مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۴:۱۹:۱۵ ساعت:     
 شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Saturday 20 April 2024 میلادی  و   11 شوال 1445 قمری
1156
20 دسامبر 2016

 

در این مطلب می خواهیم شما عزیزان را با علایم دندان  درآوردن کودک بیشتر آشنا کنیم ،فرآیندی که  ممکن است حس ناخوشایندی برای کودک ایجاد کند و موجب ناراحتی اش شود.پس لطفا با ما همراه شوید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مقدمات دندان‌درآوردن کودک در رحم مادر آغاز می‌شود. یعنی اولین جوانه‌های دندانی طی دوره بارداری شکل می‌گیرد که به این ترتیب بنیان دندان‌های شیری در کودک گذاشته می‌شود. در واقع همین جوانه‌ها هستند که به شکل اولین دندان‌های شیری در فاصله بین ۶ تا ۱۲ ماهگی از لثه‌ها می‌رویند

جوانه زدن دندان‌های اولیه یعنی خروج آنها از لثه ممکن است همراه با ناراحتی باشد و سبب گریه، بی قراری، غذا نخوردن و نخوابیدن کودک در هنگام شب شود.گاهی اوقات دو ماه طول می کشد تا دندان سطح لثه را بشکافد و بیرون بیاید.

 

 

علائم دندان درآوردن کودک

 

 

 

اگر روی لثه زخمی مانند یک جوش دیدید که هماتوم نام دارد یعنی دندان دارد در می آید. در هماتوم ها خون جریان دارد و آن برجستگی های آبی رنگ معمولا کیست های رویشی هستند که مایع بی رنگی درون شان است، وقتی این کیست ها بترکند دندان بیرون می زند.

معمولا نخستین دندان کودک در حدود شش ماهگی و بقیه دندان‌های شیری او تا ۳سالگی در می‌آیند این روند تا اواسط سال‌های نوجوانی که دندان‌های ثانویه(دایمی) جایگزین دندان‌های اولیه(شیری) می‌شوند، ادامه می‌یابد.

اولین نشانه‌های درآمدن دندان، افزایش حجم بزاق و آبریزش دهان است كه چند هفته زودتر رخ می‌دهد. آرام‌آرام لثه، قرمز، ملتهب و متورم می‌شود؛ درد حاصله به بداخلاقی و گریه و ناآرامی‌های گاه و بیگاه كودك می‌انجامد و در برخی مواقع شیر یا غذا خوردن را با رنج و مشقت همراه می‌سازد. بعضی كودكان در این مواقع شروع به گاز گرفتن غریزی دست خود، شانه و بدن والدین، وسایل اطراف و…برای كاهش درد و تسكین خود می‌كنند. فشردن فك‌ها به هم، اختلال در خواب نیز از دیگر نشانه‌های پیش از سر بر آوردن دندان در دهان است، اما بسته به مقاومت و علل متفاوت دیگر، ممكن است برخی كودكان بعضی از این نشانه‌ها را نداشته باشند و والدین زمانی متوجه درآمدن دندانشان شوند كه صدای اصابت نیش‌های مروارید به لبه‌های لیوان یا سطح قاشقی حین خوردن آب یا غذا توجه‌شان را جلب كند!

سرازیر شدن آب دهان کودک گاه ایجاد حساسیت و ایجاد بثورات قرمزرنگ در اطراف دهان صورت و چانه می شود بیشتر کودکان در این مرحله تمایل دارند انگشتان یا اسباب بازی های خود را گاز بگیرند اینکار باعث می شود فشار روی لثه ها کم شود گاهی اوقات تب مختصر در حدود نیم درجه و اسهال خفیف نیز دیده می شود. البته باید در نظر داشت تب بالای ۳۸ درجه کودک باید معاینه دقیق از نظر بیماریهای عفونی، سرماخوردگی، عفونت گوش عفونت ادراری و بررسی کامل انجام شود. تب و اسهال استفراغ نیز چنانچه شدید باشد باید از نظر عفونی و کم آبی بررسی و درمان های خاص خود را انجام داد و به حساب رویش دندان ها نباید گذاشت.

 

روشهای تسکین درد دندان درآوردن کودک :

۱-می توانید از دندانگیر یا حلقه دندان برای کودک استفاده کنید ، گاز زدن کودک به دندانگیر منجر به  كاهش درد در او می شود.

 

۲- ماساژ گهگاه و ملایم لثه با انگشتی تمیز می‌تواند حین رویش دندان كمك بیشتری به او كند دستان خود را تمیز بشویید و به آرامی لثه ی کودک را به صورت بازه های زمانی ۲ دقیقه ای مالش دهید اگر چه ممکن است کودک در ابتدا نسبت به این قضیه اعتراض کنند اما بسیاری از بچه ها با این کار احساس آرامش می کنند.

 

۳-درمورد استفاده از ژل های موضعی و استامینوفن نظرات متفاوتی وجود دارد که در این باره می توانید از پزشک کودک خود راهنمایی بگیرید.

 

توجه:

۱-ازنوشاندن نوشیدنی‌های بسیار سرد و یاگذاشتن  قطعات یخ روی لثه كودك خودداری کنید.

۲- از دادن اجسام و مواد کوچک مانند یک تکه گوشت که برخی خانواده ها به کودک می دهند تا گاز بگیرد، به طور جدی باید پرهیز کرد، زیرا ممکن است این کار موجب شود گوشت داخل گلوی کودک پریده  و باعث خفگی او شود.

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.5/5 - (8 امتیاز)