مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۳:۱۵:۳۸ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
3904
29 نوامبر 2016

 

 

درمان و رفع ترک پاشنه‌ پا

 

 

 

رنگ وارنگ در این مطلب قصد دارد درباره علائم ، دلایل و همچنین درمان و رفع ترک پاشنه پا نکاتی را بیان کند و در این باره راهکارها و توصیه هایی مفید را ارائه دهد. همانطور که میدانید، ترك خوردن پوست در بسياري از نقاط بدن ممکن است رخ دهد. معمولا پاشنه و كنار كف پا نقاطي هستند كه بيشتر مستعد ترك‌ خوردگي‌اند. ترک پاشنه‌ی پا یک مشکل خیلی متداول است و احتمال دارد برای هر  شخصی اتفاق بیفتد.

پوست مناطقي از بدن از جمله كف پا كه متحمل فشار زيادي مي باشد، به مرور  زمان دستخوش تغييرات ساختماني مي گردد. به دنبال این اتفاق، برای فرد مشکلاتی به وجود می آید. به همین دلیل افرادی که دچار این مشکل می شوند به دنبال راهکارهایی برای درمان و رفع ترک پاشنه پا  هستند تا هر چه زودتر این وضعیت را بهبود بخشیده و حتی رفع کنند. در این راهنما، سعی شده ۳۵ راهکار خانگی مفید و  موثر برای درمان و رفع ترک پاشنه‌ی پا بیان شود که امیدواریم مفید واقع شود.

 

 

 

 

 

دلایل بروز ترک پاشنه پا

اين اختلال به شکل افزايش ضخامت پوست به همراه ترك ها و شقاق هاي عميق و متعدد نمايان مي شود .علاوه بر داشتن ظاهری نامناسب، محيط مناسبي را براي  رشد انواع باكتري ها و قارچ ها فراهم مي کند. گاهی اوقات این ترک ها می‌توانند به خونریزی و درد نیز  منجر شوند.  بروز ترک پا در خانم ها در مقایسه با  آقایان شیوع بیشتری دارد. در صورت بروز ترک در پاشنه پا  زیبایی پاها نیز  تحت تاثیر قرار می گیرد.بنا به این دلایل ،ترک پاشنه در پا همواره به عنوان مشکلی جدی مورد توجه قرار می گیرد.

دلایل متعددی سبب بروز ترک پاشنه پا می شوند که برخی از این دلایل عبارتند از :

 

  1. فشار ناشي از افزايش وزن و چاقي

 

  1. عدم توجه كافي به بهداشت پوست

 

  1. استفاده طولاني مدت از صندل و كفش هاي تابستاني

 

  1. خشكي هوا و فصول سرد كه منجر به خشكي پوست مي گردد

 

  1. يائسگي

 

  1. عوامل ارثی و برخی بيماريها مانند ديابت و اگزما

 

  1. خشکی پوست پا(Xerosis) به عنوان يكي از متداول ترین  دلایل  بروز ترک پاشنه پا

 

  1. راه رفتن مداوم روی فرش، موکت و سطح های زبر

 

  1. مراقبت‌های نادرست از پا و پوشیدن اشتباه انواع کفش

 

  1. رژیم غذایی ناسالم

 

  1. کمبود موادی مانند آهن ،روی ، اسید چرب و امگا ۳

 

۱۲ و به طور کلی هر عاملی که جريان خون را در پا كاهش دهد.

 

 

     علائم و نشانه های ترک خوردگی پاشنه پا

 

  1. وجود لكه‌هاي قرمز و پوسته ‌پوسته شدن: به طور معمول این مورد از اولین علائم و نشانه های ترک خوردگی پاشنه پا محسوب می شود.

 

 

  1. پوسته‌ پوسته شدن (لايه‌لايه شدن) و ترك خوردن پوست : این نشانه معمولاً به دنبال علامت قبلی بروز پیدا می کند. پوست انداختن پاشنه پا و ترک خوردن آن را باید به سرعت درمان کرد.

