مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۸:۰۳:۰۱ ساعت:     
 جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 19 April 2024 میلادی  و   10 شوال 1445 قمری
11572
11 ژوئن 2017

در این مطلب می خواهیم  درباره هنر قلاب بافی و و سایل لازم برای قلاب بافی مطالبی را  با علاقمندان به هنر بافتنی به اشتراک بگذاریم.اگر مبتدی هستید و به تازگی به یادگیری این هنر زیبا و پرکاربرد علاقمند شده اید، با ماهمراه شوید ما به شما در یادگیری این هنر با آموزش های گام به گام  که  همراه با تصاویر  هستند ،کمک خواهیم کرد و از شما  بافنده حرفه ای خواهیم ساخت.اگر هم در این هنر تجربه کافی دارید ولی از بافتن طرح‌های تکراری خسته شده‌اید و به دنبال بافتن مدل‌های جدید و خاص هستید بعد از آموزشهای مقدماتی حتما از طرحها و الگوهای متنوعی که در ادامه آموزش ها به آنها پرداخته می شود،استفاده کنید.

در ادامه شما را با  هنر قلاب بافی و ابزار مورد نیاز برای قلاب بافی بیشتر  آشنا می کنیم.

 

هنر قلاب بافی

استفاده از قلاب بافي يا توربافي تاريخ طولاني دارد دانشمندان معتقدند كه مصريان ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ سال قبل  از ميلاد مسيح از تور استفاده مي كردند و راهبه هاي اروپا در قرن شانزدهم با اين هنر ظريف خود را سرگرم مي کردند . قلاب بافي محبوب ترين شيوه و كار دستي بين مردم ژاپن است.

امروزه هنر قلاب بافی و بافتنی به عنوان یک سرگرمی و حتی یک حرفه برای کسب درآمد، جایگاه ویژه‌ای را در بین زنان و دختران هنرمند ایرانی کسب کرده است.  با استفاده از هنر قلاب‌بافی می‌توانید حاشیه کارهای مختلف را طراحی کنید.البته هنوز هم هستند کسانی که دلشان می‌خواهد لباس قلاب‌بافی به تن کنند یا روی میز و تخت خود را با این هنر دست‌بافت بیارایند.قلاب‌بافی به سه روش اجرا می‌شود: قلاب‌بافی ساده، برجسته و معرق که قلاب‌بافی معرق بسیار زیباتر و پرکارتر است .ظرافت کارهای قلاب بافی زیاد است  و کارهای متنوعی را می‌توان با قلاب بافی انجام داد. از جمله این کارها می توان به بافت انواع لباس، انواع شال و کلاه‌،کیف،کفش،تزئینات انواع لباس، بافت زیورآلات و بافت کوسن و روتختی،انواع رومیزی، عروسک و… اشاره کرد.

با یادگیری اصول اولیه قلاب بافی و بافتنی و سپس انواع بافت‌ها و طرح‌ها و الگوهای گوناگون می‌توانید مطابق با سلیقه شخصی خود و با صرف کمترین هزینه در منزل کارهای زیبایی را ببافید و از آن‌ها لذت ببرید.

 

 

 

 

وسایل قلاب بافی

 

معرفی وسایل قلاب بافی

 

براي شروع قلاب بافی  به چند عدد كاموا، حداقل دو عدد قلاب، نخ وسوزن و قيچي، سنجاق علامت‌گذاري و كمي تزئينات براي تزئين كار نیاز داریم.

 

کاموا یا نخ قلاب بافی : برای قلاب بافی شما می توانید از نخ مخصوص قلاب بافی یا نخ های کاموایی استفاده کنید ، انتخاب نوع نخ یا کاموا به نوع و ظرافت کار شما بستگی دارد و با توجه به همین نکته است که شما قلاب تان را انتخاب می کنید.

 

 

وسایل قلاب بافی

 

 

قلاب : قلاب های مخصوص قلاب بافی دارای اشکال و اندازه های متنوعی هستند که هر کدام کارایی خود را دارند و بسته به ضخامت نخ و نوع بافت مورد استفاده قرار می گیرند اما به طور معمول برای قلاب بافی از قلاب شماره ۰۰ در قلاب های استیل و قلاب شماره ۲.۵ در قلاب های پلاستیکی ، چوبی و … استفاده می شود.

 

نخ و سوزن و قیچی:برای بعضی از کارها از جمله وصل کردن موتیف و… کاربرد دارد. قیچی هم برای بریدن نخ اضافی کاربرد دارد که می توانید به جای قیچی از بشکاف خیاطی هم استفاده کنید.

 

سنجاق علامت‌گذاري: از سنجاق قفلی یا سوزن ته گرد برای علامت گذاری بر روی کار قلاب بافی استفاده می شود .

 

تزیینات مختلف : تزیینات مختلفی مانند روبان های رنگی ، سنگ ها و نگین های تزیینی ، دکمه و … در بعضی قلاب بافی ها مورد استفاده قرار می گیرند.

 

این ابزارها را در طرح ها و رنگ های متنوع از فروشگاه های لوازم خیاطی می توانید تهیه کنید.

 

 

تا اینجا شما را با ابزار و وسایل مورد نیاز برای قلاب بافی آشنا کردیم. امیدواریم این آموزش  برای شما مفید واقع شود. چنانچه نظر و یا پیشنهادی درباره این مطلب دارید می توانید از بخش ارسال نظر با ما درمیان بگذارید.

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.3/5 - (22 امتیاز)