مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۲۳:۵۷:۳۳ ساعت:     
 پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 28 March 2024 میلادی  و   18 رمضان 1445 قمری
7803
8 مارس 2017

پاکسازی-کپک-فرش

 

 

کپک ها، قارچ هایی هستند که اشکال متفاوتی دارند و به رنگ‌های سفید، خاکستری، قهوه‌ای، سیاه، سبز یا فلوئورنس دیده می‌شوند  که با آزاد کردن اسپورهای کوچک به هوا، تکثیر می شوند و اسپورهایی که بر اشیای مرطوب می نشینند، ممکن است شروع به رشد کنند هزاران نوع از انواع کپک‌ها وجود دارد که هر روز در داخل و خارج از خانه با آنها مواجه می‌شویم. همه کپک ها بدمنظره هستند و باعث ایجاد بو و طعم ناخوشایند کپکی می‌شوند و مشکلات مختلفی را برای سلامت انسان ایجاد می‌کنند.رشد کپک‌ها مستلزم وجود رطوبت (بالاتر از ۶۵ درصد)‌ و مواد مغذی است. ذرات آزاد کپک‌ها در خانه ممکن است به راحتی استنشاق شده و یک حساسیت دائمی را برای افراد خانه ایجاد کند حتی اگر کپک‌های موجود در خانه سمی نباشد، باز هم می‌تواند مشکل‌آفرین باشد؛ چراکه با رشد روی مواد آلی، فورا آنها را تخریب می‌کند و با ایجاد بوی بد، باعث تنزل کیفیت هوای خانه می‌شود.

کارهای روزمره در منزل، به ویژه آشپزخانه و حمام که اغلب بخار ایجاد می کند، نیز باعث رشد کپک می شود. گاه گاهی نیز کپک روی دستگاه های گرمازا، سردکننده، مرطوب کننده و آن هایی که آب مصرف می کند، رشد می کند.

چنانچه خانه‌تان دچار سیل‌زدگی یا آب‌گرفتگی شود، به خصوص در درجه حرارت مساعد (۸۰ ـ۵۰ درجه فارنهایت یا ۳۲ ـ۱۰ درجه سانتیگراد)، تبدیل به محیط مناسبی برای رشد و تکثیر کپک‌ها می‌شود.

كنترل كردن رطوبت در خانه باعث كاهش رشد قارچ ها و كپك ها مى شود. استفاده كردن از تهويه هاى پرقدرت و همچنين هواكش هاى قوى اين امكان را براى خانه فراهم مى كند.در ادامه نحوه جلوگیری و پاکسازی کپک فرش را بررسی می کنیم. پس لطفا با ما همراه شوید.

اگر شما گمان دارید که بر روی فرشتان کپک وجود دارد، باید هرچه سریعتر برای  از بین بردن آن اقدام کنید.همانطور که گفته شد وجود داشتن کپک در اطراف محل زندگیتان می تواند بسیاری از مشکلات بهداشتی را ایجاد کند. از بین بردن کپک از روی فرش کارچندان  آسانی نیست، اما به هر حال باید نسبت به برطرف کردن آن اقدام شود.

 

اقداماتی که می توان  برای جلوگیری از رشد کپک‌ها در خانه انجام داد:

۱-از آنجا که کپک‌ها در شرایط مرطوب و در محل‌های نمور رشد می‌کنند، باید در جاهای مرطوب خانه مانند حمام و آشپزخانه در صورت امکان، فن نصب کنید، همچنین لوله و شیرهایی را که آب از آنها چکه می‌کند، به سرعت تعمیر کنید و از نشتی آب در پشت‌بام خانه نیز جلوگیری کنید.

 

۲-در صورتی که لکه ای در روی فرش ايجاد شود علاوه بر پاک کردن لکه از روی فرش، مايعاتی که به پشت فرش رسوخ کرده را بايد تميز نموده و در معرض هوا پشت فرش را قرار داده تا مانع از ايجاد کپک شود و از پوسيدگی فرش جلوگيری شود.

 

۳-در اتاق‌هایی که به شدت مرطوب هستند، رطوب‌گیر نصب کنید و در آنها فرش پهن نکنید.

 

۴-خشک‌کن‌های لباس و فن‌هایی را که زیر یا پشت خانه قرار دارند و تهویه آنها به داخل اتاق است، به بیرون از خانه هدایت کنید.

 

۵-علاوه بر این، لوله‌ها و سایر سطوح سرد را به منظور جلوگیری از تشکیل بخار و قطرات آب عایق کنید و روی شیشه ‌ها از داخل، پنجره‌های محافظ نصب کرده و دور پنجره‌ها را درزگیری کنید و آب‌روها را با درپوش‌های پلاستیکی بپوشانید و از تهویه آنها مطمئن شوید.

 

۶-تمامی لوله ها و شیرهایی را که نشت می کند تعمیر کنید.

 

۷-از تهویه های مخصوص در آشپزخانه و دستشویی استفاده کنید.

 

۸-با باز کردن پنجره ها و استفاده از پنکه و جریان هوا از رطوبت هوا کم کنید.

 

۹-وسایل خنک کننده و گرمازا را به طور مرتب تمیز کنید.

 

۱۰-گلدان ها را به میزان مناسب آبیاری کنید.

 

پاکسازی محل کپک زده:

برای تمیزکردن کپک‌ها از پوشش های محافظتی استفاده کنید. از ماسک ها برای حفاظت تنفسی و از دستکش برای حفاظت از پوست خود استفاده کنید.سپس با یکی از روش های ذکر شده نسبت به رفع و پاکسازی کپک ها اقدام کنید.

۱- اگر کپک، سطح کوچکی را پوشانده باشد، تمیز کردن آن چندان دشوار نیست و می‌توان از آب و ماده پاک‌کننده استفاده کرد، سپس اجازه بدهید سطح شسته شده خشک شود و بعد محلولی متشکل از یک‌دوم فنجان ماده سفیدکننده و یک گالن آب (تقریبا چهار لیتر) را برای از بین بردن اسپورهای باقیمانده استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که هرگز ماده سفیدکننده را با آمونیاک ترکیب نکنید، زیرا مخلوط آنها، گازهای سمی ایجاد می‌کند.

 

۲-با استفاده از یک شامپو فرش یا یک سفید کننده(وایتکس) و آب در یک دستگاه تمیز کننده فرش این کار را می توانید آسان تر انجام دهید. از یک استکان سفید کننده در یک سطل آب استفاده کنید. شامپو فرش را بر روی فرش بریزید و زمان دهید تا کار از بین بردن کپک ها را انجام دهد میزان زمان برای این کار حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می باشد. باید فرش را در جایی به طور کامل خشک کنید زیرا رطوبت باعث رشد و از سر گیری رشد کپک ها می شود.. در آخر اگر شما یک دستگاه حرارتی برای از از بین بردن رطوبت در اختیار داشته  باشید، می توانید به راحتی فرش یا در پنجره خود را خشک کنید و مطمئن شوید که دیگر در آن ها کپکی وجود ندارد.

 

۳-آب اکسیژنه یک ماده رنگ بر و سفید کننده است و برای پاک کردن لکه‌هایی مثل کپک مناسب است. می توانید از آن برای پاکسازی  کپک ها استفاده کنید.

 

نکته: به خاطر داشته باشید اگر مشکلات اصلی را که باعث ایجاد و رشد کپک‌ها در خانه شده است از بین نبرید، به احتمال زیاد آنها دوباره بازمی‌‌گردند.

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.5/5 - (4 امتیاز)