مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۲:۵۱:۵۸ ساعت:     
 پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 18 April 2024 میلادی  و   9 شوال 1445 قمری
3884
1 آگوست 2020

آموزش روش های پخت برنج موضوعی است که در این مطلب از بخش آشپزی سایت رنگ وارنگ قصد داریم به آن بپردازیم. همانطور که می دانید برنج جایگاه ویژه ای در وعده های غذایی ایرانیان دارد. برای داشتن یک پلو یا چلو خوشمزه علاوه بر با کیفیت بودن برنج ، نحوه پخت هم موثر است. پخت برنج مجلسی به ویژه در مهمانی ها و مجالس اهمیت بیشتری پیدا می کند. عواملی مثل خیساندن برنج قبل از پخت ، مدت زمان پخت و نحوه پخت و چگونگی دم کردن برنج در کیفیت نهایی برنج پخته شده بسیار تاثیر گذار هستند. چنانچه می خواهید با روش صحیح  پخت برنج به صورت آبکش و دمی (کته ) ، پخت برنج  در پلوپز و ماکروفر آشنا شوید  و در زمینه پخت برنج مهارت بالایی کسب کنید، پیشنهاد می کنیم با آموزش پخت برنج تا انتهای مطلب همراهی کنید .

آموزش روش های پخت برنج

آموزش روش های پخت برنج

پخت برنج کار چندان سختی نیست فقط لازم است یکسری اصول و موارد را رعایت کرد تا بتوان در نهایت پخت برنج مجلسی و حرفه ای  را انجام داد. برنج مجلسی ، برنجی است  که علاوه بر پخت مناسب و نرم بودن ، ظاهر خوبی داشته باشد. برای اینکه مهارت خوبی در زمینه پخت برنج کسب کنید لازم است یکسری اصول را بدانید . با رعایت اصول پخت برنج در کنار کمی تمرین و کسب تجربه قطعا می توانید برنج را به روش های مختلف و در حجم های متفاوت به راحتی بپزید و به خوبی از عهده این کار برآیید. البته ما در کسب این مهارت به شما کمک خواهیم کرد.

قبل از پخت برنج  در ابتدا باید برنج را تمیز کرد و بعد شست. این مرحله در تمام روش های پخت مشترک است. سپس طبق هر روش پخت ، باید مراحل پخت را ادامه داد تا در نهایت فرآیند پخت برنج کامل شود.

شستن برنج

۱. برنج را تمیز کنید تا از عدم وجود هر گونه ماده اضافی از قبیل سنگ ریزه و بقایای گیاهان مطمئن شوید.

۲. برنج را به اندازه لازم  بردارید و در ظرفی بریزید. معمولا برای هر نفر ۱ پیمانه به اندازه پیمانه پلوپز کافیست.

ضمنا هر کیلو برنج برای ۸ – ۷ نفر کافیست البته در رستوران ها معمولا هر کیلو برنج را برای ۷ – ۶ نفر در نظر می گیرند.

۳. با آب ولرم برنج را بشویید. با دست یا قاشق به آرامی برنج را در داخل ظرف جابه جا کنید. به هیچ وجه برنج را چنگ نزنید چون این کار باعث خرد شدن برنج می شود.

نحوه شستن برنج

۴. آب داخل ظرف را خالی کنید و مجددا این کار را تکرار کنید. معمولا ۳ بار شستن به این روش برای شستشوی برنج کافیست اما چنانچه بعد از ۳ بار شستن ،احساس کردید که آب ظرف برنج هنوز زلال نشده و تیره است می توانید یک بار دیگر برنج را به روشی که گفته شد بشویید.  

خیساندن برنج

بعد از شستن برنج ، باید برنج را خیساند.خیساندن برنج موجب تسریع پخت برنج ، حجم آمدن برنج بعد از پخت ، خوش طعم شدن برنج و همچنین کاهش سموم برنج نظیر آرسنیک  می شود.

