاد استفاده کرد.

اگر می خواهید با روش تهیه چند سالاد رژیمی متنوع و خوشمزه آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب تا پایان را از دست ندهید.

انواع سالاد رژیمی

۱. سالاد رژیمی با مرغ و سبزیجات

سالاد رژیمی با مرغ و سبزیجات

سینه مرغ گریل شده یا آب پز، کلم بروکسل یا کاهو خرد شده ، گوجه فرنگی گیلاسی نصف شده ، لوبیا ی پخته شده ، پیاز خرد شده ، زیتون ، نمک و فلفل و آبلیموی تازه از مواد تشکیل دهنده این سالاد رژیمی هستند.

۲. سالاد خیار و نعنا

سالاد رژیمی خیار و نعنا

خیار را برش بزنید سپس به آن پیاز خرد شده اضافه کنید . چند برگ نعناع را در اندازه دلخواه خرد کنید و به خیار و پیاز بیفزایید. برای سس هم می توانید کمی آب لیمو ترش را با روغن زیتون و نمک و فلفل ترکیب کنید . این سالاد رژیمی ساده و سبک ، بسیار سریع آماده می شود و در کنار غذاهای کبابی می تواند گزینه خوبی باشد.

۳. سالاد سیب و کرفس

سالاد رژیمی سیب و کرفس

ساقه های کرفس را خرد کنید. در صورت دلخواه می توانید چند برگ کاهوی خرد شده به این سالاد بیفزایید. حالا یک عدد سیب را به شکل مکعبی ، خلالی یا ورقه ای  خرد کنید.روی سیب ها کمی آب لیمو ترش بریرید تا سیب ها تغییر رنگ ندهند. سپس ۱ استکان کشمش پلویی + ۳ قاشق غذاخوری شوید تازه یا خشک+ ۱ استکان گردوی نیم کوب  شده را با مواد بالا ترکیب کنید . حالا این سالاد خوشمزه را با سس دلخواه میل کنید.

۴. سالاد سبز رژیمی

مدل سالاد رژیمی

برای تهیه این سالاد رژیمی؛ خیار، چند برگ کاهو خرد شده، کدو سبز، گوجه گیلاسی، چند برش پنیر را داخل ظرف بریزید. سپس به آن کمی تخمه آفتابگردان و سیاه دانه بیفزاید. برای سس این سالاد می توانید  از ترکیب روغن زیتون، آب لیمو ترش تازه، نمک، فلفل سیاه و ادویه سالاد استفاده کنید. ضمنا افرادی که از رژیم غذایی کتوژنیک برای کاهش وزن استفاده می کنند، می توانند این سالاد سالم و خوشمزه را تهیه و میل کنند.

روش تهیه سالاد رژیمی

۵.سالاد هندوانه و خیار

عکس سالاد رژیمی

برای این سالاد خوشمزه باید چند برگ اسفناج کوچک (بیبی اسفناج)، چند برگ کاهو ، ۱ عدد خیار خرد شده را داخل ظرف بریزید . سپس ۲ فنجان هندوانه مکعبی خرد شده ، ۱ فنجان گردو خرد شده و   ⅓ فنجان پنیر فتا خرد شده را به ظرف سالاد اضافه کنید و با سس دلخواه میل کنید.

۶. سالاد اسفناج و انار

سالاد رژیمی پاییزی

نیم کیلو بیبی اسفناج (اسفناج کوچک) را داخل ظرف سرو بریزید. سپس نصف لیوان دانه های انار را روی اسفناج ها بریزید. حالا نصف لیوان گردوی خرد شده را به ترکیب بالا اضافه کنید. ۱عدد پرتقال را فیله کرده و به دلخواه برش بزنید و به سالاد اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید به سالاد کمی پنیر فتا خرد شده یا زیتون حلقه شده  نیز  طبق ذائقه خودتان اضافه کنید. برای سس سالاد هم می توانید کمی رب انار ، سرکه ، روغن زیتون و مقدار خیلی کم نمک و فلفل را با هم ترکیب کنید و این سالاد پر خاصیت را با این سس رژیمی میل کنید.

۷. سالاد مرغ رژیمی

ایده سالاد رژیمی

سینه مرغ تکه شده و گریل شده ، ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۱ عدد خیار خرد شده ، ۴ عدد گوجه گیلاسی خرد شده ، یک دوم آووکادو، یک سوم فنجان ذرت کافیست تا یک سالاد رژیمی خوشمزه آماده کنید.

