مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۰:۳۶:۲۸ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
6024
4 دسامبر 2016

سالاد شیرازی Shirazi salad  یکی از سالادهای سنتی ایران است. تزیین سالاد شیرازی ، این سالاد خوشمزه و پرطرفدار نیز مدتی است مورد توجه علاقمندان به تزیین غذا و هنر سفره آرایی قرار گرفته است. با تزیین سالاد می توانید جلوه زیبا تری به سفره  و میز غذا به ویژه در مهمانی ها بدهید. شاید تصور کنید سالاد شیرازی را نتوان تزیین کرد اما اگر با این مطلب همراه شوید مشاهده می کنید که ایده های زیادی برای تزیین این سالاد نیز وجود دارد.

در ادامه بعد از مروری بر روش تهیه سالاد شیرازی، مدل های تزیین سالاد شیرازی را با شما مخاطبان عزیز به اشتراک می گذاریم. پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب و همچنین مشاهده تزیینات فوق العاده زیبا و متنوع سالاد شیرازی را از دست ندهید.

سالاد شیرازی

سالاد شیرازی Shirazi salad  یکی از انواع سالاد است که در میان ایرانی ها  بسیار معروف و محبوب است. در این سالاد باید خیار، گوجه فرنگی و پیاز را به شکل نگینی خرد کرد ؛ سپس نمک و چاشنی که معمولا ترش مزه است به آن افزود.

تزیین سالاد شیرازی

این سالاد پرطرفدار با نام سالاد خیار و گوجه هم در بین اکثر افراد شناخته می شود.سالاد شیرازی را در مدت زمان کوتاه و با مواد اولیه ای که تهیه آن آسان و ارزان است می توان آماده کرد. شاید همین سادگی در کنار خوشمزگی آن، موجب محبوبیت سالاد شیرازی در میان ایرانیان شده است.

خوردن سالاد شیرازی با غذاهایی همچون دمپختک ، استامبولی ، کلم پلو ، قرمه سبزی و  قیمه برای اکثر افراد لذت بخش و دلچسب است. البته برخی افراد دوست دارند در کنار غذاهای دیگر مثل عدس پلو، انواع کوکو و کتلت  حتی ماکارونی  و آبگوشت هم ؛ سالاد شیرازی بخورند.

این سالاد سالم و با طراوت به دلیل داشتن سبزیجات دارای فیبر و مواد معدنی خوبی است با این حال افرادی که مشکلات گوارشی دارند بهتر است از خوردن آن همراه با غذا پرهیز کنند و  این سالاد را در ساعاتی بعد از غذا میل کنند.

روش تهیه سالاد شیرازی

کمتر کسی است که روش تهیه سالاد شیرازی را نداند با این حال تصمیم گرفتیم در این مطلب به روش تهیه سالاد شیرازی اشاره ای داشته باشیم و به نکاتی که باعث خوشمزه تر شدن سالاد شیرازی می شود ، بپردازیم.

برای داشتن سالاد شیرازی خوشمزه لازم است نسبت مواد اولیه مورد استفاده در این سالاد رعایت شود. خیار در تهیه سالاد شیرازی بیشترین سهم را دارد و بعد گوجه و در آخر پیاز. با ترکیب مناسبی از خیار، گوجه و پیاز همراه با چاشنی مناسب ، می توانید این سالاد خوشمزه را آماده کنید.

خیار ، گوجه و پیاز مورد استفاده در این سالاد باید خرد شوند. درشت و ریز بودن سایز مواد سالاد به سلیقه و میزان وقتی که دارید بستگی دارد اما این سالاد در اصل  باید به شکل ریز و یکدست خرد شود.

مواد لازم برای سالاد شیرازی

خیار:  4 عدد متوسط

گوجه: ۲ عدد کوچک 

پیاز:  1 عدد کوچک

چاشنی : به دلخواه

طرز تهیه سالاد شیرازی

 1. خیارها ، گوجه ها و پیاز را بشویید.

۲. خیارها را به صورت نگینی خرد کنید. از خیار می توانید با پوست و یا بدون پوست در این سالاد استفاده کنید. خرد کردن خیار با پوست باعث می شود سالاد، خوش رنگ و لعاب تر شود و ارزش غذایی بیشتری داشته باشد اما مشکلی وجود دارد. درست است که پوست میوه ها ارزش بالایی از لحاظ ویتامین و مواد معدنی دارند اما محلی برای تجمع سموم نیز هستند. پس در این مورد انتخاب با خودتان است.

۳. برای درست کردن سالاد شیرازی گوجه های سفت و قرمز را انتخاب کنید. اگر گوجه ها شل و آبکی هستند بهتر است دانه های گوجه را خارج کنید تا سالاد شیرازی ظاهر بهتری داشته باشد. حالا این گوجه ها را هم نگینی خرد کنید.