 برای خیساندن برنج باید داخل ظرف را حدودا به اندازه ۴ بند انگشت بالاتر از سطح برنج آب ولرم بریزید.

خیساندن برنج

بهتر است کمی نمک هم اضافه کنید . بسته به نوع برنج  بهتر است ۴ – ۳ ساعت قبل از طبخ ، برنج را خیس نمایید.

انواع روش های پخت برنج

۱. روش دم کردن برنج (پخت برنج به روش کته)

پخت برنج کته را می توان یکی از بهترین و سالم ترین روش های پخت برنج به شمار آورد. معمولا افراد از این روش پخت برنج کمتر استفاده می کنند ؛ چون این روش پخت به مهارت بیشتری نیاز دارد و در اکثر مواقع برنج خیلی نرم می شود و ظاهر خوبی ندارد. چند عامل در تهیه  برنج کته با ظاهر مناسب تاثیر گذارند. خیساندن صحیح برنج و خالی کردن آب ظرف ، میزان آب داخل ظرف هنگام پخت، میزان روغن مورد استفاده ، ظرفیت مناسب قابلمه  در کنار رعایت  نکات دیگر می تواند به شما در پخت برنج کته عالی  با ظاهری مانند برنج آبکش کمک کند.

۱. برای پخت برنج کته بهتر است حداقل به مدت ۱۵- ۱۰ دقیقه برنج را خیس کنید. برای خیساندن برنج از آب ولرم استفاده کنید و حتما به میزان کافی آب داخل ظرف بریزید چون وقتی برنج در حال خیس خوردن است ، آب جذب می کند. اگر میزان آب داخل ظرف کم باشد حجم آب کم می شود و ممکن است برنج بدون آب شود که این موجب خرد شدن برنج می شود.

۲. بعد از گذشت  15- 10 دقیقه آب ظرف را خالی کنید تا لعابی که در حین خیس خوردن به وجود آمده ، شسته شود و یک بار دیگر برنج را بشویید. انجام این کار در دان شدن برنج کته بسیار تاثیر گذار است.

خالی کردن آب برنج

فوت و فن پخت برنج کته

۳. به اندازه مناسب آب داخل قابلمه بریزید. میزان آب داخل قابلمه برای پخت برنج هم بسیار مهم است . اگر آب بیش از حد مورد نیاز باشد ، برنج خیلی نرم می شود و به هم می چسبد و اصطلاحا برنج شفته می شود. روشهای مختلفی برای تعیین میزان آب مورد استفاده  برای پخت برنج کته وجود دارد. بهترین و مطمئن ترین روش کمک گرفتن از بند انگشت است . شاید تعجب کنید اما  بند انگشت می تواند معیار خوبی برای تعیین میزان آب مورد استفاده باشد. به این ترتیب که برنج خیسانده شده را داخل ظرف مورد نظر بریزید . سپس داخل ظرف آب بریزید به طوری که از سطح برنج به اندازه ۱ بند انگشت آب روی برنج گرفته شده باشد. اگر بخواهید برنج نرم تری داشته باشید به اندازه ۱ بند انگشت و نصفی روی برنج آب بریزید. چنانچه برنج مقاومت کمی دارد و زود خرد می شود نباید بیشتر از ۱ بند انگشت آب داخل قابلمه بریزید.

*میزان آب مورد نیاز برای پخت  در انواع برنج متفاوت است. برخی از انواع برنج به آب بیشتر و برخی دیگر به آب کمتری برای پخت احتیاج دارند. اگر برای اولین بار می خواهید برنجی را که تازه خریده اید بپزید ، با یکی دوبار پخت برنج به صورت کته می توانید متوجه این موضوع شوید. اگر با میزان آب به مقداری که در دستور تهیه برنج کته گفته شد ، برنج نرم شد نشان دهنده این است که برنج به آب کمتری برای پخت احتیاج دارد و در دفعات بعدی باید از میزان آب کمتری برای پخت برنج استفاده کنید.