سس سالاد رژیمی مرغ : ۱ فنجان ماست یونانی بدون چربی ، ۲-۳ حبه سیر خرد شده ، ۲ قاشق چایخوری آب لیمو، ۱ قاشق غذاخوری شوید تازه  خرد شده ، ۱ قاشق غذاخوری جعفری تازه  خرد شده،  1 قاشق غذاخوری خردل دیژون و نمک و فلفل را با هم ترکیب کنید .

آموزش تهیه سالاد رژیمی

۸. سالاد سورل و کلم بروکلی

سالاد رژیمی

سورل ، کلم بروکلی ، چند شاخه گشنیز ، جعفری و ترخون ، زیتون سبز اسلایس شده ، تربچه ورقه شده ، خیار شور و ۲ عدد تخم مرغ آب پز؛ مواد تشکیل دهنده این سالاد رژیمی هستند. افرادی که رژیم کتو را دنبال می کنند هیچ محدودیتی برای استفاده از این سالاد ندارند.

۹. سالاد مرغ گریل شده با سس رنچ

سالاد رژیمی

سینه (فیله ) مرغ  ، ۲ عدد خیار خرد شده ،چند برگ کاهوی خرد شده ، ۳ عدد گوجه فرنگی ،۱ عدد پیاز قرمز خرد شده ؛ مواد مورد نیاز برای تهیه این مدل سالاد رژیمی هستند.

فیله های مرغ حداقل به مدت یک ساعت در ترکیب ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون + پودر پاپریکا + پودر فلفل چیلی و نمک قرار دهید تا مزه دار شوند. سپس فیله های مرغ مرینت شده را در تابه (هر طرف تقریبا ۷ – ۸ دقیقه) گریل کنید.

مواد دیگر سالاد را خرد کرده و آماده کنید. سپس سس سالاد را اضافه و با سالاد مخلوط کنید. سپس مرغ گریل شده و اسلایس شده را روی سالاد بگذارید. در صورت تمایل کمی پودر چیلی روی سالاد بریزید.

سس رنچ : ۱ لیوان ماست ، ۲ قاشق غذاخوری سس مایونز ، ۱ قاشق غذاخوری شوید تازه خردشده ، ۱ قاشق غذاخوری جعفری تازه خردشده، یک دوم قاشق چایخوری پودر سیر و یک دوم قاشق چایخوری پودر پیاز ، نمک و فلفل سیاه

۱۰. سالاد رژیمی با ماهی

سالاد رژیمی با ماهی

با مواد اولیه ای مانند کاهو فرانسوی، اسفناج، سوریل، کلم بروکسل، ۱عدد تخم مرغ آب پز، ۱ تکه ماهی سالمون آب پز شده و یا گریل شده و دانه آفتابگردان می توان این سالاد پروتئینی رژیمی خوشمزه را تهیه کرد.

دیگر انواع سالاد رژیمی

۱۱. سالاد کلم و نخود با سس ارده

سالاد رژیمی با نخود و سس ارده

نخود ، کلم سفید ، کلم قرمز ، کدو سبز ، هویج ، فلفل دلمه ای ، ذرت  و نخود ؛ مواد تشکیل دهنده این سالاد پر از ویتامین  و پروتئین می باشند. سس این سالاد رژیمی را می توانید از ترکیب ارده ، سرکه بالزامیک، سویا سس ، شیره انگور ، نمک و آبلیمو آماده کنید. از آنجایی که تمام مواد و همچنین  پروتئین این سالاد، گیاهی است این سالاد برای همه به ویژه افراد گیاه خوار بسیار مناسب است.

۱۲. سالاد میوه تابستانی

سالاد رژیمی با میوه

سالاد میوه یکی دیگر از انواع سالاد است. در فصل تابستان که تنوع میوه ها بسیار زیاد است ، شما می توانید این سالاد پر خاصیت و سرشار از ویتامین را با انواع میوه های این فصل تهیه کنید. سالاد میوه تابستانی ما شامل هلو، شلیل، آلوی سیاه و  گیلاس  می باشد . در صورت تمایل می توانید چند برگ نعناع تازه را، خرد کرده و به میوه ها اضافه کنید. برای سس این سالاد می توانید از ترکیب کمی آب لیمو ترش تازه و کمی عسل استفاده کنید.

