مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۶:۰۷:۲۰ ساعت:     
 جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 19 April 2024 میلادی  و   10 شوال 1445 قمری
5823
24 می 2017

کاربرد های جوش شیرین در خانه داری و سلامت موضوعی است که در این مطلب از سایت رنگ وارنگ می خواهیم بیشتر به آن بپردازیم. جوش شیرین (baking soda) با نام تجاری سدیم بیکربنات (NaHCO3  ) یکی از نمکهای سدیم در ترکیب با کربنیک اسید است که تنها یک هیدروژن اسیدی این ترکیب با سدیم جایگزین شده‌ است. جوش شیرین، بی‌بو و بی‌طعم است و کمی دارای خاصیت بازی است و به صورت پودر سپید یا بلورین است.

جوش شیرین

جوش شیرین ماده‌ای غیر سمی، ارزان، ساینده‌ای ملایم، و تمیزکننده آلودگی و چربی جاذب رطوبت و بوگیر با کاربردهای مفید و متعدد است. بعضی افراد فقط از کاربرد جوش شیرین در تهیه نان و کیک و مضرات آن  اطلاع دارند اما اگر با این مطلب از رنگ وارنگ همراه شوید، با سایر کاربرد های جالب و مفید جوش شیرین آشنا می شوید. پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

کاربرد های جوش شیرین در خانه و خانه داری

۱- برای از بین بردن بوی دست ها پس از خرد کردن پیاز و سیر و یا تمیز کردن ماهی، کافیست دست های خود را با آب و کمی جوش شیرین شستشو دهید.

۲- برای تمیز کردن شیشه شیر بچه، جوش شیرین  را با آب داغ مخلوط کنید و شیشه را بشویید.

۳- هنگامی که لباس‌های شما بوی گریس، روغن یا بنزین می‌دهد، آن‌ها را داخل کیسه زباله گذاشته، روی آنها جوش‌شیرین بپاشید. در آن را دو روز ببندید تا مانع انتشار و باعث از بین رفتن بو شده، سپس طبق معمول بشویید.

۴- جوش شيرين را داخل يك كيسه كوچك مانند كيسه چاي كيسه اي قرار داده و آن را درون كمد، دراور و گنجه لباس قرار دهيد تا به عنوان رطوبت گير از لباسهاي شما محافظت كند.

۵- جرم گیری با جوش شیرین یکی دیگر ازکاربردهای آن است . با ترکیب نمک، آب و جوش شیرین یک جرم گیر و پاک کننده قوی برای جرم های کنار حمام بسازید.

۶- جوش شیرین به عنوان پاک کننده انواع سطوح البته به جز سطوح چوبی کاربرد بسیاری  دارد.

۷- برای تمیز کردن لک‌های فرش به نسبت مساوی نمک و جوش شیرین را با هم ترکیب کرده و روی فرش بپاشید و ۲۴ ساعت بگذارید بماند. روز بعد فرش را با جارو برقی کاملا از جوش شیرین و نمک پاک کند. البته این کار را در روزهای بارانی و یا در مناطق مرطوب انجام ندهید.

۸- برای از بین بردن بوی ماندگی از فرش یا موکت ، روی فرش یا موکت مقداری جوش شیرین اسپری کنید و چند ساعتی صبر کنید. بعد از این مدت با جارو برقی روی فرش را جارو کنید.

۹- کپک را با جوش‌شیرین از ماشین لباسشویی و ظرفشویی خود دور کنید. در فاصله بین چند بار استفاده از این دستگاهها ، مقداری جوش‌شیرین روی قسمت استیل ماشین بپاشید تا بوی بهتری داده، از رشد کپک‌ها جلوگیری ‌کند.

 

دیگر کاربرد های جوش شیرین

۱۰- خمير حاصل از تركيب نمك، جوش شيرين و آب يك شوينده عمومي خيلي موثر است.

۱۱- براي تمیز کردن  ميوه ها و سبزيجات تازه، مي توانيد جوش شيرين را به اسفنجي ماليده و بعد ميوه ها و سبزيجات را با آن تميز کنيد. وقتي کارتان تمام شد ميوه ها و سبزيجات را خوب آب بکشيد.

ضدعفونی سبزی و میوه با جوش شیرین

۱۲- به جای خرید نرم‌کننده‌های آماده، ½ پیمانه جوش‌شیرین در دور آبکشی به ماشین لباسشویی اضافه کنید تا لباس‌ها نرم‌تر شده، بوی تازه‌تری دهند.افزودن جوش شیرین به لباسشویی موجب نرم تر وشاداب تر شدن لباس ها می شود. برای این کار می توانید ۱-۲ قاشق غذا خوری جوش شیرین به ماشین لباسشویی اضافه نمایید.

