مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۱:۰۹:۱۲ ساعت:     
 چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Wednesday 17 April 2024 میلادی  و   8 شوال 1445 قمری
5007
17 دسامبر 2019

ورزش های آبی Water sports به ورزشهایی گفته می شود که در آب انجام می شود. انواع ورزش های آبی به عنوان یک فعالیت سرگرمی و تفریحی یا با اهداف رقابتی  برگزار می شوند. ورزش هایی که در این دسته قرار می گیرند،نه تنها برای سلامتی بسیارمفید هستند بلکه موجب  احساس لذت و شادابی در افراد می شوند.

رایج ترین ورزشهای آبی احتمالاً شنا است ، اما ورزشهای آبی زیادی وجود دارند که ارزش امتحان کردن را دارند. برخی از این موارد فقط در سالهای اخیر معرفی شده اند؛ زیرا برخی از علاقمندان به انجام ورزش در آب می خواهند ورزش های چالش برانگیز تری را تجربه کنند. در ادامه این مطلب از سایت رنگ وارنگ  می خواهیم لیستی از ورزشهای آبی به همراه توضیحات مختصری درباره آنها  را با شما به اشتراک بگذاریم. پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب تا پایان را از دست ندهید.

مروری بر انواع ورزش های آبی

شنا   Swimming

شنا یک ورزش رقابتی فردی یا تیمی است. این ورزش در استخرها یا آب های آزاد انجام می شود. شنا رقابتی یکی از ورزشهای محبوب المپیک است. شنا مردان در سال ۱۸۹۶  و شنا زنان در سال ۱۹۱۲  به المپیک معرفی شد. شنای آزاد(کرال سینه)، کرال پشت، شنای قورباغه و شنای پروانه از انواع شنا هستند که در متراژهای مختلف و انواع رده های سنی برگزار می شود.

ورزش های آبی -شنا

هدف شنا رقابتی سطح بالا شکستن رکورد های شخصی یا جهانی است. فدراسیون بین المللی شنا با نام FINA شناخته می شود. گر چه شنا گرانی که به صورت حرفه ای در این رشته فعالیت می کنند ممکن است با آسیب هایی مواجه شوند اما این ورزش برای سلامتی بسیار مفید است. کمک به سلامتی قلب و ریه، تقویت ماهیچه ها ، افزایش  قدرت عضلانی و تناسب اندام  برخی از  مزایای آن است.

موج سواری  Surfing

موج سواری یکی از پیچیده ترین و خطرناک ترین ورزش های جهان است. حتی بهترین موج سوارها وقتی در معرض امواج غیرمنتظره و بزرگ قرار می گیرند ؛ ممکن است جان خود را از دست بدهند. یک موج سوار باید توانایی واکنش به موقع و سریع در مقابل سرعت و ارتفاع موج را داشته باشد. بهره گیری از تجربیات و راهنمایی های مربی حرفه ای در این زمینه می تواند برای موج سوار بسیار کمک کننده باشد.

موج سواری نوعی ورزش آبی

موج سواران با تجربه و با مهارت بیشتر، می توانند موج هایی با سرعت و ارتفاع زیادتر را کنترل کنند . این ورزش در فضای باز و عمدتاً در سواحل اقیانوس ها و دریاها انجام می شود. داشتن تجهیزات مناسب برای موج سواری بسیار مهم است. امروزه تخته های موج سواری در طرح ، اندازه و شکل های مختلفی ساخته می شود.

موج سواری با باد  Windsurfing

یکی از ورزش های آبی است که ترکیبی از موج سواری و قایقرانی می باشد.با داشتن مربی و شرایط مطلوب ، می توان مهارت های اساسی قایقرانی ، هدایت و چرخاندن را طی چند ساعت یاد گرفت.

ورزش آبی - موج سواری با باد

تخته های اولیه مورد استفاده در ویندسرفینگ ۳.۵ متر (۱۲ فوت) طول و ۲۷ کیلوگرم (۶۰ پوند) وزن داشتند. امروزه تخته های مورد استفاده در موج سواری با باد بین ۲.۵ تا ۴ متر (۸ تا ۱۲.۵ فوت) طول و حدود ۷ تا ۱۸ کیلوگرم (۱۵-۴۰ پوند) وزن دارند.

جت اسکی  Jet Skiing

این ورزش یک ورزش آبی هیجان انگیز  با سرعت بالا است. جت اسکی  برای افزایش تعادل و مهارت های هماهنگی و همچنین عضلات ساق پا بسیار مناسب است.  ورزش جت اسکی در بیشتر کشورهای جهان در سطح تفریحی  انجام می شود.  در سطح رقابتی ، مسابقات جت اسکی در ایالات متحده و استرالیا رواج دارد.