 

  1. حساس شدن و خارش پوست: خارش پوست به دلیل جمع شدن و کوچک‌تر شدن لایه بیرونی رخ می دهد. این جمع‌شدن شدید پوست موجب کشیده شدن پوست لایه زیرین می‌شود که با خارش همراه است.

 

  1. خون‌ريزي پاشنه پاها: می توان گفت شدیدترین مشکل مربوط به ترک پاشنه پا ،خونریزی و ترشح ترک ها می باشد. بروز این مشکل نشان می‌دهد که ترک‌ها نه تنها روی لایه بیرونی، بلکه روی بافت لایه زیرین پوست نیز تاثیر گذاشته‌اند . در این شرایط  فرد در  معرض خطر عفونت است. در چنین شرایطی استفاده از کفش‌ها و جوراب‌های تنگ و نامناسب  وضعیت را شدیدتر می‌کند.

 

 

 

کفش نامناسب برای ترک پا

 

 

 

 

 

         معرفی  راهکارهای خانگی درمان و رفع ترک پاشنه‌ پا

 

 

  1. برخی افراد عادت دارند که مدام پاهای خود را (به علت وسواس شستشو یا دلایل دیگر) بشویند. در این حالت چربی طبیعی پوست پا برداشته (حتی اگر شست وشو فقط با آب و بدون مواد  شوینده باشد) و پوست خشک شده  و ترک می خورد. در این شرایط توصیه می شود حتی الامکان  از شستن  مداوم  پاها پرهیز کنید . چنانچه بنا به دلایلی مجبور به این کار هستید، حتما بعد از هر بار شست وشو پوست کف پا را را با حوله نرم کاملا خشک کرده و چرب کنید.

 

  1. در نواحی با آب و هوای گرم و خشک بروز خشکی و ترک پوست شایع تر است. استفاده مداوم و منظم  از کرم های مرطوب کننده و چرب برای پوست پا بسیار  کمک کننده باشد.

 

  1. سعی کنید از صابون ها و شوینده هایی استفاده کنید که پوست را کمتر خشک می کند. صابون هایی که در ترکیب آنها جو است یکی از صابون های مفید در این زمینه است.

 

 

  1. در برخی مواقع ترک های پا از کمبود انواع ویتامین ، املاح و اسید های چرب امگا ۳ ناشی می شود. بنابراین داشتن یک رژیم غذایی مناسب بسیار کمک کننده است.

 

  1. راه رفتن بر روی موکت و فرش می تواند منجر به ترک خوردگی پا شود. برای پیشگیری از بروز ترک پا می توانید از جوراب یا دمپایی رو فرشی استفاده کنید.

 

  1. مایعات به میزان کافی بنوشید. با مصرف مایعات از ترک خوردگی پا به دلیل خشکی پوست پیشگیری می کنید.

 

۷.از دیگر عوامل موثر بر پیشگیری از بروز ترک پا استفاده نکردن از آب داغ است.  هنگام حمام رفتن به جای استفاده از آب داغ، از آب ولرم استفاده نمایید. آب داغ پوست پاها و دیگر قسمت های بدن را، بیشتر  خشک می کند.

 

 

   

       روش های خانگی درمان ترک پا

 

 

 

  1. مدت زمان حمام رفتن خود را کم کنید . هرچه مدت طولانی تری در حمام باشید ؛ پوست رطوبت و چربی بیشتری از دست می دهد.

 

  1. هر بار که از حمام بیرون می آیید اولین کاری که باید انجام دهید ،مرطوب کردن پاهای خود توسط کرم مرطوب کننده است. این عمل باعث بهتر جذب شدن کرم می شود.

 

  1. پوست خود را به آرامی بشویید و با حوله نرم خشک کنید. شستشوی پاها با لیف و یا خشک کردن آنها با حوله زبر، پوست شما را خشک تر می کند.

 

  1. به دقت پاهاي خود را بشوييد و هر بار كه از بيرون به خانه می آييد شستشوی پاهای خود را فراموش نكنيد.

