مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۶:۴۱:۵۸ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
2518
23 سپتامبر 2017

ابزار و وسایل لازم برای پیوند زدن گیاهان

 

 

 

در پیوند که نوعی از تکثیر گیاهان مثمر با توجه به ژنتیک برتر می باشد قسمت قابل رشد یک گیاه به پایه گیاه دیگر متصل می شود تا به مرور زمان این دو به هم جوش خورده و قسمت جدید شروع به رشد می کند .در عمل پیوند، همانند تمامی کارهای باغبانی ، به وسائل و امکانات خاصی نیاز داریم تا پیوندک در جای مورد نظر استقرار یافته و پیوند زنی به طور صحیح انجام گیرد. ابزار و وسایل لازم برای پیوند زدن گیاهان به شرح زیر می باشند:

 

داسک ، اره ی کوچک و بزرگ ، قیچی باغبانی ،  چاقوی پیوند زنی ، تخماق باغبانی ، ریسمان ،ماشین های مخصوص پیوند زنی و چسب پیــوند .

 

 

داسک: شبیه به چاقوی خمیده ای است که تیغه فولادی آن به دسته چوبی متصل شده است . داسک در انواع مختلف ساخته می شود که برخی از آنها دارای تیغه ای تیز و نوکی کاملاًباریک   و در انواع دیگر ضخامت تیغه بر حسب نوع کاربرد متفاوت است . داسک در برداشت پوست و زخم و ایجاد شکافهای کم عمق مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه دیگری نیز هست که هم شکاف ایجاد می نماید و هم از قسمت دیگر آن در باز کردن شکاف برای استقرار پیوندک استفاده می شود .

 

اره : این وسیله دارای انواع مختلف با اندازه های متفاوت است و هر یک از انها به منظور خاصی در قطع شاخه ها و پیوند به کار گرفته می شود . به طور کلی در بعضی از آنها تیغه کاملاً  ثابت در روی دسته یا پایه قرار دارد و در نمونه های دیگر تیغه غیر ثابت و قابل تعویض است.

 

قیچی باغبانی : این قیچی برای قطع سرشاخه ها و کار های ضروری به کار می رود و معمولاً به اندازه ها واشکال مختلف ساخته می شود. برخی از انها دارای دسته بلندی است که با آن می توان سرشاخه ها ر ا قطع کرد. ولی در هر حال یک تیغه ان باید باریک و کاملاً تیز باشد.

 

چاقوی پیوند زنی : چاقوی پیوند زنی به اشکال و اندازه های مختلف ساخته شده که تیغه آن از فولاد بوده و لبه آن بایستی کاملاً تیز و صیقلی باشد . معمولاً برای پاره ای از انواع پیوند از چاقوی خاصی استفاده می شود .

 

تخماق باغبانی : تخماق باغبانی وسیله ای است چوبی که در زدن ضربه برای ایجاد شکاف کاربرد دارد و به اشکال یک طرفه ساده و یا چکش مانند ساخته می شود .

 

ریسمان :در عمل پیوند زنی پس از اجرای عملیات پیوند ، از ریسمان برای حفاظت و نگهداری محل پیوند به منظور اتصال کامل به یکدیگر و عدم ایجاد فاصله استفاده می شود .ریسمانی که در پیوند زدن به کار می رود باید دارای شرایطی باشد که در مطالب بعدی مفصل تر به آن  پرداخته می شود.

 

ماشین های مخصوص پیوند زنی : امروزه برای سرعت بخشیدن به  عملیات پیوند زنی و بالا بردن در صد موفقیت و یکنواختی ، از ماشین های مخصوصی استفاده می شود . ولی کاربرد این ماشین ها تقریباً محدود به اجرای چند نوع پیوند می باشد.

 

چسب پیوند : همانطوری که در هر گونه  عملیات جراحی ، پانسمان و ضد عفونی محل زخم ضروری است ، در پیوند نیز برای جلوگیری از نفوذ انواع عوامل بیماری زا ، لازم است محل بریدگی یا زخم توسط ترکیبات خاصی پوشیده شود تا محل زخم برای مدت زمانی که پیوندک با پایه جوش نخورده است حفاظت نماید. در هر حال نهال های پیوند شده در محل پیوند به گرمای زیاد و رطوبت حساس هستند و باید به هر نحوی که ممکن است این زخم ها و منافذ را مسدود نمود . ماده ای را که برای این امر مورد استفاده قرار می گیرد چسپ پیوند می نامند که در مطالب آتی مفصل تر به آن پرداخته می شود.

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.2/5 - (5 امتیاز)