** در هنگام پخت برنج باید استقامت برنج را هم در نظر بگیرید چون برنج های مختلف ، مقاومت متفاوتی دارند. حتما با ۱- ۲ بار پخت برنج متوجه میزان مقاومت برنج می شوید.

ادامه آموزش پخت برنج کته

۴. در مرحله بعد باید نمک را به میزان لازم به برنج اضافه کنید . به عنوان مثال برای ۴ پیمانه برنج ،حدود ۱ قاشق مربا خوری  سر پر نمک کافیست. البته بسته به نظر و ذائقه شما این مقدار می تواند کمتر و یا بیشتر شود.

۵. سپس قابلمه را روی حرارت بگذارید.

۶. حالا نوبت به اضافه کردن روغن است. روغن باید به اندازه  مناسب به برنج اضافه شود. به طور مثال برای ۴ پیمانه برنج، ۲ قاشق غذا خوری روغن کافیست. در صورتی که تمایل داشتید برنج چرب تر باشد باید روغن را بعد از پخت برنج ، اضافه کنید. روغن باعث می شود برنج بیشتر جوش بخورد و همچنین دانه های برنج به هم نچسبند . اما باید توجه داشت از اضافه کردن روغن بیش از اندازه خود داری شود چون علاوه بر اینکه استفاده بیش از حد از روغن برای سلامتی مضر است ؛ باعث خراب شدن برنج در هنگام پخت هم می شود.

۷. وقتی برنج شروع به جوش خوردن و قل زدن کرد درب قابلمه را بگذارید اما مدام باید به ظرف سر بزنید.

۸. وقتی آب برنج تقریبا خشک شد، تعدادی حفره داخل برنج به وجود می آید ، در این  زمان باید برنج را از دور قابلمه جمع کنید و به صورت کپه در بیاورید. سپس با دسته قاشق یا کفگیر چند حفره در قسمت های مختلف برنج ایجاد کنید ، درب قابلمه را دم کنی بگذارید و حرارت را کم کنید.

پخت برنج کته

حدود ۲۰ دقیقه بعد برنج کته آماده است.

۲. روش تهیه برنج آبکش

یکی از روش های پخت برنج که طرفداران زیادی هم  دارد پخت برنج به روش آبکش است. به دلیل اینکه این روش پخت ریسک کمتری دارد و احتمال نرم و شفته شدن برنج درآن بسیار کم است ؛ خیلی افراد برای پخت برنج مجلسی ، استفاده از روش آبکش کردن برنج را ترجیح می دهند.

پخت برنج به روش آبکش به مدت زمان بیشتری برای آماده سازی در مقایسه با پخت برنج به روش کته دارد.

۱. برنج را بشویید و خیس کنید.

۲. قابلمه با ظرفیت متناسب با میزان برنج را از آب پر کنید تا برنج جای کافی برای جوشیدن داشته باشد. همچنین بهتر است دو سوم (۲/۳) قابلمه از آب پر شود تا آب مورد نیاز برای جوشیدن برنج در ظرف وجود داشته  باشد.

۳. قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید تا آب جوش بیاید.

۴. بعد از جوش آمدن آب ، برنج خیس خورده را داخل قابلمه بریزید. اگر لازم است نمک هم اضافه کنید. میزان حرارت شعله باید متوسط رو به بالا باشد. حرارت را کم نکنید فقط چند بار هم بزنید. تا دانه های برنج به هم نچسبند و همچنین آب و برنج از داخل ظرف سر ریز نشود. به مدت تقریبی ۷- ۱۲ دقیقه بر اساس نوع برنج باید اجازه بدهید تا برنج داخل آب بجوشد. بعد از این مدت چند دانه از برنج را از داخل قابلمه خارج کنید و میزان پخت آن را تست کنید.

پخت برنج به روش آبکش

نحوه پخت برنج آبکش و فوت وفن های آن

اگر مغز برنج هنوز سفت و خام  بود و اصطلاحا برنج زنده بود باید چند دقیقه دیگر صبر کنید.

