مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۶:۲۷:۲۷ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
6397
22 آگوست 2017

سیاه شدن گل گاه هندوانه Watermelon blossom-end rot  یکی از بیماری های هندوانه است. این بیماری ضمن تاثیر گذاری بر میزان محصول می تواند بر کیفیت محصول  نیز تاثیر منفی  گذاشته و منجر به کاهش  بازار پسندی میوه شود. بیماری سیاه شدن گل گاه جزء بیماریهای فیزیولوژیک محسوب می شود و در مناطقی که برخی از ارقام هندوانه نظیر چارلستون گری Charleston Gray  ، فرفاکس Fairfax و دیکسی کوئین Dixie Queen کاشت می شود ،  بیشتر اتفاق می افتد.

پوسیدگی گل گاه نه تنها روی هندوانه تأثیر می گذارد ، بلکه می تواند بر روی گیاهانی همچون کدو ، فلفل  دلمه ای و گوجه فرنگی  نیز مشاهده شود. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره این بیماری و روش های کنترل آن ،  با شما عزیزان به اشتراک خواهیم گذاشت.

بیماری سیاه شدن گل گاه هندوانه

درباره سیاه شدن گل گاه هندوانه

به ضایعه نکروتیک سیاه رنگ  که در محل اتصال گل به میوه  ( گل گاه)  هندوانه ایجاد می شود؛ پوسیدگی گل گاه می گویند. در ابتدا علایم به صورت لکه قهوه ای رنگ و کمی پریده رنگ تر از بافت ناحیه گل گاه بروز می کند. این لکه کم کم وسیع تر و تیره تر شده و در نهایت سیاه رنگ می شود. میوه در ناحیه آلوده به تدریج چروک شده و ظاهری خشک و چرمی شکل پیدا می کند.

در اثر بروز این عارضه ، قسمت آسیب دیده نمی تواند به خوبی رشد کند و به دنبال پوسیدگی به ویژه در شرایط مرطوب میکرو ارگانیسم ها فعال می شوند. فعال شدن میکروارگانیسم ها می تواند منجر به از بین رفتن میوه شود.

علائم بیماری سیاه شدن گل گاه هندوانه

علائم و شدت  بیماری تحت شرایط مختلف از جمله میزان نوسانات آبیاری ، کمبود کلسیم و  نوع رقم می تواند متفاوت باشد به عنوان مثال میوه های واریته های چارلستون گری و فرفاکس وقتی به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر رسیدند ، انتهای میوه ابتدا به رنگ تیره در آمده و پس از مدت کوتاهی خاصیت چسبندگی از خود نشان می دهند . به تدریج شیارهای سیاه رنگی در این قسمت پدیدار شده و پس از ۳ -۴ روز قسمت سر میوه کاملاً سیاه می شود . چنانچه از قسمت آلوده برشی تهیه کنیم مشاهده خواهیم کرد که قسمتهای داخلی گوشت میوه در این ناحیه، سفید مایل به خاکستری مانده و رنگ قرمز طبیعی ، به خود نمی گیرند . بذور حاصله در این قسمت هم چروکیده و نارس باقی می مانند.

علائم بیماری در واریته های دیکسی کوئین کمی متفاوت بوده و چون پوست این نوع هندوانه لطیف و نازک است پس از چند روز که لکه سیاه در محل گل گاه دیده شد ، در ۸۰ درصد از موارد ؛ میوه در این منطقه شکاف خورده و  فاسد می شود .

علت سیاه شدن گل گاه هندوانه

پوسیدگی گل گاه یک لکه تیره و فاسد است که در انتهای میوه ایجاد می شود. . چنانچه بروز این بیماری همزمان با حداکثر رشد میوه باشد تاثیر چندانی در کیفیت میوه نمی گذارد اما اگر در مراحل اولیه رشد میوه رخ دهد، با رشد میوه پوسیدگی پیشروی می کند و هندوانه مرغوبیت خود را از دست می دهد.

عکس پوسیدگی و سیاه شدن  گل گاه هندوانه

معمولاً این بیماری در نتیجه نوسانات آبیاری و تنش خشکی و کم آبی اتفاق می افتد. هندوانه ها ۹۵ درصد آب دارند و برای رشد سریع به آبیاری منظم و یکنواخت نیاز دارند.

در اثر خشکی هوا و کم آبی و به دنبال آن ، تبخیر آب از خاک و تعریق از طریق  برگها ، ‌نوسانات رطوبتی بیشتر شده  در نتیجه ؛ذخیره آبی گیاه و میوه شروع به کاهش می کند . اگر این خشکیدن نسوج گیاه ادامه پیدا کند ، بخشی  از سلول های گل گاه شروع به خشکیدن می کند و مقدمه بروز بیماری پوسیدگی فراهم می شود .

کمبود کلسیم نیز دلیل دیگری بر بروز این مشکل است. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که خاک خشک می شود در نتیجه حرکت آب در گیاه کاهش یافته و به دنبال آن  جذب کلسیم توسط گیاه  کم می شود . کلسیم برای رشد سلول بسیار  مهم است.

پوسیدگی گل گاه با کم شدن ذخیره کلسیم خاک شدید تر شده و چنانچه ذخیره کلسیم پایین و میزان پتاسیم و منیزیم بیشتر باشد این بیماری شدید تر و حادتر  بروز می کند.