 

  1. در برخی موارد ترک کف پا می تواند به علت جنبه های وراثتی باشد. در چنین شرایطی برای برطرف کردن این عارضه لازم است از نرم کننده ها مانند وازلین طبی استفاده شود . استفاده از وازلین برای درمان پاشنه های ترک خورده یکی از راحت ترین ،کم هزینه ترین و در دسترس ترین روشهای درمان ترک پا برای افراد محسوب می شود. بهتر است قبل از استفاده از وازلین پاهای خود را با آب ولرم بشویید. پس از خشک کردن پاها، مقداری وازلین بمالید. روی پاشنه را به کمک جوراب یا پلاستیک بپوشانید. برای تاثیر گذاری مطلوب، این کار را چندین بار تکرار کنید.

 

  1. در اغلب بانوان پس از یائسگی، پوست کف پا ضخیم می شود که به آن کلفتی کف پای دوران یائسگی گفته می شود. چنانچه ضخیم شدن کف پا به دلایلی همچون وراثت و یا دوران یائسگی باشد ، بهبود کامل ترک پا ممکن نیست. در چنین شرایطی می توان با استفاده از کرم های مرطوب کننده و آبرسان ، کف پا را نرم و تا حدودی از خشک شدن و از ترکیدن پوست پیشگیری نمود.

 

 

 

    درمان و رفع ترک پاشنه‌ پا

 

 

  1. استفاده منظم از تركیب گلیسیرین و گلاب در نرم كردن پوست و رفع ترك‌های پا موثر است. برای این کار گلیسیرین و گلاب را به میزان مساوی با هم ترکیب کنید. این ترکیب موجب می شود پوست پاهایتان برای مدت طولانی نرم بماند و شرایط ترک‌ها تحت کنترل باشند. این درمان را برای چند هفته تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

 

 

  1. برای رفع ترک پاشنه پا ، بهتر است سطح پوست را بعد از آغشته کردن به انواع کرم و روغن با جوراب یا پلاستیک بپوشانید تا پوست شما بتواند رطوبت را بیشتر جذب كند و بهبود ترك خوردگی پاشنه پا تسریع یابد. نتیجه این کار را بعد از چند بار تکرار کردن حتما مشاهده خواهید کرد.

 

 

پاشنه پوش برای رفع ترک پاشنه پا

 

 

 

 

  1. یکی دیگر از موارد موثر بر درمان پاشنه های ترک خورده استفاده از روغن ویتامین E است. این روغن پوست را تغذیه می کند و موجب نرمی و لطافت آن می شود. بر حسب شدت و میزان آسیب دیدگی پا ۳- ۴ کپسول ویتامین E را سوراخ کنید. این روغن را بر روی پاشنه پا بمالید و ماساژ دهید.

 

  1. از ترکیب پارافین و کمی روغن خردل برای درمان و رفع ترک ‌کف پا می توانید استفاده کنید. شب تا صبح اجازه دهید این ترکیب روی پاشنه پا بماند. برای کسب نتیجه، لازم است این ترکیب را به مدت ۱۰-۱۵ روز بر روی پاشنه پا استفاده کنید.

 

  1. استفاده از موز برای بهبود ترک پا مفید است. برای این کار موز را بکوبید تا به شکل خمیر شود. پاشنه پا را بشویید. خمیر موز را روی پاشنه بمالید بعد از ۱۰-۱۵ دقیقه پا ها را با آب ولرم شسته و سپس داخل آب سرد غوطه ور کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید.

 

 

 

    دیگر روش های درمان و رفع ترک پاشنه‌ پا

 

 

  1. استفاده از ترکیب وازلین و آبلیمو ،ترکیب موثر دیگری برای درمان و رفع ترک پاشنه‌ پا می باشد. برای این کار در آخر شب هنگام خواب پاهای خود را داخل ظرف آب ولرم و کف صابون قراردهید. بعد از ۱۵ دقیقه پاهای خود را بشویید و خشک کنید. سپس ۱ قاشق چای‌خوری وازلین و ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو را با هم ترکیب کرده و به پاشنه پاها بمالید. این کار را چند روز طبق مقدار و شدت ترک خوردگی پاشنه پا پشت سر هم ادامه دهید.

