مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۲۰:۰۹:۳۵ ساعت:     
 پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 28 March 2024 میلادی  و   18 رمضان 1445 قمری
5491
24 مارس 2020

کووید ۱۹ یا بیماری کرونا ویروس یک بیماری عفونی است که توسط ویروس جدیدی ایجاد شده است. این بیماری در اوایل دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان گزارش و شیوع پیدا کرد و تا امروز اکثر مناطق دنیا را درگیر کرده و آمار مبتلایان به این  ویروس روندی صعودی پیدا کرده است.

 میزان شیوع این ویروس در جهان تا اندازه ای است که در ۱۱ مارس  2020 سازمان جهانی بهداشت درباره تغییر وضعیت این ویروس از اپیدمی Epidemic به شرایط پاندمی Pandemic هشدار داد. افراد مسن و افراد دارای مشکلات پزشکی اساسی مانند فشار خون بالا ، مشکلات قلبی یا دیابت و افراد با نقص سیستم ایمنی بیشتر احتمال دارد به بیماری جدی مبتلا شوند. در ادامه با حقایقی درباره کرونا ویروس Coronaviruses  طبق آخرین نظرات و یافته های سازمان بهداشت جهانی world Health organization همراه شوید. پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب تا پایان را از دست ندهید.

شرایط پاندمی  کرونا ویروس کووید ۱۹

سوالات متداول درباره کووید ۱۹

۱. علائم ابتلا به ویروس COVID-19 چیست؟

شایع ترین علائم بیماری کروناویروس  کووید ۱۹ تب ، خستگی و سرفه خشک است. برخی از بیماران ممکن است درد ، احتقان بینی ، آبریزش بینی ، گلودرد ، سرگیجه ، سر درد و یا اسهال داشته باشند . این علائم معمولاً خفیف است و به تدریج شروع می شود. به تازگی برخی تحقیقات نشان داده  از دست دادن اشتها و حس بویایی می تواند از دیگرعلائم ابتلا به ویروس کرونا باشد. پروفسور نیرمال کومار، فوق تخصص گوش، حلق و بینی در انگلیس می‌گوید؛ بینی اصلی ترین محل ورود ویروس کرونا به داخل بدن است. وی افزود: در بسیاری از بیماران جوان که علایم مشخصی نظیر تب بالا و سرفه از خود بروز نداده اما اشتها و حس بویایی خود را از دست می‌دهند. این مساله نشان می‌دهد که ویروس از طریق بینی وارد بدن آنها شده است.

علائم ابتلا به کووید ۱۹

در موارد خفیف ، علایم بیماری کرونا ویروس Coronavirus disease مشابه بیماری سرماخوردگی است و گاهی به اشتباه آنفولانزا تشخیص داده می شود. اما با گذشت چند روز سرفه های شدید ،تب بالا ،درد و ضعف بدن به آن اضافه می شود. در موارد حاد کلیه ها و دستگاه تنفسی فرد درگیر می شود.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، تدروس ادهانوم می گوید : «موارد نسبتا کمی را از کرونا در کودکان می‌بینیم. برای درک علت این موضوع باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود.»

البته باید در نظر داشت که کودکان به طور کامل از ابتلا به این بیماری مصون نیستند و این دسته از گروه سنی هم نیاز به رعایت نکات بهداشتی و مراقبت دارند.

لازم به ذکر است که برخی از افراد آلوده به ویروس می شوند اما علائمی ندارند و فقط ناقل این ویروس هستند.

درباره کرونا ویروس

۲. روش تشخیص ویروس COVID-19 چیست؟

ممکن است علائم بیماری کرونا با بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا اشتباه گرفته شود. تشخیص قطعی ابتلا به ویروس COVID-19 در بیماران مشکوک مبتلا به ویروس کرونا از طریق بررسی های آزمایشگاهی و سی تی اسکن ریه ها یا گرافی قفسه صدری CXR انجام می شود. البته  CT scanریوی بسیار دقیق تر از گرافی قفسه صدری است.

