مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۷:۵۷:۵۱ ساعت:     
 پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 25 April 2024 میلادی  و   16 شوال 1445 قمری
1636
22 سپتامبر 2018

 

در این مطلب از رنگ وارنگ، روش های تمیز کردن لکه جوهر خودکار که یکی از رایج ترین لکه ها روی لباس می باشد را با شما خوبان به اشتراک می گذاریم. حتما شما یا اطرافیان خود با  لکه شدن لباس با جوهر خودکار یا خودنویس مواجه شده اید. داشتن سرعت عمل برای تمیز کردن این لکه ها بسیار مهم است، چرا که لکه های جوهر به سرعت جذب پارچه می شوند و به محض جذب و تثبیت به سختی پاک می شوند. توصیه مهم دیگر این است که هرگز  با کشیدن پارچه و یا دستمال کاغذی در محل لکه سعی در پاک کردن آن نکنید چون این کار باعث گستردگی و پخش شدن لکه جوهر می شود.

در این  راهنمای کاربردی روش های متعددی که می تواند در تمیز کردن لکه جوهر خودکار مفید باشد را مورد بررسی قرار می دهیم. به این ترتیب با هر یک از مواردی که در دسترس دارید و با استفاده از آن راحت تر هستید ،می توانید اقدام به پاک کردن لکه جوهر کنید.

 

تمیز کردن لکه جوهر خودکار از روی لباس

 

 

 

 

 

 

چند روش موثر و مفید برای تمیز کردن لکه جوهر خودکار

 

۱. تمیز کردن لکه جوهر خودکار به کمک  الکل طبی : الکل رنگدانه های جوهر را خنثی می کند و باعث ناپدید شدن جوهر می شود.در این روش یک تکه پارچه نخی را به الکل طبی آغشته کنید.سپس با پارچه آغشته به الکل روی محل لکه ضربه بزنید این کار را چندین بار تکرار کنید بهتر است هر بار با یک تکه پارچه تمیز این کار را ادامه دهید. پارچه نخی دیگری را با آب سرد مرطوب کنید و روی لکه ضربه بزنید تا لکه جوهر از بین برود.

برای نتیجه ی بهتر قبل از تلاش دوباره برای پاک کردن لکه جوهر، اجازه دهید پارچه خشک شود. استفاده از الکل روی پارچه ی خشک بهتر جواب می دهد اما بعد از هربار استفاده از الکل باید محل را با آب سرد پاک کنید.فرآیند پاک کردن لکه جوهر فرآیند وقتگیری است که شامل ضربه با پارچه آغشته به الکل، شستشو با آب و خشک شدن می باشد که باید چندین بار تکرار شود.اجازه دهید محل خشک شود و در پایان طبق معمول آن را بشویید.

 

۲. تمیز کردن لکه جوهر خودکار به کمک آمونیاک و الکل :ممکن است الکل ، جوهر روی پارچه های نخی را از بین نبرد چون با مالیدن الکل روی پارچه لکه پخش می شود . برای تمیز کردن لکه جوهر از روی پارچه های طبیعی (نخی، ابریشمی، پشمی) از محلول آمونیاک استفاده کنید.برای این کار از ترکیب ۲ به ۱ الکل و آمونیاک استفاده کنید.محل لکه را در این محلول غوطه ور کنید. بعد برای خنثی کردن آمونیاک از سرکه استفاده کنید.طبق معمول بشویید.

 

**در استفاده از الکل و آمونیاک دقت کنید. الکل ماده ای به شدت اشتعال زا و آمونیاک ماده ای سمی است.

 

تمیز کردن لکه جوهر خودکار از روی لباس

 

دیگر  روشهای مفید برای تمیز کردن لکه جوهر خودکار از روی لباس

 

۳. تمیز کردن لکه جوهر خودکار به کمک  گلیسیرین و مایع ظرفشویی : برای لباسهای ابریشمی، پشم یا ابریشم مصنوعی ممکن است  استفاده از الکل، جوابگو نباشد در این حالت شما درون ظرف کوچکی، ۱ قاشق غذا خوری گلیسیرین و ۱  قاشق چای خوری مایع ظرفشویی بریزید و با هم ترکیب کنید . روی کل لکه این محلول رو بریزید. با انگشت روی پارچه بسایید. بعد از ۵ دقیقه مکث  لباس را بشویید و آب بکشید.