لازم به ذکر است پخت برنج های دانه بلند خارجی به مهارت کمتری نیاز دارد و چنانچه جوش برنج کمی زیاد شد برنج وا نمی رود ؛ در صورتی که برنج ایرانی به جوش کمتری احتیاج دارد و اگر جوش آن بیشتر از حد لازم شود ، احتمال نرم شدن و همچنین وا رفتن برنج زیاد است.

* قبل از ریختن برنج در داخل آبکش می توانید برای قد کشیدن بهتر برنج در داخل قابلمه کمی آب سرد و یا چند تکه یخ اضافه کنید و مجددا منتظر بمانید تا آب به جوش بیاید. با ریختن آب سرد یا یخ به  برنج شوک وارد می شود و برنج دانه بلند تر می شود . البته انجام این کار ضرورتی ندارد و در صورت تمایل می توانید این کار را انجام دهید.

۵. بعد از اینکه برنج مغز پخت شد می توانید برنج را داخل آبکش بریزید. وقتی برنج را داخل آبکش ریختید ، کمی آب داخل قابلمه بریزید و در ظرف بچرخانید و روی برنج داخل آبکش بریزید. با این کار برنج هایی که کف قابلمه چسبیده ، جدا می شود و لعاب برنج داخل قابلمه و برنج داخل آبکش هم شسته می شود.

اگر احساس کردید برنج کمی شور شده می توانید آب بیشتری روی برنج بریزید تا نمک اضافی برنج  شسته شود .

ادامه آموزش نحوه آبکش کردن کردن برنج

۶. حالا  بر اساس نوع ته دیگ روغن داخل قابلمه بریزید. من علاوه بر روغن کمی آب هم می ریزم با این کار احتمال خشک شدن و یا سوختن ته دیگ کمتر شده و علاوه بر آن باعث دم کشیدن بهتر برنج هم می شود ضمن اینکه با میزان روغن کمتری می توان ته دیگ عالی داشت.

۷. سپس برنج را روی ته دیگ بریزید . برنج را روی هم به صورت کپه ای جمع کنید و روی آن با پشت قاشق یا کفگیر چند حفره ایجاد کنید. با این کار بخار از کف قابلمه ،راحت تر به سطح قابلمه می رسد و برنج زودتر و یکنواخت تر دم می کشد.

۸. درب قابلمه را دم کنی بگذارید و روی قابلمه قرار دهید.

دم گذاشتن برنج

۹. بعد از ۳ – ۲ دقیقه میزان حرارت شعله را کم کنید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

۱۰. در اواخر پخت کمی آب و روغن روی برنج بریزید. مواظب باشید آب مورد استفاده زیاد نباشد چون باعث نرم شدن برنج و چسبیدن دانه های برنج به هم می شود. به عنوان مثال برای ۴ پیمانه برنج ۲-۳ قاشق غذاخوری آب ، همراه با روغن کافیست . مگر اینکه برنج زنده باشد در این صورت باید آب بیشتری همراه با روغن به برنج اضافه کنید. اگر هم  برنج را دیر آبکش کرده اید برای جلوگیری از نرم شدن برنج باید از آب کمتری استفاده کنید.

بر اساس میزان جوش خوردن برنج و همچنین حجم برنج داخل قابلمه ، بعد از ۲۵ – ۴۰ دقیقه برنج آماده است.

۳. روش تهیه برنج با پلوپز

۱. برنج شسته و خیس خورده را داخل قابلمه پلوپز بریزید.

۲. مطابق با دستور تهیه برنج کته به آن آب ، روغن و نمک اضافه کنید. البته میزان آب را می توانید طبق ذائقه خودتان تغییر دهید اما نباید بیشتر از نشانگر حداکثر داخل قابلمه آب بریزید.

۳. سپس دو شاخه دستگاه را به پریز برق متصل کنید.