۱۳.سالاد اسفناج و لبو

سالاد رژیمی با لبو

لبو را بپزید و به شکل دلخواه ورقه ای یا مکعبی برش بزنید. مقداری اسفناج بیبی را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید اگر اسفناج بیبی در دسترس نداشتید ، اسفناج ها را کمی خرد کنید.  ساقه کرفس خرد شده ، کمی پنیر فتا  و گردو خرد شده را به دیگر ترکیبات سالاد اضافه کنید. با ترکیب کمی روغن زیتون، سرکه سیب، عسل ، نمک و فلفل یک سس خوشمزه رژیمی برای سالاد اسفناج و لبو آماده کنید.

روش های تهیه سالاد رژیمی

۱۴. سالاد  کلم بروکلی و گل کلم

سالاد رژیمی

مواد تشکیل دهنده  این سالاد رژیمی ؛ کلم بروکلی ، گل کلم ، کدو سبز ، جوانه شبدر ، جعفری تازه، زیتون ، خیار شور ، فلفل کاپی قرمز و  پنیر می باشد. از ترکیب روغن زیتون ، آب لیمو ترش و ادویه سالاد می توانید یک سس خوشمزه برای این سالاد رژیمی آماده کنید.

لازم به ذکر است خوردن این سالاد برای افرادی که تحت رژیم کتوژنیک در حالا کاهش وزن هستند نیز بسیار مناسب است.

۱۵. سالاد خیار و گوجه با نعناع تازه

سالاد رژیمی ساده

ترکیبات این سالاد به سالاد شیرازی بسیار نزدیک است . برای تهیه این سالاد خوشمزه ؛ خیار و گوجه فرنگی  را خرد کنید. چند برگ نعناع تازه را خرد کرده و به همراه چند حبه سیر ریز شده به ظرف سالاد اضافه کنید و با  ترکیب روغن زیتون، نمک، فلفل و آبلیمو  یک سس سالم و رژیمی آماده کنید و از خوردن این مدل سالاد رژیمی سبزیجات لذت ببرید.

۱۶. سالاد نخود

سالاد رژیمی پروتئینی

برای تهیه این سالاد مقوی و رژیمی، نخود ها را بپزید. بهتر است قبل از پختن ، حداقل ۲۴ ساعت نخودها را بخیسانید تا نفخ آنها کاملا گرفته شود. گل کلم ها را با کمی نمک، آب پز کنید. می توانید به جای گل کلم، از کلم برگ هم استفاده کنید. چند عدد زیتون خرد شده  به همراه کمی پیازچه ، جعفری و شوید تازه ریز شده  به سالاد اضافه کنید. سپس طبق ذائقه خودتان از روغن زیتون ، روغن کنجد ، سرکه بالزامیک و  آب لیموی ترش برای سس این سالاد استفاده کنید.

نکته: این سالاد را حتما در زمانی که نخود ها خوب پخته شده و گرم هستند میل کنید. اگر نخود ها سرد باشند ، ممکن است نخودها سفت شوند ضمن اینکه نخودها وقتی گرم هستند خوشمزه ترند و طعم بهتری دارند.

دستور سالاد رژیمی

۱۷. سالاد رژیمی با گوشت شترمرغ

سالاد رژیمی گوشت و سبزیجات

از ترکیب گوشت شتر مرغ همراه با سبزیجاتی مانند کلم بروکلی ، گل کلم ، هویج رنده شده، چند برگ اسفناج ، کمی کاهو، چند شاخه گشنیز و جعفری ، ۱ عدد سیب زمینی کوچک ، لوبیا سفید و لوبیا قرمز ، تخم مرغ آب پز و دانه کتان  می توانید یک سالاد خوشمزه پروتئینی رژیمی داشته باشید.

