مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۵:۰۳:۴۶ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
51552
8 می 2018

انواع روش تهیه توت خشک در منزل موضوعی است که در این مطلب از سایت رنگ وارنگ می خواهیم بیشتر به آن بپردازیم. همانطور که می دانید توت سفید یکی از مفید‌ترین میوه‌ها برای حفظ سلامتی بدن است . توت سفید را می‌توان هم به صورت تازه و هم به صورت خشک شده مصرف کرد. خشك كردن توت رواج زیادی دارد و از قديمي ترين روش هاي نگهداری از این میوه اين  است.

توت خشک dried mulberry باید متناسب با نوع بافت و سرعت روند خشک کردن، تهیه گردد تا میزان خشکی و نرمی آن مناسب باشد. توت خشک شده بسته به این که چه نوعی داشته باشد و دارای چه میزانی از قند باشد، به شکلی از توت خشک تبدیل می گردد. توت خشک خشکباری  در ایران معروف است که گونه های مختلفی دارد .

اگر می خواهید توت خشک سالم و بهداشتی و عاری از هر گونه آلودگی داشته باشید بهتر است خودتان نسبت به خشک کردن این میوه خوشمزه و پر خاصیت اقدام کنید. از چندین روش برای تهیه توت خشک می توانید استفاده کنید . پیشنهاد می کنیم چنانچه می خواهید با انواع روش تهیه توت خشک در منزل آشنا شوید ؛ مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

خواص توت خشک

روش های خشک کردن توت در منزل

روش اول)خشک کردن توت به روش سنتی: معمول ترین و ابتدایی ترین روش خشک کردن توت در منزل روش سنتی یعنی خشک کردن با آفتاب است. در این روش، توتها را بعد از تمیز کردن و شستن  روی پارچه ای تمیز با فاصله و بدون آنکه کمترین رطوبتی به آنها برسد پهن کرده و  به مدت ۳-۴ روز در معرض حرارت مستقیم خورشید قرار دهید و بعد از این که به صورت نیمه خشک تبدیل شد، توت ها را به سایه منتقل کنید. خشک کردن توت ها به صورت کامل را در سایه ادامه دهید ، تا در مجموع  یک هفته سپری شود. کیفیت ، رنگ و بسیاری از ویژگی های توت خشک بستگی به روش خشک کردن  آن خواهد داشت.

می توانید برای جلوگیری از نشستن حشرات بر روی توت ها یک پارچه توری روی توت ها پهن کنید. توجه داشته باشید جایی که برای خشک کردن توت در نظر گرفتید نزدیک لانه مورچه ها نباشد چون در این صورت توت ها پر از مورچه می شوند.

نکته مهمی که لازم است آن را در نظر داشته باشید این است که توت اگر فقط  در سایه و یا فقط در آفتاب خشک شود ، سیاه می شود. بهترین روش برای خشک کردت توت در آفتاب به همان صورتی است که در توضیحات به آن اشاره کردم.

برای خشک کردن توت در آفتاب لازم است چند روز متوالی هوا آفتابی و صاف بدون وزش باد باشد. همچنین رطوبت هوا هم مهم است . رطوبت هوا باید پایین تر از %۶۰ باشد. در غیر این صورت فرآیند خشک شدن  توت طولانی تر شده و ممکن است عواملی همچون  گرد و غبار ، حشرات و پرندگان  شما را به زحمت بیندازد و در نهایت هم کیفیت توت های خشک شده پایین بیاید. اگر این شرایط فراهم نیست می توانید از سایر روشهای خشک کردن توت استفاده کنید.

روش تهیه توت خشک در منزل

روش تهیه توت خشک در خانه

روش دوم ) خشک کردن توت در فر: تهیه توت خشک در فر یکی دیگر از روش های خانگی خشک کردن توت محسوب می شود. برای این کار بهتر است کف سینی فر کاغذ روغنی بیندازید تا توت ها بعد از خشک شدن به کف سینی نچسبند. توت ها را طوری در سینی بریزید که روی هم قرار نگیرند و کمی از هم فاصله داشته باشند. خشک کردن توت به این روش در  حدود ۱-۳ ساعت انجام می شود.

روش سوم ) خشک کردن توت در مایکروفر: استفاده از مایکروویو،‏ یک روش سریع دیگری برای خشک کردن توت می باشد. با ماکروویو در مدت ۳ دقیقه می توانید توت خشک تهیه نمایید.

روش چهارم ) خشک کردن توت با دستگاه: از دستگاه های میوه خشک کن هم می توان برای خشک کردن توت استفاده کرد. این دستگاه  آب میوه را به صورت خیلی آرام، آهسته و با حرارت خیلی کم تبخیر می کند و میوه را خشک می کند. دستگاه را بر روی خشک کردن میوه تنظیم کنید و یا روی حرارت ۵۷ درجه سانتیگراد قرار دهید. حدود ۱۴- ۱۸ ساعت برای خشک شدن توت با دستگاه میوه خشک کن زمان لازم است.

روش تهیه توت خشک در منزل

نکات و توصیه هایی درباره توت خشک

۱. بهترین شیوه و شرایط  برای نگهداری توت خشک ، این ماده خوراکی خوش طعم، قرار دادن در ظروف مناسب و نگهداری در یخچال یا فریزر برای مصارف بعدی می باشد.

۲. توت خشک یک ماده غذایی واقعا سالم است ، اما نباید در خوردن آن زیاده روی کرد.

۳. توت های سفید در اوج رسیده بودن برای خشک کردن مناسب هستند.

روش تهیه توت خشک در منزل

خواص توت خشک

توت خشک دارای طعمی طبیعی، شیرین و بدون قند اضافی است. توت خشک سرشار از فلاونوئیدهای آنتی اکسیدانی است. آنها منبع خوبی از آهن ، ویتامین C و چندین ترکیب گیاهی هستند و با پایین آمدن کلسترول ، قند خون و خطر ابتلا به سرطان در ارتباط هستند.

در مقایسه با انواع توت ها ، آنها بیشترین میزان پروتئین و آهن را دارند. بنابراین برای ورزشکاران و به ویژه بدنسازان بسیار مناسب هستند. گیاهخواران از این خواص نیز بهره مند می شوند ، زیرا رژیم های غذایی آنها به غذاهای سرشار از پروتئین نیاز دارند. توت خشک حتی حاوی مقادیر کمی سلنیوم است که در غذاهای گیاهی بسیار نادر است و قطعاً دلیل مهم دیگری برای گنجاندن آنها در رژیم غذایی وگان است.

فواید مهم دیگر که باید در نظر بگیریم این واقعیت است که میوه توت تقریباً به اندازه پروتئین دارای فیبر غذایی است. آنها برای رژیم های کاهش وزن و همچنین برنامه های سم زدایی انتخاب مناسبی هستند.
فراموش نکنید که این میوه همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. به همین دلیل ، خوردن آن به عنوان میان وعده در فصل سرما به اندازه خوردن پرتقال و نوشیدن چای زنجبیل با لیمو است.

امیدواریم به کمک روشها و توضیحات ارائه شده در این مطلب بتوانید خودتان توت خشک را در خانه تهیه کرده و از خوردن آن لذت و از خواص آن بهره مند شوید.  چنانچه نظر یا تجربه ای در این باره دارید می توانید از بخش ارسال نظر آن را با ما و دیگر مخاطبان عزیز سایت رنگ وارنگ در میان بگذارید.

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.7/5 - (16 امتیاز)