تشخیص درباره کرونا ویروس کووید ۱۹

۳. روش انتقال ویروس کرونا (کووید ۱۹) چگونه است؟

ویروس ایجاد COVID-19 عمدتا از طریق تماس با قطرات تنفسی (قطرات خارج شده از بینی و دهان با سرفه و عطسه  از فردی به فرد دیگرمنتقل می شود. بنابراین کرونا ویروس عمدتا از طریق تماس با قطرات تنفسی  و نه از طریق هوا منتقل می شود. به همین دلیل مهم است که بیش از ۱ متر از فردی که بیمار است ، فاصله بگیرید.

تماس و لمس سطوح آلوده به ویروس یکی دیگر از روشهای انتقال ویروس کرونا است.

۴. آیا می توان CoVID-19 را از فردی گرفت که علائمی ندارد؟

خطر ابتلا به COVID-19 از طرف افراد بدون هیچ علائمی بسیار پایین است. با این حال ، بسیاری از افراد مبتلا به کووید ۱۹  فقط علائم خفیفی را تجربه می کنند. این امر به ویژه در مراحل اولیه بیماری صادق است. بنابراین گرفتن ویروس کرونا از کسی که مثلاً فقط سرفه خفیف داشته باشد و احساس بیماری نداشته باشد ، ممکن است.

۵. آیا امکان ابتلا به ویروس  COVID-19 از مدفوع فرد مبتلا به این بیماری وجود دارد؟

خطر ابتلا به کووید ۱۹ از مدفوع فرد آلوده کم است. در حالی که تحقیقات اولیه نشان می دهد که ویروس ممکن است در برخی موارد در مدفوع وجود داشته باشد ولی راه  اصلی انتقال این ویروس محسوب نمی شود. برای کاهش خطر توصیه می شود دست ها را بعد از رفتن به توالت و همچنین قبل از غذا خوردن به صورت صحیح شسته شوند.

۶. چقدر احتمال دارد که COVID-19 را بگیرم؟

این خطر بستگی به جایی دارد که شما در آن قرار دارید  .مسلما اگر در مناطقی زندگی می کنید که کرونا ویروس در آن شیوع پیدا کرده ، خطر ابتلا  افراد به COVID-19 بیشتر است.

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری کروناویروس رعایت توصیه های بهداشتی ،رعایت  فاصله اجتماعی و کاهش تردد و خروج از منزل توصیه می شود.

درباره کرونا ویروس کووید 19

۷. مدت زمان نهفتگی یا کمون برای COVID-19 چقدر است؟

 دوره نهفتگی یا کمون به معنی زمان ابتلا به ویروس و شروع علائم بیماری است . بیشترین تخمین دوره نهفتگی برای کووید ۱۹ بین ۱تا۱۴  روز است ، که معمولاً در حدود پنج روز است.

۸. آیا انسان از یک منبع حیوانی می تواند به COVID-19 آلوده شود؟

Coronaviruses یک خانواده بزرگ ویروس است که در حیوانات رایج است. منابع جانوری احتمالی کووید ۱۹ هنوز تأیید نشده است.

اما برای محافظت از خود در هنگام بازدید از بازار حیوانات زنده ، از تماس مستقیم با حیوانات و سطوح در تماس با حیوانات خودداری کنید . همچنین از مصرف محصولات حیوانی خام یا پخته نشده خودداری کنید واز پخت کامل آنها مطمئن شوید.

۹. آیا امکان ابتلا به  کووید ۱۹ از حیوان خانگی وجود دارد؟

در حالی که تا امروز دو نمونه از آلوده شدن سگ به ویروس کووید ۱۹ در هنگ کنگ وجود داشته است ، تاکنون هیچ مدرک دیگری مبنی بر انتقال  بیماری کووید ۱۹ از سگ ، گربه یا هر حیوان خانگی وجود ندارد ؛ با این حال احتیاط شرط عقل است.

در ۷ آوریل ۲۰۲۰ خبری مبنی بر ابتلا یک ببر در یکی از باغ وحش های نیویورک منتشر شد.