 

۴. تمیز کردن لکه جوهر خودکار به کمک  شیر: روشهای متفاوتی برای استفاده از شیر در از بین بردن لکه پارچه وجود دارد ،این روشها عبارتند از:

 

– استفاده از شیر سرد: سریعا یک تکه دستمال کاغذی را روی محل لکه به آرامی برای چند ثانیه تنها فشار دهید، بعد از جذب جوهر به  دستمال کاغذی ، روی لکه شیر سرد بریزید و بگذارید نیم ساعت بماند سپس آن را بشویید.

 

– استفاده از شیر ولرم :  قسمت لکه‌دار لباس را داخل شیر ولرم فرو ببرید و بگذارید لکه حل گردد. محل را آبکشی کنید و بشویید.

 

– استفاده از شیر فاسد شده (شیر ترش شده): شیر را درون ظرفی قرار دهید و آن را زیر تابش مستقیم آفتاب بگذارید تا فاسد شود. وقتی که تغییر بو و شکل آن را مشاهده کردید، آماده است. حالا با انگشت تکه های پنیری را برداشته و روی  لکه قرار دهید. به محض اینکه لکه محو شد،  آن را با آب سرد آبکشی کنید تا مواد اضافی از سطح پارچه پاک شوندسپس لباس را بشویید.

 

۵. تمیز کردن لکه جوهر خودکار به کمک  دوغ : به این صورت که قسمت جوهری لباس را داخل ظرف دوغ قرار دهید و بگذارید  ۵ دقیقه ای بماند و بعد آن را با آب، آبکشی کنید. اگر هنوز اثری از لکه باقی مانده بود، مجددا  این کار را تکرار کنید .

سایر روش ها

 

 

۶. تمیز کردن لکه جوهر خودکار به کمک گلیسیرین: گلیسیرین یک روش عالی برای از بین بردن لکه های قدیمی هم هست. گلیسیرین را مقداری گرم کنید و روی محل لکه جوهر بریزید. بعد محل را با آب تمیز کنید و لباس را بشویید.

 

۷. تمیز کردن لکه جوهر خودکار به کمک ترکیب لیمو و سرکه: استفاده از این ترکیب برای تمیز کردن لکه جوهر بسیار معروف است. روی لکه را با دستمال آغشته به این ترکیب ضربه بزنید و سپس بشوئید.

 

۸.تمیز کردن لکه جوهر خودکار به کمک  آبلیمو: در صورتی که لکه روی پارچه ای که از الیاف مصنوعی تهیه شده ایجاد شد می توانید با آبلیموی خالص آن را برطرف نمایید.

 

۹.تمیز کردن لکه جوهر خودکار به کمک سرکه سفید: درون ظرف بزرگی به نسبت یک به یک ، سرکه سفید و آب بریزید. سپس لباس را درون این محلول به مدت ۳۰ دقیقه قرار بدهید ولی هر ده دقیقه یکبار، یک پارچه تمیز را به حالت ضربه روی  پارچه فشار بدهید تا جوهر از روی پارچه لکه دار جدا شده و جذب پارچه دوم شود و لکه تمیز شود.در این روش نباید از آب گرم استفاده شود.

 

 

تمیز کردن لکه جوهر خودکار از روی لباس

 

 

۱۰. تمیز کردن لکه جوهر خودکار به کمک لاک پاک کن: از لاک پاک کن هم می توان  برای تمیز کردن لکه جوهر خودکار استفاده کنید . روش لکه بری  همانند استفاده از الکل می باشد.