۴. در این مرحله دستگاه را روشن کنید. برخی از پلوپز ها فقط دکمه خاموش و روشن و انتخاب نوع ته دیگ را دارند. برخی دیگر از پلوپز ها دیجیتالی هستند و معمولا دارای قابلیت های مختلف برای تهیه انواع غذا از جمله برنج ، سوپ و انواع خورش ها را دارند. اگر از پلوپز دیجیتالی استفاده می کنید با استفاده از دکمه منو Menu ، گزینه پخت برنج (Rice Cooking ) را انتخاب کنید، سپس دکمه شروع (Start)  را فشار دهید تا دستگاه روشن شود.

پخت برنج در پلوپز

زمان پخت برنج در پلوپز rice cooker بسته به نوع برنجی که می خواهید و همچنین  مدل پلوپز متفاوت است اما معمولا برای پخت برنج در پلوپز، حدود  55 – ۴۰ دقیقه زمان لازم دارید. البته برخی از مدل های پلوپز مجهز به  سیستم پخت سریع برنج هستند که به کمک آن می توانید برنج را در مدت زمان کوتاه تری آماده کنید.

۴. روش تهیه برنج با مایکروفر

یکی دیگر از روش های پخت برنج استفاده از ماکروفر است. بهتر است در حجم زیاد تر از دو پیمانه در ماکروفر برنج نپزید و اگر لازم بود  این کار را تکرار کنید و یا اینکه از روشهای دیگر نظیر پخت بر روی اجاق گاز و یا پخت در پلوپز استفاده کنید. ضمنا در روش پخت برنج در ماکروفر نباید انتظار ته دیگ داشته باشید.

۱. برای پخت برنج در مایکروفر باید برنج را مانند پخت به روش کته آماده کنید. یعنی بعد از شستن و خیس کردن در داخل ظرف به میزان کافی آب ، روغن و نمک بریزید.

۲.در مرحله بعد برنج را که در ظرف مناسب و مخصوص ماکروفر ریخته اید ؛ بدون گذاشتن درب ، داخل ماکروفر قرار دهید. سپس ماکروفر را روی بالاترین قدرت یعنی ۱۰۰ %  و مدت زمان ۱۰ دقیقه تنظیم کنید.

۳. بعد از اینکه مایکروفر خاموش شد برنج را هم بزنید . اگر هنوز برنج آب داشت بسته به میزان آب موجود در ظرف،  مجددا برای تبخیر آب زمان بدهید. در غیر این صورت  درب ظرف را بگذارید و این بار قدرت ماکروفر را بر روی ۷۰% و به مدت ۱۰ دقیقه تنظیم کنید تا برنج پخته شود.

روش های پخت برنج - پخت برنج در ماکروفر

لازم  به ذکر است که تنظیمات مختلفی برای پخت برنج در مایکروفر وجود دارد  چون هر مدل ماکروفر مدت زمان پخت متفاوتی دارد. برای اطلاع از زمان دقیق تر از دفترچه راهنمای ماکروفر خود کمک بگیرید ضمن اینکه با یکی دوبار پخت  حتما بهتر متوجه زمان دقیق تر می شوید.

حالا که با طرز پخت برنج با مایکروویو آشنا شدید حتما در نظر داشته باشید که با اینکه یکی از روش های پخت برنج ، تهیه  و پخت آن در مایکروفر است اما استفاده از این روش چندان توصیه نمی شود. با توجه به اظهارات ضد و نقیضی که درباره سلامت تهیه غذا در مایکروفر وجود دارد  ؛ بهتر است فقط در مواردی که  ناچار هستید اقدام به تهیه برنج در مایکروفر نمایید.

در این مطلب سعی کردیم اصول پخت برنج به روش های مختلف را به زبان ساده و به همراه مهم ترین نکات ، آموزش دهیم. امیدواریم از این مطلب رضایت داشته باشید و بتوانید به کمک این آموزش ، مهارت کافی در پخت برنج را کسب کنید. چنانچه هر گونه نظر و پیشنهادی درباره این مطلب دارید می توانید از بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید. منتظر دریافت دیدگاه های ارزشمند شما مخاطبان عزیز هستیم.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

5/5 - (25 امتیاز)