برای محافظت از خود ، توصیه می شود مرتباً دست های خود را با آب و صابون بشویید. با این کار خود را در برابر باکتری های شایعی مانند ای کولای و سالمونلا که بین انسان و حیوان مشترک هستند ،نیز مصون نگه می دارید.

انتقال ویروس کووید ۱۹ از حیوانات خانگی

۱۰. آیا واکسن آنفولانزا می تواند از افراد در برابر COVID-19 محافظت کند؟

خیر ، واکسن های دیگر نمی توانند افراد را از ابتلا به بیماری کروناویروس مصون نگه دارند و تا کنون هم واکسن کووید ۱۹ تولید نشده است.

نکاتی درباره کووید ۱۹

۱۱. چه مدت ویروس COVID-19  روی سطوح زنده می ماند؟

هنوز مشخص نیست که چه مدت ویروس ناشی از COVID-19 بر روی سطوح زنده مانده است .اما به نظر می رسد مانند سایر کورونا ویروس ها رفتار می کند.  مطالعات نشان می دهد كه كوروویروسها می توانند برای چند ساعت تا چند روز روی سطوح باقی بمانند. این ممکن است در شرایط مختلف (به عنوان مثال نوع سطح ، دما یا رطوبت محیط) متفاوت باشد.

اگر فکر می کنید ممکن است سطحی آلوده باشد ، آن را با مواد ضد عفونی کننده ساده تمیز کنید تا ویروس را از بین ببرد و با این کار از خود و دیگران محافظت کنید.  دستان خود را با دستمال حاوی الکل تمیز کنید یا آنها را با آب و صابون بشویید. از لمس چشم ، دهان و بینی خودداری کنید.

 کرونا ویروس  کووید ۱۹

۱۲. آیا coronavirus روی افراد مسن تأثیر می گذارد یا افراد جوان نیز مستعد هستند؟

افراد در هر سنی می توانند توسط ویروس کرونا آلوده شوند . افراد مسن و افراد با شرایط پزشکی  خاص نظیر ابتلا به آسم، دیابت، بیماری های قلبی، نقص سیستم ایمنی در معرض ابتلا به بیماری ویروس به شدت آسیب پذیرتر باشند. همچنین افراد با سن بالای ۵۰ سال در معرض آسیب بیشتری هستند.

رییس سازمان بهداشت جهانی در ۲۰ مارس  2020 در پیامی به جوانان هشدار داد. ایشان گفتند: «امروز برای جوانان پیام دارم؛ شما شکست ناپذیر نیستید ، این ویروس میتواند موجب بستری شدن شما در بیمارستان شود. ممکن است هفته ها طول بکشد یا حتی شما را بکشد. حتی اگر خودتان هم مریض نشوید انتخاب هایی که در مورد مکان هایی که می روید ، میتواند تفاوت مرگ و زندگی برای شخص دیگر باشد.»

سازمان بهداشت جهانی WHO به افراد در هر سنی توصیه می كند كه برای محافظت از خود در برابر ویروس اصول بهداشتی را رعایت کنند.

درباره بیماری کروناویروس Coronavirus disease

بیماری کروناویروس کووید ۱۹

۱۳. آیا باید نگران مبتلا شدن به COVID-19 باشم؟

بیماری ناشی از عفونت کووید ۱۹ به ویژه در کودکان و بزرگسالان خفیف است. با این حال ، این می تواند یک بیماری جدی ایجاد کند: از هر ۵ نفری که گرفتار آن هستند ، ۱ مورد نیاز به مراقبت در بیمارستان دارد. بنابراین بسیار طبیعی است که مردم نگران این باشند که شیوع کووید ۱۹چه تأثیری بر روی آنها و عزیزانشان بگذارد.

بنابراین بهتر است برای کاهش نگرانی های خود و پیشگیری از ابتلا به ویروس  کویید ۱۹ اقداماتی را انجام دهید.  مهمترین و مهمترین این اقدامات ، شستشوی منظم و کامل و بهداشت تنفسی مناسب است. ثانیا ، آگاه باشید و از توصیه های مقامات بهداشت محلی ، از جمله محدودیت هایی که برای مسافرت ، رفت و آمد و حضور در اجتماعات در نظر گرفته شده است ، پیروی کنید.

