مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۰:۰۳:۵۴ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
1581
1 اکتبر 2016

 

%d8%ba%d8%af%d9%87-%d9%87%db%8c%d9%be%d9%88%d9%81%db%8c%d8%b2

 

 

همانطور که گفته شد ،عوامل متعددی بر میزان و ظرفیت افزایش قد تاثیرگذار هستند و در تمام این عوامل هورمون رشد تنها یک درصد آن ها را به خود اختصاص می دهد .  هورمون رشد ماده ای است که در غده‌ای به نام هیپوفیز که در عمق مغز درست پشت چشم ها وجود دارد، ساخته می‌شود . این ماده معمولاً طی ساعات اولیه خواب و پس از ورزش تولید می شود. عملکرد این هورمون ها تحریک و تقویت رشد در بدن انسان تا اتمام دوران بلوغ است که  اگر کم باشد می‌تواند موجب عقب ماندگی رشد و کوتاهی قد و به تاخیر افتادن بلوغ شود. یادتان باشد اگر چه هورمون رشد، قد را بلند می کند اما در عوض بلوغ را جلو انداخته و در نتیجه باعث کوتاه شدن دوره رشد و بسته شدن زودرس انتهای استخوانهای دراز شده و در نهایت ممکن است موجب محدود شدن رشد و کوتاهی قد شود. لازم است بدانید درمان هورمونی در بچه‌ها به صورت ۳ تا ۷ بار تزریق هورمون در هفته است که قیمت بالایی هم دارد.
مصرف هورمون رشد فقط طی سالهای شکل گیری موثر هستند. مصرف بیش از حد آن به صورت مصنوعی موجب رشد غیرطبیعی و نامناسب می شود. این واژه توسط تولیدکننده های مختلف مورد استفاده و سوءاستفاده برای فروش محصولات خود که ادعای تقویت رشد را دارند، قرار گرفته است. واقعیت این است که فروش داروهای هورمون رشد شدیداً تحت کنترل است و فقط توسط متخصین تجویز  میشود .هره بردن از میزان کافی خواب برای عملکرد خوب هورمون های رشد ضروری است. نداشتن خواب کافی می تواند میزان هورمون رشدی که بدن تولید می کند را کاهش دهد. بد نیست بدانید عده ای از دانشمندان بر این باورند که درمان کوتاهی قد در کودکانی که مبتلا به هیچ بیماری نبوده و نقصی در هورمون‌های موثر در رشد ندارند و تحمیل هزینه های بالا به آنان، کاری غیراخلاقی و غیر منطقی است.

 
۴ راه برای افزایش ترشح هورمون رشد در بچه ها :

 

– به جای اینکه ۳ وعده غذایی و در هر وعده مقدار زیادی غذا مصرف کنید و سعی کنید وعده های غذایی خود را به ۶ وعده غذایی برسانید تا در هر وعده مقدار کمتری غذا مصرف کنید.

 

 

– مصرف غذاهای حاوی پروتئین و کربوهیدرات ۲ ساعت قبل از فعالیت ورزشی و بلافاصله بعد از آن باعث افزایش قابل توجه هورمون رشد می شود.
– خواب کافی و منظم باعث افزایش مقدار هورمون رشد و عملکرد آن در طول روز می شود. بیشترین مقدار هورمون رشد در ۲ ساعت خواب اولیه ترشح می شود لذا ۲ ساعت قبل از خواب با عدم مصرف غذاهای سنگین و سرشار از چربی خواب زودهنگام شبانه را از خودتان دور نکنید.

 

– انجام ورزش های مناسب در زمان های معین و به مقدار لازم که موجبات خستگی شدید و گرسنگی غیرقابل کنترل نشود اثر مثبتی روی ترشح هورمون رشد دارد. نرمش های بدنسازی روزانه، تاثیر مستقیمی روی ترشح هورمون رشد دارند.

 

  • از طرفي ترشح هورمون رشد که تاثير مهمي در رشد مطلوب دارد، کاملا تحت تاثير تغذيه فرد است و با مصرف زياد مواد قندي و گلوکز کاهش و با مصرف غذاي غني از پروتئين افزايش مي‌يابد.

 

  • براي داشتن وضعيت مناسب هورموني يکي از عوامل مهم وزن مناسب است زيرا وزن اضافي، بلوغ زودرس را به دنبال خواهد داشت و رشد قدي را محدود خواهد کرد. براي رسيدن به قد مطلوب، بايد وزن کودکان را در محدوده طبيعي حفظ کرد.

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.4/5 - (9 امتیاز)