مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۹:۴۰:۲۹ ساعت:     
 سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Tuesday 16 April 2024 میلادی  و   7 شوال 1445 قمری
112000
27 اکتبر 2016

در این آموزش از سایت رنگ وارنگ قصد داریم شما را با اندازه ها و نحوه اندازه گیری برای  بافت کلاه بیشتر آشنا کنیم . اگر قصد بافتن کلاه برای کوچولوها را دارید ولی اندازه دور سر را ندارید و یا اینکه اندازه سر را دارید اما نمی دانید دقیقا چند دانه باید سر بیندازید این آموزش را از دست ندهید؛ ما در این آموزش شما را با این نکات، بهتر و بیشتر آشنا می کنیم.

 اندازه ها و نحوه اندازه گیری بافت کلاه

اندازه دور سر بچه ها برای بافت کلاه

سن                  اندازه دور سر

۳ ماهه      :          ۴۳ سانتی متر

۶ ماهه       :          ۴۵ سانتی متر

۱۲ ماهه     :          ۴۷ سانتی متر

۱۸ ماهه     :          ۴۹ سانتی متر

۲ ساله      :         ۵۱ سانتی متر

۳ ساله      :         ۵۱٫۶ سانتی متر

۴ ساله      :         ۵۲٫۲ سانتی متر

۵ ساله      :         ۵۲٫۸ سانتی متر

۶ ساله      :         ۵۳٫۴ سانتی متر

۷ ساله      :         ۵۴ سانتی متر

۸ ساله      :         ۵۴ سانتی متر

۹ ساله      :         ۵۴٫۴ سانتی متر

۱۰ ساله    :         ۵۴٫۸ سانتی متر

۱۱ ساله    :         ۵۵٫۲ سانتی متر

۱۲ ساله    :         ۵۵٫۶ سانتی متر

نحوه اندازه گیری برای بافت کلاه

دقت كنيد كه بلندی كلاه از فرق سر تا پيشانی  است. در عكس چون سر پايين است فرق سر مشخص است، يعنی دقيقا وسط سر، كه نقطه وسط كلاه است.

نحوه اندازه گیری ارتفاع کلاه

ارتفاع کلاه

نوزاد ۶ تا سه ماهه: ۱۸ – ۱۵ سانتی‌متر

نوزاد ۶ تا ۱۲ ماهه: ۱۸سانتی‌متر

کودک نوپا: ۲۰ سانتی‌متر

کودکان: ۲۲ سانتی‌متر

توجه داشته باشید اندازه‌های گفته شده به طور عمومی است، در صورتی که به کودکی که می خواهید برایش کلاه ببافید دسترسی دارید بهتر است به روش گفته شده  خودتان اندازه گیری را  انجام دهید.

همانطور که می بینید،برای سنینی که به هم نزدیک هستند اندازه دور سرها خیلی نزدیک هست؛ بنابراین اگه بچه ای تپل یا لاغرهست ، نگران این نباشید که دور سرش بیشتر و یا کمتر از سن خودش باشد.

علاوه بر نکات بالا به نکات زیر هم  حتما توجه کنید

۱- اندازه دور کلاه باید کمی کوچک‌تر از دور سر باشد، حدودا ۲٫۵ سانتی‌متر؛ چون بافت کش می آید و بعد از مدتی جا باز می کند.

۲- اگر مدل کلاه شما  مدل  پيچ يا حصيرى باشد، چون كلاه جمع مى شود  بعد از كشباف چند دانه بايد به دانه ها اضافه كرد.

۳-در نظر بگیرید که شما می خواهید یک کلاه ببافید. دور سر کودک شما ۵۴ است. برای این کار شما نباید ۵۴ دانه سر بیندازید بلکه باید آنقدر دانه سر بیندازید که بشود ۵۴سانت، یعنی به اندازه ی دور سر، برای باقی موارد هم به همین صورت است. البته گفتیم ۲.۵ سانتی‌متر کم شود،اما مسئله ای که وجود دارد این است که مثلا اگر  تعداد دانه هایی که سر انداخته ایم ۵ سانت است اگر یک رج کار را ببافیم دیگر پنج سانت نیست و هشت سانت شده است. دلیلش این هست که دانه های ما در این حالت کنار هم فشرده قرار دارند. برای اینکه اندازه ی واقعی بافت بعد از رج اول را بفهمید بین دانه ها فاصله بیندازید تا اندازه ی واقعی بدست بیاید.

حالا که با اندازه ها و نحوه اندازه گیری برای بافت کلاه آشنا شدید می توانید کلاه مورد نظر خود را ببافید. البته  این روش اندازه گیری برای زمانی است که می خواهید یک کلاه را از روی پیشانی شروع به بافت کرده و بافت را به طرف بالا ادامه دهید.

امیدواریم این آموزش مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. آیا این آموزش برای شما مفید بود؟ چنانچه نظر ، تجربه یا پیشنهادی در این باره دارید لطفا با ما در میان بگذارید.

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.3/5 - (20 امتیاز)