۴. پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی برش بزنید.  اگر دوست ندارید پیاز زیر دندان احساس شود ، می توانید به شکل خیلی ریز خرد کرده و به خیار و گوجه ها بیفزایید . البته اگر می خواهید این سالاد را تزیین کنید طبق مدلی که در نظر دارید ، خیار و گوجه و پیاز را در ظرف سرو بریزید.

این میزان سالاد شیرازی برای ۳ نفر کافیست.

چاشنی سالاد شیرازی

برای چاشنی سالاد شیرازی چندین گزینه وجود دارد که شما می توانید طبق ذائقه خود و مهمانان تان آن را به سالاد اضافه کنید و این سالاد را خوشمزه تر کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

 آبغوره + نمک

آبلیمو + آبغوره + نمک

آبغوره + آب نارنج + نمک

آب لیمو + آب نارنج + نمک

آبغوره + سرکه + کمی روغن زیتون + نمک

اگر تمایل داشته باشید می توانید کمی نعنا خشک  یا جعفری ساطوری شده  و همچنین فلفل سیاه هم به ترکیبات بالا اضافه کنید.

عده ای هم دوست دارند سالاد شیرازی را در برخی مواقع با سس مایونز میل کنند.  این چاشنی را می توانید از ترکیب کمی سس مایونز + آبلیمو + آبغوره + نمک و فلفل قرمز آماده کنید.

بعد از اضافه کردن چاشنی و ترکیب آن با  سالاد ، بهتر است آن را بچشید تا از اندازه بودن میزان نمک و دیگر افزودنی ها مطمئن شوید.

چاشنی را در چند دقیقه قبل از خوردن و یا نهایتا ۲۰-۳۰ دقیقه قبل ، به سالاد اضافه کنید چون باعث آب انداختن سالاد می شود. آب انداختن مواد سالاد ، بر طعم و رنگ سالاد تاثیر منفی می گذارد.

انواع مدل تزیین سالاد شیرازی

سالاد شیرازی را با کمی خلاقیت و به شیوه های مختلف می توانید داخل ظرف مورد نظرتان بریزید و آن را تزیین کنید.

مدل تزیین سالاد شیرازی

سالاد شیرازی مجلسی

اکثر افراد به دلیل سادگی در آماده شدن و ظاهر این سالاد ، از آن در مجالس و مهمانی های خود کمتر استفاده می کنند در حالیکه می توان با کمی خلاقیت و به شکل مجلسی تر با این سالاد پرطرفدار از مهمانان بر سر سفره و میز غذا ، پذیرایی کرد.

مدل تزیین سالاد شیرازی
مدل تزیین سالاد شیرازی
عکس مدل تزیین سالاد شیرازی
عکس مدل تزیین سالاد شیرازی

تزیین سالاد شیرازی برای کودکان

وقتی می خواهید انواع غذا و خوراکی از جمله سالاد شیرازی را برای کودکان تزیین کنید باید به دنبال مدل های فانتزی ، عروسکی و  شخصیت های کارتونی باشید.  با این کار می توانید کودک را برای خوردن سالاد شیرازی ترغیب کنید. همچنین از ایده می توانید در جشن تولد کودکان استفاده کنید. از تصاویر زیر  می توانید درتزیین سالاد شیرازی برای کودک  ایده بگیرید.

مدل تزیین سالاد شیرازی برای کودکان

تزیین سالاد شیرازی  برای کودک

مدل تزیین سالاد شیرازی برای بچه ها
مدل تزیین سالاد شیرازی

روش تزیین سالاد شیرازی

مدل تزیین سالاد شیرازی

تزیینات سالاد شیرازی

مدل تزیین سالاد شیرازی
مدل تزیین سالاد شیرازی
مدل تزیین سالاد شیرازی
مدل تزیین سالاد شیرازی

امیدواریم از مدل های تزیین سالاد شیرازی ارائه شده در این مطلب لذت برده باشید و به کمک آنها بتوانید بهترین تزیینات سالاد شیرازی را با ایده گرفتن از این تصاویر و همچنین دخیل کردن سلیقه خود خلق کنید.

آیا مدل های تزیین سالاد شیرازی که در این مطلب از سایت رنگ وارنگ ارائه شد ، مورد پسند سلیقه شما عزیزان قرار گرفت؟ شما دوست دارید سالاد شیرازی را در کنار چه غذاهایی میل کنید؟ مشتاق دریافت دیدگاه های شما خوبان هستیم.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4.8/5 - (9 امتیاز)