۱۴. آیا بسته های پستی می توانند به ویروس COVID-19 آلوده باشند؟

دکتر Amesh Adalja از سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: «شرایط محیطی و دمای نگه داری و جابجایی بسته‌های پستی برای زنده ماندن ویروس‌ها مساعد ارزیابی نمی‌شود و این نگرانی بی مورد است. »

اما بهتر است تا انجام تحقیقات کامل تر نکات بهداشتی را در هنگام دریافت بسته های پستی رعایت کنید.

۱۵. آیا دستگاه های خشک کن  حرارتی در از بین بردن ویروس کرونا موثر هستند؟

خیر، در از بین بردن  و کشتن کرونا ویروس تاثیری ندارد . برای محافظت از خود در برابر کووید ۱۹ ، شما باید مرتباً دستان خود را با دستمال حاوی الکل تمیز کنید یا آنها را با آب و صابون به مدت حداقل۲۰ ثانیه بشویید . پس از تمیز کردن دستان ، باید آنها را با استفاده از حوله های کاغذی یا یک خشک کن هوا کاملاً خشک کنید.

نکات حقیقی درباره کرونا ویروس

۱۶. آیا خوردن سیر می تواند به جلوگیری از  ابتلا به بیماری کرونا  کمک کند؟

سیر یک ماده غذایی سالم است که ممکن است خاصیت ضد میکروبی داشته باشد. با این حال ، هیچ شواهدی در وضعیت همه گیری فعلی این بیماری در دست نیست که نشان دهد خوردن سیر ، مردم را از کورونا ویروس جدید محافظت می کند.

تاثیر سیر بر روی  کووید ۱۹ COVID-19

۱۷. آیا یک لامپ فرا بنفش( UV ) می تواند ویروس کرونا را از بین ببرد؟

لامپ های UV نباید برای استریل کردن دستها یا دیگر مناطق پوست استفاده شوند زیرا اشعه ماوراء بنفش می تواند باعث تحریک ، خارش و التهاب پوست شود.

۱۸. آیا COVID-19 همان SARS است؟

خیر. ویروس ناشی از COVID-19 و ویروسی که باعث شیوع سندرم شدید تنفسی حاد شدید (SARS) در سال ۲۰۰۳ شد ، از نظر ژنتیکی با یکدیگر مرتبط هستند ، اما بیماریهای ناشی از آنها کاملاً متفاوت است.

۱۹. آیا آنتی بیوتیک ها در جلوگیری از ابتلا یا درمان COVID-19 مؤثر هستند؟

کووید ۱۹ ناشی از ویروس است ، بنابراین آنتی بیوتیک ها بر روی آن مؤثر نیستند و نباید از آنتی بیوتیک ها به عنوان ابزاری برای پیشگیری یا درمان کووید ۱۹ استفاده شود. با این حال اگر فردی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بستری شود ممکن است به دلیل احتمال عفونت مشترک باکتریایی، آنتی بیوتیک هم تجویز شود.

آنتی بیوتیک و کرونا ویروس کووید ۱۹

۲۰. آیا واکسن ، دارو یا درمانی برای COVID-19 وجود دارد؟

تا امروز هنوز هیچ واکسن و هیچ دارویی برای جلوگیری و یا درمان COVID-2019 ساخته نشده است. ویروس آنقدر جدید و متفاوت است که به واکسن خاص خود نیاز دارد . واکسنهای احتمالی و برخی از درمان های دارویی در مرحله تحقیق هستند. محققان در تلاشند تا واكسن علیه ویروس کرونای جدید را  تهیه کرده و مورد آزمایش قرار دهند .

با این حال ، افراد آلوده به ویروس باید برای تسکین و درمان علائم ، مراقبت های لازم را انجام دهند. افراد مبتلا به بیماری جدی باید در بیمارستان بستری شوند. بیشتر بیماران به لطف مراقبت حمایتی بهبود می یابند.