سیاه شدن گل گاه هندوانه

دیگر دلایل بروز پوسیدگی گل گاه

واریته : واریته هایی که رشد سریع تر و دوران رویشی کوتاه تری دارند بیشتر مستعد این بیماری هستند.

فاصله بوته ها: چنانچه فاصله بوته ها کم باشد احتمال بروز این بیماری بیشتر می شود.

تراکم املاح معدنی : در مناطقی که میزان تراکم املاح معدنی خاک زیاد است ، حساسیت به آلودگی بیشتر است.

محل قرار گیری میوه: در نقاطی که سطح میوه  در محل مرطوب قرار می گیرد این بیماری بیشتر مشاهده می شود.

طول روز ، شدت نور ، نسبت کربوهیدرات ها و استفاده بیش از حد از  کود نیتروژن دار نیز از دیگر عوامل موثر بر بروز پوسیدگی گل گاه هندوانه به شمار می آیند.

لازم به ذکر است گاهی ممکن است آفتاب سوختگی نیز با بیماری پوسیدگی گل گاه اشتباه گرفته شود . در بین ارقام هندوانه ؛  واریته چارلستون گری، حساسیت زیادی به این عارضه دارد.

روش های کنترل و مبارزه با سیاه شدن گل گاه هندوانه

آب: تشنگی یکی از عوامل موثر بر روی سیاه شدن گل گاه هندوانه است و می تواند خسارات جبران ناپذیری را موجب شود.  برای پیشگیری از بروز این مشکل زمانی که هوا خیلی گرم می شود و گیاه به آب بیشتری نیاز دارد باید فاصله آبیاری  1 – ۲ روز کمتر شود. بهترین موقع برای انجام این کار هنگامی است که کم و بیش لکه های سیاه رنگ در مزرعه هندوانه مشاهده می شود. مسلما این اقدام زمانی تاثیر گذار است که این مشکل در اثر کم آبی رخ داده باشد. لازم به ذکر است آبیاری منظم بر عدم بروز این عارضه بسیار تاثیر گذار است ؛ به همین دلیل توصیه می شود فواصل آبیاری یکنواخت و بدون نوسان باشد.

جلوگیری از تعریق: یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر روی از دست دادن رطوبت گیاه تعریق است. تقویت فشار اسمزی برگها نسبت به میوه موجب می شود میوه رطوبت مورد نیاز را از قسمت گل گاه جذب کند.بنابراین هر روشی که بتواند تعریق را کمتر کند می تواند در پیشگیری از بروز این عارضه موثر واقع شود.در روز های گرم آبیاری بارانی می تواند از شدت تعریق کم کند.

واریته : برخی از واریته های هندوانه مانند فرفاکس ، چارلستون گری ،‌ دیکسی کوئین نسبت به این بیماری حساسیت زیادی دارند. با انتخاب و کاشت واریته های مقاوم به این بیماری نظیر شوگربی،‌ خاتمی و شریف‌آبادی و محبوبی می توان از بروز این بیماری تا حد زیادی پیشگیری کرد.

تاریخ کاشت: یکی دیگر از عواملی که نمی توان آن را نادیده گرفت تاریخ کاشت است. اگر در زمان مناسبی نسبت به کاشت هندوانه اقدام شود ، هندوانه ها تا فرا رسیدن گرما، بیشتر رشد خود را کرده اند و برای تکمیل رشد ، انرژی زیادی نیاز ندارند.

کود: استفاده از کودهایی مانند کلرور کلسیم و نیترات کلسیم به میزان دو کیلو در ۴۰۰ لیتر آب تاثیر قابل توجهی در کاهش خسارات این عارضه دارد. به این منظور باید یک ماه قبل از ظهور بیماری ، ۴- ۳ بار به فاصله ۱ هفته این کودها مورد استفاده قرار بگیرند.همچنین استفاده از کودهای  سوپر فسفات و کودهایی که فسفات بیشتری دارند مانند کود ۴-۱۲-۴ و ۵-۲۰-۵ به دلیل تاثیرات خوبی که در کاهش خسارت بیماری دارد ، توصیه می شود.

زهکشی خاک: یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر کنترل بیماری سیاه شدن گل گاه زهکشی خاک است. کاشت هندوانه در خاکی که زهکشی خوبی دارد می تواند از بروز  پوسیدگی گل گاه هندوانه تا د زیادی پیشگیری کند.چون سیستم ریشه توسعه بیشتری پیدا می کند و می تواند کلسیم بیشتری را از خاک جذب کند. برای کمک به حفظ رطوبت هم می توان اطراف گیاه را مالچ پاشی کرد.

بذر: استفاده از بذرهای چین آخر به دلیل کاهش کیفیت و عدم سلامت کافی می تواند در بروز این عارضه تاثیر گذار باشد لذا توصیه می شود در انتخاب بذر بیشتر دقت شود.

امیدواریم در این مطلب توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را درباره بیماری سیاه شدن گل گاه  در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم. چنانچه هر گونه نظر یا پیشنهادی درباره این مطلب دارید و یا تجربیاتی درباره پیشگیری و  کنترل این بیماری دارید که در این مطلب به آن اشاره نشده است؛ خوشحال می شویم با گذاشتن کامنت به ما در این زمینه اطلاع رسانی کنید. منتظر دریافت دیدگاه های ارزشمند شما همراهان  گرامی هستیم.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4.7/5 - (9 امتیاز)