مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۲:۳۵:۲۴ ساعت:     
 شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Saturday 20 April 2024 میلادی  و   11 شوال 1445 قمری
2971
4 سپتامبر 2016

عوامل-موثر-بر-رشد-قد

 

رشد قد فرآیندی طبیعی و عمدتاً موروثی است که می‌توان از طرق مختلف به پیشرفت این روند کمک کرد رشد قد از زمان تولد تا پايان دوران بلوغ ادامه دارد.

علاوه بر ژنتیک  که  نقش بسیارمهمی را ايفا مي‌کند عواملی مانند تغذیه، خواب مناسب، میزان فعاليت فيزيکي ، وزن ،هورمون  هم بر طول قد کودک موثرند.

اما این را هم باید به یاد داشت که افزایش قد فرآیندی یک روزه نیست و فرد با رعایت یکسری  اصول به طور مداوم می تواند به نتیجه مطلوب برسد.

در طول اين مدت از طريق رژيم‌هاي غذايي مناسب و تمرينات خاص ورزشي مي‌توان ميزان رشد قدی  را افزايش داد. قد متوسط براي پسران شامل ميانگين قد پدر و مادر به علاوه ۵/۶ و براي دختران ميانگين قد پدر و مادر منهاي ۵/۶ است.

یعنی مثلا اگر پدر شما ۱۷۳ سانتیمتر و مادر تان ۱۶۷ سانتی متر قد داشته باشند ، قد برای شما =۱۷۳+۱۶۷=۳۴۰ تقسیم بر ۲=۱۷۰ سانتیمتر برای پسر ها + ۶ و برای دختر ها _ ۶ است.پس از بلوغ به طور معمول افزايش رشد قدي در حدود ۶ تا ۷ سانتي متر خواهد بود.
در پسرها بيشترين ميزان افزايش قد از سن ۱۳ تا ۲۰ سالگي و در دختران از۱۱ تا ۱۸ سالگي است.

انسانها معمولاً در دوران کودکی سریعترین رشد را دارند. همچنین در دوران بلوغ نیز به خاطر جهش های رشد، رشد سریعی  دارند.جهش رشد اصطلاحی است که برای افزایش سریع قد و وزن به کار می رود که معمولاً در دوران بلوغ اتفاق می افتد.

کودکان در دوران نوجوانی به بالاترین حد قد دوران بزرگسالی خود می رسند. این رشد قابل توجه، از قسمت های خارجی بدن شروع شده و به قسمت ها داخلی تر ادامه می یابد. دست ها و پاها اولین جاهایی هستند که بزرگ می شوند. نیاز به کفش های تازه اولین نشانه تجربه جهش رشد است. دومین ناحیه بدن، طول پاها و دست ها است که بلندتر می شود و آخر ستون فقرات ما رشد می کند. آخرین رشد پهن تر شدن سینه و شانه ها در پسران و پهن شدن لگن و ران ها در دختران است.

توجه داشته باشید کوتاهی قد همیشه یک بیماری نیست که نیاز به درمان داشته باشد. البته ممکن است گاهی نشانه یک بیماری بوده و تنها در این صورت است که نیاز به درمان خواهد داشت. نکته‌ای که والدین باید به آن توجه داشته باشند این است که شاخصه‌های رشد کودکشان یعنی قد، وزن و دور سر را از همان بدو تولد، طبق توصیه پزشکان به طور مرتب اندازه بگیرند( مراکز و خانه‌های بهداشت به رایگان این کار را انجام می دهند ) تا در صورت وجود مشکل بتوانند به موقع کودک را نزد پزشک ببرند.

لازم است بدانید توصیه می‌شود این شاخص‌ها تا یکسالگی هرماه، از یک تا دو سال هر دو ماه، از دو تا سه سالگی هر سه ماه و بعد از ۳ سالگی هر ۶ ماه اندازه گرفته شوند. دلیل اصلی  کوتاهی قد در اکثر کودکان به علت تغذیه نامناسب ایجاد می شود. پس به جای نگران شدن و گشتن به دنبال داروهای تقویتی و هورمون رشد؛ بهتر است به تغذیه کودکانتان توجه بیشتری داشته باشید.

 

عواملی که در افزایش قد موثرندعبارتند از:

۱-تمرينات ورزشي : هر چه تحرک ما بيشتر باشد گردش املاح استخواني بيشتر خواهد بود و اين مساله به رشد قدي کمک خواهد کرد. تمرينات ورزشي مخصوص افزايش قد بايد صبح زود انجام شود.  اين تمرينات شامل حرکات کششي، يوگا، آويزان شدن از بارفيکس(روزانه چند مرتبه و هر بار ۱۰تا ۲۰ ثانيه )، شنا(به خصوص شناي قورباغه ) تنيس بسکتبال، بدمينتون ،واليبال است.

با انجام حرکات کششي مي توانحدودا ۷.۵ سانتيمتر قد بلندتر کرد.

۲-تغذیه: در مورد تغذیه باید توجه داشت که تغذیه مناسب و صحیح، کودک را از قدی که ژنتیک برای او تعیین کرده بلند تر نمی کند اما تغذیه غلط و غیر اصولی او را از رسیدن به قدی که می تواند داشته باشد، باز می دارد.

که به دلیل اهمیت موضوع و طولانی بودن مبحث درمطلب آتی به آن پرداخته می شود . توصیه ما به شما این است که مطالعه مطلب بعدی یعنی تاثیر تغذیه بر رشد قدی را از دست ندهید.

 

۳-هورمون: هورمون رشد در غده‌ای به نام هیپوفیز ساخته می‌شود و اگر کم باشد می‌تواند موجب عقب ماندگی رشد و کوتاهی قد و به تاخیر افتادن بلوغ شود.

که به دلیل طولانی بودن مبحث درمطلب آتی به آن پرداخته می شود . توصیه ما به شما این است که مطالعه  این مطلب یعنی تاثیر هورمون ها بر رشد قدی را از دست ندهید.

 

۴- فاکتورهاي جانبي موثر افزایش قد:از جمله مهم ترين فاکتورهاي جانبي تاثير گذار بر افزايش قد افراد مي توان به موارد زير اشاره نمود:

الف)- خوابيدن: خوابيدن از جمله اصلي ترين مولفه هاي محرکه رشد و افزايش قد در انسان به شمار مي آيد. اگر چنانچه پيش از دوران بلوغ برنامه استراحت و خواب فرد منظم بوده و فرد ازبرنامه منسجمي جهت استراحت به موقع و کامل شبانه بر خوردار باشد. در اين صورت ستون فقرات فرد دراز تر شده و قد فرد افزايش مي يابد.

 

ب)- حالت عمومي بدن(طرز نشستن و ايستادن):برخورداري از حالت مناسب قرار گرفتن بدن به هنگام نشستن و ايستادن فوايد جسماني و فيزيولوژيکي متعددي براي فرد به همراه دارد که از جمله مهم ترين اين فوايد مي توان به سلامت بخش پشتي بدن(کمر) و افزايش درازي ستون فقرات و در نتيجه افزايش قد فرد اشاره نمود.

 

ج)تنفس صحیح باعث می شود اکسیژن لازم برای رشد در اختیار بدن قرار گیرد. فقط تنفس عمیق تنفس موثر به شمار می رود.

4.7/5 - (6 امتیاز)