کرونا ویروس و دیگر حقایق آن

۲۱. آیا دست دادن و روبوسی موجب انتقال بیماری می شود ؟

بله با دست دادن و روبوسی امکان انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر وجود دارد.

۲۲. اسکنرهای حرارتی ( تب سنج ) در تشخیص افراد آلوده به کروناویروس جدید چقدر مؤثر هستند؟

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افرادی که تب ایجاد کرده اند (یعنی درجه حرارت بالاتر از حد طبیعی بدن است) به دلیل عفونت با کروناویروس جدید موثر هستند.

با این حال ، آنها نمی توانند افرادی را که آلوده هستند و هنوز به تب مبتلا نیستند ، تشخیص دهند.  این امر به این دلیل است که بین ۲ تا ۱۰ روز طول می کشد تا افرادی که آلوده می شوند بیمار شوند و دچار تب شوند.

اسکنرهای حرارتی و تشخیص ابتلا به  کووید ۱۹

۲۳. آیا اسپری کردن الکل یا کلر در بدن می تواند کروناویروس جدید را از بین ببرد؟

خیر. اسپری کردن الکل یا کلر در بدن شما ویروس هایی را که از قبل وارد بدن شما شده اند ، از بین نمی برد. پاشیدن چنین موادی می تواند برای لباس یا غشاهای مخاطی (یعنی چشم ، دهان) مضر باشد. توجه داشته باشید که هم الکل و هم کلر می توانند برای ضد عفونی کردن سطوح مفید باشند ، اما لازم است طبق توصیه های مناسب از آنها استفاده شود.

۲۴. ویروس COVID-19 در مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب قابل انتقال است؟

طبق شواهد  ، ویروس کووید ۱۹می تواند در همه مناطق ، از جمله مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب منتقل شود.

سایر نکات درباره کرونا ویروس جدید

۲۵. آیا بیماری کووید ۱۹ میتواند از طریق گزش پشه منتقل شود؟

تا به امروز هیچگونه اطلاعات و مدرکی مبنی بر انتقال کووید ۱۹ توسط پشه ها وجود ندارد.  یافته ها و تحقیقات تا  امروز نشان داده که  COVID-19 یک ویروس تنفسی است که از طریق قطرات ایجاد شده در هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده ، یا از طریق قطرات بزاق یا ترشحات بینی پخش می شود.

انتقال ویروس COVID-19کووید ۱۹ با گزش پشه

۲۶. آیا شستشوی مداوم بینی با محلول نمک می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونای جدید جلوگیری کند؟

خیر. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد شستشوی مداوم بینی با محلول نمک از ابتلای افراد به ویروس کرونای جدید جلوگیری کرده است.

برخی مشاهدات محدود وجود دارند که نشان می‌دهند شستشوی مداوم با محلول نمک می‌تواند به بهبود سریع‌تر سرماخوردگی معمولی کمک کند. اما شستشوی مداوم بینی علائم پیشگیری از عفونت‌های تنفسی را نشان نداده است.

۲۷. آیا هوای سرد و برف می‌تواند ویروس کووید ۱۹ را نابود کند؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد هوای سرد می‌تواند ویروس کرونای جدید یا هر بیماری دیگری را نابود کند. دمای عادی بدن انسان، صرفنظر از دما یا هوای بیرون، در حدود ۳۶.۵ تا ۳۷ درجه سانتیگراد است.

درباره کووید ۱۹

توصیه های کلی استاندارد سازمان بهداشت جهانی برای کاهش ابتلا به ویروس COVID-19

از آخرین اطلاعات در مورد شیوع بیماری کروناویروس ، موجود در وب سایت WHO و از طریق مرجع بهداشت عمومی ملی و محلی خود آگاه باشید. بیشتر افرادی که به این ویروس آلوده می شوند ، دچار بیماری خفیف می شوند و بهبود می یابند ، اما این بیماری برای دیگران شدیدتر است. با انجام موارد زیر از سلامتی خود مراقبت کرده و از دیگران محافظت کنید.