۱۸. سالاد میوه زمستانی

سالاد رژیمی با میوه زمستانی

یکی دیگر از سالاد های رژیمی ، سالاد میوه  زمستانی Fruit Winter Salad است. مسلما میوه های تشکیل دهنده این سالاد ، میوه هایی هستند که در فصل زمستان در بازار موجود هستند. میوه ها را بعد از شستن به شکل دلخواه برش بزنید و به صورت درهم یا جداگانه در داخل  ظرف مورد نظرتان بریزید. سپس با آب مرکبات مثل پرتقال یا نارنگی و ترکیب آن با کمی عسل، سس سالاد میوه را تهیه کنید. همچنین می توانید از سس های دیگری مانند سس سبزیجات و سس خامه ای استفاده کنید اما توجه داشته باشید برای سالاد میوه رژیمی نباید از سس های پر چرب و پر کالری استفاده کرد.

۱۹. سالاد اسفناج و تخم مرغ

سالاد رژیمی ساده و سریع

برای تهیه این سالاد خوشمزه به مواد اولیه کمی نیاز دارید. بیبی اسفناج ، تخم مرغ آب پز ، زیتون و مغز گردو مواد تشکیل دهنده این سالاد رژیمی ساده و پر خاصیت هستند.

۲۰. سالاد فصل رژیمی

ایده سالاد رژیمی

برای تهیه این سالاد رژیمی؛ کاهو ، گوجه ، هویج پخته شده ، کلم بنفش ( کلم قرمز ) ، پیاز، فلفل دلمه ای  و زیتون را به شکل دلخواه خرد کنید. سپس به آن مرغ پخته و نگینی شده  و کمی کنجد اضافه کنید. در صورت تمایل چند شاخه شوید هم به آن بیفزایید.

دیگر انواع سالادهای رژیمی

۲۱. سالاد شریمپ Shrimp

سالاد رژیمی با میگو

میگو،  کاهو ، اسفناج، چند شاخه گشنیز ، کدوسبز ، کلم بروکلی ، خیار ، گوجه گیلاسی  ، جوانه حبوبات ، لوبیا قرمز، دانه آفتابگردان  و لیمو ترش مواد موردنیاز برای تهیه این مدل سالاد رژیمی با میگو هستند.

۲۲. سالاد هویج و خیار

روش تهیه سالاد رژیمی آسان

برای تهیه این سالاد خوشمزه و سبک؛ خیار را به شکل دلخواه ، نیم دایره یا خلالی برش بزنید . سپس به آن هویج رنده شده ، ۲-۳ عدد گردو خردشده ، چند شاخه گشنیز و یک عدد فلفل دلمه ای کوچک خلال شده  اضافه کنید. این سالاد برای افرادی که از رژیم غذایی وگان پیروی می کنند، نیز بسیار مناسب است. این سالاد وگان بسیار کم کالری و کم چربی است.

۲۳. سالاد تربچه ، روکولا و نعناع

سالاد رژیمی خوشمزه

هویج، خیار و تربچه را به شکل دلخواه برش بزنید و داخل ظرف بریزید. سپس چند برگ روکولا ( آرگولا ) و نعناع را به ظرف سالاد اضافه کنید. حالا مرغ گریل شده  و دانه کتان یا دانه کاج را به سالاد بیفزایید. برای سس سالاد؛ در صورت تمایل می توانید از ترکیب روغن زیتون، سس خردل، آبلیمو و کمی عسل استفاده کنید.

سخن پایانی

سپاس از اینکه تا پایان همراه ما بودید. لازم به ذکر است سالادهایی که به آنها مواد غذایی پروتیئنی و مغزیجات اضافه می شوند را می توان به عنوان یک وعده غذایی کامل محسوب کرد. ضمن اینکه سالادهایی که در آنها از منابع پروتئینی استفاده می شود ، موجب طولانی تر شدن  احساس سیری  در افراد می شود.

در این مقاله سعی کردیم روش تهیه بهترین انواع سالاد رژیمی برای ذائقه های مختلف را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. امیدواریم به شما در تهیه انواع سالاد رژیمی خوشمزه و متنوع کمک کرده باشیم و شما به کمک این آموزش  بتوانید انواع سالاد رژیمی را در خانه  تهیه کرده و در کنار کاهش وزن و تناسب اندام خود ، از خوردن این سالادهای خوشمزه لذت ببرید. شما کدام یک از این سالاد ها را بیشتر دوست دارید؟  لطفا نظرات و تجربیات خود را درباره این مطلب ، با ما و دیگر مخاطبان سایت رنگ وارنگ به اشتراک بگذارید.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4.8/5 - (20 امتیاز)