مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۵:۳۴:۵۷ ساعت:     
 پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 25 April 2024 میلادی  و   16 شوال 1445 قمری
1169
9 آوریل 2017

آشنایی با بادمجان ، خواص و مضرات آن

 

 

 

نام انگلیسی بادمجان: Eggplant

نام علمی بادمجان: Solanum Melongena

 

بادمجان گیاهی است یك ساله، علفی با برگ های بیضی شكل و متعلق به خانواده ای است که در آن، گوجه فرنگی، فلفل و سیب زمینی وجود دارند داراي ساقه نسبتا ضخيم و پوشيده از كرك .ارتفاع ساقه آن تا ۷۰ سانتيمتر مي رسد . برگهاي آن بيضي شكل با نوك باريك و گلهاي آن بنفش رنگ است . ميوه اين گياه دراز و باريك و يا گرد ، به رنگهاي بنفش ، سياه ، زرد و سفيد ديده مي شود . و بومی هندوستان است .تجار انگلیسی این گیاه را در قرن هفدهم میلادی از گینه به انگلستان برده و آن را كدوی گینه ای نامیدند.در ایران نیز مرغوب ترین نوع آن را به كاشان نسبت می دهند.

بادمجان دارای انواع مختلف بوده که به جز انواع زینتی حداقل سه گونه بادمجان در ایران به طور وسیع کشت می شود :بادمجان معمولی آمریکایی، بادمجان قلمی، بادمجان درشت آمریکایی (دلمه ای)

بادمجان در ایران طرفداران زیادی داشته و از آن در تهیه غذاهای مختلفی چون حلیم بادمجان، دلمه بادمجان، یتیمچه و خورش بادمجان و…استفاده می شود.

بادمجان دارای خواص فراوانی است در ادامه با رنگ وارنگ همراه شوید تا با این خواص بیشتر آشنا شوید.

    

       خواص بادمجان:

از نظر طب قدیم بادمجان گرم و خیلی خشك است .

  1. بادمجان بازكننده‎ی عروق است در نتیجه رنگ رخسار را باز می‎كند.
  2. از ویتامین های موجود در بادمجان می توان به ویتامین های گروهB مخصوصا B1 و B6 ، ویتامین A و C و مواد معدنی مختلف از جمله كلسیم، فسفر، مس، گوگرد، منیزیم، پتاسیم و آهن اشاره کرد.
  3. بادمجان حاوی فیبر بالایی است از این رو برای درمان یبوست و کاهش کلسترول مفید است.
  4. تحقیقات جدید نشانگر آن است كه بادمجان دارای ماده ای ضد تشنج است و در درمان صرع اثر بسیار خوبی دارد.
  5. بادمجان کالری پایینی دارد (هر ۱۰۰ گرم آن دارای ۳۵ کیلوکالری انرژی است)، به همین دلیل برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مفید است.
  6. بادمجان دارای خواص تغذیه ای بسیار مفید است به شرط این که سرخ نشود.
  7. بادمجان اثر نرم كننده و مدر دارد .
  8. انیس گلایسمی پایین بادمجان(کمتر از ۱۵)، موجب شده است که برای بیماران دیابتی نیز سودمند باشد.
  9. بادمجان به دلیل داشتن پتاسیم بالا و سدیم پایین، برای کاهش فشار خون بسیار سودمند است.
  10. بادمجان را حتما بايد به حالت كاملا رسيده مصرف كرد زيرا خام آن طعم تلخ درد و در آنهایی كه آسم و برونشيت دارند باعث تحريك اين بيماريها مي شود.
  11. ریشه بادمجان و شاخه‌های خشک شده و برگهای آن اثر بند آورنده خون را داراست و قابض بوده و می‌توان در آن برای درمان احتلام بانه و انواع خونریزیها استفاده کرد.
  12. بادمجان بعلت دارا بودن آهن در رفع كم خوني داروي موثري است .
  13. بادمجان را مي توان براي از بين بردن ورم و التهاب روي عضو ملتهب گذاشت .
  14. بادمجان منبع بسيار خوب فيبر است و در انتخاب آن بايد دقت كنيد . بادمجان بايد پوست آن صاف و سفت باشد كلاهك انتهايي آن سبز رنگ و تازه باشد.بادمجان يكي از آنتي اكسيدان هاي قوي بافتهاي گياهي را داراست كه از ابتلا به سرطان جلوگيري مي كند.
  15. خوردن بادمجان گرفتگی رگها را باز می‌کند و شخص را از خطر سکته قلبی محفوظ می‌دارد.
  16. بادمجان دارای ویتامینهایB.C و مواد معدنی زیادی است. دارای پروتئین ، نشاسته و عناصر معدنی از جمله گوگرد ، کلسیم ، منیزیم می‌باشد.
  17. بادمجان پادزهر خوبی برای مسمومیتهای حاصل از خوردن قارچهای سمی است.
  18. اگر بادمجان را بسوزانند و خاکستر آن را با سرکه خمیر کنند و به زگیل بمالند زگیل کنده خواهد شد.
  19. جوشانده ریشه بادمجان درمان بیماری آسم است.
  20. آب زرد رنگی که در موقع نمک زدن و گذاشتن بادمجان از آن خارج می‌شود برای خشک کردن عرق دست و پا بهترین دارو است و اشخاصی که دست و پایشان مرتب عرق می‌کند باید دست و پای خود را با آن چند بار در روز بشویند تا از شر این مرض آسوده شوند.
  21. از بادمجان می‌توان به عنوان مسکن برای تسکین در استخوان شکسته و ضرب خورده استفاده کرد بدین طریق که باید بادمجان را در فر بگذارید که نیم پز شود و سپس آب آن را با فشار بگیرید و بعد به مقدار نصف این مقدر آب به آن شکر قهوه‌ای اضافه کنید آن را هم بزنید و بنوشید.
  22. بادمجان دارای یک ماده ضد تشنج است که در درمان بیماری صرع اثر بسیار خوبی دارد.
  23. برگها و پوست سیاه بادمجان را اگر بجوشانند این جوشانده درمان اسهال خونی است .
  24. بادمجان برای حفظ تناسب اندام و جلو گيري از چاقي مفيد بوده و داراي پتاسيم و مقدار كمي كلسيم است و براي افرادي كه دچار ناراحتي كليه و يا فشار خون مفيد مي باشد .
  25. چون بادمجان به صورت پخته مصرف مي شود، به خوبي هضم و جذب مي گردد و از چاق شدن شما جلوگيري مي كند.
  26. پتاسیم و اسید فولیك بادمجان از بروز فشار خون و بیماری های قلبی ـ عروقی جلوگیری می كند و به شرطی كه سرخ نشود، به عنوان پایین آورنده كلسترول شناخته شده است.
  27. بادمجان یكی از كم كالری ترین مواد غذایی به شمار می آید.
  28. تركیبات فنولی بادمجان خاصیت آنتی اكسیدانی داشته و بدن را در برابر انواع عفونت های باكتریایی و ویروسی محافظت می كند.
  29. در پوست بادمجان آنتی اكسیدانی به نام آنتوسیانین وجود دارد كه برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی مفید است. از این رو توصیه می شود، آن را با پوست، پخته و میل كنید.
  30. تخم بادمجان برای درمان سرماخوردگی و زكام مفید است.
  31. پوست بادمجان خاصیت ضد سرطانی دارد و سبب جلوگیری از پیری زودرس و کاهش سطح کلسترول خون نیز می شود.
  32. فیتوکمیکال موجود در بادمجان با قدرتی غیرقابل تصور نوعی سرطان پوست را درمان می کند.
  33. در طب سنتی کشور استرالیا، کشاورزان سرطان چشم را که در حیوانات آن منطقه زیاد دیده می شود و یکی از علل اصلی آن اشعه خورشید و کمبود ازت هواست، به وسیله بادمجان درمان می کنند.
  34. مصرف بادمجان به همراه سیر می تواند خاصیت پایین آورندگی کلسترول بد خون را چند برابر کرده و از بروز بیماری های عروقی جلوگیری کند.
  35. ترشی بادمجان بوی بد عرق بدن را از بین می‎برد.
  36. بادمجان دارای حالت قلیایی می‎باشد به خاطر همین گوشت را همراه بادنجان بخورید تا در بدن تعادل برقرار سازد.
  37. جوشانده برگها و پوست سياه بادمجان در درمان اسهال خوني مفید است .
  38. مصرف بادمجان به همراه سیر می تواند خاصیت پایین آورندگی كلسترول بد خون را چند برابر كرده و از بروز بیماری های عروقی جلوگیری كند.
  39. بادمجان برای پوست نیز مفید است چون حاوی مقدار زیادی آب است که علاوه بر بهبود سایر دستگاه‌های بدن به حفظ سلامت پوست و موها نیز کمک می‌کند.
  40. بادمجان مسكن سردردهاي شديد است.

