مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۰:۳۷:۰۰ ساعت:     
 شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Saturday 20 April 2024 میلادی  و   11 شوال 1445 قمری
2932
16 می 2017

سبزی-کاری-در-خانه

 

 

 

همانطور که می دانیم سبزیجات دارای خواص بیشماری هستند که مصرف آنها برای بدن انسان ضروری است، سبزیکاری خانگی می تواند قسمت مهمی از جیره غذایی خانواده را تأمین نماید.

با کاشت و پرورش سبزی درخانه علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه می توانید از سبزیجات  سالم تر ، با کیفیت ترو ارزش غذایی بیشتر به دلیل تازگی برخوردار شوید،همچنین هنگام  رسیدگی به این سبزیجات نه تنها از این کار لذت می برید بلکه می توانید با نشاط و شادابی که از این کار به دست می آورید ،بهتر به انجام دیگر کارها بپردازید.

اگر  تا به حال لذت کاشتن سبزیجات را در منزل تجربه نکرده اید فصل بهار را ازدست ندهید چون بهترین فرصت برای کسانی است که می خواهند این لذت را تجربه کنند.

چنانچه بخواهید در کاشت سبزیجات در منزل موفق باشید  ،نیاز به اطلاعات زیادی دارید. در این مطلب سعی شده تا اندازه ای به اصول سبزی کاری در خانه  پرداخته  شود ،به طوری که  تا حتی هر فرد نا آشنا با کاشت و پرورش سبزی ،بتواند سبزی کاری موفقی را تجربه کند . در ادامه این نکات و موارد مهم که باید در کاشت و پرورش  سبزی به آن توجه شود با هم مرور می کنیم.

 

۱-بذر، خاک استاندارد، گلدان مناسب، دستکش، آبپاش کوچک، بیلچه و الک تنها ابزارهای کاشت سبزی در آپارتمان هستند.

 

۲-در انتخاب بذر مناسب و خاک استاندارد از راهنمایی فروشندگان محصولات کشاورزی استفاده کنید تا با مرور زمان قدرت تشخیص آنها را به دست آورید و در واقع خودتان باغبان خبره‌ای شوید.

 

۳-بهترین فصل کشت سبزی در ایران به‌طور اعم اوایل بهار یا اوایل پاییز می‌باشد،ولی در بذرپاشی تاریخ تقویم ملاک عمل نمی‌باشد بلکه گرمای زمین و درجه حرارت هوا را نیز باید مدنظر داشت. کاشت قبل از موعد مقرر مسلما خساراتی نیز در بردارد.

 

۴-سبزي ها از نظر كاشت به دو دسته تقسيم مي شوند يكي به صورت مستقيم ( مانند تره ، جعفري ، شويد، تربچه ) و ديگري به صورت نشا كاري ( مانند بادمجان، تره فرنگي ، فلفل دلمه ، كاهو ، كرفس، كلم پيچ ، گل كلم ، گوجه فرنگي ، پياز ، سير و… ) براي نشا كاري ابتدا بايد سبزي را به صورت خزانه كاشت و سپس آن را در زمين اصلي نشا كرد.

 

۵-ایده‌آل‌ترین درجه حرارت برای کاشت بذر سبزی، به‌طور اعم و کلی بین ۸ تا ۱۶ درجه‌ی سانتیگراد است.

 

۶-برای جوانه زنی بهتر و سریعتر می توانید بذرهای خریداری شده را با توجه به بزرگی، کوچکی و نیز ضخامت پوست آن به مدت ۲ تا ۴ ساعت در آب قرار دهید تا کمی پوست آن نرم شود. به عنوان مثال بذر تربچه و جعفری به مدت ۲ ساعت و باقلا و لوبیا به مدت ۴ ساعت باید در آب برای آماده شدن جهت کاشت قرار گیرند. با تمام این احوال باز هم به این گفته بسنده ننموده و هنگام خرید بذر از فروشنده نیز در این مورد سوال نمایید تا زحمات شما مثمر ثمر باشد. .

(البته  بین ۸ ساعت تا سه روز مجازیم که بذر ها را  در آب نگه داریم تا متورم شوندکه این بستگی به شرایط نگهداری هم دارد..)

