مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۸:۵۲:۰۳ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
2105
28 آگوست 2016

تقویت-هوش-جنین

 

ضریب هوشی (IQ) عددی است که هوش نسبی یک فرد را معین می‌کند. افرادی که دارای ضریب هوشی بالاتر از ۱۳۰ هستند افرادی تیزهوش و آنهایی که دارای ضریب هوشی بالا تر از ۱۵۰ هستند را نابغه می نامند.
ضریب هوشی یا [ Intelligence Quotient ] یک نسبت است که از تقسیم سن عقلی بر سن تقویمی ضربدر صد به دست می‌آید. اگر سن عقلی با سن تقویمی یکسان باشد، ضریب هوشی صد می‌شود ولی در بعضی مواقع در بعضی افراد سن عقلی بیشتر می‌شود که این فرد هوشی بیشتر از سایر افراد دارد
هر چند در گذشته تصور می‌شد هوش عاملی است که تنها به‌وسیله ژنتیک تعیین می‌شود،اما امروزه مطالعات‌ نشان‌ می‌دهند ژن و محیط هر دو سهم‌ فراوانی‌ در افزایش‌ هوش‌ کودک‌ دارند و در واقع داشتن  هوش  بالا ، تا حدی هم اکتسابی است و در طول زندگی و به نسبت شرایط محیطی از آغاز تولد تا بزرگسالی و براساس آموزش‌های فردی در او شکل می‌گیرد.
از عوامل محیطی تاثیر گذار  می توان به سلامت ، تغذیه‌ و تربیت‌ خانوادگی‌ اشاره کرد.
همه والدین دوست دارند فرزندان باهوش داشته باشند مسلما  خود کودک نمی تواند به تنهایی توانایی ذهنی خود را شکوفا سازد و نقش والدین در افزایش هوش کودک بسیار مهم است. مخصوصا‌ در سالهای‌ اول‌ زندگی‌ کودک یعنی زمانی که  مغز هنوز در حال‌ شکل‌گیری‌ و تکامل‌ است.
در این مطلب و مطالب بعدی سعی می کنیم تمامی موارد موثر بر هوش کودک از دوران جنینی را به صورت مفید و مختصر بررسی کنیم ، بنابراین به والدینی که دوست دارند فرزند باهوش تری داشته باشند، خواندن این مطلب توصیه می شود.

 

روش های افزایش هوش جنین در دوران بارداری:
مغز یکی از اصلی‌ترین اندام‌های انسان است که به آن «مرکز فرماندهی» نیز گفته می‌شود و رشد آن تقریبا جزء اولین اندام‌هایی است که شکل و شمایل جنین را تشکیل می‌دهد.مغز نوزاد داراي قسمتهاي مختلفي است كه هر كدام با فعاليت خاصي ارتباط دارد ،مثلا بخش درك موسيقي یا بخش درك متن يا آوا در دو قسمت مختلف هستند يا بخش ديداري و چشايي. پس  بايستي با تمرين هاي مختلف و متناسب هر بخش را تحريك كرد تا سلول هاي مغز در همان بخش بيشتر و با اتصالات بيشتري شكل يابند.
براي جلوگيري از بين رفتن سلول هاي مغزي جنين  موارد زیر را رعایت کنید:

۱-ايجاد محرك محيطي(اهميت صدا و لمس) مانند:موسيقي، صدا (شامل حرف زدن با جنين)، لمس (شامل استفاده از حركات ريتميك و ضربه زدن) و نور (يك چراغ قوه را ۳-۴ بار روشن و خاموش كنيد)

 

۲- آرامش مادر شامل:ورزش هاي ملايم مثل يوگا( كه باعث گردش مواد غذايي وحركات بدن موجب تحريك سلول هاي مغزي جنين مي شود علاوه بر آن به دليل هماهنگي كودك با بدن مادر از هفته ۳ به بعد كودك هم به نوعي يوگا مي كند) ، نداشتن استرس ، استراحت کافی و…

 

۳- اجتناب از آلودگي مانند: دوری از سیگار(سيگار با پایین آوردن اكسيژن ، ضریب هوشی را حدود ۱۰-۱۵ درصد کاهش مي دهد )، محيط هاي آلوده شيميايي و…

 

۴- رژيم غذايي شامل: اسيد هاي چرب ضروري كه۲۰ درصد مغز را مي سازد ميوه هاي تازه و سبزيجات  و غذاهاي سرشار از كلسيم

 

۵-عدم مصرف دارو بدون مشورت پزشك: داروهايي كه مادر مصرف مي كند، مي توانند مستقيماً به بدن جنين برسند. برخي داروها تاثيراتي دارند كه شما خبر نداريد يا حتي فكرش را هم نمي كنيد. بنابراين ساده ترين و معمولي ترين داروها را هم بدون مشورت پزشك مصرف نكنيد.

