مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۳:۳۸:۴۵ ساعت:     
 چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Wednesday 24 April 2024 میلادی  و   15 شوال 1445 قمری
1195
1 فوریه 2017

بازی-ذهنی

 

رشد و تکامل ذهن کودک بیش از سایر جنبه ها مورد توجه همگان است؛ زیرا یادگیری یک فرآیند ذهنی است. بازیهای فکری سالم نقش بسزایی در پرورش و رشد ذهنی کودکان دارند این بازی ها همانطور که از اسمشان پیداست بر اساس فکر و تمرکز انسان انجام می‌گیرد.  کودک به کمک بازی های ذهنی از طریق دست کاری اشیا و تماس با محسوسات حقایق را کشف کرده و از این راه تجربه می آموزد.

بازی کردن تاثیر مستقیمی بر روی رشد فکری کودک دارد. همچنین می تواند بر روی یادگیری کودک نیز اثر گذار باشد.  با تمرین ها و بازی های ساده ، فعالیت و تلاش هایی را بر عهده کودک می گذاریم که متناسب با سنش بتواند به  راحتی آنها را انجام دهد و احساس رضایت و موفقیت کند. این رضایت درونی با تشویق ها و تحسین های والدین علاوه بر افزایش اعتماد به نفس در کودکان، انگیزۀ و تمایل به ادامه  فعالیت ها را افزایش می دهد.

 

در بازی فکری همه یا بعضی از موارد زیر وجود دارد ،این موارد عبارتند از:

 

۱.ایجاد خلاقیت و ابتکار

 

۲.توانایی حل مسئله

 

۳.رشد ذهنی و مهارت فکری (دقت و تمرکز)

 

۴.مهارت ارتباط برقرار کردن (بین اشیاء، پدیده‌ها، کلمات و…)

 

۵.کشف قابلیتهای خود و تقویت حواس ۵ گانه (گفتاری، شنیداری و…)

 

۶.ایجاد تشخیص، ارزیابی و انتخاب درست ایده‌ها

 

۷.برانگیختن حس رقابت

 

۸.یافتن شباهت‌ها و تفاوت‌ها

 

۹.بالا رفتن میزان یادگیری

 

۱۰.ایجاد کندوکاو فلسفی

 

۱۱.به وجود آوردن حس همکاری مسئولیت‌پذیری و مشارکت

 

۱۲.پیش‌بینی

 

همچنین گوش دادن به محصولات صوتی، تماشای محصولات رسانه‌ای، بازدیدها، مطالعه کتب و .. از جمله سرگرمی ‌هایی است که در صورت داشتن ویژگی‌های بازی و فراهم آوردن موجبات مذکور، جزء بازی‌های فکری محسوب خواهد شد.

از جمله بازی‌های فکری می‌توان به بازی با مکعب ها، کارتهای حافظه، دومینوها، سازه ها، ساختنی ها، مک های مغناطیسی، دیوارک ها و بازی های کلامی اشاره کرد.

 

نکات مهم درباره بازی فکری:

 

۱.در خرید بازیهای فکری باید به کیفیت و جذابیت آنها توجه ویژه داشت، چون اگر زیبایی و جذابیت ظاهری وجود نداشته باشد کودکان، چه دختر، چه پسر را جذب نخواهد کرد.

 

۲.به سن بازیهای فکری توجه ویژه فرمایید و ببینید آیا مناسب سن کودک شما هست یا خیر. هرگز بازی فکری که بزرگتر از سن کودک شماست را برایش تهیه نکنید.

 

۳.نکته بعدی در مورد بازیهای فکری تعداد بازیکنان آن است ،برخی از بازیهای فکری بصورت حل مساله است مانند بازیهای تکنفره گروه “اسمارت گیمز” ولی برخی از بازیهای فکری دو نفره یا چند نفره است.روی بازیهای فکری تعداد بازیکن ذکر شده است.

 

۴.اسباب بازیها و بازیهای فکری برای کودکان نباید دارای لبه های تیز و برنده باشد،بعضی از بازیهای فکری و اسباب بازیها را حتی با بو کردن، میتوان به کیفیت نا مطلوب آنها پی برد. بسیاری از عروسکها و اسباب بازیها وبازیهای فکری که وارد ایران میشود از مواد بازیافتی تهیه می گردد که می تواند موجب آسیب های جدی پوستی و تنفسی شود.تولید کنند گان این محصولات گاهی اوقات با استفاده از رنگهای صنعتی و غیر مجاز( از نظر استاندارد بازی های فکری و اسباب بازی) چنان براقیت و جذابیتی ایجاد می نمایند تا ذهن شما را گمراه نمایند.

۵.حتما توجه نمایید کشور سازنده مشخص باشد . ….Made in

۶.روی جعبه بازیهای فکری یا اسباب بازیها انگلیسی نوشته شده باشد نه چینی ،البته شناسه خیلی کاملی نیست ولی در حد احتیاط مورد توجه قرار گیرد.

۷.شرکت های خارجی رسمی و قانونی آدرس سایت خود را روی جعبه بازیها چاپ می کنند و شما می توانید براحتی از اورجینال بودن یا نبودن و یا حتی مقایسه قیمت جهانی آن کالاها مطلع شوید.

۸.مطمئن باشید که هیچ قیمت پایینی بی دلیل نیست و یک برند تمام جوانب را برای قیمت گذاری یک کالا در نظر می گیرد و اگر بتواند قیمتی پایین تر برای کالای خود درنظر می گیرد پس کسی که کالایی تقلبی تولید می کند مطمئنا از یک چیزی کم گذاشته است.

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.6/5 - (5 امتیاز)