مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۵:۰۵:۵۶ ساعت:     
 پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 28 March 2024 میلادی  و   18 رمضان 1445 قمری
4615
10 سپتامبر 2021

درباره زنبور عسل حقایق شگفت انگیز زیادی  وجود دارد که در این مطلب از سایت رنگ وارنگ قصد داریم کمی به این موضوع بپردازیم.زنبور عسل honey bee متعلق به گروه حشرات و راسته پرده بالان است. زنبور عسل تنها حشره اجتماعی است که تا حدی توسط انسان اهلی می شود و تنها حشره ای است که برای انسان غذا تولید می کند. زنبورهای عسل یکی از بهترین گرده افشان های محصولات زراعی و گیاهان وحشی و غیره محسوب می شوند. آن ها تنها حشراتی هستند که برای انسان مزایای فراوانی را به ارمغان می آورند.

درباره زنبور عسل

به پرورش زنبور عسل معمولا زنبورداری گفته می شود که در واقع نگهداری مستمر از کلنی های زنبور عسل به شمار می آید. در ادامه این مطلب حقایق جالب و خواندنی از زنبور عسل را از سایت رنگ وارنگ با شما عزیزان به اشتراک می گذاریم.

دانستنی هایی درباره زنبور عسل

۱. زنبورها در دمای ۱۰ درجه سانتیگراد فعالیت خود را شروع کرده و در دمای کمتر از ۸ درجه سانتیگراد فعالیتی ندارند. بهترین و مناسب ترین دما برای فعالیت این حشره دمای ۱۶ الی ۳۲ درجه سانتیگراد می باشد

۲. زنبور عسل دارای ۶ پا، دو چشم مختلط که هر کدام حاوی هزاران لنز کوچک هست، ۳ چشم ساده در بالای سر، ۲ جفت بال، شکم و محل نگهداری شهد می باشد.

۳.  یک کندوی زنبور عسل honey bee دارای ۶۰۰۰۰ – ۲۰۰۰۰ زنبور عسل است که شامل یک  زنبور ملکه ، چند صدهزار زنبور نر و چندین هزار زنبور کارگر می باشد.

۴. زنبور عسل هنگام پرواز، بالهایش را حدود ۲۰۰ بار در ثانیه تکان می دهد و با سرعت تقریبی ۳۰ کیلومتر در ساعت  و به طور متوسط ۵۰۰ متر در دقیقه پرواز می کند.

۵. زنبور عسل قدرت بویایی بالایی دارد به طوری که توانایی دارد میان شهد انواع گلها، تفاوت  قائل شود. حتی می تواند تشخیص دهد که گل دارای شهد است یا گرده.

درباره زنبور عسل

۶. وزن یک زنبور عسل کارگر تقریبا ۸۰ میلی گرم است ، یعنی ۱۲ زنبور کارگر، تقریبا یک گرم وزن دارند. هر زنبور نر وزنی حدود ۱۰۰ میلی گرم دارند یعنی وزن ۱۰ زنبور نر حدود ۱ گرم می باشد. هر ملکه در حال فعالیت ، وزنی حدود ۲۵۰ میلی گرم دارد؛ در نتیجه وزن  هر ۴ ملکه ۱ گرم است.

۷. بیشتر جمعیت یک کندو را زنبور های کارگر تشکیل می دهند. زنبورهای کارگر، ماده هستند و عمر آنها در فصل کار بیشتر از ۶ هفته نیست.

۸. هفت فرآورده زنبور عسل شامل عسل ، موم ، عسلک ، ژل رویال ، بره موم ، گرده گل  و زهر می باشد و از نظر بهداشتی و دارویی اهمیت بالایی دارد.

حقایقی درباره زنبور عسل

۹. عسل تنها ماده غذایی است که آنتی اکسیدان پینوسمبرین (pinocembrin) دارد. این آنتی اکسیدان در بهبود  عملکرد مغز تاثیر گذار است. همچنین تنها ماده غذایی که مواد لازم برای ادامه زندگی از جمله  کربوهیدرات، ویتامین ها ، آنزیم ها، مواد معدنی و آب را  دارد ، عسل است. این موضوع ندارد.

۱۰. ژل رویال که با اسامی  ژل سلطنتی و  ژل ملکه زنبور عسل معروف است  ، ترشحات سفید رنگی است که از غدد هیپوفارِنکس و فک پایینی زنبورهای کارگر تولید می شود.

۱۱. رنگ، مزه و طعم عسل تنها تحت تاثیر نوع گلهایی است که زنبور از آنها شهد ها جمع آوری می کند و نژاد زنبور هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد.

درباره زنبور عسل

۱۲. زنبور عسل در دمای پایین تر از  8 درجه بالای صفر نمی تواند پرواز کند ؛ زیرا ماهیچه هایی که بال های زنبور عسل را به حرکت در می آورد در دماهای پایین فلج می شود.

