مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۳:۲۴:۵۲ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
8276
26 نوامبر 2016

سبزیجات پاییزی انواعی از سبزیجات هستند که برای رشد در این فصل سازگار شده اند. ممکن است تصور کنید که با تمام شدن فصل گرم دیگر نتوانید در باغچه یا گلدان انواع سبزیجات را پرورش داد ؛ اما اینطور نیست . کاشت و پرورش برخی از سبزیجات در طول فصول سرد نیز ممکن است فقط برای رسیدن به نتیجه مطلوب کافیست با انواع محصولات کشت پاییزه آشنا شوید و سپس طبق نظر و بر اساس فضایی که در اختیار دارید برای  کاشت انواع سبزی در خانه در فصل سرد اقدام کنید. 

چنانچه در مناطقی زندگی می کنید که آب و هوای متعادلی دارد می توانید از کاشت و برداشت انواع سبزیجات پاییزی لذت برده و از خواص آنها بهره مند شوید. برای اینکه باغچه یا گلدان سرسبزی در فصول سرد داشته باشید باید سریع تر دست به کار شوید و در اولین روزهای پاییز اقدام به کاشت گیاهان مورد نظر و مناسب این فصول کنید تا قبل از شروع سرما و کاهش یکباره دمای طول روز، سبزیجات پاییزی شما رشد کافی و مطلوبی داشته باشند. در ادامه مطلب با معرفی سبزیجات مناسب برای کاشت در پاییز و توصیه هایی درباره چگونگی  آن به شما برای پرورش سبزی در پاییز کمک خواهیم کرد. پس اگر از علاقمندان به کاشت سبزی در خانه هستید این مطلب را حتما مطالعه کنید.

سبزیجات پاییزی

زمان کاشت سبزیجات

سبزی ها را بر اساس میزان مقاومتشان به سرما و گرما به دو گروه سبزی های فصل خنک و سبزی های فصل گرم تقسیم بندی می کنند.

سبزی های فصل خنک

این نوع از سبزی ها در دمای کم ( حدود ۲ تا ۳ ) درجه سانتیگراد می توانند جوانه بزنند و بهترین رشد را در دمای ۱۶-۱۸ درجه سانتیگراد دارند. سبزی های فصل خنک معمولا دارای ریشه سطحی هستند بنابراین به تغذیه و آبیاری بیشتری نیاز دارند و در مناطق گرمسیر در پائیز و زمستان کشت می شوند.

معمولا درسبزیهای فصل خنک بخش خوراکی بیشتر برگ و ریشه است، به جز نخود فرنگی و باقلا

تعدادی از سبزیجات فصل خنک عبارتند از: نعناع ، تربچه، جعفری، گشنیز ،تره، اسفناج، پیازچه، پیاز،کرفس، شاهی ،هویج، شلغم، کاهو، چغندر لبویی، سیب زمینی ،کلم بروکلی، کلم پیچ، تره فرنگی، نخود فرنگی ،کلم بروکسل، گل کلم ، کلم چینی، کاسنی فرنگی، رازیانه و …

حتی محصولاتی مانند مارچوبه، سیب زمینی و ریواس که بیشتر تصور می‌شود در تابستان کشت می‌شوند، در هوای ملایم پاییز و بهار رشد بهتری دارند.

سبزیجات فصل خنک

سبزی های فصل گرم

این سبزی ها در بهار و تابستان کشت می شوند و برای جوانه زدن به دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد نیاز دارند و در دمای حدود ۲۴ درجه بهترین رشد را دارند و بیشترین محصول را می دهند . دارای ریشه عمیق می باشند که تا عمق ۱ تا ۲ متر در زمین نفوذ می کنند. در سبزیهای فصل گرم معمولا قسمت خوراکی آنها میوه گیاه است مانند:خیار، بادمجان و … به جز ریحان،ترخون ،مرزه و نعنا که قسمت برگ و ساقه آنها قابل مصرف است.

تعدادی از این سبزیجات فصل گرم عبارتند از: خیار،گوجه فرنگی ،انواع فلفل ،بادمجان ،کدو، خربزه، طالبی ، هندوانه و ….

سبزیجات فصل گرم

توصیه هایی برای کاشت سبزیجات در فصول سرد

برای کاشت محصولات  در فصول سرد یعنی پاییز و زمستان حتما به این موارد توجه کنید:

 1. سرمادوست‌ها را بشناسید. بعضی از سبزیجات تحمل بالایی در برابر سرما دارند. برای مثال کلم پیچ از جمله محصولاتی است که حتی نسبت به هوای برفی نیز مقاوم است. به طور کلی انواع کلم‌ها در برابر سرما از مقاومت بالایی برخوردار هستند و گزینه مناسبی برای کاشت در هوای سرد به شمار می‌روند.