۱۳- با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری به ۳ لیتر آب یک ماده ضد عفونی کننده بسیار مناسب برای میوه و سبزی به دست می آید.

۱۴- با افزودن یک فنجان جوش شیرین به آب وان یک خنک کننده و کاهش دهنده تب می توان به دست آورد.

۱۵- برای سفید کردن دندان ها کافیست مسواک را با کمی جوش شیرین آغشته کرده و دندان ها را با آن تمیز کرد. توجه داشته باشید که نباید در انجام این کار زیاده روی کنید.

سفید کردن دندان با جوش شیرین

۱۶- براي شستشوي دندانهاي مصنوعي محلول رقيقي از آب و جوش شيرين تهيه كرده و دندانهاي مصنوعي را در مدت شب درون آن قرار دهيد.

۱۷- از جوش شيرين به عنوان يك دهان شوي خانگي و ارزان قيمت استفاده کنید. برای این کار  دو قاشق چاي خوري جوش شيرين را با نصف ليوان آب مخلوط كرده و دهان خود را با آن غر غره كنيد.

۱۸- براي رفع سوزش معده نصف قاشق چاي خوري جوش شيرين را درون يك نصف ليوان آب مخلوط كرده و بنوشيد. جوش شيرين اسيد معده را خنثي كرده و به عنوان يك آنتي اسيد طبيعي عمل ميكند.

۱۹- برای رفع بوی بد پا یک لگن را با آب ولرم و کمی جوش شیرین پر کرده و پاها را ۵ – ۱۰ دقیقه درون آن قرار دهید.

 

۲۰- با پاشیدن کمی جوش شیرین به داخل کفش ها به آسانی بوی بد آن از بین می رود.

 

 

جوش شیرین و کاربردهای آن

درباره کاربردهای جوش شیرین

۲۱- برای از بین بردن بوی سیگار از روی لباس، ½ پیمانه جوش‌شیرین را تقریبا داخل ۴ لیتر آب حل کنید. لباس را قبل از شستشو یک ساعت داخل آن خیس کنید تا خوشبو شود. از این روش برای لباس‌هایی که بوی کلر و عرق می‌دهند نیز استفاده کنید.

۲۲- براي گرفتن و حذف بوي داخل يخچال و يا فريزر جوش شيرين را داخل يك ظرف سر باز ريخته و سپس درون يخچال قرار دهيد. جوش شيرين را هر ۲ ماه يكبار تجديد كنيد.

۲۳-از ترکیب جوش شیرین و سرکه میتوانید برای رسوب زدایی کتری و سماور استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره  پیشنهاد می کنیم از مطلب  10 روش ساده برای رسوب زدایی سماور، کتری و چای ساز دیدن کنید.

۲۴- کاربرد جوش شیرین در کیک یکی از دیگر از موارد استفاده آن است . اگر بیکینگ پودر نداشتید اما تصمیم به پخت کیک گرفته اید نگران نباشید.می توانید به جای بکینگ پودر برای ۵۰۰ گرم آرد ، ۵ گرم جوش شیرین اضافه کرده و قبل از پختن خمیر ۵ – ۶ قاشق غذاخوری سرکه به خمیر اضافه کنید.

۲۵- براي باز کردن  و رفع گرفتگي سينك آشپزخانه و يا هر لوله اي كافيست ۱/۴ فنجان جوش شيرين را با نمك تركيب كرده و درون آنها بريزيد و سپس آب جوش روي آن خالي كنيد. ترکیب جوش شیرین و سرکه سفید ترکیب موثر تری است که می توانید برای رفع گرفتگی لوله ها استفاده کنید.

رفع گرفتگی لوله و سینک

۲۶- هنگام درست کردن مربا با میوه هایی که ترش هستند مثل ریواس، الو، البالو و … اگر مقدار کمی جوش شیرین اضافه کنیم از ترشی آن‌ها کاسته می شود ( برای هر ۱ کیلو میوه یک سرچاقو جوش شیرین)

۲۷- برای پف کردن بیشتر املت،‌ برای هر سه عدد تخم‌مرغ نصف قاشق چای‌خوری پودر جوش‌شیرین بریزید.

۲۸- جوش شيرين خارش و سوزش گزش پشه، زنبور و ساير حشرات را تسكين ميدهد. با مخلوط آب و جوش شيرين يك خمير غليظ تهيه كنيد و براي چند دقيقه بروي محل گزيدگي قرار دهيد.

 

۲۹- براي التيام تبخال و هر گونه زخم داخل دهان نيز مي توانيد از جوش شيرين استفاده كنيد.