 

 

درمان ترک پا با آبلیمو

 

 

 

 

 

  1. اگر ترک پاشنه پا در وضعیت بدی بود و نیاز به درمان فوری داشت می توانید از موم پارافین استفاده کنید. در این روش موم پارافین را با کمی روغن نارگیل یا روغن خردل ترکیب کنید . این ترکیب را کمی حرارت دهید تا موم پارافین خوب ذوب شود. قبل از استفاده از موم صبر کنید تا موم از دما بیفتد و به دمای محیط برسد.برای تاثیر گذاری بیشتر ،بهتر است از این ترکیب قبل از خواب و از شب تا صبح بر روی پاشنه پا استفاده کنید. برحسب شدت آسیب، از این ترکیب به مدت   ۱- ۲ هفته استفاده کنید.

 

 

  1. یکی دیگر از ترکیباتی که از آن در جهت رفع ترک پاشنه پا می توانید بهره ببرید، استفاده از لوسیون بومادران است. در روش خانگی تهیه لوسیون بومادران به گل بومادران و گلیسیرین نیاز دارید. در ابتدا ۱ لیوان آب را جوشانده و ۴ قاشق غذا خوری گل بومادران را داخل آن بریزید.با میزان  حرارت کم اجازه دهید دم بکشد و اسانس گل  بومادران خارج شود.سپس محلول را صاف کرده و ۱ قاشق غذا خوری گلیسیرین داخل آن بریزید. این لوسیون را به آرامی بر روی ترک پاشنه پا ماساژ دهید. برای برطرف شدن کامل ترک های پا  لازم است از این لوسیون چندین مرتبه استفاده کنید.

 

  درمان و رفع ترک پاشنه‌ پا با روش های خانگی

 

 

  1. برای برطرف کردن ترک پاشنه پا می توانید از ماست و عسل کمک بگیرید. ۱ فنجان ماست را با ۱ قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و بر روی پاشنه پا بمالید. بهتر است با جوراب یا پلاستیک روی پاشنه را بپوشانید.

 

 

  1. یک عدد موز رسیده را به همراه ۱ قاشق غذاخوری روغن بادام و ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل داخل مخلوط کن بریزید. خمیر بدست آمده را روی پاشنه پا بگذارید.بعد از ۱۰ دقیقه با آب بشویید.

 

  1. گاهی اوقات عفونت های باکتریایی و قارچی موجود بر ترک های سطح کف پا ممکن است موجب مقاوم شدن ترک ها شود. بنابراین برای درمان ترک پا بهتر است ابتدا عفونت ها را از بین ببرید. درمان های آنتی باکتریال، ضد میکروبی و ضد قارچی در ترک های مقاوم ،بر روند درمان و بهبود ترک ها موثرند.

 

  1. استفاده از آب ولرم و نمک یکی دیگر از روش های رفع ترک پاشنه پا می باشد. به مدت ۱۰- ۱۵ دقیقه پا ها را داخل ظرف آب و نمک قرار دهید. سپس پاهای خود را داخل آب سرد قرار دهید.از این روش برای درمان و رفع ترک پاشنه‌ پا و همچنین کاهش درد ناشی از آن می توان بهره برد. حالا پاها را خشک کرده و با وازلین یا ترکیبات گفته شده در بالا چرب کنید. برای برطرف شدن کامل ترک های پا بهتر است روی پاشنه پا را با جوراب یا پلاستیک بپوشانید و این کار را چندین مرتبه انجام دهید.

 

 

 

روش های رفع ترک پاشنه پا

 

 

  1. از میوه هایی نظیر آواکادوو ،آناناس ، پاپایا، موز و … می توان برای برطرف کردن ترک پا استفاده کرد. برای این کار کافی است تکه ای از میوه را بر روی قسمت های ترک خورده پا ماساژ دهید.