۲. به مدت زمان رشد و تاریخ کاشت توجه کنید. سبزیجات طول رشد متفاوتی دارند. با در نظر گرفتن این نکته و همچنین مدت زمان کافی برای کاشت سبزی و رسیدن به میزان رشد مطلوب تا قبل از یخبندان و کاهش دما می توانید تا حد زیادی احتمال یخ زدگی سبزیجات پاییزی را کاهش دهید. بنابراین لازم است زودتر از شروع سرما (اواخر تابستان و اوایل پاییز) نسبت به کاشت  انواع محصولات کشت پاییزه اقدام کنید تا قبل از سرمای سخت زمستان محصولات قابل بهره‌ برداری باشند.

 چنانچه هوا در مقایسه با سال یا سالهای گذشته سردتر بود باید مدت زمان  بیشتری حدود ۱-۲ هفته برای رشد سبزیجات در نظر بگیرید.

۳. مواد غذایی موجود در خاک را بررسی کنید. اگر در باغچه یا گلدان مورد نظرتان سبزیجات تابستانی کاشته اید باید خاک را از لحاظ غذایی برای کشت سبزیجات پاییزه آماده و غنی کنید.

۴. برای برخی سبزیجات بهتر است نشاکاری کنید. برای کاشت بعضی از سبزیجات فصل پاییز نظیر کاهو بهتر است  به جای کاشت مستقیم بذر در محل مورد نظرتان از روش نشا استفاده کنید.

نشاکاری

برای تهیه نشا ، لازم است خانه های  یک سینی نشا را به تعداد مورد نیاز با بستر مناسب برای بذر نظیر کوکوپیت و پرلیت  پر کنید و سپس  بذر را قرار دهید و روی بذر را با کمی از مواد بستربپوشانید و آبیاری کنید به گونه ای که بستر به اندازه کافی مرطوب بماند.

برای آشنایی بیشتر با  نشا پیشنهاد می کنیم  مطلب نشا و مزایای آن؛ روش انجام نشا و ۲۸ فایده و مزیت نشا کاری  را مطالعه فرمایید.

دیگر توصیه ها برای کاشت سبزیجات پاییزی

۵. پوشش مناسب برای محافظت سبزیجات پاییزه تهیه کنید. به کمک پوشش محافظتی می توانید از آسیب سبزیجات پاییزی در اثر عوامل مختلف نظیر وزش باد شدید، تگرگ ، باران شدید و موارد این چنینی پیشگیری کنید. استفاده از یک چهار چوب و پوشاندن آن با پلاستیک ایده خوبی است.

۶. به میزان خاک برای رشد مناسب گیاه توجه داشته باشید. سبزیجات برگی و یا سبزیجاتی که ریشه کمی دارند را می توان در خاک با عمق کم اما مناسب با آن سبزی کاشت این درحالی است که برای کاشت سبزیجات ریشه ای نظیر هویج ، چغندر و سیب زمینی به فضای بیشتری بر ای کاشت نیاز دارید.

۷. به زمان انتقال نشا توجه کنید. اگر برای کشت سبزی در پاییز از روش نشا استفاده کرده اید باید به این نکته توجه داشته باشید که انتقال نشا به محل جدید می تواند به گیاه شوک وارد کند. بنابراین قبل از انتقال نشاء سبزیجات پاییزی به وضعیت هوا توجه کنید و در شرایط نامساعد از قبیل بارش باران و یا وزش باد ، هرگز برای  انتقال نشا به محل اصلی اقدام نکنید.

۸. خاک باغچه خود را تقویت کنید. اگر فضای کافی دارید و می خواهید خاک باغچه خود را غنی تر کنید حتما از کاشت حبوبات و سبزیجاتی نظیر ، باقلا ، شبدر و حتی چمن غافل نشوید. با کاشت این گیاهان خاک را به طور طبیعی غنی کرده اید .

آیا شما هم تجربه کاشت سبزیجات پاییزی در خانه را داشته اید؟ آیا تجربه کاشت سبزی خوردن و لذت برداشت آن در فصل پاییز و زمستان را داشته اید؟ در کاشت و پرورش کدام یک از سبزیجات پاییزی  موفق تر بوده اید؟ لطفا با گذاشتن کامنت ، نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبان سایت به  اشتراک بگذارید.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4.6/5 - (9 امتیاز)