مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۷:۲۰:۳۸ ساعت:     
 پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 28 March 2024 میلادی  و   18 رمضان 1445 قمری
1338
4 نوامبر 2016

%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%a7%da%a9%d8%aa%d8%b1%db%8c%d8%a7%db%8c%db%8c

 

 

 

بیماری Diesaes:

اصطلاحا به هر نوع اختلالات فیزیو لوژیک و مرفولوژیک در گیاهان که بر اثر تحریک مداوم عاملی به وجود می آید اطلاق می شود . این اختلالات ممکن است در اثر فعالیت مداوم عامل بیماری زا بروز کند ( بیماریهای انگلی ) و یا اینکه در اثر عوامل نا مساعد طبیعی مانند سرما ،گرما، کمبود یا زیادی نور ، فقدان اکسیژن ، آلوده بودن هوا در اثر گازهای سمی و یا نارسائی های تغذیه و آب ایجاد شود که به آنها بیماریهای غیر انگلی می گویند. این  وضعیت غیر طبیعی در گیاه است که به گیاه آسیب رسانده، ظاهر و یا فعالیت آن را تغییر می دهد و یا عملکرد را با مشکل روبرو می کند و باعث کاهش کیفیت و کمیت  محصول می گردد.

 

اهمیت بیماریهای گیاهی :

اهمیت بیماریهای گیاهی برای انسان به علت خساراتی است که در نتیجه بیماری به گیاهان و فرآورده‌های آنها وارد می‌شود. . هم‌چنين نابودي محصولات گياهي منجربه پيدایش قحطي و از بين رفتن جمعيت انساني مي‌شود. بيماري‌هاي گياهي مي‌توانند سبب نابودي گونه‌هاي گياهي شوند ازسويي مصرف بي‌رويه‌ي سموم درچرخه‌ي طبيعت علاوه‌ بر آن‌ كه هزينه‌ي هنگفتي را سالانه به كشورهاي مصرف‌كننده تحميل مي‌كند منجربه پيدايش گونه‌هاي مقاوم بيماري‌زا و نيز اثرات سوءزيست محيطی و هم‌چنين جامعه‌ي مصرف‌كنندگان مي‌شود.

بیماریهای گیاهی ممکن است عامل محدود کننده کاشت یک گیاه در یک منطقه و یا یک کشور بوده و تمام گیاهان یک گونه را که به بیماری بخصوصی حساس هستند، نابود کند. در واقع در تمام بيماري‌ها، دخالت انسان درموازنه‌ي گياه و طبيعت و برهم زدن تعادل طبيعي مؤثر است،چنانچه اگر انسان دخالت نكند گياه باتوجه به امكانات موجود و فاكتورهايي كه عالم هستي دربرابر آن

قرارداده است رشد كرده و درنهايت ازدياد حاصل مي‌كند اما اين رشد هميشه تابع عوامل محدودكننده خواهد بود، كه ازجمله مي‌توان به عوامل بيماري‌زاي گياهي اشاره كرد. زيرا عوامل بيماري‌زاي گياهي درطول رشد گياه به آن صدمه‌زده و رشد طبيعي گياه را كند خواهد كرد، از سويي گياه باتوجه به‌وجود عوامل بيماري سعي در استقامت كرده و درنهايت گياه و عوامل بيماري‌ در شرايط طبيعي به حالت تعادل خواهند رسيد.

تغييرات آب وهوا، سالانه در توسعه و شدت بيماري‌ها تأثير بسزايي دارد و فراواني بيماري‌ها از اين امر پيروي مي‌كند. به‌طورمعمول درطول ساليان متوالي ميان عوامل بيماري‌زا و گياهان ميزبان كه درشرايط طبيعي رشد مي‌كنند همزيستي متعادلي ايجاد مي‌شود.

تعاملي كه ميان عوامل بيماري‌زا و گياهان ميزبان پديد مي‌آيد منجربه ايجاد پديده‌ي تكاملي است كه در آن عوامل بيماري‌زا و ميزبان هردو براي زنده ماندن تطابق ژنتيكي حاصل كرده و به تعادل خواهند رسيد. بشر با كشت انواع گياهان به صورت گسترده و با ايجاد شرايط مصنوعي براي رشد گياهان تعادل طبيعي را برهم زده و منجربه افزايش رشد عوامل بيماري‌زا شده است كه درنهايت مجبور است بيماري‌ها را كنترل و از شيوع آن جلوگيري كند.

باتوجه به آن‌كه هزاران نوع بيماري، گياهان كشت‌ شده را تهديد مي‌كنند اهميت بيماري‌هاي گياهي بيشتر نمايان مي‌شود. نوع و ميزان خسارت بيماري‌هاي گياهي بستگي به گياه، عامل بيماري، محل و شرايط آب‌ وهوايي، مبارزات و كنترل‌هاي مناسب دارد.

گاهي‌اوقات انتشار بيماري‌هاي گياهي به شكل اپيدمي (فراگير) درآمده و خسارت‌هاي زيادي را موجب مي‌شود. علی‌رغم تفاوتهای موجود از نظر میزان و نوع خسارتهای مالی ناشی از بیماریها ، زارع مطلع و آگاه می‌تواند با استفاده از بهترین رقم مقاوم موجود ، روشهای مبارزه زراعی ، بیولوژیکی و شیمیایی ، نه تنها مدیریت مناسبی برای محصول خود داشته باشد بلکه حتی در سالهایی که دیگر محصولات ضررهای زیادی را متحمل شده‌اند، سود بیشتری به دست آورد.

 

عوامل بيماري‌زا در گياهان عبارتند از:

الف)بيماري‌هاي واگير زنده

قارچ‌ها ، باكتري‌ها، ويروس‌ها و ويروئيدها، مايكوپلاسما، گياهان انگل گلدار، فيتوپلاسماها، نماتدها

نکته:در بعضی طبقه بندی ها نماتد جزء آفات محسوب می شوند ولی چون علائم ناشی از آنها در گیاه شبیه به امراض قارچی خاکزی می باشد اکثراً در طبقه بندی جزء بیماریها به شمار می روند.

ب)بیماریهای غیر واگیر

بیماری های فیزیولوژیکی که ناشی از عواملی همچون حرارت ناکافی یا بیش از اندازه ،کمبود یا زیادی رطوبت خاک،نور ناکافی و یا بیش از حد بودن آن ،فقدان اکسیژن و آلودگی هوا ،کمبودهای مواد غذایی ،مسمویتها و … می باشد

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.6/5 - (7 امتیاز)