مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۱:۱۳:۴۷ ساعت:     
 شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Saturday 20 April 2024 میلادی  و   11 شوال 1445 قمری
5566
25 نوامبر 2019

بررسی ارزش غذایی سبزیجات منجمد و سلامت آن ها موضوعی است که می خواهیم در این مطلب از سایت رنگ وارنگ بیشتر به آن بپردازیم. سبزیجات بخشی از نیاز غذایی روزانه بدن انسان می باشند. خوردن سبزیجات برای سلامتی مهم است و هر فرد روزانه باید حداقل ۳ واحد سبزیجات بخورد . این گروه غذایی ویتامین ها ، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان ها و فیبر مورد نیاز بدن را تأمین می کند. تحقیقات به طور مداوم نشان می دهد افرادی که بیشتر سبزیجات می خورند ، کمترین خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان و بیماری های قلبی را دارند.

اما می دانیم که استفاده روزانه از سبزیجات تازه بنا به دلایلی تقریبا غیر ممکن است. کمبود وقت ، تغییر سبک زندگی ، عدم دسترسی به برخی سبزیجات در همه فصول و یا قیمت بالا در صورت وجود، برخی از این دلایل هستند. بنابراین افراد علاوه بر استفاده از سبزیجات به شکل تازه ناگزیر به استفاده از سبزیجات فریز شده و کنسروی هستند. شاید در ذهن شما هم این سوال به وجود آمده باشد که آیا سبزیجات منجمد سالم هستند؟ ارزش غذایی سبزیجات منجمد به چه صورتی است و آیا می توانند به سلامتی بدن کمک کنند؟ اگر به دنبال پاسخ برای سوال خود هستید پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

ارزش غذایی سبزیجات منجمد

درباره ارزش غذایی سبزیجات منجمد

سبزیجات منجمد آن دسته از سبزیجاتی هستند که برای مصارف خوراکی در اثر سرمای زیاد به حالت منجمد و یخ زده در می آیند. منجمد کردن می تواند به شکل تجاری (صنعتی) و خانگی انجام شود. اکثر افراد تصور می کنند که محصولات منجمد نسبت به محصولات تازه ارزش غذایی کمتری دارند. اینکه طعم و گاهی اوقات رنگ محصولات منجمد کمی متفاوت از محصولات تازه است امری انکار ناپذیر است اما اگر سبزیجات به روش اصولی و به شکل مناسب فریز شوند این مشکل تا حد زیادی برطرف میشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه  منجمد کردن سبزیجات پیشنهاد می شود مطلب روش صحیح منجمد کردن سبزیجات  را مطالعه فرمایید.

بر اساس گفته برخی کارشناسان از میان روشهایی که انسانها برای حفظ و نگهداری غذا استفاده می کنند روش انجماد در حفظ مواد مغذی برتری دارد. چون این سبزیجات در بالاترین درجه کیفیت انتخاب  و برای نگهداری طولانی تر منجمد می شود.

محققان دریافتند كه میوه ها و سبزیجات فریز شده ( منجمد ) در برخی مواقع حتی بیشتر از سبزیجات تازه ویتامین و مواد مغذی دارند. چون گاهی اوقات سبزیجات،  تازه اما بی کیفیت هستند و در اثر عوامل متعددی که بر آنها تاثیر نامطلوب گذاشته خواص زیادی را از دست داده اند. اگر به سبزیجات تازه با کیفیت دسترسی ندارید ، سبزیجات فریز شده می تواند انتخاب و جایگزین مناسبی باشد. با استفاده از سبزیجات فریزری ضمن حفظ تنوع غذایی در فصول مختلف می توانید از خواص سبزیجات به صورت همیشگی و در خارج از فصل بهره مند شوید. حتی اگر ویتامین سبزیجات فریز شده بنا به دلایلی کم شده باشد می توان از مواد معدنی و فیبر آنها استفاده کرد.

ارزش غذایی سبزیجات منجمد و کنسروی

مزیت سبزیجات منجمد بر سبزیجات کنسروشده

به صورت کلی می توان گفت سبزیجات منجمد و سبزیجات کنسرو شده هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. اما لازم است در مورد مصرف سبزیجات کنسرو شده نکاتی را در نظر بگیرید .

اضافه شدن نمک ، شکر و برخی مواد افزودنی دیگر به سبزیجات کنسروی موضوعی است که باید به آن دقت کنید. همچنین سبزیجات کنسروی طی فرآیند کنسرو کردن  گرما می بینند که این گرما در اکثر موارد می تواند موجب کاهش ارزش غذایی شود. وجود بیسفنول آ (BPA) دیگر نگرانی در مورد مصرف سبزیجات و غذاهای کنسروی است. BPA  یک ماده آلی است که در ساخت قوطی های کمپوت و کنسرو به کار می رود. این ماده که به عنوان آستربندی استفاده می شود از برهم کنش ماده غذایی و فلز ممانعت می کند اما خود این ماده می تواند به داخل مواد غذایی مهاجرت کند. هوای گرم و نگهداری طولانی مدت از جمله عوامل تشدید کننده وارد شدن این ماده آلی به داخل مواد غذایی است. بیسفنولA می تواند بروز اختلالات هورمونی ، ناباروری و ابتلا به سرطان را در افراد افزایش دهد.

از آنجایی که فرآیند انجماد به تنهایی می تواند موجب متوقف کردن رشد باکتری ها شود  و برای نگهداری و حفظ سبزیجات از فساد نیاز به هیچ مواد افزودنی و نگهدارنده نیست می توان گفت سبزیجات منجمد بر سبزیجات کنسرو شده ارجحیت دارد اما به معنی مضر بودن سبزیجات کنسرو شده نیست. آنچه که اهمیت دارد نحوه و میزان مصرف این مواد غذایی است.

توصیه هایی برای داشتن سبزیجات منجمد سالم

  1. محصولاتی را برای انجماد انتخاب کنید که کاملا سالم و رسیده باشند.
  2. تا جایی که امکان دارد هوای داخل کیسه های فریزر را خارج کنید.
  3. سبزیجات را داخل ظروف محکم و یا کیسه های فریزر مناسب ترجیحا Ziploc بسته بندی کنید .
  4. تاریخ انجماد سبزیجات را بر روی بسته بندی درج کنید تا بتوانید در بهترین زمان، آنها را مصرف کنید.
  5. سبزیجات را به اندازه نیاز از فریزر خارج کنید و از انجماد مجدد موادغذایی از جمله سبزیجات اکیدا خودداری کنید.
  6. قبل از قرار دادن موادغذایی داخل فریزر، باید آن را بر روی سردترین حالت تنظیم کنید و برای کاهش میزان آسیب سلولی، سبزیجات را در سریعترین زمان ممکن منجمد کنید. دمای سردتر، کریستال های یخ کوچک تری تولید می کند که آسیب کمتری به دیواره های سلولی وارد می کند.
  7. درب فریزر را بیش از اندازه باز نکنید و به یکباره حجم زیادی از مواد غذایی را برای انجماد داخل فریزر قرار ندهید.

امیدواریم در این مطلب توانسته باشیم درباره ارزش غذایی سبزیجات منجمد و سلامت آن نکاتی هر چند کوچک در اختیار شما قرار داده باشیم و تا حدی به رفع دغدغه شما در مورد مصرف سبزیجات منجمد کمک کرده باشیم. چنانچه نکته، نظر و یا پیشنهادی در این زمینه دارید می توانید با رنگ وارنگ و دیگر همراهان از طریق بخش ارسال دیدگاه در میان بگذارید.

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.8/5 - (9 امتیاز)