ورزش آبی جت اسکی

طبقه بندی های مختلفی از این ورزش بر اساس ظرفیت موتور وجود دارد و برای هر کلاس مسابقه جداگانه انجام می شود. کلیه ورزشکارانی که در این مسابقات شرکت می کنند ملزم به پوشیدن کلاه ایمنی ، لباس کامل بدن و سایر وسایل محافظ هستند.
افراد برای انجام این ورزش هیجان انگیز و لذت بردن هرچه بیشتر از آن، بهتر است در ابتدا در یک دوره آموزشی شرکت کرده تا مهارت لازم را کسب کنند.

ویک بوردینگ  Wakeboarding

یکی دیگر از ورزش های آبی است که در آن فرد روی تخته ای شبیه تخته موج سواری قرار می گیرد. این تخته با یک طناب بلند به یک قایق موتوری متصل می شود که سرعت آن بین ۳۰-۴۰ کیلومتر در ساعت است. اصولاً این ورزش ترکیبی از بسیاری از تکنیک های مورد استفاده در سایر ورزش های آبی مانند موج سواری و اسکی روی آب است.

ورزش آبی -  ویک بوردینگ

این ورزش سرگرم کننده ، ورزش جوان و جدیدی است که در دهه ۱۹۸۰ معرفی شد و بیشتر مورد توجه افراد جوان است. برای انجام این ورزش لذت بخش و پرماجرا فرد به قدرت زیادی نیاز دارد زیرا باید از دستان خود برای نگه داشتن طناب استفاده کند.

ورزش ویک بوردینگ  را با پایین آمدن امواج و به آرامش رسیدن آب می توان انجام داد. Wakeboarding یک روش عالی برای سالم نگه داشتن بدن و ذهن است و یادگیری آن نسبتاً سریع می باشد.

اسکی روی آب  Water Skiing

این ورزش به یک منطقه کافی ، یک یا دو اسکی ، یک قایق مخصوص اسکی روی آب، کفشِ مخصوص، طناب اسکی روی آب ، دسته طناب، جلیقه نجات ، دستکش (اختیاری)احتیاج دارد. علاوه بر این ، اسکی باز باید از قدرت کافی بدنی و عضلانی و تعادل خوبی برخوردار باشد.

قایق موتوری باید توانایی حفظ سرعت مناسب را داشته باشد. سرعت با توجه به وزن ، سطح تجربه ، سطح راحتی و نوع اسکی متفاوت است. به عنوان مثال ، كودكی كه روی دو چوب اسكی قرار دارد باید سرعت ۲۶-۲۶ كیلومتر در ساعت (۱۳-۱۶ مایل در ساعت) داشته باشد ، در حالی كه یك بزرگسال در اسكی ممكن است به سرعت ۵۸ كیلومتر در ساعت (۳۶ مایل در ساعت) نیاز داشته باشد. البته سرعت ایده آل بسته به وزن اسکی باز ، سطح تجربه ، سطح راحتی و نوع اسکی که استفاده می کنند متفاوت خواهد بود.

ورزش آبی - اسکی روی آب

قایق باید به طناب و دسته اسکی مجهز شود. طناب اسکی روی آب  باید به اندازه کافی و طول مناسب باشد . اگرچه طول طناب  بسته به نوع اسکی روی آب و سطح مهارت اسکی باز تفاوت زیادی دارد.

شرکت کنندگان اسکی روی آب در سراسر جهان ، در آسیا و استرالیا ، اروپا ، آفریقا و آمریکا وجود دارند.از آنجا یی که اسکی روی آب یک ورزش بالقوه خطرناک است ، ایمنی اهمیت زیادی دارد. در ورزش اسکی روی آب احتمال آسیب دیدگی داخلی و خارجی برای افراد وجود دارد.

ورزش سه‌گانه Triathlon

یک ورزش ترکیبی که در آن ورزشکاران با ۳ مسابقه پی در پی که شامل شنا ، دوچرخه سواری و دویدن در مسافتهای مختلف است،با یکدیگر رقابت می کنند.

ورزش آبی - ورزش سه‌گانه

ورزش سه گانه یا تریاتلون به عنوان  ورزشی مفرح و در عین حال سخت  شناخته می شود.