۱.  همبستگی ، کلید شکست کووید ۱۹ است.

۲. مرتباً دستان خود را با دستمال حاوی الکل تمیز کنید یا آنها را با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویید. این کار باعث از بین رفتن ویروس هایی می شود که ممکن است روی دستان شما باشد.

۳. حداقل فاصله ۱ متری (۳ فوت) بین خود و هر کس که سرفه می کند یا عطسه می کند ، حفظ کنید.

۴. اطمینان حاصل کنید که شما و اطرافیان ، بهداشت تنفسی را رعایت می کنید؛ این به معنای پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه یا عطسه است .

بهداشت تنفسی  درباره کرونا ویروس کووید ۱۹

۵. قبل و بعد از استفاده از ماسک حتما دست های خود را محلول الکلی یا آب و صابون تمیز کنید. نکته مهم درباره استفاده صحیح از ماسک این هست که زمانی که  فرد بیمار است باید قسمت رنگی به سمت بیرون باشد که میکروب ها بیرون نروند و زمانی که سالم هستید سمت سفید رنگ ماسک باید بیرون باشد تا میکروب وارد بدن نشود. در نهایت ماسک  را بعد از استفاده در سطل دربسته بیندازید.

دیگر توصیه های سازمان بهداشت جهانیWHO

۶. از لمس و تماس دست ها با چشم ، بینی و دهان خودداری کنید. چون دستها بسیاری از سطوح را لمس می کنند و می توانند به ویروس آلوده شوند و پس از آلوده  شدن می توانند ویروس را به چشم ، بینی و یا دهان منتقل کنند.

۷. چنانچه احساس ناخوشایندی داشتید و علائمی داشتید  در خانه بمانید و از دستورالعمل های بهداشتی محلی خود پیروی کنید.

۸. از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنید. اگر علائمی مانند سرفه ، تب و تنگی نفس دارید رعایت این نکته اهمیت بیشتری پیدا می کند.

۹. مراقب سلامت روان خود باشید.

۱۰. حمایت از سایر افراد جامعه می تواند به همان اندازه که به آنها کمک می کند ، به شما کمک کند.

توصیه هایی درباره کووید ۱۹

۱۱. استفاده از ماسک برای تمام افرادی که دچار علائم تنفسی شده اند به منظور کاهش میزان انتقال ویروس به سایرین توصیه می شود.

 12. اگر دچار تب ، سرفه و مشکل در تنفس هستید ، سریعاً به دنبال  دریافت مراقبت های پزشکی باشید ؛ زیرا این امر ممکن است به دلیل عفونت تنفسی یا بیماری جدی دیگر باشد. قبل از مراجعه به مراکز پزشکی با مراکز درمانی معرفی شده برای ارائه خدمات با شماره ها و یا مراکزی که اطلاع رسانی شده تماس بگیرید. این کار به جلو گیری از شیوع بیشتر ویروس  و سایر عفونت ها و همچنین ارائه خدمات بهتر کمک می کند.

توصیه هایی برای سالم ماندن در خانه در روز های قرنطینه

قرنطینه خانگی موضوعی است که این روزها از طرف مسئولین کشور و نظام سلامت به مردم توصیه می شود. هدف از قرنطینه خانگی پیشگیری از انتقال ویروس و جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس  در این روزهایی است که هر روز بر شمار افراد مبتلا به بیماری کرونا افزوده می شود. طبیعی است در این روزها نگران باشید و احساس استرس و دلهره داشته باشید. اما رعایت  نکات و دستورالعمل های ارائه شده می تواند به شما در گذراندن بهتر این روزها و حفظ سلامتی افراد در زمان قرنطینه خانگی بیشتر کمک کند.

قرنطینه خانگی و کووید ۱۹

۱. یک رژیم غذایی سالم و مغذی را دنبال کنید و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید. 