 

۷-به یاد داشته باشیم که سبزی نعناع و پونه بذر ندارند و ریشه آنها خریداری می شود همچنین بذرهای لعاب دار مثل  ریحان و شاهی  بهتر است خیسانده نشوند چون حالت ژله ای به خود می گیرد و به هم می چسبند و کار کاشت بذر سخت می شود.بهتر است برای کاشت این گونه بذرها به نم داشتن خاک اکتفا شود  .

 

۸-اگر در حیاط منزل باغچه داشته باشید  که چه بهتر ولی اگر نبود داخل یک گلدان را پر از خاک کنید و سپس به روشی که در ادامه به آن اشاره می شود نسبت به کاشت اقدام کنید.

 

۹-در صورت کاشت سبزیجات در باغچه ،حدود یک یا دو متر مربع از فضای باغچه داخل حیاط را برای این کار در نظر بگیرید و با بلوک سیمانی یا سنگ یا قلوه سنگ و یا آجر محدوده‌ی آن را مشخص نمائید و سپس آن قسمت را شخم بزنید، یعنی با بیل کاملا خاک این قسمت را پشت و رو کنید و کلوخ‌ها را با پشت بیل خرد نمائید و با شن‌کش سطح خاک را کاملاً صاف و تراز نمائید تا آبیاری کرت پس از رشد بذرها به آسانی انجام گیرد. آن وقت بذرهای خیس کرده و مورد نظر را به‌طور یکنواخت روی خاک بپاشید و. پیشنهاد می‌شود برای کشت در منزل حتی‌الامکان از کاشت ردیفی استفاده کنید تا عملیات زراعی نظیر وجین، سمپاشی، کنترل علف‌های هرز و چیدن محصول آسان‌تر و راحت‌تر انجام شود

 

۱۰-اگر بخواهید بذر را در گلدان یا فلاورباکس و یا یک جعبه‌ی چوبی بکارید باید به این طریق عمل نمائید. ابتدا گلدانی به اندازه دلخواهتان تهیه کنید سپس خاک مناسب  را درون گلدان بریزید و بذرها را روی خاک بپاشید و روی آن حدود نیم سانت کود دامی  ورمی کمپوست یا خاک بریزید و خوب آب بدهید بهتر است روی آن نایلون فریزر بکشید و بگذارید کنار پنجره جنوبی یا بالکن تا بذر ها جوانه بزنند.

۴ ترکیب مناسب برای خاک گلدان:

الف)ترکیبی از  ۶۰ درصد خاک باغچه – ۲۰ درصد ماسه -۲۰ درصد کود دامی

ب) ۶۰درصد خاک باغچه – ۲۰ درصد ماسه -۲۰ درصد ورمی کومپوست

ج)ترکیب پرلیت و کوکوپیت به نسبت ۲ به ۱

د)مخلوط خاک برگ + خاک باغچه + کوکوپیت + مقداری پرلیت استفاده کرد.

همچنین بهتر است مقداری خرده زغال یا خاکستر به ترکیبات خاک اضافه کنیم تا بیماری های خاکزی از جمله قارچ ها کنترل شوند.

 

۱۱- از مناسب بودن زهکش گلدان مطمئن باشبد. منظوراز زهکش ایجادشرایط مناسب برای خروج آب اضافی ازگلدان است. ریشه گیاه علاوه برآب وموادغذایی به اکسیژن نیزجهت تنفس نیازدارند و درصورت زیادبودن وماندن آب درخاک منافذ موجود ازآب پرشده وهوا ازبین می رود ودرنتیجه ریشه گیاه  خفه وگیاه به مرورضعیف وازبین خواهدرفت. برای ایجاد زهکش باید اولا ازبازبودن سوراخ انتهای گلدان مطمئن شوید واگربسته است آن راباز و یا گشادتر کنید.در ضمن از جمع شدن آب در زیر گلدانی جلوگیری کنید ویا داخل زیر گلدانی(بین گلدان و زیر گلدانی)یک لایه سنگریزه قرار دهید به نحوی که خاک گلدان در تماس مستقیم با آب قرار نگیرد.این کار در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک موثر است. در مورد گیاهان باغچه ای ایجاد زهکش کار مشکلی است وتا حدی به جنس خاک و… بستگی دارد.

 

۱۲- عمق گلدان هم یکی دیگر از موارد مهم است چون هر سبزی عمق کاشت مخصوص به خود را دارد به همین جهت نوع گلدان ،متناسب به نوع سبزی باید انتخاب شود.

 

پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که  ادامه این نکات را در روزهای آتی حتما دنبال کنید.

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.6/5 - (8 امتیاز)