مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۵:۰۳:۲۳ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
2958
25 آگوست 2016

cactus1

 

کاکتوس ها در اصل جزو گیاهانی هستند که در اثر تغییرات آب و هوا و دما و اقلیم محیط زیست در طی هزاران سال به تدریج به صورت فعلی تکامل یافته  و شاخه و برگ خود را از دست داده و شامل یک تنه گوشتی با منافذ بسیاری که با تنوع خارها   به اشکال گوناگون مزین شده اند.

کاکتوس در ابتدا تنها در شمال و جنوب و نواحی مرکزی آمریکا رشد می‌کرد اما امروزه در بسیاری از مناطق گرم و خشک جهان توسط مردم پراکنده شده ، کاکتوس ها جزء گیاهان خار دار هستند.این گیاهان به خاطر ظاهر گوشتی و زیبایی خاصی که دارند به عنوان گیاهان زینتی هم استفاده میشوند. معمولا ساقه های این گیاهان به صورت گوشتی درامده و برگ های آنها به خار تبدیل شده و علتش هم این است که این خار ها حداقل تلف شدن آب را دارند. برگهایی که سطح پهنی دارند معمولا آب زیادی با محیط مبادله میکنند که ممکن است این آب بصورت مایع و یا بخار آب باشد. اما سیستم خار به صورتی است که این تبادلات رو به حداقل کاهش می دهد و بیشتر در گیاهان نواحی بیابانی دیده می شود.

کاکتوس طی طوفانهای ناگهانی آب ذخیره کرده و آب ذخیره شده را طی ماه‌های خشکسالی به مصرف می‌رساند بیشتر کاکتوسها ریشه‌های عمیقی داشته و ساقه شبکه مانندی دارند که به‌عنوان منبع ذخیره آب عمل می‌کنند ساقه کاکتوس توسط تیغ‌هایی محافظت می‌شود کاکتوسها برگهای خیلی کوچکی داشته و یا اصلاً برگ ندارند.

کاکتوسها از جمله جذابترین و متنوعترین گیاهان خانگی هستند. اکثر انواع کاکتوس حتی در دست یک صاحب تازه کار، به راحتی رشد میکنند. هرچند کاکتوسها در تمام مدت سال در گل فروشیها، فروشگاههای لوازم خانگی و حتی سوپرمارکتها به فروش میرسند، اما بهترین فصل تهیه آنها تابستان است.

انواع کاکتوس ها براساس شکل و تکامل ژنیتیکی آنها به چهار گروه تقسیم شده اند:

۱-آن دسته که برگ دارند بر خلاف شکل کروی سایر کاکتوس ها مانند پرسکیا ها

۲-آن دسته از کاکتوس ها که دارای برگ نیز هستند ولی خیلی زود آنها را از دست می دهند مثل بعضی از انواع اوپونتیاها

۳-آن دسته که اصلا برگ ندارند و بجای آن تنه آنها دارای خار و در بعضی ها پوشش پوست آنها شبیه پولک می ماند که این بیشترین جمعیت کاکتوس ها در این گروه قرار دارند.

۴-آن دسته از کاکتوس ها که ساقه آنها شکل برگ دارد ولی برگ نیست ماند اپیفیلوم و کل اپیفیت ها

طبقه بندی کاکتوس بر اساس محیط زیست:

کاکتوس ها بر اساس محیط زیست آنها به شرح زیر طبقه بندی شده اند تا برای اشخاصی که طالب پرورش آنها هستند بر اساس این طبقه بندی در حفظ و نگهداری و پرورش آنها تعمق بیشتری را داشته باشند:

۱-کاکتوس هائی که در محیط صحرا ئی و یا نزدیک صحرا یافت میشوند

۲-کاکتوس هائی که در مناطق کوهستانی یافت میشوند

۳-کاکتوس هائی که در دره ها و علف زار های سر سبز یافت میشوند

۴-کاکتوس هائی که در مناطق استوایی و نیمه استوایی یافت میشوند

بسیاری از کاکتوس ها میتوانند در شرایط آب و هوای معتدل که دارای باران و برف پائیز و زمستان می باشد به زندگی خود درسلامت ادامه دهند که شامل تعدادی کاکتوس از تیره اوپونتیا و پدیو کاکتوس و غیره می باشد.

بسیاری از انواع کاکتوس ها میتوانند در شرایط خشک و زیر صفر زمستان چنانچه از ریزش برف و باران در امان  باشند   به خوبی در سلامت زندگی کنند مانند کاکتوس هایی که در کوه های آند در آمریکای جنوبی زندگی میکنند مثل Opuntia , Trichocereus , Copiapoa , Neoporteria , Parodia  و به علاوهEchinocactus ,Echinopsis , Asterophytum  و غیره

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.5/5 - (10 امتیاز)