۲. به مراقبت از سلامت جسمی و روحی خود ادامه دهید.

۳. تا می توانید استرس را از خود دور کنید. استرس علاوه بر اینکه موجب پایین آمدن سیستم ایمنی افراد می شود می تواند  بر تصمیم گیری صحیح  و مطلوب تاثیر منفی بگذارد.

۴. مصرف الکل خود را محدود کرده و ازآشامیدن  نوشیدنی های قندی پرهیز کنید.

۵. سیگار نکشید. سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به بیماری را در افراد افزایش دهد.

۶. به موسیقی گوش کنید.

۷. بازی کنید و با انجام بازی های مختلف خود و افراد خانه را سرگرم کنید.

۸. ورزش یوگا یکی دیگر از مواردی است که در زمان قرنطینه خانگی و کمک به کاهش استرس توصیه می شود.

سایر توصیه ها

۹. از تماس نزدیک با  افرادی که سرفه و عطسه می کنند خودداری کنید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

۱۰. مطالعه کتاب یکی دیگر از مواردی است که در این روزها پیشنهاد می شود.

۱۱. اگر رهنمودهای محلی یا ملی شما اجازه می دهد به بیرون بروید ، کمی پیاده روی کنید در حالی که فاصله ایمن را از دیگران حفظ می کنید.

۱۲. چنانچه  نمی توانید خانه را ترک کنید ، یک فیلم ورزشی آنلاین پیدا کنید و همراه با آن ورزش کنید.

۱۳. اگر در خانه مشغول کار هستید ، اطمینان حاصل کنید که برای مدت طولانی در همان وضعیت قرار ندارید. هر ۳۰ دقیقه یک بار استراحت کنید.

۱۴. چنانچه پیگیری اخبار و دریافت اطلاعات متعدد باعث اضطراب شما می شود، زیاد اخبار را دنبال نکنید. کافیست اطلاعات خود را ۱یا ۲ بار در روز از منابع معتبر دریافت کنید.

۱۵. در صورتی که  استرس دارید می توانید با افرادی که می شناسید و به آنها اعتماد دارید در این باره صحبت کنید.

۱۶. اگر شما در خانه مراقب یک شخص بیمار نیستید ، دیگر نیازی به استفاده از ماسک ندارید.  کمبود ماسک در سرتاسر جهان وجود دارد ، بنابراین WHO از مردم می خواهد که عاقلانه از ماسک استفاده کنند.  لطفا استفاده از این ماسک ها را برای کادر درمان و مراقبین سلامت  که در  خط مقدم مبارزه با ویروس کویید ۱۹ هستند در اولویت قرار دهید.

کادر درمان و مبارزه با درباره کرونا ویروس کووید ۱۹

سخن آخر

در پایان لازم است مجددا یادآوری کنم که مؤثرترین راه های محافظت از خود و دیگران در برابر کووید ۱۹ و کرونا ویروس این است که مرتباً دست های خود را به روش صحیح  تمیز کنید. دهان و بینی خود را در هنگام سرفه و عطسه بپوشانید. از رفت و آمد های غیر ضروری و سفر پرهیز کنید . فاصله اجتماعی مناسب را حفظ کنید و در نهایت  با خود مراقبتی و قرنطینه خانگی از ابتلا به ویروس کرونا و شیوع آن پیشگیری کنید.

امیدواریم هر چه زودتر ویروس کرونا در سراسر جهان  ریشه کن شود و زندگی به روال عادی برگردد. با آرزوی سلامتی و تندرستی برای همه مردم جهان به ویژه هم وطنان عزیز، پزشکان ، پرستاران، کادر درمان و مراقبین سلامت کشورم.

چنانچه نظر یا پیشنهادی درباره مطالب ارائه شده درباره کرونا ویروس دارید، می توانید آن را با ما و دیگر مخاطبان سایت رنگ وارنگ به اشتراک بگذارید. منتظر دریافت دیدگاه های ارزشمند شما عزیزان هستیم.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com  

منابع : wikipedia.org و who.int

4.5/5 - (2 امتیاز)