 13. زنبور عسل به اندازه نصف وزن خود  یعنی در حدود ۴۰ میلی گرم در هر بار، گرده گل  یا شهد گل حمل می کند.

۱۴. هر زنبور عسل در هربار خروج از کندو از حدود ۵۰ – ۱۰۰ گل، بازدید می کند و روزانه تقریبا ۱۰ دفعه از کندو بیرون می رود.

۱۵. از هر ۳ گرم شهدی که زنبور عسل از روی گلها جمع آوری می کند در کندو آن را غلیظ کرده و آن را تبدیل به ۱ گرم عسل می کند.

۱۶. میزان مصرف گرده گل یک کلنی زنبور، در حدود ۲۵ الی ۳۵ کیلوگرم می باشد.

۱۷. یکی از شگفتی های زندگی  زنبور عسل،  میزان تخم گذاری ملکه است. زنبور ملکه در روز،  حداکثر ۳۰۰۰ تخم می گذارد که در دنیای جانوران یک رکورد به حساب می آید. تغذیه منحصر به فرد ملکه می تواند علت آن باشد.

درباره زنبور عسل و زندگی آن

۱۸. زنبور عسل تاثیر مهمی در اکوسیستم دارد به گونه ای که  در حدود یک سوم غذایی که انسان ها مصرف می کنند در اثر گرده افشانی زنبور ها تامین می شود.

۱۹. تعداد کروموزوم های زنبور ملکه و کارگران هر کدام ۳۲ عدد و تعداد کروموزوم های زنبور نر فقط ۱۶ عدد است. کروموزوم ها ویژگی ارثی را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کنند.

۲۰.زنبورهای کارگر در زمانی که احساس خطر می کنند؛ نیش می زنند و با نیش زدن، خودشان نیز می میرند.

۲۱. زنبور عسل توانایی فوق العاده دقیقی در سنجش گرما دارد به گونه ای که حتی تغییرات ۲ / ۰ درجه گرما را می تواند به راحتی متوجه شود. به کمک همین توانایی است که  زنبور عسل می تواند  در بهار و تابستان ، حرارت داخل کندو را  در دمای ۳۵ درجه ثابت نگه دارد.

۲۲. ژل رویال royal jelly موجود در حجره های زنبور ملکه در مقایسه با ژل رویال موجود در حجره های زنبور کارگر مرغوبیت بیشتری دارد.

۲۳. ارزش غذایی گرده گل های مختلف برای زنبور ها یکسان نیست، به عنوان مثال بهترین گرده متعلق به گل بیدمشک است.

درباره زنبور عسل

۲۴. زنبور ملکه می تواند چیزی در حدود ۶ – ۸ سال عمر  کند با این حال تقریبا پس از ۲ سال زندگی، کارآمدی خود را از دست می دهد و دیگر نمی تواند با قدرت، به کلنی رسیدگی کند.

 25. زنبور ملکه در طول عمر خود فقط یک بار جفت گیری می کند و اسپرم دریافتی تا حدود ۶ سال در کیسه اسپرم ملکه به شکل سالم و نیمه فعال باقی می ماند . این موضوع یکی دیگر از شگفتی های زندگی زنبور عسل و از موارد استثنایی حیات جانوران است.

درباره  زنبور عسل و شگفتی های آن

۲۶.زنبور عسل برای اینکه بتواند نیش بزند باید شکم خود را ۹۰ درجه بچرخاند. بنابراین زنبور هایی که شکم پُری دارند نمی توانند نیش بزنند.

۲۷. ملکه تخم هایی به وزن ۵/۰ میلی گرم می گذارد؛  یعنی وزن ۲۰۰۰ عدد تخم، فقط یک گرم می شود. این تخم ها ۷۲ ساعت (۳ روز) بعد از گذاشته شدن ، باز شده و لارو سفید رنگ هلالی شکلی به وزن ۳/۰ میلی گرم از آن خارج می شود.

۲۸.زنبور ملکه به عنوان فرد اول کندو شناخته می شود.  ملکه ، شکمی بلند و کشیده دارد . بال های آن نسبت به شکم کوتاه است. ملکه ، سبد گرده ندارد چون هیچ وقت برای جمع آوری گرده گل از کندو بیرون نمی رود. نیش زنبور ملکه با زنبوران کارگر تفاوت دارد. نیش ملکه  صاف و بلند تر  بوده و خار کمتری دارد. در باره زنبور ملکه نکته جالب دیگر این است که ملکه توانایی تولید موم ندارد.

امیدواریم با مطالعه این مطلب درباره زنبور عسل اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید. خوشحال می شویم دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید.

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.8/5 - (12 امتیاز)