واترپولو Water Polo

یکی از قدیمی ترین ورزشهاست که در بیشتر نقاط جهان انجام می شود و رقابت بین المللی گسترده ای دارد. این ورزش تیمی ، رقابتی است که داخل آب میان دو تیم برگزارمی شود. برای انجام این ورزش مهارت هایی از جمله  مهارت شنا کردن، توجه و تمرکز بالا، کنترل توپ با یک و دو دست و سرعت عمل مناسب ضرورت دارد.

ورزش آبی - واتر پلو

این ورزش در ۴ زمان (کوارتر) که ۸ دقیقه به طول می انجامد ،برگزار می شود. هر تیم۷ بازیکن اصلی و۶ بازیکن ذخیره دارد . برنده تیمی است که در مدت زمان برگزاری مسابقه بتواند توپ های بیشتری را داخل دروازه حریف کند. اندازه توپ مورد استفاده در ورزش واتر پلو برای بانوان و آقایان متفاوت است . آقایان از توپ هایی با اندازه  68 تا ۷۱ سانتی مترو بانوان از توپ با سایز کوچکتر یعنی ۶۵ تا ۶۷ سانتی متر استفاده می کنند . FINA نام فدراسیون جهانی  واتر پلو است.

بیریبال Biribol

یکی از انواع ورزش های گروهی است که در آب انجام می شود  و نحوهٔ امتیاز دهی  و قوانین آن شبیه ورزش والیبال است. این ورزش در استخری با ابعاد مشخص که در وسط آن  تور نصب شده ، انجام می شود. توپ ببربیال هم شبیه توپ والیبال است  با این تفاوت که وزن آن تقریبا ۱۰۰ گرم بیشتر از توپ والیبال و از لحاظ اندازه نیز کمی کوچکتر می باشد.

ورزش های آبی - بیریبال

 ورزش بیریبال برای همه افراد مناسب است و به افرادی که جراحات جزئی مزمن دارند و یا در هنگام بازی احساس درد یا ناراحتی دارند  پیشنهاد می شود.

قایقرانی بادبانی Sailing

یکی دیگر از انواع ورزش های آبی است که معمولا در دریا ها و رودخانه ها برگزار می شود. از بین ورزشکاران، ورزشکاری که از لحاظ جسمی آمادگی بیشتری داشته  و باهوش تر باشد و بتواند مسیر باد را پیش بینی کند و سریع تر از بقیه قایق ها  به خط پایان  برسد ، اول خواهد شد.

ورزش های آبی - قایقرانی بادبانی

قایقرانی بادبانی یکی از ورزش‌های بازی‌های المپیک است و از بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۰۰ تاکنون برگزار می‌شود. این رشته ، در بازی‌های آسیایی ۱۳ ماده دارد.

فلای بورد  Flyboard

یکی از ورزش های مهیج  آبی، ورزش فلای بورد است. این ورزش ، تلفیقی از ورزش های جت اسکی، اسکی روی آب و شنا می باشد. در این ورزش آبی ، ورزشکار با وسیله ای که به یک جت اسکی متصل شده، روی هوا به صورت شناور یا معلق  نگه داشته می شود  و  پمپاژ و فشار آب به او اجازه انجام حرکات نمایشی  و شیرجه را می دهد و ورزشکار حرکتی شبیه دلفین ها را می تواند تجربه کند.

ورزش های آبی - فلای بورد

انجام این ورزش به علت داشتن فعالیت شدید بدنی و هیجان بیش از اندازه  برای افرادی که بیماری قلبی دارند  یا ترس شدیدی از آب یا  ارتفاع دارند  مناسب نیست. همچنین خانم های باردار و افرادی که مبتلا به بیماری صرع هستند نیز از انجام این ورزش منع می شوند.

ایروبیک آبی Water aerobics

به انجام حرکات ایروبیک در استخر شنا، ایروبیک آبی گفته می شود. این ورزش یکی از مفید ترین ورزش های آبی است و برای بهبود برخی از بیماری ها نظیر کمردرد و درد مفاصل مفید است ضمن اینکه می تواند سبب تقویت عضلات ، تناسب اندام ، افزایش آمادگی قلبی و عروقی و انعطاف پذیری بدن شود.

ورزش های آبی - ایروبیک آبی

این ورزش برای افراد مسن و کسانی که مدت زمان طولانی فعالیت بدنی نداشته اند همچنین خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند بسیار مفید است.

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مطلب مورد استفاده و توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. آیا شما هم از طرفداران ورزش های آبی هستید؟ به کدام یک از ورزش های آبی بیشتر علاقه دارید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه از بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.7/5 - (7 امتیاز)