 

    توصیه ها و مضرات مصرف بادمجان:

  1. مصرف بادمجان را به افرادی كه از مشكلات گوارشی دارند، توصیه نمی شود.
  2. بادمجان با همه خواصي كه گفته شد نبايد مورد استفاده اشخاصي كه بواسير و يا درد چشم دارند قرار گيرد زيرا بيماري آنها را تشديد مي كند . اينگونه اشخاص اگر مي خواهند بادمجان بخورند بهتر است آن رابا گوشت و روغن و يا سركه بپزند و بخورند .
  3. بادمجان دارای اگزالات است. زمانی که مقدار اگزالات ها در بدن بالا برود، مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کنند. به همین دلیل ممکن است افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و کیسه صفرا، از خوردن بادمجان خودداری کنند.
  4. بادمجان باید كاملاً رسیده مصرف شود، چرا كه نارس آن دارای ماده ای سمی است و در كسانی كه از آسم رنج می برند، تحریك كننده به شمار می آید.
  5. به علت دارا بودن ماده ای سمی به نام سولانین برای افرادی كه حساسیت دارند، مناسب نیست، این افراد به خصوص به نمونه های تخم دار بادمجان حساسیت داشته و بلافاصله بعد از خوردن آن، دچار چشم درد شده یا پوست بدن شان خارش پیدا می كند و در مواردی مبتلا به كهیر می شوند.
  6. علاوه بر خواصي كه دارد كه تخم بادمجان به دليل ماده شيميايي مخصوص كه دارد(الكالوئيد) در مبتلايان به بيماري كبد ايجاد ناراحتي مي كند. توصيه مي شود كساني كه دچار حساسيت، يرقان و ساير بيماري هاي كبدي مي باشند از مصرف آن خودداري كنند.
  7. دانه بادمجان ايجاد يبوست مي كند .
  8. بادمجاني كه خيلي بزرگ است خوب نيست، بهتر است پهنا و ضخامت بادمجان بيشتر از۵ اينچ نباشد .
  9. بهترین نوع بادمجان، قلمی، بدون تخم و رسیده آن است.

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.3/5 - (3 امتیاز)