 

 

 

 

     سایر روش های خانگی درمان ترک پا

 

  1. برای درمان ترک پا می توانید از آلوئه ورا کمک بگیرید. در این روش ۲-۳ قاشق غذاخوری ژل موجود در برگ آلوئه ورا را با ۱ قاشق چایخوری روغن ویتامین E ترکیب کنید. این ترکیب را بر روی ترک ها بمالید و اجازه دهید خشک شود. سپس پاها را با آب ولرم شتشو دهید.

 

 

درمان ترک پا با آلوئه ورا

 

 

  1. یکی دیگر از ترکیباتی که از آن در جهت رفع ترک پاشنه پا می توانید بهره بگیرید، استفاده از ترکیب آب لیموترش ، نمک، گلیسیرین و گلاب می باشد. برای این کار داخل ظرفی آب ولرم بریزید. ۱ قاشق غذاخوری نمک ، ۸ – ۱۰ قطره آب لیموترش ، ۲ قاشق غذاخوری گلیسیرین و ۱ قاشق مرباخوری گلاب  به آن اضافه کنید. پاهای خود را به مدت ۱۵- ۲۰ دقیقه داخل این ظرف قرار دهید. به کمک سنگ پا، پاشنه را لایه برداری کنید. سپس پاهای خود را آبکشی کنید. حالا ۱ قاشق چایخوری گلیسیرین، ۱قاشق چایخوری گلاب و ۱ قاشق چایخوری آب لیمو ترش را باهم ترکیب کنید. این ترکیب را بر روی پاشنه پا بمالید و جوراب بپوشید و با پلاستیک روی آن را بپوشانید. برای تاثیر گذاری بیشتر ، بهتر است این ترکیب از شب تا صبح روی پاشنه پا بماند.

 

  1. می توانید از ترکیب عسل و شیر برای درمان پاشنه های ترک خورده استفاده کنید. ۱ فنجان عسل را به ۲ فنجان شیر اضافه کنید. این ترکیب را داخل ظرفی بریزید و پاها را به مدت ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید. ۱۰دقیقه منتظر بمانید تا مواد مغذی جذب پوست شوند. سپس به مدت ۱۰ دقیقه پاها را ماساژ دهید. در آخر پاها را با آب ولرم بشویید.

 

 

  راهکارهای خانگی رفع ترک پاشنه پا به کمک  لایه بردارها

 

 

 

  1. بهتر است هرچند وقت يكبار براي از بين بردن و پاک كردن پوست مرده از سطح پاشنه پا از سنگ پا استفاده كنيد، تا پاشنه پا كاملا تميز شود. در کنار آن می توانید از مواد و ترکیبات لایه بردار کمک بگیرید. یکی از این مواد ، سرکه سیب است. ظرفی را پر از آب ولرم کنید. ۱ فنجان سرکه سیب داخل ظرف بریزید. پاهای خود را به مدت ۱۵- ۲۰ داخل آب فرو ببرید. سپس به کمک سوهان یا سنگ پا ، پاشنه پا را لایه برداری کنید.

 

 

لایه برداری پاشنه پا

 

 

 

  1. برای لایه برداری پاشنه پا می توانید از یک اسکراب خانگی استفاده کنید. برای تهیه این اسکراب به ۲- ۳ قاشق غذاخوری آرد برنج، با ۱-۲ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب احتیاج دارید. این مواد بعد از ترکیب شدن باید به صورت خمیر سفت در بیاید. چنانچه ترک پاشنه پا شدید است می توانید به مواد بالا ۱ قاشق غذا خوری روغن بادام یا زیتون اضافه کنید. قبل از استفاده از این خمیر بر روی پاشنه، پا های خود را به مدت ۱۰ دقیقه در آب گرم فرو ببرید تا منافذ پوست باز شود. سپس با کمک این خمیر لایه برداری پوست  پا را انجام دهید.