 

 

فواید  و کاربرد های جوش شیرین  آن در خانه داری و سلامتی

۳۰- برای حفظ رنگ و ویتامین ها در سبزیجات پخته مانند اسفناج، انواع کلم ها، هویج و… اگرهنگام پخت ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین به آب اضافه کنیم باعث می‌شود سبزیجات زودتر پخته شوند و مقدار زیاد ویتامین ها در اثر زمان پخت طولانی از بین نروند ، رنگ آن‌ها کدر نمی‌شود و بوی تند کلم کاهش می یابد و در سبزی هایی مانند هویج هم پوستش راحت گرفته می‌شود . نکته: برای پخت کلم قرمز از سرکه استفاده شود.

۳۱- اگر با انجام کارهای خانه  یا هر علت دیگری پوست  شما کمی زبر شده و لطافت خود را از دست داده از جوش شیرین استفاده کنید. لایه برداری از فواید جوش شیرین برای پوست است. از جوش شیرین به همراه آب ، یک لایه بردار  ملایم برای پوست صورت و بندهای انگشتان استفاده کنید. این ترکیب برای آرنج ها و زانوها  هم بسیار مناسب است.

۳۲- جوش شيرين يك قارچ كش طبيعي است.چنانچه دچار التهاب و عفونت مهبلي شديد جوش شيرين را در آب وان حمام مخلوط كرده و در آن قرار گيريد به این ترتیب از فواید جوش شیرین برای واژن در رفع مشکل خود کمک بگیرید.

۳۳- جوش شیرین به عنوان یک آنتی اسید ، برای کم کردن اسید معده و درمان سوزش آن کاربرد دارد.

ترکیب جوش شیرین و آب

۳۴- برای نرمی ، درخشندگی و حالت پذیری موهای خود از فواید جوش شیرین برای مو بهره مند شوید. برای این کار می‌توانید مقدار یك چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین را در كف دست ‌تان با شامپوی دلخواهتان تركیب كنید و به موهایتان بزنید و طبق معمول موهایتان را شامپو كنید و سپس با آب بشویید.

۳۵- در صورتی که زیورآلات طلای شما کدر شده اند با یک مسواک و کمی جوش شیرین مثل روز اول درخشان می شوند. جوش شیرین تمام جرم های روی زیورآلات را به راحتی پاک می کند.

 

۳۶- برای داشتن پوستی نرم، روشن و بدون هیچگونه زبری،خمیری متشكل از سه بخش جوش شیرین و یك بخش آب تهیه كنید و سپس این خمیر را به آرامی روی پوست صورت، بدن‌ و مخصوصا در قسمت آرنج‌ها وزانو‌ها به صورت دورانی بمالید تا سلول‌های مرده پوست به آرامی جدا شود،سپس با آب گرم خمیر جوش شیرین را از روی پوست‌تان بشویید.

فواید  و کاربردهای جوش شیرین در خانه و خانه داری

۳۷- برای داشتن حمامی لطیف و آرام ‌بخش،احتیاج به چهار قاشق سوپ‌خوری جوش شیرین،۲۲۵ میلی لیتر عسل ،نیم لیتر شیر،شانزده قاشق سوپخوری نمك،و ۱۰۰ میلی لیتر روغن بچه دارید. در یك ظرف بزرگ جوش شیرین،عسل، شیر و نمك را مخلوط كنید و به خوبی هم بزنید.مخلوط را در وان آب گرم بریزید و سپس روغن بچه را اضافه كنید برای هم زدن مخلوط در آب وان از دست‌هایتان كمك بگیرید و بعد قدم در این حمام تسكین ‌دهنده و آرامش بخش بگذارید.

۳۸- براي رفع بوي بد دهان پس از مصرف سير، پياز و يا فلفل ميتوانيد ۱۰/۱ قاشق چايخوري جوش شيرين و اندكي آب دهانتان را شستشو دهيد. جوش شيرين بوي بد دهان را از بین می برد.

۳۹- از فواید جوش شیرین برای صورت به  تاثیر آن بر  التیام جوش صورت می توان اشاره کرد. برای رفع و بهبود جوش صورت  با مخلوط جوش شیرین و آب یک خمیر تهیه کنید و روی جوش بمالید . بگذارید ۱۵-۱۰ دقیقه بماند تا خشک شود. همچنین از این خمیر می‌توان به عنوان یک ساینده ملایم صورت نیز استفاده کرد.

لایه برداری با جوش شیرین

۴۰- با یک لیف و کمی جوش شیرین به راحتی می توانید پوست دور ناخن ها را نرم و لطیف کرده و ناخن هایی شفاف نیز داشته باشید.

۴۱- براي التيام آفتاب سوختگي پوست به مدت نيم ساعت درون وان حمام كه در آب آن ،جوش شيرين مخلوط شده، برويد.

۴۲- براي خلاص شدن از  مورچه ها  كافيست در مسير حركت آنها جوش شيرين بپاشيد.