 

نقش مهم تغذیه:
در این بین نمی توان از نقش مهم تغذیه غافل شد به همین دلیل آن را بیشتر بررسی می کنیم
محققان انگلیسی معتقدند تغذیه مناسب تا زمانی که مغز بچه ها در حال رشد و تکامل است، نقشی اساسی در افزایش میزان هوش ایفا می کند بنابراین هر مادری که دوست دارد فرزند باهوش تری داشته باشد، باید به نوع خورد و خوراک خود در دوران بارداری اهمیت زیادی بدهد و حواسش به تغذیه سالم فرزندش تا رسیدن به سن ۲ سالگی هم باشد. البته، این بدان معنا نیست که هوش ما بعد از ۲ سالگی قابلیت ارتقا ندارد اما نقش تغذیه در باهوش شدن بچه ها تا ۲ سالگی، بیشتر از زمانی است که مثلاً آن ها دیگر کنکوری شده اند و می خواهیم خوراکی هایی برای افزایش هوششان در برنامه غذایی آن ها بگنجانیم. البته ما تا آخر عمرمان هم می توانیم حافظه کوتاه یا بلندمدت خود را با کمک مواد غذایی سالم یا ورزش های فیزیکی و فکری تقویت کنیم اما بعد از طی روند تکامل مغز، دیگر نمی توان به افزایش خارق العاده هوش یا همان IQ با کمک تغذیه و ورزش چندان امیدوار بود.
-اگر در دوران بارداری به رژیم غذایی مادر، كولین اضافه شود، قدرت حافظه جنین در حال رشد را برای مراحل بعدی زندگی افزایش می دهد.
كولین، ماده ای است كه به طور طبیعی در غذاهای چرب وجود دارد و حافظه را تقویت می كند. . این ماده مستقیماً روی پیام های عصبی موثر است و قدرت ساخت و آزادسازی استیل كولین را سرعت می بخشد.کولین در بدن از اسید آمینه متیونین ساخته می شود.
منابع غذایی كولین عبارت اند از: شیر، جگر، تخم مرغ و بادام زمینی ، روغن یا کره بادام زمینی ،
نیمرو یکی از دسترس‌ترین مواد خوراکی است که بسیار آسان آماده می‌شود و نیز مهم‌ترین منبع کولین است. تخم‌مرغ را کامل استفاده کنید نه اینکه فقط سفیده آن را بپزید که تنها ۴ گرم پروتئین دارد زیرا کولین در زرده تخم‌مرغ قرار دارد. همچنین آن را به صورت متعادل مصرف کنید. برای نمونه، روزی یک عدد تخم‌مرغ آب پز یا املتی که با ۳عدد سفیده و یک عدد زرده درست شده بخورید.
كولین به صورت مكمل های خوراكی نیز وجود دارد و مقدار مورد نیاز آن برای مردان ۵۵۰ میلی گرم در روز و برای زنان بالغ ۴۲۵ میلی گرم در روز است.

 

-یکی از مهم ترین مواد مغذی که باعث افزایش هوش می شود، اسیدهای چرب امگا۳است.
اسیدهای چرب امگا۳ می توانند به تکامل بهتر مغز، افزایش هوش و عملکرد مغز و تقویت حافظه در افراد مختلف کمک کنند. میگو و ماهی های چربی مانند سالمون، قزل آلا، کیلکا، خال مخالی و ساردین و آواكادو، گردو روغن های گیاهی مغذی مثل روغن زیتون، بذر کتان و کانولا، سرشار ازامگا۳هستند.
بذر کتان هم یکی دیگر از منابع بسیار غنی از امگا۳ محسوب می شود که مادران باردار می توانند روزی یک مشت بسته از آن را در برنامه غذایی خود جای بدهند و از زمانی که فرزندشان توانایی خوردن خوراکی های سفره خانواده را داشت، روزی ۵ عدد تخم کتان آسیاب شده را داخل غذاهای او بریزند.

 

-گوجه فرنگی، جزو دیگر خوراکی هایی است که به دلیل داشتن لیکوپن، با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کند و جلوی تخریب سلول های مغزی را می گیرد. بهتر است گوجه فرنگی تازه در رژیم غذایی تمام مادران باردار و شیرده جای بگیرد.

 

-کلم بروکلی، جزو سبزی های برگ سبز تیره طبقه بندی می شود و سرشار از ویتامین K، و ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان هاست. ویتامین K در بهبود عملکرد مغز و افزایش هوش جنین و کودکان خردسال، نقش بسزایی دارد.

 

-مصرف فراوان میوه و سبزی تازه از دوران کودکی تا ۳۰سالگی نیز باعث می شود میانگین هوش حداقل ۵ نمره بالاتر برود.

 

عوامل موثر بر کاهش هوش جنين:
عواملي مانند مصرف الکل، سيگار، مواد مخدر، داروهاي غيرمجاز دردوران بارداري ، مصرف گوشت ها و غذاهای فرآوری شده مانند انواع سوسیس، کالباس، ناگت ها غذاهاي کنسروي حاوي مواد نگهدارنده و افزودني وسديم بالا، فست فودها و غذاهای چرب و سرخ شده، کم کاري تيروئيد،کم خوني و فقر شدید آهن ،کم خوني و کمبود ناشي از اسيدفوليک، تأثیری منفی بر رشد مغز جنین می گذارد و باعث کاهش هوش بچه ها می شود. پس هرچقدر که کمتر این مواد را در سبد غذایی خانواده قراردهید ، کمک بیشتری به ارتقای هوش فرزندانتان کرده اید.

 

نقش انکارناپذیر ژنتیک:
هرچند تغذیه مناسب می تواند نقش مهمی در افزایش هوش بچه ها بازی کند، اما به هر حال نمی توانیم از نقش ژنتیک هم در افزایش یا کاهش میزان هوش چشم پوشی کنیم؛ یعنی اگر پدر و مادری با متوسط هوش ۸۵ با یکدیگر ازدواج کنند، نباید توقع داشته باشند بتوانند با کمک تغذیه، هوش فرزند خود را به بالای ۱۲۰ برسانند! دکتر پیتر کاندن، روان شناس، معتقد است حدود ۷۰- ۶۰ درصد هوش ما به زمینه های محیطی و ژنتیکی مان برمی گردد و والدین می توانند فقط ۴۰ -۳۰ درصد در باهوش تر شدن کودکشان نقش داشته باشند.

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.5/5 - (8 امتیاز)