 

 

  1. از آب لیمو ترش می توانید برای لایه برداری پوست استفاده کنید. آب لیمو ترش، مانند اسیدی ملایم است که می تواند سلول های مرده را از پوست جدا کند. در این روش ، مقداری آب لیمو را داخل ظرف آب ولرم بریزید و پاها را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه داخل ظرف قرار دهید . بعد از مدت گفته شده پاشنه پاها را سنگ پا بکشید و با صابون بشویید. در مرحله آخر با حوله نرم خشک کنید.

 

 

 

دیگر راهکارهای خانگی رفع ترک پاشنه پا به کمک  لایه بردارها

 

 

  1. ظرفی را با آب ولرم تا نیمه پر کنید. کمی شامپو ،نمک معمولی و آبلیمو به آن اضافه نمایید. بعد از ۱۵ دقیقه پا ها را به وسیله سنگ پا یا برس مخصوص اسکراب،لایه برداری کنید.

 

 

 

 

راهکارهای خانگی رفع ترک پاشنه پا

 

 

  1. عسل یکی دیگر از مواردی است که از آن می توانید برای رفع ترک پاشنه پا کمک بگیرید. در این روش داخل یک ظرف آب ولرم بریزید. ۱ فنجان عسل را در آن حل کنید. به مدت ۱۵- ۲۰ دقیقه پاهای خود را داخل این ظرف قرار دهید. بعد از این مدت پاهای خود را به آرامی لایه برداری نمایید.

 

 

  1. می توانید از اسکراب شکر قهوه ای ، روغن زیتون و جوش شیرین کمک بگیرید. این اسکراب برای رفع سلول های مرده ، پاکسازی و سفید تر کردن پوست مفید است. برای تهیه این اسکراب باید شکر قهوه ای ، روغن زیتون و جوش شیرین را به میزان ۱ قاشق غذاخوری از هرکدام داخل ظرفی بریزید و به آن ۲ قطره از هر نوع روغن طبیعی که در دسترس دارید اضافه و ترکیب کنید. این ترکیب را به پاشنه پا بمالید. حدود ۲۰ دقیقه ماساژ دهید. سپس پاها را شسته و خشک کنید. بعد از استفاده از مواد و ترکیبات لایه بردار می توانید برای شستشوی بهتر پا از  لیف کنفی  کمک بگیرید. حتما توجه داشته باشید پس از پایان کار لیف را به خوبی بشویید. بعد از شستشو، پاشنه پا را با کرم مرطوب کننده و آبرسان مناسب چرب کنید.

 

 

در آخر لازم به ذکر است که با دیدن  اولین  نشانه های ترک پاشنه پا، درمان های خانگی ذکر شده را شروع نمایید. همزمان به مصرف آب کافی و رعایت برنامه غذایی مناسب توجه داشته باشید. با رعایت این موارد همواره پاهای نرم ،بدون ترک و زیبا خواهید داشت.

 

 

 

 

       نکات و توصیه هایی درباره درمان و رفع ترک پاشنه‌ پا

 

 

 

  1. در این راهنما درمان‌های خانگی بسیار مفید و کارآمد با موادی که به راحتی در دسترس هستند ارائه شد.با به کارگیری این روش ها و مراقبت های بیشتر از پوست می توانید در جهت بهبود و رفع ترک پاشنه پا اقدام کنید. چنانچه  درمان‌های طبیعی و خانگی موثر واقع نشد ، حتما بايد به سراغ دارو ها و درمان‌هاي شيميايي برويد.

 

 

  1. در استفاده از سنگ پا برای لایه برداری از پوست دقت کنید. در برخی بیماری ها نظیر پسوریازیس در صورت استفاده از سنگ پا، بیماری تشدید می شود. اگر بنا به دلایلی همچون مشکلات عصبی یا دیابت اختلال عروق خونی یا بی حسی در پا دارید در به کار بردن سنگ پا احتیاط  داشته باشید.

 

  1. چنانچه علائم عفونت همچون درد ،قرمزی و یا التهاب و تورم در محل ترک را مشاهده کردید لازم است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. همچنین  افراد مبتلا به دیابت در صورت مشاهده ترک پا باید به پزشک مراجعه نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.8/5 - (9 امتیاز)