 

 

سایر کاربرد های  جوش شیرین در خانه

۴۳- براي شستن و تميز كردن برس و شانه هاي خود ابتدا آب درون ماهي تابه ريخته بگذاريد بجوش آيد سپس يك فنجان جوش شيرين به آن اضافه كنيد. سپس برس و شانه خود را به مدت ۱۰ دقيقه درون ماهي تابه بجوشانيد. سپس زير آب داغ گرفته و آنها را آب بكشيد. البته مراقب باشيد كه آب جوش شانه و برس شما را ذوب نكند.

۴۴- بدون نیاز به سابیدن، کتری و سرویس‌های استیل را به‌راحتی با جوش‌شیرین تمیز نمایید. این ماده بدون ایجاد خش، باعث برق‌ و درخشش ظروف می‌شود.

۴۵- با ریختن کمی جوش شیرین در جا سیگاری منزل می توانید تا حدی از بوی سیگار در امان باشید.

۴۶- زمانی که لباس ورزشی سفید شما در اثر انداختن با پیراهن صورتی تازه خریداری شده داخل ماشین لباسشویی رنگ گرفته است، چاره کار خیس کردن آن داخل جوش‌شیرین، پودر شوینده، نمک و آب است که حکم سفیدکننده را خواهد داشت.

۴۷- در دستگاه بخور خود یک قاشق چای‌خوری جوش شيرين بريزيد تا هم گرفتگي بيني شما رفع گردد و هم بوهاي نامطبوع منزلتان گرفته شود.

۴۸- براي تميز كردن ماهي تابه هاي ته گرفته خميري از جوش شيرين تهيه و روي ته گرفتگي ماهي تابه قرار دهيد تا ۷ ساعت بماند.

۴۹- پيش از شستن سگ و يا گربه ي خانگي خود چند ساعت پيش از استحمام كردن روي سطح بدن آنها جوش شيرين بپاشيد. اين كار بوي نامطبوع و ككهاي بدن آنها را از ميان مي برد، البته هنگام استحمام، حيوانات خانگي خود را كاملا بشوييد تا جوش شيرين روي بدن انها باقي نماند.

۵۰- شما مي توانيد مقداري جوش شيرين را به خاک باغچه بيافزاييد تا ميزان اسيدي بودن آن متعادل شود. از طرفي مي توانيد مقداري از آن را به آب گياهاني بيافزاييد که دوستدارِ محيط اسيدي نيستند.

 

مضرات استفاده از جوش شیرین

با وجود تمام محاسنی که برای جوش شیرین شمردیم، جا دارد که به مضرات این ماده پرکاربرد نیز اشاره ای داشته باشیم :

۱- جوش شیرین با تمام خواصی که دارد در مصارف خوراکی نباید به مدت طولانی و مقدار زیاد و در بارداری مصرف شود.

۲- کلسیم و فسفر از عناصر ضروری به شمار می‌آیند که در قسمت ابتدایی روده‌ها جذب می‌شوند و این جذب در ‏PH‏ بین دو تا هفت صورت می‌گیرد و جوش شیرین باعث قلیایی شدن این محیط و کم جذب شدن این عناصر می‌شود. کمبود ذخایر این دو عنصر نرمی و پوکی استخوان‌ها و افزایش فساد دندان‌ها را به دنبال دارد.

۳- مصرف جوش شیرین در هر نوع غذا، نان، شیرینی و … موجب بروز عوارض سوء گوارش، پوکی استخوان و کم خونی شده ضمن اینکه ضایعات و دور ریز اطراف نان نیز افزایش می یابد.

۴- جوش‌شیرین با ایجاد تغییراتی در دستگاه گوارش سبب افزایش جذب فلزات سنگین نظیر کادمیــوم، سرب و جیوه شده که باعث کم‌خونی ناشی از مسمومیت، تنگی نفس و عوارض کلیوی می‌شود. ‏

۵- به طور کلی استفاده از جوش شیرین آثار زیانباری برای افراد دارد . سوء هاضمه ، زخم معده ، اختلال در جذب آهن ،کاهش فشار خون ،اختلال هوشیاری ،کم خونی ،تنگی نفس ،بیماری های کلیوی ،کولیک روده ،یبوست ، حالت تهوع و لرزش اعضای بدن از جمله آثار زیانبار غذاهای حاوی جوش شیرین است.

آیا با همه کاربرد های جوش شیرین که در این مطلب ارائه شد اطلاع داشتید؟ شما به غیر از این موارد چه کاربردهای دیگری را برای جوش شیرین می شناسید؟

منتظر دریافت نظرات و تجربیات شما مخاطبان گرامی شما هستیم.

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.8/5 - (14 امتیاز)