 

۱۱. تمیز کردن لکه جوهر خودکار به کمک جوش شیرین: به نسبت دو به یک، درون ظرف کوچکی جوش شیرین و آب بریزید. باهم مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به وجود بیاید. به کمک دستمال کاغذی یا پنبه این خمیر را روی جای لکه بمالید. بعد از  ۵ دقیقه لباس را بشویید.

*جوش شیرین همیشه بی خطر ترین روش برای هر نوع جنس پارچه ای هست.

 

سایر روش های کاربردی برای پاک کردن لکه جوهر خودکار از روی لباس

 

۱۲. تمیز کردن لکه جوهر خودکار به کمک اسپری مو (تافت): به دلیل وجود الکل در اسپری مو  می توان از آن برای از بین بردن این لکه استفاده کرد. متاسفانه، اسپری مو حاوی چسب و مواد دیگر است که لباس ها را چسبنده می کند، بنابراین پیشنهاد می کنیم از روشهای دیگر برای تمیز کردن لکه استفاده کنید . در صورتیکه فقط اسپری مو در دسترس بود می توانید از آن برای لکه بری استفاده نمایید. به این صورت که یک دستمال کاغذی تمیز بردارید و روی لکه ضربه بزنید. فراموش نکنید فقط ضربه بزنید و اصلا دستمال را روی لکه نمالید تا پخش نشود. روی دستمال دیگری کمی اسپری مو (تافت) بزنید و روی لکه ضربه بزنید تا جوهر جذب دستمال شود. بعد از جذب شدن جوهر به دستمال ، با دستمال کاغذی مرطوب آن محل را پاک کنید تا الکل و مواد چسبنده بیرون بیایند.

روش دیگر به این صورت است که در محل لکه آنقدر از اسپری مو استفاده کنید که لکه از اسپری مو اشباع شود. حالا با قرار دادن یک  پارچه نمدار، جوهر محل را بکشید.این کار را تا محو شدن لکه ادامه دهید. روش دوم برای لکه های بزرگ تر توصیه می شود .

 

۱۳. تمیز کردن لکه جوهر خودکار به کمک ژل ضد عفونی کننده دست: روش کار برای لکه بری جوهر با کمک ژل ضد عفونی کننده دست همانند استفاده از اسپری مو می باشد.

 

 

۱۴. تمیز کردن لکه جوهر خودکار به کمک مایع یا پودر سفید کننده: برای پارچه های سفید از سفیدکننده استفاده کنید. محل لکه را در سفید کننده قرار دهید  و بعد آن را بشویید.

 

۱۵. تمیز کردن لکه جوهر خودکار به کمک  لکه بر های صنعتی: در صورت دسترسی به  لکه بر های صنعتی  ، می توانید از آن برای پاک کردن لکه استفاده کنید.

 

نکته بسیار مهم

 

** نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است  که قبل از شستن لباس با خشک کن حتما باید لکه از بین رفته باشد چون خشک کن باعث ثابت شدن لکه روی لباس می شود.

 

در این مطلب که توسط سایت رنگ وارنگ به شما عزیزان ارائه گردید سعی شد تا روش های متعددی برای تمیز کردن لکه جوهر خودکار از روی لباس معرفی شود تا هر فرد مطابق مواد در دسترس خود بتواند نسبت به لکه بری اقدام کند اما چنانچه با روش های ذکر شده همچنان اثر  لکه بر روی لباس موجود بود بهتر است لباس را به خشک شویی ببرید و از آنها بخواهید نسبت به لکه بری اقدام کنند . بیشتر خشک شویی ها به تخته ی بخار با فشار قوی و مکنده مجهز هستند و محلول های شیمیایی قوی برای از بین بردن انواع لکه را در اختیار دارند.

 

امیدواریم روشهای ارائه شده در این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شود. شما چه روش یا روش های دیگری را برای تمیز کردن لکه  جوهر خودکار از روی لباس می شناسید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبان سایت رنگ وارنگ به اشتراک بگذارید.

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.7/5 - (10 امتیاز)